Kontrollrummet

Asti - First site (klar)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Edit 2017-01-09: Har lagt upp texten! Inget att fördjupa sig i, men Max önskade det.  :rolleyes:
Edit 2016-12-30: Orkar inte göra mer vid denna utan den får anses klar.
Har blivit lite bättre i öronen och kände att jag måste testa en idé jag hade i skallen!  :)
Har försökt få lite R-n-B känsla i låten, som bygger på den typen av trummor och subbas i grunden.
Tyvärr är trumljuden inte dom bästa (taget från en gammal Groove Agent version)...
Har undvikit gitarrer i det längsta, men la på några stycken i slutskedet ändå. Dock inga akustiska.
Stråkarna är simpla och inte tänkta att låta som riktiga stråkar, utan mer "synthiga".
Solot kanske borde vara ett annat instrument..? Funkar det eller är det bara ett patetiskt försök att låta modern...? :unsure:
Jag vill att basen ska vara tydlig och kännas ordentligt. Hur är nivåer och arr i övrigt? Tacksam för synpunkter
på detta för mig oprövade område!  :)

Titel: First site
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
Längd: 3:44
År: 2016

First site
What if I told you that I saw you
as you took another snack
You looked a little guilty
Don't think they want it back
Just for a moment I could feel that
there were only you and me
Nothing else could matter
There was nothing else to see

Do you believe in a love at first site
Do you believe in me
Do you believe it can happen to you
Do you believe it's for free

Nothing is ever what it seems to
mostly quite the opposite
You think you know what happened
but it's just a little bit
When you believe you're in control
and see what's going on
Life has made a fool out of you
and all your dreams are gone

Do you believe in a love at first site
Do you believe in me
Do you believe it can happen to you
Do you believe it's for free

Instrumentalt

Do you believe in a love at first site
Do you believe in me
Do you believe it can happen to you
Do you believe it's for free.........

« Senast ändrad: 09.01.2017, 18:16:56 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Dedär schvisshande (eller nåt) ljudet kör över sången tycker jag (fint sätt att säga att jag inte tycker om det  :lol:). Gitarrsolot gillas :)
DU skrev att "basen ska vara tydlig och kännas ordentligt"... i mina lurar känns den som... hmmm, ja, som en bas, en bra och skön bas... men tydlig :unsure:

