Kontrollrummet

MaxB - You Are Never Alone

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
LÅTNAMN:             You Are Never Alone
ARTIST/GRUPP:       MaxB
GENRE:                  Soul
LÅTLÄNGD:             4.19
KOMPOSITÖR:         MaxB
PRODUCENT:           MaxB
EV. MEDVERKANDE:   Lazarus på trummor - Plinka på 5 av 12 körstämmor
INSPELNINGSÅR:      2016
FORMAT:                mp3

You Are never alone
Text o Musik: Max Backström 2013-01-18
2016-11-06 Soul ||: Em Hm Am Hm7 :|| Refräng: ||: C D Hm Em :|| C D Em

- Vers 1: ||: Em Hm Am Hm7 :||
You travel to foreign places - You think you're far from home
You feel you miss all the friendship - you have back home

- Ref: ||: C D Hm Em :|| C D Em
It's the same old song - better join and sing along
It's the same old song - it goes, on and on and on
It's the same old song - it goes, on and on

- Munspel 2 svängar

- Vers 2: ||: Em Hm Am Hm7 :||
You loose grip of reality, you have nowhere to go
You miss all the friendship, you have back home
It's time to realize, you're not alone
It's time to realize, you are never alone

- Kör-parti: ||: Em Hm Am Hm7 :||
Never alone (Nah, you are never)
Never alone (so true, so true)

- Ref: ||: C D Hm Em :|| C D Em
It's the same old song - better join and sing along
It's the same old song - it goes, on and on and on
It's the same old song - it goes, on and on

- Munspel 2 svängar

- Vers 3: ||: Em Hm Am Hm7 :||
You hear music from a bar, you can tell, it's not that far
You go there, and listen become a part of it all
It's the same old song - better join and sing along
It's the same old song - it goes on and on

- Ref: ||: C D Hm Em :|| C D Em
It's the same old song - better join and sing along
It's the same old song - it goes, on and on and on
It's the same old song - it goes, on and on

- Munspel 4 svängar ||: Em Hm Am Hm7 :||

- Refräng: ||: C D Hm Em :|| C D Em
It's time to realize, you have friends where ever you are
It's time to realize, you have friends where ever you are
You are never ever alone.

http://max.shivas.se/music/MaxB_YouAreNeverAlone_20161114_All.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_YouAreNeverAlone_20161114_All.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 15.11.2016, 09:57:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Det är Soul med stort S - gött!


Enligt mitt tycke är trummorna lite långt bak, sången något stark, tycker det är lagom med reverrb, jag hade jobbat mer med de-esser ev eq vid ca 7000hz och kanske också ett highass filter för att få bort lite stickig diskant - grymt bra sånginsats och munspelsliret är suveränt!

Jag gillar gitarrljudet, hade kanske gjort sej med ett plate reverb, upplever den lite torr - men det är ju tycke och smak som sagt!

Körerna/stämmorna går nog att flytta bakåt i bilden också - låter som jag bara klagar men jag gillar låten/texten och insatserna, ytterst souligt och förtjänar mera ljudpill! 

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Bra Max, mycket soul, lagom reverb på sången, kanske lite stark, trummorna kan du öka på lite lagom. Sköna gitarrer, sång stämmor och kör och munspel så klart (bra sug där) Fin låt.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Shit Max, vad du har utvecklats genom åren -vilken hög nivå du håller! Detta är riktigt bra och du har verkligen soul i ditt uttryck. Jag har egentligen inget i mixen att klaga på i den lyssning jag har nu, men kommer att tänka på, att om du vill få ännu mera själ i låten så skulle det vara att blanda in andra röster i kören, det skulle göra den ännu mera levande. Well done.
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lagt en till kompgitarr (en på varje sida nu -19 respektive +19 i panoreringen) och gjort några volymjusteringar på olika instrument och röster

Det är Soul med stort S - gött!
Enligt mitt tycke är trummorna lite långt bak, sången något stark, tycker det är lagom med reverrb, jag hade jobbat mer med de-esser ev eq vid ca 7000hz och kanske också ett highass filter för att få bort lite stickig diskant - grymt bra sånginsats och munspelsliret är suveränt!
Jag gillar gitarrljudet, hade kanske gjort sej med ett plate reverb, upplever den lite torr - men det är ju tycke och smak som sagt!
Körerna/stämmorna går nog att flytta bakåt i bilden också - låter som jag bara klagar men jag gillar låten/texten och insatserna, ytterst souligt och förtjänar mera ljudpill! 

