Kontrollrummet

Elvshand (f.d. MaxB) - Hunden vid min sida

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Promenerade med hunden i skogen och tyckte livet kändes bra. Skrev ner  lite text och satte ihop det här.
Mixen kan väl bli bättre - hur? Tacksam för tips!
Trummor kan alltid bli bättre med en levande trummis men jag vet inte om jag ska störa riktig trummis med en sån här mellanlåt?

http://max.shivas.se/music/Elvshand_HundenVidMinSida_20161123b.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Elvshand_HundenVidMinSida_20161123b.mp3[/mp3]

Elvshand - Hunden Vid Min Sida
Elvshand text: 2016-11-21 Elvshand musik: 1970-80-talet

Ackord:        A D A D        (Capo på 5:te band gör att A = D o.s.v.)
||: A E G D - A D A D :||

- Vers 1:
Hänförd av det vackra   - naturen har att ge
Visst är det ett under     - att vi får vara med
Naturen vi betraktar      - luktar, känner och ser
Får mig att brista ut      - i skratt, jag vill ha mer

Kortare mellanspel

- Vers 2:
Känn hur glädjen strålar    - där vi går på bergets topp
Känner glädjetårar            - som är fyllda av hopp
Ingenting kan hindra oss  - höra vindens sus
Ingenting kan stoppa oss  - vi känner glädjens rus

Längre mellanspel

- Vers 3:
Hunden vid min sida         - följer varje steg
Ibland springer hon före    - ibland går hon bredvid
Ibland är hon långt borta   - hör ropet mellan tallarna
Följer mitt kommando       - och kommer då jag kallar'na

Spöket, kom                     - Kom, Spöket

« Senast ändrad: 26.11.2016, 14:33:49 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp nu har jag lyssnat men jag är inte förtjust i genren vad den nu kallas svensk-amerikansk-country-vis-pop eller nåt. Tycker att din röst är något burkig och att trummorna är tråkiga med sina ploppljud - vad kör du för något egentligen? Vi som växte upp på 1960-talet fick dessutom vår kvot av dragspel fylld redan 1965 - så nä jag är inte rätt gubbe att kommentera denna här - glömt allt jag sagt :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Henric

Jepp nu har jag lyssnat men jag är inte förtjust i genren vad den nu kallas svensk-amerikansk-country-vis-pop eller nåt. Tycker att din röst är något burkig och att trummorna är tråkiga med sina ploppljud - vad kör du för något egentligen? Vi som växte upp på 1960-talet fick dessutom vår kvot av dragspel fylld redan 1965 - så nä jag är inte rätt gubbe att kommentera denna här - glömt allt jag sagt :wacko:

Kass kommentar - tycker jag!  B)
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Tycker det låter bra, avspänt och skönt precis som en promenad i skogen! Känns som arrangemang och ljud passar väl ihop med budskapet som förmedlas! Finfin sånginsats och melodi, texten går fram som den ska!

Det som sticker ut i mina öron är en gitarr (låter som en nylongitarr som fått för mycket rum med sej vid inspelningen och är kanske något ostämd/har behov av intonering - testa att dra in den lite mer i gitarrmixen och försök att minska på rumsljudet om möjligt!)

Trevlig lyssning tycker jag!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Sitter på tåget till Stockholmo (rockkonsert :D) så lyssen e ju i mobillurar så där har jag inget o säga nu..Berättarkänslan i sången har du där..gurorna i början låter lite trevande o lite testing.. o trummisen kan byta bort setet till en enkel handtrumma eller en kagge o tamburin ..sätter du gurorna så blir det mycket mer kärlek över låten..


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jepp nu har jag lyssnat men jag är inte förtjust i genren vad den nu kallas svensk-amerikansk-country-vis-pop eller nåt. Tycker att din röst är något burkig och att trummorna är tråkiga med sina ploppljud - vad kör du för något egentligen? Vi som växte upp på 1960-talet fick dessutom vår kvot av dragspel fylld redan 1965 - så nä jag är inte rätt gubbe att kommentera denna här - glömt allt jag sagt :wacko:


Ingen aning om genre, alternativ country sa nån...
Ska kolla orsak till burk, tack för synpunkt.
Trummorna spelade via midi av mig. Minns inte vad det är för program. Så mycket enklare och inspirerande det är att lämna över den delen till god trummis men vill inte trötta ut dessa på sånt som kanske inte håller. 
Dragspel däremot, det gillar jag mycket. Har det nog i blodet eftersom pappa ofta med sitt dragspel kompade både sig själv och andra då det sjöngs visor. Och det gjordes det mycket. Sten Broman hah!  :rolleyes:
« Senast ändrad: 26.11.2016, 10:53:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker det låter bra, avspänt och skönt precis som en promenad i skogen! Känns som arrangemang och ljud passar väl ihop med budskapet som förmedlas! Finfin sånginsats och melodi, texten går fram som den ska!
Det som sticker ut i mina öron är en gitarr (låter som en nylongitarr som fått för mycket rum med sej vid inspelningen och är kanske något ostämd/har behov av intonering - testa att dra in den lite mer i gitarrmixen och försök att minska på rumsljudet om möjligt!)
Trevlig lyssning tycker jag!

TRACK HENRICO (what did Android just do?)
Tack Henrik (skrev jag ju)
Nu låter du extra snäll efter det Eddi skrev som du tyckte var en kass kommentar. 
Jag antar att Eddi tänkte lite smart som skrev så där kasst... Han och jag snackade i telefon igår och jag sa att jag tyckte det var ovanligt med utebliven respons i flera dagar. Att han skrev på det sättet triggade kanske dig att skriva och ge tips. I så fall lyckades han. 