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
En bra låt, Asti. Det enda som stgr mig är att virveln låter litet för mycket. Ned med diskanten på virveln och testa hur det låter.. :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag testar mina nya inearlurar på denna låt så jag vet inte vad som är höger eller vänster. I alla fall gillade jag mixen bättre när stråkarna dök upp i höger öra. När jag lyssnade tvärtom ville jag att stråkarna skulle balanseras tvärtom. Att det är en sub bas hörs tydligt och den är bra, jag har inga problem med vare sig swisch eller virvelkagge. Jag tycker du har fått till en rätt så modern dänga det som skiljer är väl sångsättet ingen låter så där normal nu för tiden. Tänkte på att du kanske kan få till en nedåtgående kör på slutet det skulle låta ballt. Bra låt tycker jag :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Grym låt! Gillar allt utom att synten kan bort under det snygga gitarrsolot. Tillför inget utan bara stör tycker jag. Kanske att synten, under verserna,  annars kunde spela mer legato och även stråkarna. Skitbra annars! Modernt vet jag inte vad det är däremot.  :)/Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad John Isak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 281
  • Medelålders man med drömmar naggade i kanten
    • Visa profil
Snyggt Asti! :)
Skönt att höra att öronen mår lite bättre och jag tycker du har fått till det på ett sätt som tilltalar mig väldigt bra! :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Dedär schvisshande (eller nåt) ljudet kör över sången tycker jag (fint sätt att säga att jag inte tycker om det  :lol:). Gitarrsolot gillas :)
DU skrev att "basen ska vara tydlig och kännas ordentligt"... i mina lurar känns den som... hmmm, ja, som en bas, en bra och skön bas... men tydlig :unsure:
//Space
Är lite osäker på vad du menar för "schvisshande" ljud! Är det i versen eller refrängen..?
Kul att du gillar gitarrsolot! Tack för din feedback Krister!
/Asti
« Senast ändrad: 04.12.2016, 15:13:11 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
En bra låt, Asti. Det enda som stgr mig är att virveln låter litet för mycket. Ned med diskanten på virveln och testa hur det låter.. :)
mvh
Roligt att du tycker låten är bra! Ska kolla virvelljudet!
Tack för din feedback Johan!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag testar mina nya inearlurar på denna låt så jag vet inte vad som är höger eller vänster. I alla fall gillade jag mixen bättre när stråkarna dök upp i höger öra. När jag lyssnade tvärtom ville jag att stråkarna skulle balanseras tvärtom. Att det är en sub bas hörs tydligt och den är bra, jag har inga problem med vare sig swisch eller virvelkagge. Jag tycker du har fått till en rätt så modern dänga det som skiljer är väl sångsättet ingen låter så där normal nu för tiden. Tänkte på att du kanske kan få till en nedåtgående kör på slutet det skulle låta ballt. Bra låt tycker jag :D
Höger öra sitter på den sida vars hand du hälsar med! Vad man använder handen på andra sidan till i vissa länder
vill jag inte gå in närmre på!  :) Har själv tänkt mig stråkarna till vänster....tror inte jag ändrar på det.
Har ju lagt lite vocoder på sången, framför allt i versen, så jag tyckte väl att det lät ganska modernt... :rolleyes:
Men det räcker antagligen inte. Vet dock inte vad jag skulle kunna "vränga" till sångljudet med ytterligare
för att få en lite modernare touch ...? Förslag någon?
Med "nedåtgående kör" - menar du en kör som sjunger en ton på varje ackord och använder ackordets grundton?
Roligt att du tycker låten är bra! Tack för din feedback Eddi!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Grym låt! Gillar allt utom att synten kan bort under det snygga gitarrsolot. Tillför inget utan bara stör tycker jag. Kanske att synten, under verserna,  annars kunde spela mer legato och även stråkarna. Skitbra annars! Modernt vet jag inte vad det är däremot.  :)/Toby
Kul att du tycker låten är bra!
Ja, synten kanske kan tas bort under solot....ska fundera på det!
Är inte riktigt med på vad du menar med att synten och stråkarna
under verserna kunde spela mer "legato"...?
Med modernt menade jag att jag inte skulle använda konventionella trummor,
akustiska gitarrer och elbas och att sångljudet skulle låta lite "processat".
Jag försöker komma ifrån invanda hjulspår vad gäller arr och ljudbild.
Tack för din feedback Torbjörn!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt Asti! :)
Skönt att höra att öronen mår lite bättre och jag tycker du har fått till det på ett sätt som tilltalar mig väldigt bra! :)
Tack, jag tycker det känns underbart att jag kan börja ägna mig åt lite musik igen, om än försiktigt!
Jättekul att det tilltalar dig! Tack för din feedback John!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Dedär schvisshande (eller nåt) ljudet kör över sången tycker jag (fint sätt att säga att jag inte tycker om det  :lol:). Gitarrsolot gillas :)
DU skrev att "basen ska vara tydlig och kännas ordentligt"... i mina lurar känns den som... hmmm, ja, som en bas, en bra och skön bas... men tydlig :unsure:
//Space
Är lite osäker på vad du menar för "schvisshande" ljud! Är det i versen eller refrängen..?
Kul att du gillar gitarrsolot! Tack för din feedback Krister!
/Asti