Plockat upp trummorna i volym och lagt på lite kompression, bra eller dåligt?
Sänkt volymen och minskat på kompressor på leadvocal (tror jag). Fortfarande essigt?
Highpass används förvirrande nog åt andra hållet, du menar troligen ett lågpassfilter (låga frekvenser får passera och skär höga frekvenser).
Reverb hmm, får låta den vila ett tag, det finns ett svagt ekosvar på gitarrer, synkat med 120bpm.
Försökt at flytta kören genom att skära bort lägre och högre frekvenser men också mer reverb. Vet inte om det blev bra...

Tack för suveräna synpunkter och tips!!!

Bra Max, mycket soul, lagom reverb på sången, kanske lite stark, trummorna kan du öka på lite lagom. Sköna gitarrer, sång stämmor och kör och munspel så klart (bra sug där) Fin låt.  :)

Sänkt sången och ökat trummorna, tror jag...  :lol:
Och övat mer på munspelet för att försöka hitta de toner jag egentligen vill...  B)

Shit Max, vad du har utvecklats genom åren -vilken hög nivå du håller! Detta är riktigt bra och du har verkligen soul i ditt uttryck. Jag har egentligen inget i mixen att klaga på i den lyssning jag har nu, men kommer att tänka på, att om du vill få ännu mera själ i låten så skulle det vara att blanda in andra röster i kören, det skulle göra den ännu mera levande. Well done.

Tack Plinka, jag bugar med handen på hjärtat!
Jag borde självklart fråga dig, då det är dags att lägga körer. Tror du att du har tid om jag ber dig?
« Senast ändrad: 07.11.2016, 17:44:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Snyggt! Soulig reggae eller reggig soul. Gungar snyggt. Körer, gitarr och munsoel(!) imponerar särskilt. En medelåtta hade inte skadat. Inte medelmåtta alltså utan ett stick, middle eight. Kul att lyssna häri gen lång frånvaro, märker att det utvecklas här och där.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Snyggt! Soulig reggae eller reggig soul. Gungar snyggt. Körer, gitarr och munsoel(!) imponerar särskilt. En medelåtta hade inte skadat. Inte medelmåtta alltså utan ett stick, middle eight. Kul att lyssna häri gen lång frånvaro, märker att det utvecklas här och där.  :)
Ja mannen med stor SOUL här och ingen medelmåtta men han är ju en nollåtta fast med lantlig anknytning - borde räcka bra det och det gör det snyggt lirat och återhållet! Körerna kan gott få lite ännu lite mera hjälp skulle bli häftigt.
Bra Maxen :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Finfint. din klart bästa mix jag hört ..allt ligger riktigt bra panorerat o inga filtar på nånting heller  (vintertid nu också  :) )
Skall det va nåt? Yttepytt närmre på leaden (men inte högre i volym) o liite mer körbredd ..MEN nu snackar vi yttepytte så det knappnålshuvudet kan man lika gärna baka snögube av inget o bry sig om ..Men kanske i en version 2 när man vill rocka mer gospel ?.. :)

Bra so(u)lat !!
« Senast ändrad: 07.11.2016, 10:13:00 by Marsall »


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kanonmix, du frågade om s-ljud, same - "i same old song", kanske, men hade du inte nämnt detta, hade jag nog inte tänkt på det.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Snygg låt Maxen.
Kanske att du kunde putta upp trummisen en liten gnutta till, och kanske att det sköna kören ligger lite-lite för högt.
Men det funkar ganska bra så här oxo!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har idag på förmiddagen smugit in en cabasa och en tamburin och hoppas de inte tar över för mycket eller är för otajta.
Har sänkt kören lite och eq:at ner diskant på munspel och eq:at upp basfrekvens på detsamma.

Snyggt! Soulig reggae eller reggig soul. Gungar snyggt. Körer, gitarr och munsoel(!) imponerar särskilt. En medelåtta hade inte skadat. Inte medelmåtta alltså utan ett stick, middle eight. Kul att lyssna häri gen lång frånvaro, märker att det utvecklas här och där.  :)

Ja, lite reggaegitarr blev det också på "högerkompet".
Jag vill inte ändra monotonin med återkommande ackord på det här sättet. Därför lägger jag inte in en medelåtta som ändrar den saken. Tack för utveckling, det är kul!