Gitarrerna är inte riktigt genomtänkt spelade eller mixade , jag inser det med din och Marsall kommentarer. Så på den punkten bör jag lägga mer tid på att göra det bättre. Nylonacken är i själva verket en resonatorgitarr, inspelad med stor kondensatormikrofon på 40 cm avstånd, mitt i rummet, lite slarvigt för jag ville det skulle gå fort. Bättre ska det bli, så snart jag hinner. Tack att du tog dig tid att lyssna och att du gav mer!

Sitter på tåget till Stockholmo (rockkonsert :D) så lyssen e ju i mobillurar så där har jag inget o säga nu..Berättarkänslan i sången har du där..gurorna i början låter lite trevande o lite testing.. o trummisen kan byta bort setet till en enkel handtrumma eller en kagge o tamburin ..sätter du gurorna så blir det mycket mer kärlek över låten..

Vilken rock då? Jag har dålig koll på vad som händer på de stora scenerna.
Ja, introt på gitarrerna drar direkt ner helhetsintrycket.  De låter som typ, sämre demo på gång. Ska göras bättre, då tid finns. Tror att låtidé är värd det.  Man får ju vara tacksam då inspirationen strömmar till. Val av trumma är inte bestämt, så hmm, simplare set är ett alternativ. Tack för kärlek! Besvarad!
« Senast ändrad: 26.11.2016, 11:00:00 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Rockkonsert ikväll på debaser .dom har hållt på sen tidiga 80 talet..faktiskt bara blivit bättre med åren..


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Rockkonsert ikväll på debaser .dom har hållt på sen tidiga 80 talet..faktiskt bara blivit bättre med åren..


Så psykedeliskt, gillade sångrösten vilket förvånar mig. Faktiskt bra driv.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön, enkel, tillbakalutad låt! Jag gillar också dragspelet, när det spelas så här!  :)
Du sjunger avslappnat och fint. Behöver inte vara krångligare än så här.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skön, enkel, tillbakalutad låt! Jag gillar också dragspelet, när det spelas så här!  :)
Du sjunger avslappnat och fint. Behöver inte vara krångligare än så här.

Tack, vet ändå vad flera syftat på avseende taffliga gitarrer i synnerhet initialt.  Har nog tänkt att det krävs omspel.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Precis som Eddi är jag inte heller helt galen i sån här musik... vilket ju egentligen är rätt lustigt för dethär är ju lite samma stil som Mark Knopfler gör... och honom gillar jag skarpt (kommer att tänka på hans låt "Miss You Blues"). Nå, anyway, mixen låter OK, sången är bra, dragspelet gillas. Ett soloparti med dragspelet kunde sitta bra.
"Pretty good but you ain't no Mark Knopfler"  :lol:

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Precis som Eddi är jag inte heller helt galen i sån här musik... vilket ju egentligen är rätt lustigt för dethär är ju lite samma stil som Mark Knopfler gör... och honom gillar jag skarpt (kommer att tänka på hans låt "Miss You Blues"). Nå, anyway, mixen låter OK, sången är bra, dragspelet gillas. Ett soloparti med dragspelet kunde sitta bra.
"Pretty good but you ain't no Mark Knopfler"  :lol:

//Space

Although it's a little bit late - in working on it!  :lol:
Han är fantastiskt inspirerande!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härlig naturromantik, som sagt...behöver inte vara svårare än så här. Fin sång och mysigt dragspel.  :)
Gillar/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Mixen är riktigt lyckad, sången är bra och texten når fram. Dragspel är jättecoolt, jag gillar det. Min morfar spelade dragspel. :)
Behaglig lyssning. Tack, Max B !!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härlig naturromantik, som sagt...behöver inte vara svårare än så här. Fin sång och mysigt dragspel.  :)
Gillar/Roffe H

Enkel men inte heller klar. Hinner inte fixa om gitarrerna nu men senare...

Mixen är riktigt lyckad, sången är bra och texten når fram. Dragspel är jättecoolt, jag gillar det. Min morfar spelade dragspel. :)
Behaglig lyssning. Tack, Max B !!!

Jag gillar dragspelsljudet. Men som sagt bör fixa till gitarrspelet initialt så det låter bättre.
« Senast ändrad: 29.11.2016, 11:07:29 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jepp nu har jag lyssnat men jag är inte förtjust i genren vad den nu kallas svensk-amerikansk-country-vis-pop eller nåt. Tycker att din röst är något burkig och att trummorna är tråkiga med sina ploppljud - vad kör du för något egentligen? Vi som växte upp på 1960-talet fick dessutom vår kvot av dragspel fylld redan 1965 - så nä jag är inte rätt gubbe att kommentera denna här - glömt allt jag sagt :wacko:

Kass kommentar - tycker jag!  B)

Och jag tycker den var något av det roligaste jag läst på evigheter här  :lol: "...redan 1965" va helt underbart :D

Nå, till låten. Lite småfix på gitarren kan du ju ordna med eller inte. Det låter som du får med lite för mycket smäckljud i nananana-biten? det är något missljud där som låter som spott i mungipan :D

jag har själv oerhört svårt för såhär positiva och genuint trevliga texter. Inte att någon annan gör dem alltså, utan att själv skriva och framföra. Jag har lyckats ett par ggr när jag skriver om döttrarna, men annars är det mest dystopiskt och cyniskt. Jag tycker du får igenom budskapet bra, utan att det låter glättigt, -du låter bara lycklig helt enkelt.bra!


Låtmässigt är det nog lite av en mellanlåt, men jag tycker du arrar och mixar den bra. Sången sitter fint.

gött!
https://soundcloud.com/secondary-protocol