Kontrollrummet

Bygge av G-SSL bus kompressor

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Förtydling av titeln, tyckte "stängt" lät som om tråden var stängd.
Hoppas att jag inte trampa på tårna :)


Tillbaka till ämnet.
Vad är det då för skillnad på ljudet om man ger olika arbetsområden på poten?

Du varierar det område som är inställbart för kompressorns threshold.

Det förstod jag. Men vad för arbetsområde? Trodde thresholden jobbade med antalet DB och sen poten ställdes in efter det. Är det vilken nivå den ska börja på?


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Ja, det kan man säga. Genom att ändra på motståndet, eller t om på motstånden om du så vill, så flyttar du det område inom vilket poten arbetar. Genom att vrida på poten så ändrar du ju nivån. Som på vilken kompressor som helst med variabel threshold. Ingen skillnad. Skillnaden är att nu bygger du den själv så att du kan ändra på grundförutsättningarna. Du kan lägga arbetsområdet för poten högt eller lågt, göra det mindre eller större.
« Senast ändrad: 23.11.2007, 20:39:00 by Violiner »
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


olofd

  • Gäst
Hur går det för era byggen?
Skulle vara kul att få höra om någon fått hem prylar och gett sig på biffen än?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Hur går det för era byggen?
Skulle vara kul att få höra om någon fått hem prylar och gett sig på biffen än?
Häromdagen prata jag med Linus och han sa att några av beställningarna hade kommit hem till honom. Fortfarande saknades bland annat lådan och fronten (tror jag).



Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
okej.. håll oss uppdaterade!
Absolut.
Just nu spanar jag efter en julklapp till mig själv så att jag kan koppla in skiten och lyssna samtidigt. Nytt ljudkort alltså.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
ska bli skoj att se hur ni löser detta.. :P
vem kommer bli färdig först?? tävlingstråd kanske?  :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
ska bli skoj att se hur ni löser detta.. :P
vem kommer bli färdig först?? tävlingstråd kanske?  :lol:
Nu ska vi inte uppmana till sjukdagar och felbygge  :rolleyes:


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
ska bli skoj att se hur ni löser detta.. :P
vem kommer bli färdig först?? tävlingstråd kanske?  :lol:
Nu ska vi inte uppmana till sjukdagar och felbygge  :rolleyes:
åjo!!  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
okej.. håll oss uppdaterade!
Absolut.
Just nu spanar jag efter en julklapp till mig själv så att jag kan koppla in skiten och lyssna samtidigt. Nytt ljudkort alltså.
Låter intressant. Åt vilket håll går tankarna? Detta kan möjligtvis bli aktuellt för mig med.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
okej.. håll oss uppdaterade!
Absolut.
Just nu spanar jag efter en julklapp till mig själv så att jag kan koppla in skiten och lyssna samtidigt. Nytt ljudkort alltså.
Låter intressant. Åt vilket håll går tankarna? Detta kan möjligtvis bli aktuellt för mig med.
För att inte gå för OT så svarar jag med en länk som innehåller mina tankar.  ;)
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=5742


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag funderar litegrann ifall man behöver plugga på komponentschemat något, eller hur lättläst komponentschemat på PCB kortet är? För mig är komponentschemat på gyraf.dk rena grekiskan, vad anser ni?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Jag funderar litegrann ifall man behöver plugga på komponentschemat något, eller hur lättläst komponentschemat på PCB kortet är? För mig är komponentschemat på gyraf.dk rena grekiskan, vad anser ni?
du kommer få byggschema.. typ.. :)
 o på ditt PCBkort står det typ R34, o då kollar du i ditt schema, o där står det tex R34 - 10kOhm.
R står för Resistor, och 34 för numret som du hittar i ditt schema. eller vad man ska säga.
det du kan göra är plugga på lite om olika komponenter. kolla runt lite o så.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Gäller detta alla DIY projekt? Isåfall är det ju super enkelt, sålänge man har lödkunnighet & nogrannhet. :D

Blir snart arbetslös, funderar på att spendera hela vintern vid lödbordet... B)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Gäller detta alla DIY projekt? Isåfall är det ju super enkelt, sålänge man har lödkunnighet & nogrannhet. :D

Det finns nog nå´n liten hake nån´stans - annars skulle det nog inte finnas så pass många oavslutade byggprojekt i garderoberna... :rolleyes:
En del av dem brukar hamna hos mig för intensivvård...  ;)
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Ja det stämmer nog, ska bli intressant att se hur jag fixar GSSL kompressorn, om jag löser den finfint så borde det väl inte vara några problem att ge sig på andra projekt också?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
ska bli skoj att se hur ni löser detta.. :P
vem kommer bli färdig först?? tävlingstråd kanske?  :lol:

Jag! :P
Eftersom jag kan börja bygga så snart mönsterkorten kommer, vilket dom redan borde ha gjort.. Nej men, jag tänkte försöka få ihop den rätt snart, fota lite under byggandet och så.