Snyggt! Soulig reggae eller reggig soul. Gungar snyggt. Körer, gitarr och munsoel(!) imponerar särskilt. En medelåtta hade inte skadat. Inte medelmåtta alltså utan ett stick, middle eight. Kul att lyssna häri gen lång frånvaro, märker att det utvecklas här och där.  :)
Ja mannen med stor SOUL här och ingen medelmåtta men han är ju en nollåtta fast med lantlig anknytning - borde räcka bra det och det gör det snyggt lirat och återhållet! Körerna kan gott få lite ännu lite mera hjälp skulle bli häftigt.
Bra Maxen :D

Tack Eddi, får se om Plinka upptäcker min förfrågan högre upp.

Finfint. din klart bästa mix jag hört ..allt ligger riktigt bra panorerat o inga filtar på nånting heller  (vintertid nu också  :) )
Skall det va nåt? Yttepytt närmre på leaden (men inte högre i volym) o liite mer körbredd ..MEN nu snackar vi yttepytte så det knappnålshuvudet kan man lika gärna baka snögube av inget o bry sig om ..Men kanske i en version 2 när man vill rocka mer gospel ?.. Bra so(u)lat !!

Kul med bästa mix! Missade att yttepytta på leaden men det kan vara bra att göra i nästa mix. Tack för tips!
Öka körbredd, hmm ska testa det också.... Nu ligger sex-sju körmedlemmar ungefär på L50 L30 L15 C R15 R30 R50 och de längst ut är inte med hela tiden då de närmare mitten sjunger. Tack för bra input!

Kanonmix, du frågade om s-ljud, same - "i same old song", kanske, men hade du inte nämnt detta, hade jag nog inte tänkt på det.

Ska lyssna på senaste mixen vad jag hör. Mina öron har ju tappat en del i de högre registren...

Snygg låt Maxen. Kanske att du kunde putta upp trummisen en liten gnutta till, och kanske att det sköna kören ligger lite-lite för högt.
Men det funkar ganska bra så här oxo!

Trummis ännu mer, hmm ska lyssna och kolla vad jag tycker. Har sänkt kören lite i förmiddagens mix.

Så underbart det är att hålla på med musik, det är så himla kul och inspirerande.
« Senast ändrad: 07.11.2016, 13:11:15 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Här händer det grejor! Klart mkt bättre - körerna har blivit mkt bättre!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
en av dina bättre men jag tycker att trummisens spelande på hihaten hela tiden är riktig jobbigt och den förstör /G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Här händer det grejor! Klart mkt bättre - körerna har blivit mkt bättre!

Bra. Tack

en av dina bättre men jag tycker att trummisens spelande på hihaten hela tiden är riktig jobbigt och den förstör /G

Tack. Det är försent att ändra på trummisens hihatspel nu.
Han har redan förvandlats till en loop.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Bra låt, en av dina bättre faktiskt :)
-men... loop-trummisen är lite långrandig och "s"-ljuden är lite grötiga
-men men... det stör mig nog inte egentligen
-och... hammonden på slutet gillas ^_^

Kul att iaktta hur olika vi alla jobbar. Där som du t ex (tycker jag) jobbar med känslan och gitarren sitter jag och pillar på vartenda jädrans lilla virvel och cymbalslag :wacko:

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa

Shit Max, vad du har utvecklats genom åren -vilken hög nivå du håller! Detta är riktigt bra och du har verkligen soul i ditt uttryck. Jag har egentligen inget i mixen att klaga på i den lyssning jag har nu, men kommer att tänka på, att om du vill få ännu mera själ i låten så skulle det vara att blanda in andra röster i kören, det skulle göra den ännu mera levande. Well done.

Tack Plinka, jag bugar med handen på hjärtat!
Jag borde självklart fråga dig, då det är dags att lägga körer. Tror du att du har tid om jag ber dig?

Haha, ibland aktar man sig för att skriva såna kommentarer då man riskerar att ge sig själv en arbetsorder, men nu var det värt risken ;) Jo, men jag kollar på det, mot slutet av veckan föhoppningsvis ;) Allt för konsten!
Plinkar på en låt...