t ex mellan 40 och 65
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Dedär schvisshande (eller nåt) ljudet kör över sången tycker jag (fint sätt att säga att jag inte tycker om det  :lol:). Gitarrsolot gillas :)
DU skrev att "basen ska vara tydlig och kännas ordentligt"... i mina lurar känns den som... hmmm, ja, som en bas, en bra och skön bas... men tydlig :unsure:
//Space
Är lite osäker på vad du menar för "schvisshande" ljud! Är det i versen eller refrängen..?
Kul att du gillar gitarrsolot! Tack för din feedback Krister!
/Asti
t ex mellan 40 och 65
OK, tack! Ska lyssna!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Roligt att du känner dig bättre, tycker låten är fin...sången sitter som vanligt, snygg gitarr.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Grym låt! Gillar allt utom att synten kan bort under det snygga gitarrsolot. Tillför inget utan bara stör tycker jag. Kanske att synten, under verserna,  annars kunde spela mer legato och även stråkarna. Skitbra annars! Modernt vet jag inte vad det är däremot.  :)/Toby
Kul att du tycker låten är bra!
Ja, synten kanske kan tas bort under solot....ska fundera på det!
Är inte riktigt med på vad du menar med att synten och stråkarna
under verserna kunde spela mer "legato"...?
Med modernt menade jag att jag inte skulle använda konventionella trummor,
akustiska gitarrer och elbas och att sångljudet skulle låta lite "processat".
Jag försöker komma ifrån invanda hjulspår vad gäller arr och ljudbild.
Tack för din feedback Torbjörn!
/Asti
Vad jag menar är att jag hörde en del tangentlyft, mest på synten, som jag inte gillade. Legato betyder bundet. När jag lyssnar igen så är det inte så farligt men själv hade jag nog fixat med det. Mvh Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Roligt att du känner dig bättre, tycker låten är fin...sången sitter som vanligt, snygg gitarr.
/Roffe H
Tack för det Roughe!  :)
Roligt att du gillar låten!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Grym låt! Gillar allt utom att synten kan bort under det snygga gitarrsolot. Tillför inget utan bara stör tycker jag. Kanske att synten, under verserna,  annars kunde spela mer legato och även stråkarna. Skitbra annars! Modernt vet jag inte vad det är däremot.  :)/Toby
Kul att du tycker låten är bra!
Ja, synten kanske kan tas bort under solot....ska fundera på det!
Är inte riktigt med på vad du menar med att synten och stråkarna
under verserna kunde spela mer "legato"...?
Med modernt menade jag att jag inte skulle använda konventionella trummor,
akustiska gitarrer och elbas och att sångljudet skulle låta lite "processat".
Jag försöker komma ifrån invanda hjulspår vad gäller arr och ljudbild.
Tack för din feedback Torbjörn!
/Asti
Vad jag menar är att jag hörde en del tangentlyft, mest på synten, som jag inte gillade. Legato betyder bundet. När jag lyssnar igen så är det inte så farligt men själv hade jag nog fixat med det. Mvh Toby
Tack för klargörandet! Ska försöka åtgärda!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Detta är inte dåligt på något sätt, men som du säkert förstår är det långt ifrån den stilen jag föredrar.   :huh:
 Du hade ju ett sånt skönt flow för nåt år sedan men asgrymma låtar Asti.  Jag vill tillbaka!   ;)

/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Detta är inte dåligt på något sätt, men som du säkert förstår är det långt ifrån den stilen jag föredrar.   :huh:
 Du hade ju ett sånt skönt flow för nåt år sedan men asgrymma låtar Asti.  Jag vill tillbaka!   ;)
/Fuzz
Eftersom jag har känsliga öron nuförtiden vill jag inte fresta dom med för hög musik!
Så nu prövar jag mig fram med lite softare tongångar.  :)
Har full förståelse för att det inte faller alla i smaken.  ;)
Tack ändå för din kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kul! Bevisligen kan man lära gamla hundar att sitta. Det är liksom en asti original men ändå inte.

Gitarrsolot kunde kanske må bra av att låta santana? eller så detta ljud, men lite mer biffig bakgrund till det, så kontrasten jobbar till din fördel.


Sången tycker jag inte passar riktigt. Körerna i refrängen är verkligen suveräna ljud- och mixmässigt, men själva verssången tycker jag låter lite sökt och skum.

jag skulle behållit vocodern, men tagit det övriga spåret och lagt på kompressor typ 15:1 så det låter processat och andning kommer med. Kanske tappa en del av signalen till aux där du lägger lågpass, och en svag overdrive, då kommer den mörka delen bli mer framträdande grumlig.


