Kontrollrummet

Nya loudness-standarder och LUFS

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tusse

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Har ni några tankar kring den nya loudness-standarden LUFS? Har nån fattat vad det egentligen innebär? Ska man börja mixa/mastra sina låtar helt annorlunda än tidigare?
Jag tror att jag har fattat logiken i den när det gäller pre-produktioner, tex. musik för film och reklam. Men ska man beakta LUFS även när man gör slutliga traditionella CD-masters?
Har det gått så långt, att man bör göra olika masters för itunes, youtube etc?

Tusse
 


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vill du i korta ordalag förklara vad LUFS står för. Jag har inte hört talas om det förut men är å andra sidan inte pro.
Olika mixar för olika sammanhang låter som en realitet idag. Läste i något nummer av tidningen Musikermagasinet hur ett band hade mixat och lämnat till mastring och fått ljudet optimalt, alla var nöjda. De insåg dock då de testade ljudet på olika uteställen och diskotek att högtalarna/subbarna i lokalerna inte klarade att hantera den bra ljudbilden. De såg sig tvugna att mixa/mastra om materialet, så att det fungerade i fler miljöer.
« Senast ändrad: 29.10.2016, 19:35:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tusse

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Vill du i korta ordalag förklara vad LUFS står för. Jag har inte hört talas om det förut men är å andra sidan inte pro.
Olika mixar för olika sammanhang låter som en realitet idag. Läste i något nummer av tidningen Musikermagasinet hur ett band hade mixat och lämnat till mastring och fått ljudet optimalt, alla var nöjda. De insåg dock då de testade ljudet på olika uteställen och diskotek att högtalarna/subbarna i lokalerna inte klarade att hantera den bra ljudbilden. De såg sig tvugna att mixa/mastra om materialet, så att det fungerade i fler miljöer.

Tjaaa..jag är inte helt säker på vad LUFS innebär. Därför startade jag tråden. Vad jag förstår, så är det ett nytt sätt att mäta loudness. Detta kommer radio och tv-stationer, och troligen även media-mp3-spelare att börja använda. Jag förstår att det är ett svar och en lösning på "loudness-kriget". Nu är det inte längre någon ide att göra extremt hårda masters, "korvar" med peakar på 0 och ett RMS värde kring 9-10.
De kommer inte att låta hårdare, eftersom radio/tv/mp3-spelarens LUFS-kalkylatormojäng sänker deras volym till -23 dB LUFS (som kanske ungeför motsvarar RMS-värdet)
Något i den här stilen har jag förstått, men vet inte alls om jag är på villovägar. Därför frågar jag. 


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det låter som en vettig utveckling... Och hur bra låter egentligen en "korv" som spelas i radio där de också i sin tur komprimerar och trycker upp volymen så mycket de kan. Det är sjukt, så LUFS låter som en bra ide. Men, vet inte heller mer...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Har ni några tankar kring den nya loudness-standarden LUFS? Har nån fattat vad det egentligen innebär? Ska man börja mixa/mastra sina låtar helt annorlunda än tidigare?
Jag tror att jag har fattat logiken i den när det gäller pre-produktioner, tex. musik för film och reklam. Men ska man beakta LUFS även när man gör slutliga traditionella CD-masters?
Har det gått så långt, att man bör göra olika masters för itunes, youtube etc?

Tusse
 

Ignorera. Gör som du alltid har gjort. Låt inte tekniker och pappersvändare påverka hur du uttrycker dig konstnärligt. Lämna lufs "skalan" till distributions teknikerna att hanter. Det är de som tänkt ut den för att ha något att göra och motivera sina jobb gissar jag.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Har ni några tankar kring den nya loudness-standarden LUFS? Har nån fattat vad det egentligen innebär? Ska man börja mixa/mastra sina låtar helt annorlunda än tidigare?
Jag tror att jag har fattat logiken i den när det gäller pre-produktioner, tex. musik för film och reklam. Men ska man beakta LUFS även när man gör slutliga traditionella CD-masters?
Har det gått så långt, att man bör göra olika masters för itunes, youtube etc?

Tusse
 
Mehhh..
Sur-gubben säger, gör bra musik, sånt här skit skippar vi här ELLER???
Allvarligt, som musiker, vem fn. bryr sig!! 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu tycker jag att vi hejar på LUFS och gemensamt sjunger We shall overcome :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Nu tycker jag att vi hejar på LUFS och gemensamt sjunger We shall overcome :)
:lol:
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har ni några tankar kring den nya loudness-standarden LUFS? Har nån fattat vad det egentligen innebär? Ska man börja mixa/mastra sina låtar helt annorlunda än tidigare?
Jag tror att jag har fattat logiken i den när det gäller pre-produktioner, tex. musik för film och reklam. Men ska man beakta LUFS även när man gör slutliga traditionella CD-masters?
Har det gått så långt, att man bör göra olika masters för itunes, youtube etc?
Mehhh..
Sur-gubben säger, gör bra musik, sånt här skit skippar vi här ELLER???
Allvarligt, som musiker, vem fn. bryr sig!! 