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Riktigt snyggt i verserna här. Gillar munspelet mycket, laidback och coolt. Reffen blir i mina öron lite mainstream. Sista It´s the same old song låter inte som om du får nog med luft. Ta bort några ord ex. bara Same song that goes on. Kanske också dubbla sången i versen för att få den lite fetare. Lite variation i trumspelet skulle heller inte skada. Fint med tamburinen på slutet. Men överlag behaglig lyssning!/Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Shit Max, vad du har utvecklats genom åren -vilken hög nivå du håller! Detta är riktigt bra och du har verkligen soul i ditt uttryck. Jag har egentligen inget i mixen att klaga på i den lyssning jag har nu, men kommer att tänka på, att om du vill få ännu mera själ i låten så skulle det vara att blanda in andra röster i kören, det skulle göra den ännu mera levande. Well done.
Tack Plinka, jag bugar med handen på hjärtat! Jag borde självklart fråga dig, då det är dags att lägga körer. Tror du att du har tid om jag ber dig?
Haha, ibland aktar man sig för att skriva såna kommentarer då man riskerar att ge sig själv en arbetsorder, men nu var det värt risken ;) Jo, men jag kollar på det, mot slutet av veckan föhoppningsvis ;) Allt för konsten!

Ja, det var du som föreslog det! :-)
Vill du ha någon stereofil från mig som wave eller ska vi hoppas att befintlig mp3:a kan fungera för dig...
Om inspelningen blir osynkad pga en header i början av mp3:an kan jag ställa det tillrätta manuellt medelst lyssning då jag får några spår av dig.
Sjung minst två körstämmor men gärna någon/några till om du känner för det. Och sjung vad du vill, var du vill. Jag använder gärna vad jag vill!  :P

Riktigt snyggt i verserna här. Gillar munspelet mycket, laidback och coolt. Reffen blir i mina öron lite mainstream. Sista It´s the same old song låter inte som om du får nog med luft. Ta bort några ord ex. bara Same song that goes on. Kanske också dubbla sången i versen för att få den lite fetare. Lite variation i trumspelet skulle heller inte skada. Fint med tamburinen på slutet. Men överlag behaglig lyssning!/Toby

Reffen är mainstream, så att folk till och med kan sjunga med. Och jag hoppas det börjar med Plinka.
Ska se om jag får till någon förändring på reffens text, tappa luften vill man ju inte. Ska kolla dina förslag.
Att dubbla sången i versen vill jag nog inte. Vill ha skillnader med en sångröst kontra flera. Och det är nog inte lätt för nån annan att hitta fraseringarna jag gör. Har själv mycket jobb med att sjunga samma sak i en andrastämma. Som hjälp tittar jag (visuellt) på leadsång-spåret (som jag förstorat i Cubase) samtidigt som jag sjunger, för att se var ett ord eller en stavelse börjar och slutar. Ibland samtidigt som jag kollar i sångtexten på ett papper, framför skärmen...

Jag vill speciellt tacka Gurano som inte gillade hihat-spelet i loopen och nu menar du också (med all rätt) att trummorna behöver variation.
Men framförallt var det Gurano som fick mig att tänka till. Inatt vaknade jag och kom på att jag faktiskt kan fråga min absoluta favorit-trummis, om han vill lägga trummor på den här. Har fått följande svar:
Ah. En gammal hederlig Porcaro-shuffle :)
Visst kan jag det.


I believe in music!   :wub:

Jag googlade på "Porcaro-shuffle" och här är första träffen:

« Senast ändrad: 08.11.2016, 22:00:58 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fin låt. Du är grym på munspelet Max. Mycket fint.

Håller med Gurano om trummorna. Sjukt störiga efter ett tag. Tror inte de behöver vara så intensiva heller även om de spelas om manuellt. I början eller kanske alla verser räcker det säkert med raka åttondelar på hihat. Lite a la amerikanska ballader, och så kan det växa till sig i refrängerna.

Gött jobb!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fin låt. Du är grym på munspelet Max. Mycket fint.
Håller med Gurano om trummorna. Sjukt störiga efter ett tag. Tror inte de behöver vara så intensiva heller även om de spelas om manuellt. I början eller kanske alla verser räcker det säkert med raka åttondelar på hihat. Lite a la amerikanska ballader, och så kan det växa till sig i refrängerna.
Gött jobb!

Angående munspelet, kan bättre men ids inte träna och öva mer. Men spelet har utvecklats till att minimeras.
Vill använda få toner men få den mänskliga - något Roffe H berättat att han övat mycket på, med saxofonen.

