Kontrollrummet

Bygge av G-SSL bus kompressor

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Vad händer om man kör denna ojordad.
Har nämligen ingen jordad kontakt i studion. Har inte haft några ljudproblem av det hitills, utan bara nära att bli grillad när jag tog i spisen och höll i elgitarren samtidigt.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Florian le Sage

  • Gäst
Vad händer om man kör denna ojordad.
Har nämligen ingen jordad kontakt i studion. Har inte haft några ljudproblem av det hitills, utan bara nära att bli grillad när jag tog i spisen och höll i elgitarren samtidigt.

Hmmm, vet inte om jag skall skratta eller gråta...allvarligt talat---du lever farligt Zyan, se för fanken till att ha jordade uttag annars kommer du att sluta som tex Keith Relf, sångaren i Yardbirds som senare bildade Renaissance med sin syrra Jane (som knappt kunde sjunga-sen bytte dom brutta och då blev det skitbra) ...http://en.wikipedia.org/wiki/Keith_Relf   B)



Florian le Sage

  • Gäst
Hitta en Gyrafklon som var grymt likt orginalet.



Den där var ju klart mer lik orginalet, kan man inte deala fram såna frontar istället Flintan?
Kolla med den som bygger dessa...tycker verkligen att det vore värt det om man ska ge sig in på detta!

 :)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Vad händer om man kör denna ojordad.
Har nämligen ingen jordad kontakt i studion. Har inte haft några ljudproblem av det hitills, utan bara nära att bli grillad när jag tog i spisen och höll i elgitarren samtidigt.

Hmmm, vet inte om jag skall skratta eller gråta...allvarligt talat---du lever farligt Zyan, se för fanken till att ha jordade uttag annars kommer du att sluta som tex Keith Relf, sångaren i Yardbirds som senare bildade Renaissance med sin syrra Jane (som knappt kunde sjunga-sen bytte dom brutta och då blev det skitbra) ...http://en.wikipedia.org/wiki/Keith_Relf   B)

Jag gillar att leva farligt.
Har inga jordade uttag, ska försöka övertala hyresvärden, men är redan i två bråk med dem.
Annars finns det bara ett alternativ att köra ojordat.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Hitta en Gyrafklon som var grymt likt orginalet.



Den där var ju klart mer lik orginalet, kan man inte deala fram såna frontar istället Flintan?
Kolla med den som bygger dessa...tycker verkligen att det vore värt det om man ska ge sig in på detta!

 :)

Jag fokuserar mer på priset och funktionalitet än att se ut som orginalet.
Det är inte värt mer pengar om det inte fyller en funktion i min mening.

Kör vi utan sidechainkortet nu?


Florian le Sage

  • Gäst
Vad betyder klon Zyan?

Om man skulle klona dig tex, skulle man få en Petterniklas m. klamydia (som tydligen ökat som fan i Östergötland...) eller en Zyan...det är frågan!

För mig betyder klon: (exakt) kopia/dublett/plagiat etc och därför tycker i alla fall jag att det är av vikt att det blir snyggt/som det skall se ut och inget hemsnickrat junk då man ändå är i farten s.a.s.

Funktionaliteten behöver man väl inte ens diskutera här och nu, klart att det skall fungera enl. orginalet oavsett vilken design man diggar/väljer att bygga in buskompressorn i!!!

 :wacko:



Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jaha..det var ju ett exempel. Men tycker inte utseende är betydande för en klon i studio som har i uppgift att låta bra.

Jag tycker det inte är värt en mass extrapengar för något som inte fyller en funktion. Vill ha något som låter bra, kvalitetskomponenter och sitter ihop i ett rack. Sen är jag nöjd.

Om man ska betala flera gånger mer för mätaren, dyrare front, låda och brytare så är jag inte intresserad av detta projekt längre.

Grundideen är ju att det ska vara billigt, och de som är beredda att betala mer för design kan säkert ta bort vissa delar i beställningen och fixa dessa själv.