Tusse, arbetar du med musik på professionell basis eller ställer du frågan som amatörmusiker och hemmastudioanvändare som vill 'göra rätt'?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tusse

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Max,
Inte är jag något proffs när det gäller musikproduktion. Jag skriver låtar, spelar in dem i min ”studio” (som är ett 15 m2 arbetsrum), mixar och mastrar dem, beställer ett par hundra CD-R skivor som jag sedan tvingar på släkt och vänner. Jag gör också liknande projekt för låtskrivande kompisar som vill få sina verk ut i världen. Ofta görs det också en digitaldistibutions-deal, som innebär att låtarna dyker upp på bla. I-tunes, Spotify, Youtube etc...Och jag brukar också själv lägga ut egna låtar på Youtube. Och då vill man ju att de låter ok.
Tidigare gällde ju regeln ”ju hårdare desto bättre”. Så då vred man på så mycket limiter man vågade i mastringen. När materialet visuellt såg ut som en slät rak korv som fyllde hela spektret till -0.3 dB,
kunde man oftast lita på att låtarna var volymmässigt på samma nivå som all annan musik.
Så nu undrar jag bara; måste man nu skaffa sej en sån här Lufsen-mätare, eller helt enkelt bara skippa den här ”hard-limiting”-processen vid mastringen, och låta materialet vara dynamiskt?
Taggtråd  istället för korv?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag har faktiskt ingen aning. MIna låtar blir taggtråd oftast,för jag gillar inte korvmusik. Å andra sidan har jag ju då lyxen att kunna välja själv eftersom jag inte har några lyssnare  :rolleyes:

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tusse

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Hittade en sån här video. Dem som orkar kan ju fördjupa sej i den. Jag fattat ungefär vad det är fårgan om, men hur jaj själv ska producera (mastra) materialet blev ganska oklart.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Bra video.  I stora drag handlar lufs om att distributions industrin, radio, mp3, cd etc. får en regel att förhålla sig till. Ingen kommer att kunna mixa en låt så att den låter högre än andras låtar i radio eller på cd eller Spotify. Lufs skalan kommer att begränsa det distribuerade rms ljudtrycket. Däremot kan man fortsätta att sabba sin musik genom att kompressa skiten ur den och all blir en olyssningsbar bratwurst rent grafiskt. Lufs innebär att den ändå inte kommer att spelas högre än konkurrerande bratwurstar. Sund utveckling enl mig.

« Senast ändrad: 30.10.2016, 16:11:27 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Tusse

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Jag håller med. En verkligt bra utveckling. Jag ville testa den på Youtube. Det är ju möjligt, att Youtube inte ännu avänder LUFS? Ingen aning.
Men här är en låt som är bratwurstlimiterad vid mastringen:


Här är samma låt, utan hardlimiting vid mastringen:
&feature=youtu.be

Den "LUFS" mastrade låten är ju betydligt svagare.

Tja??


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag håller med. En verkligt bra utveckling. Jag ville testa den på Youtube. Det är ju möjligt, att Youtube inte ännu avänder LUFS? Ingen aning.
Men här är en låt som är bratwurstlimiterad vid mastringen:

Här är samma låt, utan hardlimiting vid mastringen:

Den "LUFS" mastrade låten är ju betydligt svagare.

Vid 2.26 ökar volymen (subjektivt i mina lurar?) radikalt i LUFS-verren. Den volymökningen är inte lika signifikativ i den "limiterade" tryck-verren. Antar man kan använda andra metoder för att jämna ut volumen lite - om det skulle vara relevant. Jag tycker LUFS:en känns trevligare att lyssna på. Då drog jag ändå på, så att den hade samma volym som tryck-verren. Ibland gör jag ljudtest vid lyssning hur öronen klarar hög volym på det jag mixat/mastrat. Då kan jag upptäcka att mycket kompressor och limitering gör mig trött i skallen eller att det "gör ont" att lyssna. Då backar jag på limiteringen.

Och det låter som kul musik du gör!
« Senast ändrad: 30.10.2016, 17:48:06 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tusse

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Tack för responsen Max! Öh....jag märker ingen volymhöjning vid 2:26, men kan hända att mina öron är gamla och trötta.
Jag har för tillfället ett ny skiva med femton låtar klara som jag ska mastra och skicka vidare. Men fan...jag tror att jag struntar i LUFSEN och mastrar som tidigare.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för responsen Max! Öh....jag märker ingen volymhöjning vid 2:26, men kan hända att mina öron är gamla och trötta.
Jag har för tillfället ett ny skiva med femton låtar klara som jag ska mastra och skicka vidare. Men fan...jag tror att jag struntar i LUFSEN och mastrar som tidigare.

Det var nog sången som jag upplevde fick högre volym än innan... ?!

Härlig att ha femton låtar i pipen, som väntar på att få levereras!
« Senast ändrad: 30.10.2016, 18:55:45 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Oj ,har du en sån batch med fräscht material förstår jag du vill göra rätt från början.
Ge låtarna lufs under vingarna direkt liksom.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Oj ,har du en sån batch med fräscht material förstår jag du vill göra rätt från början.
Ge låtarna lufs under vingarna direkt liksom.


Jag har lätt att hålla med!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kanske mer info i ämnet...


Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google