Annars var en tanke jag hade med det här projektet att det ska vara in princip helt komplett, sånär som på verktyg då och kanske nån skruv som jag missat. Just eftersom så många byggen stannar av och aldrig blir färdiga. Där tror jag den färdiga lådan med front, hål och allt är en av dom viktigaste bitarna.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Gäller detta alla DIY projekt? Isåfall är det ju super enkelt, sålänge man har lödkunnighet & nogrannhet. :D

Blir snart arbetslös, funderar på att spendera hela vintern vid lödbordet... B)
lite olika per olika projekt, men de jag hängt på finns ett specifikt sådant schema..

anledningen till att många ligger o väntar är nog att folk tappar intresset alternativt inte har tiden nog att sitta och löda hela tiden!!
jag vet att jag stämmer in på det sistnämnda + att jag bygger mkt av mina projekt på mitt studiobord, och mitt i allt kommer massa jobb, o då måste man flytta på allt, och sen när man flyttat runt allt som en tok, blir de knepigt att komma igång.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag funderar litegrann ifall man behöver plugga på komponentschemat något, eller hur lättläst komponentschemat på PCB kortet är? För mig är komponentschemat på gyraf.dk rena grekiskan, vad anser ni?

Det är inte så svårt som det verkar. Lite som när nån ser ett mixerbord och förundras över att det är så många rattar..

Hittade lite info om olika komponenter som kan vara en bra start att läsa här.

gyraf.dk finns kopplingschema för G-SSL'en, jag har även länkat till det tidigare i tråden. Man behöver inte förstå allt i detalj hur det fungerar, nummer ett är väl att förstå hur det är sammakopplat, nummer två i stora drag varför och hur det fungerar på ett ungefär. Visst det går att bygga en fungerande apparat genom "paint by numbers" metoden, men det är nog bra att iallafall kunna identifiera komponent --> plats på kretskort --> plats i kopplingschema... Jag brukar alltid dubbelkolla och jämföra mellan schema, komponentlista o.s.v. Gärna mäta alla komponenter med multimeter innan man löder in dom också. Det tar lite längre tid men det har man igen när man slipper felsöka alt. skicka hela klabbet till Violiner.  :rolleyes:

Just det, det finns inga komponentbeteckningar (R4, C3, Q11 o.s.v.) i GSSL'en. Istället står komponentvärdet för varje komponent direkt på ovansidan av mönsterkortet.
« Senast ändrad: 30.11.2007, 01:13:39 by flintan »
http://soundcloud.com/samsas-violin



Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Lite uppdatering:

Allt utom lådor, mätarinstrument och zip plastpåsar för komponenterna har kommit. Mätare och påsar bör dyka upp när som helst.

Lådorna kommer dröja ytterligare, har inget exakt datum men jag hoppas få dom innan julhelgen..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Lite uppdatering:

Allt utom lådor, mätarinstrument och zip plastpåsar för komponenterna har kommit. Mätare och påsar bör dyka upp när som helst.

Lådorna kommer dröja ytterligare, har inget exakt datum men jag hoppas få dom innan julhelgen..
Det hoppas jag verkligen att du får...det är under julhelgen jag ska bygga den :)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Lite uppdatering:

Allt utom lådor, mätarinstrument och zip plastpåsar för komponenterna har kommit. Mätare och påsar bör dyka upp när som helst.

Lådorna kommer dröja ytterligare, har inget exakt datum men jag hoppas få dom innan julhelgen..
Det hoppas jag verkligen att du får...det är under julhelgen jag ska bygga den :)

Jo, jag med. Just under juhelgen är det inte säkert att jag kommer vara hemma och kunna ta emot leveranser så då finns en viss risk att paketet skickas tillbaka...
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag har iaf tre veckor på mig att hämta ut ett rekomenderat brev, kanske är det lika länge för paket.
Avi som avi.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ja med posten är det ju lugnt. Däremot med UPS, DHL m.fl. bolag är det lite knepigare om man inte hör av sig inom samma vecka som grejerna kommit.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Har börjat bygga lite grann nu.  :)

Några saker:

1. Jag trodde trycket på korten var ändrat enl. schemat, men det var det inte. Därför måste man kolla upp följande:

2. Motståndet längst upp i mitten, 2K** ska vara 3K3 med den mätare som vi använder.

3. 90K9 är märkt som 91K på kontrollbords kortet (det lilla), vilket inte spelar nån som helst roll eftersom det ligger väl inom toleransramen 1%.

