Kontrollrummet

Roffe H - Hoppet finns...(förstärkt kör och utökat munspel)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Hoppet finns…
ARTIST/MEDVERKAN: Roffe H
KOMPOSITÖR: Roffe H
GENRE: pop/folkrock?
LÅTLÄNGD: 3:50
INSPELNINGSÅR: 2016

FORMAT: mp3

Emellanåt är det svårt att få grepp om kreativiteten när det gäller att skriva texter. Ibland kommer en idé av sig själv -händer inte så ofta men roligt då det sker - eller också sitter jag och funderar länge över texten under stor vånda, den liksom värker fram. Här ett sätt att försöka skriva av mig…för sugen att lira är jag ju.
Än så länge omixat utkast med utrymme för tips och ändringar, vet inte ens om namnet på låten passar. Tar gärna emot bättre förslag.
/Roffe H


Hoppet finns 161103

Sitter här och stirrar, det är allt jag kan
Känner bara tomhet, sen passionen försvann
Så vad ska jag nu göra, när den har lämnat mig
Svårt att finna stöd för tanken, det blev bara tack och hej

Undrar vad jag ska göra, för att hitta melodin
Vet inte hur jag ska finna, nånting som passar in
Det här blir svårt jag undrar, om jag nånsin kan
se nån liten ljusning, sen förtrollningen försvann.

MUNSPEL

Sitter här och stirrar, det är allt jag kan
Känner bara tomhet, sen harmonin försvann
Så vad ska jag nu göra, när orden svikit mig
Svårt att finna dikt och tanke, det blev bara tack och hej

Var är stämningen och känslan, som alltid brukar finnas där
som oftast kommer till mig, utan att jag svär
//: Men hoppet finns ju ständigt kvar, och närmare än jag tror
Och chansen att jag ska hitta hem, är ändå ganska stor ://
« Senast ändrad: 17.11.2016, 12:24:25 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Radioklar nästan skulle jag vilja säga. Rolig och bra framförd text med skön röst ackompanjerat av ett skönt munspelssolo, jo allt utom trummorna är bra. En riktig trummis på det här så är den radioklar. Jag pratar inte om ljudet på trummorna utan att det behövs en lika kreativ trummis som allting annat i övrigt if I make sence? Skön låt :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Radioklar nästan skulle jag vilja säga. Rolig och bra framförd text med skön röst ackompanjerat av ett skönt munspelssolo, jo allt utom trummorna är bra. En riktig trummis på det här så är den radioklar. Jag pratar inte om ljudet på trummorna utan att det behövs en lika kreativ trummis som allting annat i övrigt if I make sence? Skön låt :D

Tack Eddi för lyss och tyck, och radioklar betyder väl att ljudbilden är ganska ok?
Kör ju med "logic-trummis", så inte så mycket att göra (men lite) har försökt att "pigga upp honom"i en ny version, så gott det nu går.  :lol:
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Himla snyggt! Skulle just skriva att du ofta gör så lättsamma och sköna grejer, vilket du gör! Men vid en liten taxt-analys så insåg jag snart att texten inte var riktigt sååå lättsam som musiken. Lite halvdepp text, som ändå låter sig piggas upp av arret och melodin! Smart där, då behöver man inte grotta ner sig och frossa i deppet utan det kan rinna av en med musiken -för hoppet finns ju ständigt kvar, och närmare än jag tror, och chansen att jag ska hitta hem är ändå ganska stor. -Ska komma ihåg det, tack!
Har inget att klaga på i produktionen, för övrigt, trevliga körer snyggt utpanorerade, och har man ingen trummis så har man inte, det är väl därför trumprogram finns! :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Radioklar nästan skulle jag vilja säga. Rolig och bra framförd text med skön röst ackompanjerat av ett skönt munspelssolo, jo allt utom trummorna är bra. En riktig trummis på det här så är den radioklar. Jag pratar inte om ljudet på trummorna utan att det behövs en lika kreativ trummis som allting annat i övrigt if I make sence? Skön låt :D

Tack Eddi för lyss och tyck, och radioklar betyder väl att ljudbilden är ganska ok?
Kör ju med "logic-trummis", så inte så mycket att göra (men lite) har försökt att "pigga upp honom"i en ny version, så gott det nu går.  :lol:
Roffe H
Hur piggar man på en logic drummer? I alla fall låten är bra men skulle bli bättre med en riktig drummer skicka en fråga till Perrowitch han kan ju bara säga nej typ. Farligare än så är det inte.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
fin låt o skön känsla i sången ..munspelsmums också ..Snyggt!  B)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Plinka, Eddi, Marsall: Tack för lyssning och kommentarer, tur att hoppet fins, eftersom det bara är en demo kör jag med befintliga trummor, inte så viktigt tycker jag. Munspelet får ersätta saxen en tid, behöver vila läpparna. :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Låter snällt  och snyggt, förutom Trummisen som sagt, inget fel med Datta Trumme-lummande, men Logics trummis borde få sparken.. ;)
Prova EZ eller AD istället.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Låter snällt  och snyggt, förutom Trummisen som sagt, inget fel med Datta Trumme-lummande, men Logics trummis borde få sparken.. ;)
Prova EZ eller AD istället.


Tack för lyssning och tips. Det är nog så att i min ålder är man inte lika pigg på att skaffa och lära sig nya prylar, samtidigt som man är van och känner sig hemma med sitt gamla Logic som man kört med i många år. Dessutom lirar väl jag på en annan planhalva än många av KR´s medlemmar, lita gammaldags enkla låtar och texter, mest för nöjets skull, inga andra ambitioner.

Det är möjligt att jag skaffar EZ-drummer  i en framtid, men inte just nu i alla fall. Logic har ju ganska många ”trummisar”, så jag bytte till en ny, som kanske inte är lika framträdande, utan lirar rätt rakt utan krusiduller. La även på en liten extra stämma på slutet, hoppas det blev bättre så här.  :)
/Roffe H

Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Mycket bättre,soundet blev mer enhetligt !!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Har lyssnat på denna ett antal gånger nu men har liksom inte kommit på nåt att skriva, inte helt min kopp te detta. "Gammaldags enkla låtar och texter", inget fel med det, tvärtom. Man skall väl göra det man själv gillar, inte vad andra eventuellt gillar. Trummisen låter helt OK nu tycker jag. Låter bra på det hela tycker jag även om detta, som jag nämnde, är nåt jag inte kanske är helt rätt person att kommentera... utom att det låter bra...

//Space, t.f. svamlare
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
bjurte, spacetrucker:  Tack för tyck och återkoppling, glad att det blev bättre. :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Inte riktigt min genre men ändå. Gillar att texten, som är ganska allvarlig,  skiljer sig så från musiken. Ger en spänning. Orgeln kommer in fint på slutet. Soundet ok./Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Inte riktigt min genre men ändå. Gillar att texten, som är ganska allvarlig,  skiljer sig så från musiken. Ger en spänning. Orgeln kommer in fint på slutet. Soundet ok./Toby

Vad roligt att du gillar ändå (trots genren) uppskattar din kommentar.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu var det ju egentligen inte trumljudet jag klagade på utan att det blir mer levande med en riktigt trummis MEN nu när du har bytt trummor så tycker jag att det blev betydligt bättre ändå - retade mig lite väl mycket på den vänstra kraschen som var väldigt ful i förra setet.

Jamendåså - radioklar!
 :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Nu var det ju egentligen inte trumljudet jag klagade på utan att det blir mer levande med en riktigt trummis MEN nu när du har bytt trummor så tycker jag att det blev betydligt bättre ändå - retade mig lite väl mycket på den vänstra kraschen som var väldigt ful i förra setet.

Jamendåså - radioklar!
 :D

Tack  för återlyssning Eddi. Förstår precis vad du menar, och visst blir det bättre med riktiga trummor. Gjorde ändå så gott jag kunde, känns helt ok och jag är nöjd med resultatet.
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En trygg Roffe-produktion!
Följer nästan vistraditionen på flera sätt.
Du är hästlängder bättre än Lundell och Dylan på munspel!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
En trygg Roffe-produktion!
Följer nästan vistraditionen på flera sätt.
Du är hästlängder bättre än Lundell och Dylan på munspel!

Tack Max, blir glad av din kommentar. En recension "Direkt ur hästens mun" (spel)
så att säga. Fortsätter att träna ändå med tanke på din senaste inspelning.  :lol:
Kanontips  jag fick av  dig tidigare att panorera en hög och en låg kör på varsin sida, fungerar ju alltid så jäkla fint... :D
Roffe H

« Senast ändrad: 09.11.2016, 23:52:14 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Skön låt i sin enkelhet. Har inte hört tidigare version med trummor men här låter dom bra i alla fall. Bra med texten och dom små variationer som finns bland verserna, blir mer levande då. Skulle man inte kunna fylla på med antingen gitarrsolospel eller munspel i mellanrummen mellan verserna? Nu är det bara kompet som spelar.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En trygg Roffe-produktion!
Följer nästan vistraditionen på flera sätt.
Du är hästlängder bättre än Lundell och Dylan på munspel!

Tack Max, blir glad av din kommentar. En recension "Direkt ur hästens mun" (spel)
så att säga. Fortsätter att träna ändå med tanke på din senaste inspelning.  :lol:
Kanontips  jag fick av  dig tidigare att panorera en hög och en låg kör på varsin sida, fungerar ju alltid så jäkla fint... :D
Roffe H

Ja, det jag ofta (eller alltid) gör, är att sjunga de två lägre körstämmorna unisont med samma toner, på varsin sida, närmare mitten. Sen detsamma med högre stämmor lite längre ut, på båda sidorna, och på valda delar (refräng t.ex.) ytterligare två ljusare unisona stämmor ännu längre ut på båda sidor. Och har i den template jag alltid använder som standard, ytterligare ett spår i mitten för valfritt bidrag, i kören. Dessa sju kör-spår går vidare på samma buss, så jag, då jag väl balanserat körstämmorna inbördes, kan reglera hela kören med ett skjutreglage, innan mastern i mixen.
« Senast ändrad: 10.11.2016, 10:20:30 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack 91:an, ett bra tips tiil färdig demo vad det lider.  :)
Max: Ska gå igenom kören ännu en gång innan låten blir färdig, och testa din ide'.   :D
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Jättebra!
Om man får sätta etikett så känner jag Grymlings över detta, härligt. :)

« Senast ändrad: 11.11.2016, 13:08:20 by aROCKER »


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jättebra!
Om man får sätta etikett så känner jag Grymlings över detta, härligt. :)



Tack aROCKER: Grymlings...helt ok för mig.  :D
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har följt 91:ans råd och utökat munspelet samt förstärkt kören i stort sett enligt Max modellen.  :)
/Roffe H
« Senast ändrad: 14.11.2016, 23:58:59 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Wow!

Grymlings ja! Otroligt snyggt alltihop, bra sång och instrumentinsatser,och mixen är tiptop.

Skitbra! låter helt färdigt, och tycker du lyckats otroligt bra men framförallt sången och munspelet som är helt outstanding!

/T
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt! Och mysigt att höra suget i munspelet. Du spelar medvetet "inte exakt på takt" utan tar små levande utflykter i fraseringen, ibland före ibland efter kompet, mysigt och samtidigt helt kontrollerat. Det gillar jag. Och bra mix nu, allt är på plats upplever jag.


Grymlings var då - nu är Roffe H
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Emulator, Max: Tack för fin respons...tyckte också att låten fick färdig-karaktär med utökat munspel.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vad jag kan höra verkar mixen OK!
Kul och bra text och snygg sång som vanligt!
Ett kompletterande gitarrplock kunde kanske göra kompet lite fylligare....
Fint med munspel!
/Asti

Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Vad jag kan höra verkar mixen OK!
Kul och bra text och snygg sång som vanligt!
Ett kompletterande gitarrplock kunde kanske göra kompet lite fylligare....
Fint med munspel!
/Asti



Tack Asti, det där med gitarrplock är inte riktigt min grej, särskilt fingerplock (gamla,stela fingrar)...kanske kan jag försöka med lite "plektrumplock", vi får se.  :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Mycket bättre trummis nu (det raka o enkla oftast det bästa) o det återkommande munspelet tillför som sagt finfint till den avspända o sköna berättarsången ..Härligt!  B)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tänkte lyssna på plocket nu, men får inte spelaren att funka.....
Lyssnade lite igår kväll och tyckte då att plocket fyllde ut, men
kanske var aningen för högt i mixen!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Marsall, Asti: Tack för feedback...har dragit ner något på plockguran och balanserat ljudbilden lite. Gör antagligen inget mer på denna. Återgår till skapande... :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)