Och trummorna ligger nu i Lazarus händer!  :wub:
« Senast ändrad: 08.11.2016, 22:47:26 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Underbart munspel, hör att jag måste träna mer...vilket sug Max...låten växer hela tiden.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Stökigt var det...  :rolleyes:  Men j-vlars så'nt uttryck och pipa du har, Max!  :wub:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul med Porcaro-filmen. Jag o Perre startade vårt band i källaren på vårt hyreshus i ett skyddsrum där vi snodde elen från taklampan. Både ville vi vara trummisar men Perres morsa köpte helt oväntat en virvelkagge med riktiga trumpinnar och allt. Kampen var avgjord och tur är väl det jag hade aldrig fixat Porcaro- riffet. Perre lärde sig allt han kunde komma över - paradidlar och prylar sen sökte han upp dåtidens svenska bästa trummis för att få lektioner, han bad Perre lira lite, sen sa han och vad tror du att jag kan lära dig? Det blev inga lektioner och en snopen Perre vände hemåt mot trumsetet igen  :D
Munspel kommer jag inte ens försöka lära mig då ropar jag på dig....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Snyggt!

Inget att anmärka på, däremot är låten så bra att du skulle ta in andra människor på kör, det blir så otroligt mycket snyggare än att man har sig själv massa gånger!

Sen kan man ju yxa till looparna fast de e audio oxo.

Men otroligt vad du utvecklats helt klart. Kul att ha följt med, och vem säger att man inte kan lära en gammal hund?

:)

bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu har jag fått ett trumspår av Lazarus och ersatt loopen med Lasses trummor. Tog bort Cabasan men behöll tamburinen.

Underbart munspel, hör att jag måste träna mer...vilket sug Max...låten växer hela tiden.  :)

Finns olika sätt att spela munspel på. Jag gillar att spela få toner och försöka förmänskliga dem, som du gör med saxofonen!

Stökigt var det...  :rolleyes:  Men j-vlars så'nt uttryck och pipa du har, Max!  :wub:

Tack Hasse, det är fantastiskt kul att rösten blivit ett till instrument, som går att använda.

Kul med Porcaro-filmen. Jag o Perre startade vårt band i källaren på vårt hyreshus i ett skyddsrum där vi snodde elen från taklampan. Både ville vi vara trummisar men Perres morsa köpte helt oväntat en virvelkagge med riktiga trumpinnar och allt. Kampen var avgjord och tur är väl det jag hade aldrig fixat Porcaro- riffet. Perre lärde sig allt han kunde komma över - paradidlar och prylar sen sökte han upp dåtidens svenska bästa trummis för att få lektioner, han bad Perre lira lite, sen sa han och vad tror du att jag kan lära dig? Det blev inga lektioner och en snopen Perre vände hemåt mot trumsetet igen  :D
Munspel kommer jag inte ens försöka lära mig då ropar jag på dig....

Storyn om Perre som ville lära sig mer och bli bättre men inte hittade nån i Sverige som kunde visa honom mer, är bra!
Ropa du, så kommer jag med munspelet...  :P

Snyggt! Inget att anmärka på, däremot är låten så bra att du skulle ta in andra människor på kör, det blir så otroligt mycket snyggare än att man har sig själv massa gånger!
Sen kan man ju yxa till looparna fast de e audio oxo.
Men otroligt vad du utvecklats helt klart. Kul att ha följt med, och vem säger att man inte kan lära en gammal hund?
bra!
 
Kommer med stor sannolikhet kör från annat håll.
Trumlooparna är istället för tillyxade, helt enkelt ersatta. En traditionell trummis spelar "live".
Utveckling är kul!

Har förresten slängt upp mina låtar från 2008-2014 (hittills) via www.routenote.com så att de ska finnas tillgängliga på Spotify och iTunes framåt december. Passar samtidigt på att byta "artistnamn" från MaxB, eftersom det finns en rappare som heter "Max B" som ger flest träffar om man söker på internet och Spotify. Så, jag har hittat ett artistnamn jag är ensam om - och som bara ger ungefär hundra träffar, då man söker via google.
« Senast ändrad: 12.11.2016, 19:38:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
yes!

thumbs up. nu blir det mumma att höra bara en max och resten av stämmorna av andra snart då :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har inte lyssnat på Less is more, för det behöver jag inte. Fasen vilket bra ljud Lasse har i trummorna och hur bra det passar ihop med ditt arr och körer fem stjärnor härifrån det låter väldigt väldigt bra det här :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Henric

Grymt bra detta! :-) Ska bli spännande att höra när körerna blir färdiga - ett lyft med trummorna!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Plinka har arbetat i helgen.  :wub:
Här är en första snabbmix för att höra hur vi gifter oss med varandra, öhh, hur våra körstämmor gifter sig med varandra.
Har inte kommit längre med mixandet men ska fortsätta så snart jag hinner. Jag gillar Plinka!