Grymt bra låt annars, och kul att du testar nya vägar!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
kul! Bevisligen kan man lära gamla hundar att sitta. Det är liksom en asti original men ändå inte.
Gitarrsolot kunde kanske må bra av att låta santana? eller så detta ljud, men lite mer biffig bakgrund till det, så kontrasten jobbar till din fördel.
Sången tycker jag inte passar riktigt. Körerna i refrängen är verkligen suveräna ljud- och mixmässigt, men själva verssången tycker jag låter lite sökt och skum.
jag skulle behållit vocodern, men tagit det övriga spåret och lagt på kompressor typ 15:1 så det låter processat och andning kommer med. Kanske tappa en del av signalen till aux där du lägger lågpass, och en svag overdrive, då kommer den mörka delen bli mer framträdande grumlig.
Grymt bra låt annars, och kul att du testar nya vägar!
Jo, jag försöker ju omsätta låtidéerna i en lite modernare kostym än vad jag brukar.... :)
Här ville jag ha ett mjukt gitarrsolo, men det skulle säkert funkat med ett halvdistat solo också!
Vad gäller sången tycker jag faktiskt tvärt emot!  :D Jag gillar verssången med det "lagom" processade soundet.
Refrängsången tycker jag kunde också låtit mer "processat", men fick inte till det riktigt. Låter lite för "städat" tycker jag.
Jag använder vocoder även på en del av refrängsången, men den drunknar i mixen...
Intressanta tips du kommer med vad gäller kompressor eller aux med lågpass och overdrive! Ska testa det!
Roligt att du gillar låten! Tack för din feedback Emu!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kul! Bevisligen kan man lära gamla hundar att sitta. Det är liksom en asti original men ändå inte.
Gitarrsolot kunde kanske må bra av att låta santana? eller så detta ljud, men lite mer biffig bakgrund till det, så kontrasten jobbar till din fördel.
Sången tycker jag inte passar riktigt. Körerna i refrängen är verkligen suveräna ljud- och mixmässigt, men själva verssången tycker jag låter lite sökt och skum.
jag skulle behållit vocodern, men tagit det övriga spåret och lagt på kompressor typ 15:1 så det låter processat och andning kommer med. Kanske tappa en del av signalen till aux där du lägger lågpass, och en svag overdrive, då kommer den mörka delen bli mer framträdande grumlig.
Grymt bra låt annars, och kul att du testar nya vägar!
Jo, jag försöker ju omsätta låtidéerna i en lite modernare kostym än vad jag brukar.... :)
Här ville jag ha ett mjukt gitarrsolo, men det skulle säkert funkat med ett halvdistat solo också!
Vad gäller sången tycker jag faktiskt tvärt emot!  :D Jag gillar verssången med det "lagom" processade soundet.
Refrängsången tycker jag kunde också låtit mer "processat", men fick inte till det riktigt. Låter lite för "städat" tycker jag.
Jag använder vocoder även på en del av refrängsången, men den drunknar i mixen...
Intressanta tips du kommer med vad gäller kompressor eller aux med lågpass och overdrive! Ska testa det!
Roligt att du gillar låten! Tack för din feedback Emu!
/Asti

Kort kommentar: jag upplever verssången som två ljud ihop. Ett lite mer retro, och ihop med vocodern känner jag två ljud. jag tror det skulle vara bra att få det som ETT komplext ljud?

just tänker out loud :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ja det här låter som att du hittat lite nytt sound och uttryck! Den är rytmisk på ett gött sätt och refrängen sätter sig. Låter som att du haft kul under bygget, och härligt med den där synthslingan. Tummen upp härifrån!!
Plinkar på en låt...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
kul! Bevisligen kan man lära gamla hundar att sitta. Det är liksom en asti original men ändå inte.
Gitarrsolot kunde kanske må bra av att låta santana? eller så detta ljud, men lite mer biffig bakgrund till det, så kontrasten jobbar till din fördel.
Sången tycker jag inte passar riktigt. Körerna i refrängen är verkligen suveräna ljud- och mixmässigt, men själva verssången tycker jag låter lite sökt och skum.
jag skulle behållit vocodern, men tagit det övriga spåret och lagt på kompressor typ 15:1 så det låter processat och andning kommer med. Kanske tappa en del av signalen till aux där du lägger lågpass, och en svag overdrive, då kommer den mörka delen bli mer framträdande grumlig.
Grymt bra låt annars, och kul att du testar nya vägar!
Jo, jag försöker ju omsätta låtidéerna i en lite modernare kostym än vad jag brukar.... :)
Här ville jag ha ett mjukt gitarrsolo, men det skulle säkert funkat med ett halvdistat solo också!
Vad gäller sången tycker jag faktiskt tvärt emot!  :D Jag gillar verssången med det "lagom" processade soundet.
Refrängsången tycker jag kunde också låtit mer "processat", men fick inte till det riktigt. Låter lite för "städat" tycker jag.
Jag använder vocoder även på en del av refrängsången, men den drunknar i mixen...
Intressanta tips du kommer med vad gäller kompressor eller aux med lågpass och overdrive! Ska testa det!
Roligt att du gillar låten! Tack för din feedback Emu!
/Asti
Kort kommentar: jag upplever verssången som två ljud ihop. Ett lite mer retro, och ihop med vocodern känner jag två ljud. jag tror det skulle vara bra att få det som ETT komplext ljud?
just tänker out loud :D
Jo, du upplever det helt rätt!  :) Leadsången i versen består av två spår, ett med vocoder och ett utan!
Men jag gillar blandningen - att det inte låter för mycket vocoder. Tack för klargörande!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Mycket bra låt!