Florian le Sage

  • Gäst
Jaha..det var ju ett exempel. Men tycker inte utseende är betydande för en klon i studio som har i uppgift att låta bra.

Jag tycker det inte är värt en mass extrapengar för något som inte fyller en funktion. Vill ha något som låter bra, kvalitetskomponenter och sitter ihop i ett rack. Sen är jag nöjd.

Om man ska betala flera gånger mer för mätaren, dyrare front, låda och brytare så är jag inte intresserad av detta projekt längre.

Grundideen är ju att det ska vara billigt, och de som är beredda att betala mer för design kan säkert ta bort vissa delar i beställningen och fixa dessa själv.

Absolut, jag lägger gärna lite extra på dessa saker eller fixar dom själv om ingen annan är intresserad, men än så länge är det ju bara vi 2 som ventilerat våra smaklökar i frågan Zyan, kanske bäst att vänta och se vilka som är på/av gällande frontar och mätare innan slutgiltigt besked tas av Flintan!!!

 ;)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jaha..det var ju ett exempel. Men tycker inte utseende är betydande för en klon i studio som har i uppgift att låta bra.

Jag tycker det inte är värt en mass extrapengar för något som inte fyller en funktion. Vill ha något som låter bra, kvalitetskomponenter och sitter ihop i ett rack. Sen är jag nöjd.

Om man ska betala flera gånger mer för mätaren, dyrare front, låda och brytare så är jag inte intresserad av detta projekt längre.

Grundideen är ju att det ska vara billigt, och de som är beredda att betala mer för design kan säkert ta bort vissa delar i beställningen och fixa dessa själv.

Absolut, jag lägger gärna lite extra på dessa saker eller fixar dom själv om ingen annan är intresserad, men än så länge är det ju bara vi 2 som ventilerat våra smaklökar i frågan Zyan, kanske bäst att vänta och se vilka som är på/av gällande frontar och mätare innan slutgiltigt besked tas av Flintan!!!

 ;)
Absolut..har förresten kollat upp delarna på bilden om du är intresserad.

Är byggd av en snubbe i nederländerna.

Mätaren är en sifam 14 ppm http://www.sifam.co.uk/director.lasso

Lådan kallas 19" enclosure utan lock och botten och kommer härifrån. Om du hittar den så borde det stå vem som tillverkar och kan hitta mer passande leverantör. Sidan är ej på engelska så man får gissa sig till. http://www.rs-components.nl/

Här har hela du projektet: http://gssl.rolandklinkenberg.com/english/index.html
« Senast ändrad: 14.10.2007, 16:00:21 by Zyan »


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Hitta en Gyrafklon som var grymt likt orginalet.



Jo, den där har jag sett förut. Snyggt jobb med lådan, ser ju nästan exakt likadan ut. Men jobbet inuti burken verkar inte vara lika bra i mina ögon.. Kolfilmsmotstånd, billiga kondingar och potar..

Som sagt, jag tycker inte originalet är estetiskt lockande nog för att lägga en massa extra pengar och jobb på få en exakt likadan burk. Såna där strömbrytare är dyra PPM14 kostar 980 kr + moms etc. räkna med minst 2000 kr extra plus mer jobb för mig.

Dessutom så bygger vi ju faktiskt en GSSL (Gyraf ssl) och den ser ut så här:


Ett alternativ till dom lådorna som "Purusha" på TheLab säljer är att jag tar hem helt blanka lådor och sen får ni fixa hål i front och baksida samt layout själva. Men det är ett jäkla jobb, den knepigaste biten, jag lovar. Därför ville jag att det ska ingå helt färdiga lådor som man bara behöver skruva i grejerna i det här kitet.

Florian, om du vill så kan du ju köpa låda, mätare och tryckknappar själv så kan du få ett kit utan dessa.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Så det är ingen sidechain helt klart nu alltså?

Nej, det verkade inte finnas nåt större intresse för det. Plus att det extra mönsterkortet för det är slutsålt så då måste man tillverka egna kort för det alternativt bygga på experimentkort, men det blir överkurs i ett sånt här projekt tror jag.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Florian le Sage

  • Gäst
Hitta en Gyrafklon som var grymt likt orginalet.



Jo, den där har jag sett förut. Snyggt jobb med lådan, ser ju nästan exakt likadan ut. Men jobbet inuti burken verkar inte vara lika bra i mina ögon.. Kolfilmsmotstånd, billiga kondingar och potar..

Som sagt, jag tycker inte originalet är estetiskt lockande nog för att lägga en massa extra pengar och jobb på få en exakt likadan burk. Såna där strömbrytare är dyra PPM14 kostar 980 kr + moms etc. räkna med minst 2000 kr extra plus mer jobb för mig.

Dessutom så bygger vi ju faktiskt en GSSL (Gyraf ssl) och den ser ut så här:


Ett alternativ till dom lådorna som "Purusha" på TheLab säljer är att jag tar hem helt blanka lådor och sen får ni fixa hål i front och baksida samt layout själva. Men det är ett jäkla jobb, den knepigaste biten, jag lovar. Därför ville jag att det ska ingå helt färdiga lådor som man bara behöver skruva i grejerna i det här kitet.

Florian, om du vill så kan du ju köpa låda, mätare och tryckknappar själv så kan du få ett kit utan dessa.

Hej, jag vet att det där med fronpanel är ett jä
kla pyssel, tänkte bara om det fanns någon som gjort den "bästa# designen som kanske också säljer den, precis som den du hittat...men den här sista sdom du har i bilden är ju klart bättre (och INTE samma som i ditt första inlägg) därför anser jag den duga i så fall!

 :)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Neriks, här på forumet, har en CNC fräs och brukar fräsa fronter till ett mycket överkomligt pris. Men han har inte tid med det förrän nån gång i början på 2008. Så det hade varit ett bra alternativ om inte han hade varit upptagen med annat just nu.

Purushas design (i början av tråden) är ju snarlik Gyrafs. Jag tänkte be honom ta bort ving loggan och göra hål för vridreglage till power och bypass på våra lådor. Jag tänkte också köra med liknande rattar som på Gyrafs, men där kan vi kanske ha lite valmöjligheter också.
http://soundcloud.com/samsas-violin




Florian le Sage

  • Gäst
Alan Smart´s frontpanel:

kan inte släppa det här riktigt...har du verkligen kollat runt så att du vet att den snyggare varianten inte finns/tillverkas av någon hos DIY folket?

 B)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
kan inte släppa det här riktigt...har du verkligen kollat runt så att du vet att den snyggare varianten inte finns/tillverkas av någon hos DIY folket?

 B)

Hehe, förstår.

Vad jag sett, och jag har varit runt och läst rätt mycket på olika DIY forum, så finns det ingen mer som tillverkar lådor eller frontpaneler för att sälja. Det heter ju Do It Yourself och det är vad dom flesta gör.  ;)

Annars kan du ta ett sandpapper och slipa av färgen på fronten så blir den blank och så kan man sätta dit vilken text/layout man vill.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad tsmalmbe

Jag skulle gärna ha sett en inbyggd hipass-sidechain på typ 120Hz eller så. Nån extern sidechain verkar inte så jätteintressant. Jag antar att denna kompressorn fungerar bäst på trumgruppen, i vilket fall det skulle vara najs att kunna ta bort bastrummans nedersta register. Nåväl, man kan ju köra parallelkompression med en tunnare signal.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


olofd

  • Gäst

Kommer någon skriva en utförlig guide hur det går till?
Jag har lött en del förr men är ingen expert så det skulle kännas tryggt
om någon på forummet byggde en, testade och la upp en utförlig svensk guide.

Om någon känner att dom orkar det såklart.

//MVH Olof


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Kommer frontarna att bli frästa eller bara lackade med texten!?
Om de fräses ut kan man ju utan problem slipa ner lacken om man så önskar.. ja kommer nog isf göra det!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Jag tänker nog försöka bygga det själv. Har inte byggt något större själv, men det kan ju inte vara omöjligt heller.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag tänker nog försöka bygga det själv. Har inte byggt något större själv, men det kan ju inte vara omöjligt heller.

Jag har en som gör det gratis och är väldigt kunnig på att löda, annars hade jag nog gett mig på det själv. Osäker på de små komponenterna.
Edit: Menar såklart de små lödpunkterna.
« Senast ändrad: 15.10.2007, 14:33:40 by Zyan »


Utloggad ake

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
kan inte släppa det här riktigt...har du verkligen kollat runt så att du vet att den snyggare varianten inte finns/tillverkas av någon hos DIY folket?

 B)

Hehe, förstår.

Vad jag sett, och jag har varit runt och läst rätt mycket på olika DIY forum, så finns det ingen mer som tillverkar lådor eller frontpaneler för att sälja. Det heter ju Do It Yourself och det är vad dom flesta gör.  ;)

Annars kan du ta ett sandpapper och slipa av färgen på fronten så blir den blank och så kan man sätta dit vilken text/layout man vill.

Dom här lär göra frontpanneler men jag har aldrig testat dem.

http://www.schaeffer-ag.de/index.php?id=97&L=1


Åke



Utloggad tsmalmbe

Det var ju egentligen skitbilligt, med tanke på att man ju kan customdesigna 1 enda panel till sitt projekt, och priset blir 30€ inklusive frakt..
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Florian le Sage

  • Gäst
Jag tänker nog försöka bygga det själv. Har inte byggt något större själv, men det kan ju inte vara omöjligt heller.

Jag har en som gör det gratis och är väldigt kunnig på att löda, annars hade jag nog gett mig på det själv. Osäker på de små komponenterna.
Edit: Menar såklart de små lödpunkterna.

Jag vill inte verka nedlåtande eller så men om man inte vet hur man håller i en lödkolv, inte har ingående komponentkännedom och mycket god lödvana så skall man nog fan akta sig för att ge sig in på detta med DIY för studio etc, verkar ju helkorkat faktiskt, som att säga att man "kanske" skulle klara och mecka bil fast man aldrig gjort det en enda gång i sitt liv...

Jag har hört en del väldigt fina skräckhistorier senast i helgen från Violiner tex=mkt duktig elektronikfarbror som fått "ta hand om/rädda" ett flertal misslyckade SSL-byggen från klåpare som trodde dom skulle fixa skiten men totalhavererat och nu fått extrakostnader på sitt DIY-projekt då dom sabbat mer än vad som är lovligt i denna värld!

 <_<



Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det var ju egentligen skitbilligt, med tanke på att man ju kan customdesigna 1 enda panel till sitt projekt, och priset blir 30€ inklusive frakt..

Ja Shaeffer finns ju också, men 30€ inkl. frakt kan omöjligtvis stämma. Har för mig att dom tar betalt "per fräst hål" och att det syns i deras design mjukvara Front Panel Designer hur mycket det kommer kosta. Jag sitter på Mac och det finns bara till PC så.. Du får gärna kolla upp det närmare om du vill.

Det gäller för er andra som inte gillar Purusha lådorna också. Om ni lyckas hitta ett snyggare alternativ till ett vettigt pris så är jag givetvis öppen för förslag men jag pallar inte att leta upp något själv, designa ny front o.s.v. För min del duger Purusha lådan utmärkt till det här.

Tänk på att det sitter en panel på baksidan också som ska ha hål + text.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag vill inte verka nedlåtande eller så men om man inte vet hur man håller i en lödkolv, inte har ingående komponentkännedom och mycket god lödvana så skall man nog fan akta sig för att ge sig in på detta med DIY för studio etc, verkar ju helkorkat faktiskt, som att säga att man "kanske" skulle klara och mecka bil fast man aldrig gjort det en enda gång i sitt liv...

Visst det ligger mycket i vad du säger MEN hur ska man kunna få vana om man inte provar? Jag är övertygad om att jag själv skulle kunna klara ett sånt här projekt även fast jag inte hade nån erfarenhet innan. Men man måste ha lite praktisk känsla för elektronik, teknik o.s.v. Med andra ord, inte ha tummen mitt i handen.

Och det viktigaste av allt är att ha tålamod att genomgående vara extremt noggrann och tänka till en gång extra på varje moment.

Edit: En annan viktig aspekt är att man bör vara intresserad av att lära sig och inte bara bygga för att tjäna pengar jämfört med att köpa nåt färdigt..
« Senast ändrad: 15.10.2007, 18:58:13 by flintan »
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Jag tänker nog försöka bygga det själv. Har inte byggt något större själv, men det kan ju inte vara omöjligt heller.

Jag har en som gör det gratis och är väldigt kunnig på att löda, annars hade jag nog gett mig på det själv. Osäker på de små komponenterna.
Edit: Menar såklart de små lödpunkterna.

Jag vill inte verka nedlåtande eller så men om man inte vet hur man håller i en lödkolv, inte har ingående komponentkännedom och mycket god lödvana så skall man nog fan akta sig för att ge sig in på detta med DIY för studio etc, verkar ju helkorkat faktiskt, som att säga att man "kanske" skulle klara och mecka bil fast man aldrig gjort det en enda gång i sitt liv...

Jag har hört en del väldigt fina skräckhistorier senast i helgen från Violiner tex=mkt duktig elektronikfarbror som fått "ta hand om/rädda" ett flertal misslyckade SSL-byggen från klåpare som trodde dom skulle fixa skiten men totalhavererat och nu fått extrakostnader på sitt DIY-projekt då dom sabbat mer än vad som är lovligt i denna värld!

 <_<




Tack för alla lovord..!  :)

Bara för säkerhets skull så alla som haft prylar på rep hos mig inte känner sig utlämnade på något sätt - inga detaljer om några reparationer av byggprojekt har någonsin nämnts i samband med, eller kommer någonsin att nämnas i samband med, någon som helst identitet på ägare/byggare/etc av burkarna...  ;)

Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad tsmalmbe

För min del gäller att för denna peng vi nu talar om, ha skojigt en stund, lära sig något och i slutändan kanske det kommer ut en kompressor.

;)

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
För min del gäller att för denna peng vi nu talar om, ha skojigt en stund, lära sig något och i slutändan kanske det kommer ut en kompressor.

;)

Och med det surrande nånstans i bakhuvet kanske det inte är så jättebra att lägga massa extra pengar på dyra knappar, flashig låda o.s.v. Därmed inte sagt att man ska spara in på komponenterna  i burken för då får man ett halvdant resultat i vilket fall.

Nu kommer väl hälften att hoppa av.  :D

Men faktiskt, det är väldigt många som har lyckats med det här bygget, även förstagångsbyggare. Är man bara noggrann hela vägen så har man goda chanser att lyckas tror jag.
http://soundcloud.com/samsas-violin


olofd

  • Gäst
Jag resonera som vissa andra.
Kul grej, lite penagr och en liten chans att få en bra pryl.
Tänkte bygga över jul när man inte har något annat för sig.
Om man inte testar vet man aldrig, kanske aldrig mer gör det, kanske kommer älska det.

Därför skiter jag FULLSTÄNDIGT i vad det är för plåt.
ge mig en låda och lite komponenter så skall jag vara super försiktig och se hur det går.
Men hur den ser ut spelar INGEN ROLL ALLS.

Förstår dock att det är viktigt för vissa..

Jag ställde en fråga som jag inte fick svar på tidigare.


FINNS DET NÅGON HÄR PÅ FORUMMET SOM KAN TA PÅ SIG ATT GÖRA EN VÄLDIGT DETALJERAD GUIDE (på svenska)
HUR NI GÅR TILL VÄGA??
SKULLE NOG FÅ MÅNGA FLER ATT VÅGA TESTA OM MAN VET ATT DET KOMMER FINNAS EN SÅDAN.

//olof


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Och noggrannt fotografera sina kretskort o hög upplösning från bra vinklar.

Sabachthani - Gothic Doom Metal