Lazarus is da man! Nu vart den levande också ..Bra jobbat!!  :)

Grymt att ha en sån musikvän, som ställer upp då jag frågar honom - om han tycker det verkar kul, annars säger han nej!

yes! Nu blir det mumma att höra bara en max och resten av stämmorna av andra snart då :)

Inte säker på att det blir utfallet...  B)

Jag har inte lyssnat på Less is more, för det behöver jag inte. Fasen vilket bra ljud Lasse har i trummorna och hur bra det passar ihop med ditt arr och körer fem stjärnor härifrån det låter väldigt väldigt bra det här :D

Här är en less is more, som teaser...

Grymt bra detta! :-) Ska bli spännande att höra när körerna blir färdiga - ett lyft med trummorna!
Mvh Henric

Här utan trummorna...  :lol:
« Senast ändrad: 15.11.2016, 08:48:47 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Plinka har arbetat i helgen.  :wub:
Här är en första snabbmix för att höra hur vi gifter oss med varandra, öhh, hur våra körstämmor gifter sig med varandra.
Har inte kommit längre med mixandet men ska fortsätta så snart jag hinner. Jag gillar Plinka!
http://max.shivas.se/music/MaxB_YouAreNeverAlone_20161114_Plinka.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_YouAreNeverAlone_20161114_Plinka.mp3[/mp3]

Här utan trummorna...  :lol:
Bra körer men din sång är på tok för vass i min lyssning.
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Plinka har arbetat i helgen.  :wub:
Här är en första snabbmix för att höra hur vi gifter oss med varandra, öhh, hur våra körstämmor gifter sig med varandra.
Har inte kommit längre med mixandet men ska fortsätta så snart jag hinner. Jag gillar Plinka!
http://max.shivas.se/music/MaxB_YouAreNeverAlone_20161114_Plinka.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_YouAreNeverAlone_20161114_Plinka.mp3[/mp3]
Skitbra med den ensamma gitarren och din sång i verserna! Naket och rent!
Den här versionen föredrar jag framför "trumversionen".
I refrängen blir andrastämman för tveksam. Tror att du skulle skippa den
eller möjligen pröva en högre andrastämma (frekvensmässigt alltså ;)).
Kanske kan kören sänkas ett litet snäpp och även reverbet på den...
Ta med det sköna munspelet och ev basen (kan komma in en bit in i låten) på den här bantade versionen!
/Asti

Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra körer men din sång är på tok för vass i min lyssning.

Är det nån annan som upplever sången i dagens slutgiltiga version för vass?

Skitbra med den ensamma gitarren och din sång i verserna! Naket och rent!
Den här versionen föredrar jag framför "trumversionen".
I refrängen blir andrastämman för tveksam. Tror att du skulle skippa den
eller möjligen pröva en högre andrastämma (frekvensmässigt alltså ;)).
Kanske kan kören sänkas ett litet snäpp och även reverbet på den...
Ta med det sköna munspelet och ev basen (kan komma in en bit in i låten) på den här bantade versionen!

Nä! Blir inte så. Nu känner jag att det är så här jag vill ha den, även om det går att mixa på annat sätt. Har mupptrixat bort en hel del och har sett till att Plinkas fem-hövdade kör över lag är högre i volym än min sjuhövdade kör. Tror att det här får bli den slutliga mixen. Upplever du leadsången för vass?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Grymt Max...fantastiska körer och svårt att "lyssna sig mätt" på munspelet.   :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Grymt bra nu!

Sången upplever jag inte alls som vass, tycker du fått till ett bra sound.

när du ändå fått in en sån skitbra mix, så får man gnälla på petitesser:

- det låter lite sjösjukt med bara maxb på kör. blir så uppenbart att det är samma person. Å andra sidan är det bra körer, pch de e ju inte så att man har 7 pers som bara är tillgängliga för kör, så det är nog svårfixat.

- plinka kunde höjas typ 0,5db i volym, hon blir lite för anonym. visserligen snyggt när man anar henne, men liten liten knuff upp kunde vara bra.

- körerna kunde limmas LITE tightare. på några ställen så hör man ansats till ord en massa gånger.



men, jag skulle inte orkat ändra mer, det är iallafall skitbra.

din bästa nånsin tycker jag.

GRYMT bra jobbat gubben!
https://soundcloud.com/secondary-protocol