Trumljudet känns helt rätt, med andra ord så är det bra att det är en gammal version av GA, tillför lite smuts.

Håller med Emu om sångljudet vs vocoder på verserna. Utnyttja vocodern mer.....låt den spela fler toner eller små ackord så att det blir som att vocodern förutom att dubba leaden även gör stämmor. Endast fantasin sätter gränsen där.

Solot då.....låt det där synthljudet till höger dubba sologitarren och panorerar ut dom....kommer bli najs!

Hör att det i slutet skulle vara gott med en stämma med lite tryck i som ligger en oktav upp fast långt i bakgrunden. (jag kan sjunga in en sådan om du vill prova)

Bra jobbat som vanligt och väldigt kul att du ger dig ut på lite outforskad mark. Håller absolut inte med Fuzzbub, fortsätt utforska, att trampa på i invanda fotspår är inte kul och utvecklande  :)

Tjou!

Micke


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja det här låter som att du hittat lite nytt sound och uttryck! Den är rytmisk på ett gött sätt och refrängen sätter sig. Låter som att du haft kul under bygget, och härligt med den där synthslingan. Tummen upp härifrån!!
Tack för det Carina!
Jo, det är roligt att försöka hitta nya ljud och arrangemang!
Syntslingan (Gangsta whine :)) tycker jag funkar rätt bra!
Skulle nog vilja ha litet extra tryck i trummorna i refrängen,
plus ev lite "tuffare" sångljud där....vi får se vad det blir.  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mycket bra låt!
Trumljudet känns helt rätt, med andra ord så är det bra att det är en gammal version av GA, tillför lite smuts.
Håller med Emu om sångljudet vs vocoder på verserna. Utnyttja vocodern mer.....låt den spela fler toner eller små ackord så att det blir som att vocodern förutom att dubba leaden även gör stämmor. Endast fantasin sätter gränsen där.
Solot då.....låt det där synthljudet till höger dubba sologitarren och panorerar ut dom....kommer bli najs!
Hör att det i slutet skulle vara gott med en stämma med lite tryck i som ligger en oktav upp fast långt i bakgrunden. (jag kan sjunga in en sådan om du vill prova)
Bra jobbat som vanligt och väldigt kul att du ger dig ut på lite outforskad mark. Håller absolut inte med Fuzzbub, fortsätt utforska, att trampa på i invanda fotspår är inte kul och utvecklande  :)
Tjou!
Micke
OK, du tycker trumljudet funkar! Skönt!
Ska testa att utöka vocoder-spåret som du föreslår! Emu hade säkert en Point där!
Toby tyckte synten skulle bort under gitarrsolot, vilket jag lutar åt. Ska testa din idé innan jag gör så!
Vill du lägga en stämma får du naturligtvis gärna göra det! Jättetacksam i så fall! Har du något tips om
hur jag ska göra för att generellt sett få mer tryck i sången i refrängerna? Låter lite lamt nu tycker jag....
Jag försöker hitta nya ljud, rytmer, arr etc till stor del beroende på mina känsliga öron, men naturligtvis
också för att det är skitkul!  :) Men känner jag att öronen klarar det så gör jag gärna lite ösigare låtar som
Fuzzbub föredrar också framöver! Det är kul det med!  :)
Tack för kommentar och tips Micke!
/Asti
« Senast ändrad: 09.12.2016, 20:01:59 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Återfallslyssnat och det är en jäkligt bra låt det här. Vocodern är ball och gör det hela lite modernare kanske vad vet jag - man är ju så van att höra din stämma så jag kanske var lite negativ när jag sa att det låter som vanligt - inte för att jag inte gillar det - men jag menar att moderna sångare är ju otroligt effektprocessade och det är nog ett fack där Asti inte ska vara. Oj nu vart jag konservativ plötsligt också jaja bra låt i alla fall.... :) DET vidhåller jag...
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Va kul att du testar nya banor..Bra hookig reffräng som mals på xtra plus för det :D .Sången kändes lite för mycket reverb Men jag vande mig ju längre låten fortskred..Sen den där swishljudet som jag tror space var inne på..kunde sänkas lite grann ... Fint beatande i min lyss B)


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Vilka goda nyheter!!