4. Tantalerna och elektrolytkondensatorerna är polariserade så dom måste vändas åt rätt håll. Det står ett litet plus tecken både på kondensatorn och på kretskortet samt att den positiva lödpad'en (vad heter det på svenska?) är fykantig.

Alla halvledare (dioder, transistorer, spänningsregulatorer, IC-kretsar) måste givetvis också vändas åt rätt håll, vilket syns på kretskortet. Dom är dessutom ESD känsliga (i olika grad) och kan gå sönder om man tar i dom med fingrarna samtidigt som man har en ylletröja, vadderad kontorsstol, heltäckningsmatta o.s.v. Så pilla inte i onödan på det som ligger i silvriga ESD påsar.

Fortsätter med fler saker varteftersom..

Edit: La till lite mer allmänna saker, så får det här inlägget bli ett bygg info inlägg.
« Senast ändrad: 10.12.2007, 00:57:51 by flintan »
http://soundcloud.com/samsas-violin



Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Nejdå..  ;)

Men kameran har rätt kass optik så det är inte bästa bilderna.

Sitter ju hemma i lägenheten o bygger på skrivbordet med en minst sagt begränsad verktygsarsenal, så förutsättningarna är väl inte dom bästa.  :(  Men hade lite tid över nu så jag kunde inte låta bli att sätta igång.  :)

Så här kan det se ut hemma hos mig:



Börjar med motstånden. Bocka benen och sätt på plats. Nu har jag mätt och verifierat att inga motstånd är felpackade också. Om man inte är färgblind, som jag är, så kan man också titta på färgkoderna...  :rolleyes:



Fastlödda.



Och klippa benen. Bitarna som blir över används som länkar där det ska vara såna. Det blir enklare om man monterar dom minsta komponenterna först och sen i stigande storleksordning.



Och efter ett tag kan det se ut så här:



Och efter ytterligare ett tag har motstånden fått sällskap lite kondingar.

Det finns två olika typer av 0,1µF kondensatorer i kitet. 17 st röda Wima Metalliserad polyesterkondensator som används på dom flesta ställen. Sen blir det blåa Rifa Polypropylen kondensatorer på 8 ställen, på alla in/ut gångar parallellt med elektrolyterna där. Dom är lite för stora för att få plats så dom måste monteras på undersidan, så det sparar jag till senare.

http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har börjat bygga lite grann nu.  :)

Några saker:

1. Jag trodde trycket på korten var ändrat enl. schemat, men det var det inte. Därför måste man kolla upp följande:

2. Motståndet längst upp i mitten, 2K** ska vara 3K3 med den mätare som vi använder.

3. 90K9 är märkt som 91K på kontrollbords kortet (det lilla), vilket inte spelar nån som helst roll eftersom det ligger väl inom toleransramen 1%.

Fortsätter med fler saker varteftersom..

Det är ett bra inlägg. Kan inte du se till att lägga till fler saker i samma inlägg allt eftersom bygget fortgår så finns all fakta på samma ställe.
Hitta en intressant textrad på gyraf.

Citera
Common to forget mounting the wire-link at the control pcb, right beside the meter connection. This results in gross distortion in both channels.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det kan jag göra. Det kommer dyka upp mer varteftersom jag bygger. Finns en del viktig info några sidor tidigare i tråden också.

Den länken som Gyraf pratar om har jag redan monterat.  :P  Men länkar kan generellt vara lätta att missa. Se också upp med prefixen, det är lätt hänt att man monterar ex. 100K motstånd istället för 100R..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jäkla lyx att få "smygtitta" när någon annan bygger innan man börjar själv. Gött mos Flintan!


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Glöm ej att
Din nya digitalkamera  :rolleyes:

Gammal highend vintage, ger schysst färg till bilderna... :lol:

Vad är skillnaden mellan polyester och polypropylen kondensatorerna?

Ser finfint ut... B)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Vad är skillnaden mellan polyester och polypropylen kondensatorerna?

Ser finfint ut... B)

Polypropylen är lite finare/bättre och används ofta i audio sammanhang. Dom är lite dyrare också, men det blir ju marginellt när det inte handlar om några större kvantiteter. Orsaken att det inte sitter såna överallt är att dom är lite för stora och att mönsterkortslayouten är lite dumt planerad. Det är jäkligt tight mellan komponenterna samtidigt som det finns utrymme för en strömtrafo direkt på kortet, vilken ingen kör med ändå.

Så det sitter polypropylen kondingar på dom viktigaste platserna, direkt i signalkedjan på in- och utgångar, men dom måste lödas fast på undersidan.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Okej!

Sen undrar jag ifall man ska löda fast alla komponenter så nära kretskortet som möjligt, eller ifall vissa ska vara "upphöjda" för att inte riskera sönderlödning eller liknande?

Någon generell regel här?