1. Dina öron känns uppenbarligen bättre (En tinnitus-tomte som jag förstår vad det kan betyda för välbefinnandet)
2. Du har till råga på allt knåpat ihop ett av dina starkaste alster hittills – vilket inte säger lite i ditt fall.

Bra låtsnickeri på hög nivå, med bra växlingar mellan stycken och suveränt skön refräng. Om detta är en demo, så ser jag fram emot en färdig master - med en sådan komposition kan det inte bli annat än top notch!

Själv skulle jag känna på att få in lite mer "luft" i arret, i den här demo-versionen ligger mycket tätt inpå. Kanske skulle det vara välgörande med något nära, och något lite längre bort?

Jättebra låt att sätta högt upp på musiker-cv:t!

MOMA

 
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Återfallslyssnat och det är en jäkligt bra låt det här. Vocodern är ball och gör det hela lite modernare kanske vad vet jag - man är ju så van att höra din stämma så jag kanske var lite negativ när jag sa att det låter som vanligt - inte för att jag inte gillar det - men jag menar att moderna sångare är ju otroligt effektprocessade och det är nog ett fack där Asti inte ska vara. Oj nu vart jag konservativ plötsligt också jaja bra låt i alla fall.... :) DET vidhåller jag...
Jag gillar vocodern så här, i kombination med ett "normalt" spår, så att den inte tar överhanden!
Försöker få till ett mer processat sångljud m.h.a. vocoder och ADT, men är inte så insatt i möjligheterna.....
Tar gärna emot tips på fler "förvrängningspluggar"!  :)
Roligt att du gillar låten Eddi! Tack för återfalls-feedback!  :D
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Va kul att du testar nya banor..Bra hookig reffräng som mals på xtra plus för det :D .Sången kändes lite för mycket reverb Men jag vande mig ju längre låten fortskred..Sen den där swishljudet som jag tror space var inne på..kunde sänkas lite grann ... Fint beatande i min lyss B)
Kul att du gillar refrängen, som jag inte är helt nöjd med! Känns som att det saknas något.....
Ska kolla lite extra på reverbet! Det har ju blivit så poppis att swisha, så jag tyckte det skulle vara med!
Nej, skämt åsido - jag reagerar inte på att det är för starkt, men det kan ju ha att göra med min dåliga hörsel,
som bl.a. består av nedsatt diskantuppfattning.... Beatet/trummorna är som sagt från en gammal Groove Agent-version (hip-hop)!
Tack för din feedback Marsall!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vilka goda nyheter!!
1. Dina öron känns uppenbarligen bättre (En tinnitus-tomte som jag förstår vad det kan betyda för välbefinnandet)
2. Du har till råga på allt knåpat ihop ett av dina starkaste alster hittills – vilket inte säger lite i ditt fall.
Bra låtsnickeri på hög nivå, med bra växlingar mellan stycken och suveränt skön refräng. Om detta är en demo, så ser jag fram emot en färdig master - med en sådan komposition kan det inte bli annat än top notch!
Själv skulle jag känna på att få in lite mer "luft" i arret, i den här demo-versionen ligger mycket tätt inpå. Kanske skulle det vara välgörande med något nära, och något lite längre bort?
Jättebra låt att sätta högt upp på musiker-cv:t!
MOMA
Tack så mycket! Ja, tinnitusen har ökat i samband med hörselskadan, men en cortison-kur
gjorde att lock-känslan försvann, så nu hör jag hyfsat bra tycker jag!
Jättekul att du gillar låten! Gick och hade versmelodin i huvet ett bra tag utan att kunna spela in det.
Den är jag mest nöjd med. Refrängen tycker jag saknar något, som gör att det "lyfter"....
Någon färdig master lär det inte bli, utan det stannar nog vid detta, ev lite ytterligare putsat vad gäller eq och reverb.
Kanske kan det ge lite mer luft i arret eller ljudbilden..? Vi får se om låten möjligen ger något plus när jag söker
äldreboende längre fram!  :D Tack för din feedback MOMA!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Helt jäkla perfekt. Melodi som fastnar likt superglue efter en lyssning. En av de bästa du klämt ur dig.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Helt jäkla perfekt. Melodi som fastnar likt superglue efter en lyssning. En av de bästa du klämt ur dig.
Tack så väldans mycket! Det gläder mig!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten