Kontrollrummet

Emu ft Plinka: Memory (extended mix) v2 2016-12-04

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hej!

En till liten trudilutt av det aningen mörkare slaget, fast ändå med hoppfull kärna. Något om hatkärlek till en stad som förtvinar och avfolkas, och om att man är ansvarig för sitt öde. Givetvis kan man ju byta ut stad mot vilken feature av livet som helst. Tror den skall ge en gnutta hopp i refrängerna iallafall.

Först sjöng jag, men det flög aldrig riktigt, så Plinka tog över och gjorde ett fantastiskt jobb. jag körar bakom, och där finns en del synkgrejor att ta hand om eftersom jag inte sjungit om sedan jag fått filerna.

Mixen är en pallett av stämningar och ljud, men inte finstämd ännu, så jag önskar återkoppling på vad som funkar och inte samt vad som är rent hopplöst dåligt för andra än den som hade otroligt mysigt i studion ;)

Låten är nog 4:08 lång, och efter detta kommer två och en halv minut av lite synthorgie kan man väl säga, -de olika elementen som bygger upp låten bygger upp den igen fast väldigt avskalat. Det är helt ok att inte lyssna på det, vill ha med det nu mest för att det var riktigt kul att pilla ihop.


Text & musik, Tomas Barkman.

Sång: Plinka
Körer: TB

Text;

lights are turning low
streets are closing down
and down here below
the sounds fade out somehow

the lines go on and on
in circles without end
the beating of a heart
closing to descend

in my hand
carried through this wasted land
the future, like a grain of sand
that turn into a pearl

ake a look around
reach out and take it in
this cold and lonely town
is dying from within

awake or sleeping i cant tell
the sound of silence rang my bell
the wind blew cold enforced my thrust
my wings unfold untouched by rust

in my hand
carried through this wasted land
the future, like a grain of sand
that turn into a pearl

I understand
my fate's entirely in my hands
a promise to return again
the memory's in my heart
- its time now to depart


[mp3=200,20,0,left]http://plinka.perfectbounce.se/memoryextended.mp3[/mp3]

http://plinka.perfectbounce.se/memoryextended.mp3


EDIT 2016-12-04

Fixat och meckad, kortat ner, ändrat lite trummor ochordnat mer briljans på Plinka i början framförallt.

hur funka?


[mp3=200,20,0,left]http://plinka.perfectbounce.se/memoryplink02.mp3[/mp3]

http://plinka.perfectbounce.se/memoryplink02.mp3
« Senast ändrad: 04.12.2016, 01:48:27 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ingen liten trudelutt precis, spännande och intressant, schyst sång och bra text.  :)

/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Extremt välskapt ljudbild, det låter på riktigt!

Kunde inte klura ut vad texten handlade, så fick läsa ingressen :D Säger bara att Plinka gör ett verkligt fint jobb på den här. Snyggt delay - som är varierat på nåt sätt över tid (?) - på sången också..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Fint samarbete!
Snygg produktion och bra sång. Texten är också bra.
Musiken skapar en släpig stämning. Det går att förnimma en melankolisk och dunkel känsla.

Gött jobbat av er båda två!
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ingen liten trudelutt precis, spännande och intressant, schyst sång och bra text.  :)

/Roffe H

danke! sista tredledelen kommer nog stryka på foten  :rolleyes:

Extremt välskapt ljudbild, det låter på riktigt!

Kunde inte klura ut vad texten handlade, så fick läsa ingressen :D Säger bara att Plinka gör ett verkligt fint jobb på den här. Snyggt delay - som är varierat på nåt sätt över tid (?) - på sången också..


tack :) ja, öppen skriven text typ som kan tolkas lite hur man vill, -eller inte  :D

delayerna är lite olika, jag sttyr över portioner till olika saker som moduleras på olika sätt. fan va kul att du la märke till det :):)

Fint samarbete!
Snygg produktion och bra sång. Texten är också bra.
Musiken skapar en släpig stämning. Det går att förnimma en melankolisk och dunkel känsla.

Gött jobbat av er båda två!

tack ska han ha.,släpig stämning med melankoli och dunkel är nog rätt precis vad som söktes :)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Snygg låt, fin produktion. Lyfter på hatten även om jag inte helt gillar alla sound i låten (smaksak)... jag skulle ha gillat helt vanliga trummor utan allehanda effekter (värst vid 3:40 på spelaren :P) ...kanske det är en synt. Anyway, låten är stiligt uppbygd och Plinkas sång (och körerna) sitter perfekt.
Förtäffligt hantverk ^_^

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag ville bara säga hej i tråden! Först och främst föll jag för låtens vackra och vemodiga melodi och stämning ihop med Tomas lätt ångestfyllda text, så det var ett nöje att få jobba med denna.
Sen är ju jag också väldigt förtjust i hur du mejslar fram effekter och läckra detaljer som man kanske knappt upptäcker förrän efter ett par lyssningar, som tex olika delay som redan nämnts, och tex smakfullt och lagom mycket dist på vers 2b-delen som förstärker den desperata känslan. Trummorna som space var inne på vågar jag inte uttala mig om då jag inte är nån trumexpert, men jag gillar triphop-rytmen, den ger ett speciellt driv.
Möjligen, vet inte om det bara är jag och min nuvarande lyssning, att reffarna på slutet trycker aningen mycket mot limitern. Men det kanske bara är jag som är väldigt känslig ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Snygg låt, fin produktion. Lyfter på hatten även om jag inte helt gillar alla sound i låten (smaksak)... jag skulle ha gillat helt vanliga trummor utan allehanda effekter (värst vid 3:40 på spelaren :P) ...kanske det är en synt. Anyway, låten är stiligt uppbygd och Plinkas sång (och körerna) sitter perfekt.
Förtäffligt hantverk ^_^

//Space

tack för ärlig feedback! Om man effektar hårt blir ju risken att man tappar folk, som i ditt fall :) skulle nog funka med mer raka trummor, fast som en helt annan låt då... kanske labbar lite med tanken.

kul att du uppskattar hantverket, och visst sjunger plinka klockrent här :)

tack!

Jag ville bara säga hej i tråden! Först och främst föll jag för låtens vackra och vemodiga melodi och stämning ihop med Tomas lätt ångestfyllda text, så det var ett nöje att få jobba med denna.
Sen är ju jag också väldigt förtjust i hur du mejslar fram effekter och läckra detaljer som man kanske knappt upptäcker förrän efter ett par lyssningar, som tex olika delay som redan nämnts, och tex smakfullt och lagom mycket dist på vers 2b-delen som förstärker den desperata känslan. Trummorna som space var inne på vågar jag inte uttala mig om då jag inte är nån trumexpert, men jag gillar triphop-rytmen, den ger ett speciellt driv.
Möjligen, vet inte om det bara är jag och min nuvarande lyssning, att reffarna på slutet trycker aningen mycket mot limitern. Men det kanske bara är jag som är väldigt känslig ;)

Tack för fina ord Plinka, det värmer!

det kan nog vara lite hårt mastrat ja, har inte slutmixat ännu. För mig låter mixen riktigt bra i studion, men det oohmar och oumpfar och pressas och blir grötigt i tex bilstereon, så jag ska ta en kväll nångång och dra ner alla spår 3 db å sen dra upp och skära lite eq tills det sitter bättre.

tack igen, kul att ha dig ombord. Bra inlevelse och tolkning av stämning som alltid!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Emu i fin gammal högform.

Mycket bra sång av Plinka!

Så mycket härligt puttrande, myller att upptäcka saker i hela tiden.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt stänmingsskapande med välbearbetade instrumentala insatser och vilsamt att höra Plinkas sång.
Plinka, uttalet på circles gärna utan hörbart 'r'.
Sen på

in my hand
carried through this wasted land
the future, like a grain of sand
that turn into a pearl

var din stämma så tight med leaden att jag drog slutsatsen att du använde nån pedal som fixade stämman unisont i samma tagning som leaden men...
sen följde inte stämmans melodi vad som i så fall var förväntat, så nu är jag ganska säker på att du faktiskt fraserar stämman så tight - på riktigt. Starkt i så fall!

Skönt med era röster tillsammans!

Vid 260 sekunder är radioversionen av låten färdig. Nice colab!!!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Emu i fin gammal högform.

Mycket bra sång av Plinka!

Så mycket härligt puttrande, myller att upptäcka saker i hela tiden.

Tack Wernborg för bra sång ;) Håller med om Emu i högform(huruvida den är gammal eller inte är svårt att säga) och supermysigt "puttrande" som du kallar det  :lol:

Härligt stänmingsskapande med välbearbetade instrumentala insatser och vilsamt att höra Plinkas sång.
Plinka, uttalet på circles gärna utan hörbart 'r'.
Sen på

in my hand
carried through this wasted land
the future, like a grain of sand
that turn into a pearl

var din stämma så tight med leaden att jag drog slutsatsen att du använde nån pedal som fixade stämman unisont i samma tagning som leaden men...
sen följde inte stämmans melodi vad som i så fall var förväntat, så nu är jag ganska säker på att du faktiskt fraserar stämman så tight - på riktigt. Starkt i så fall!

Skönt med era röster tillsammans!

Vid 260 sekunder är radioversionen av låten färdig. Nice colab!!!
Det känns som att detta inlägg var mest riktat till mig, så svarar :) Intressant att du nästan trodde det var en pedal för stämman, visste inte ens att det fanns, och att fraseringen blev så tight har jag inte ens tänkt på, så ja, det är på riktigt -kul iakttagande!
Och ok, skulle det bli aktuellt att jag sjunger om versen så ska jag försöka tänka på uttalet där ;) Det är visst bara Rikki Ansell som påstår att hon älskar min accent, men jag försöker jobba på det  :lol:
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt stänmingsskapande med välbearbetade instrumentala insatser och vilsamt att höra Plinkas sång.
Plinka, uttalet på circles gärna utan hörbart 'r'.
Sen var din stämma så tight med leaden att jag drog slutsatsen att du använde nån pedal som fixade stämman unisont i samma tagning som leaden men...
sen följde inte stämmans melodi vad som i så fall var förväntat, så nu är jag ganska säker på att du faktiskt fraserar stämman så tight - på riktigt. Starkt i så fall!
Det känns som att detta inlägg var mest riktat till mig, så svarar :) Intressant att du nästan trodde det var en pedal för stämman, visste inte ens att det fanns, och att fraseringen blev så tight har jag inte ens tänkt på, så ja, det är på riktigt -kul iakttagande!
Och ok, skulle det bli aktuellt att jag sjunger om versen så ska jag försöka tänka på uttalet där ;) Det är visst bara Rikki Ansell som påstår att hon älskar min accent, men jag försöker jobba på det  :lol:

Ni är för goa, Rikki och du!
Ja, inte ska man klaga på sånt egentligen.
Håller på att ladda upp en wave till dig  ;-) får en länk om det tag...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Riktigt bra detta! Skön mysko ljudbild - en doft av 80-tals Peter Gabriel. Bra insats av Plinka med några riktiga goosebump moments! Mer av detta - nya psykedeliskt influerade Eurythmics? :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Emu i fin gammal högform.

Mycket bra sång av Plinka!

Så mycket härligt puttrande, myller att upptäcka saker i hela tiden.


tack  :wub: :wub: :wub:

Emu i fin gammal högform.

Mycket bra sång av Plinka!

Så mycket härligt puttrande, myller att upptäcka saker i hela tiden.

Tack Wernborg för bra sång ;) Håller med om Emu i högform(huruvida den är gammal eller inte är svårt att säga) och supermysigt "puttrande" som du kallar det  :lol:

Härligt stänmingsskapande med välbearbetade instrumentala insatser och vilsamt att höra Plinkas sång.
Plinka, uttalet på circles gärna utan hörbart 'r'.
Sen på

in my hand
carried through this wasted land
the future, like a grain of sand
that turn into a pearl

var din stämma så tight med leaden att jag drog slutsatsen att du använde nån pedal som fixade stämman unisont i samma tagning som leaden men...
sen följde inte stämmans melodi vad som i så fall var förväntat, så nu är jag ganska säker på att du faktiskt fraserar stämman så tight - på riktigt. Starkt i så fall!

Skönt med era röster tillsammans!

Vid 260 sekunder är radioversionen av låten färdig. Nice colab!!!
Det känns som att detta inlägg var mest riktat till mig, så svarar :) Intressant att du nästan trodde det var en pedal för stämman, visste inte ens att det fanns, och att fraseringen blev så tight har jag inte ens tänkt på, så ja, det är på riktigt -kul iakttagande!
Och ok, skulle det bli aktuellt att jag sjunger om versen så ska jag försöka tänka på uttalet där ;) Det är visst bara Rikki Ansell som påstår att hon älskar min accent, men jag försöker jobba på det  :lol:

jag gillar också accenten! Lyssna på en skotte som säger circles, "sierrkells" :D antingen kan du göra en grej av det, tex catationas rullande r i roadrage, eller så slipar du. Bägge funkar för mig :)

Stämman där är väl kanske liiite fipplad med såhär i mupptrixarsammanhang, men det var så bra material att det lixom gjorde sig självt :D

kul att du gillar låt å sång som passar ihop maxb :D tack för tyck!!

ja, radioversionen skall nog barabenas ur med lite eq så är det i princip race ready tror jag :)

Riktigt bra detta! Skön mysko ljudbild - en doft av 80-tals Peter Gabriel. Bra insats av Plinka med några riktiga goosebump moments! Mer av detta - nya psykedeliskt influerade Eurythmics? :)

Psykedeliskt influerade eurythmics var faktiskt en riktigt fin utmärkelse. tackar :D





https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa


Härligt stänmingsskapande med välbearbetade instrumentala insatser och vilsamt att höra Plinkas sång.
Plinka, uttalet på circles gärna utan hörbart 'r'.
Sen på

in my hand
carried through this wasted land
the future, like a grain of sand
that turn into a pearl

var din stämma så tight med leaden att jag drog slutsatsen att du använde nån pedal som fixade stämman unisont i samma tagning som leaden men...
sen följde inte stämmans melodi vad som i så fall var förväntat, så nu är jag ganska säker på att du faktiskt fraserar stämman så tight - på riktigt. Starkt i så fall!

Skönt med era röster tillsammans!

Vid 260 sekunder är radioversionen av låten färdig. Nice colab!!!
Det känns som att detta inlägg var mest riktat till mig, så svarar :) Intressant att du nästan trodde det var en pedal för stämman, visste inte ens att det fanns, och att fraseringen blev så tight har jag inte ens tänkt på, så ja, det är på riktigt -kul iakttagande!
Och ok, skulle det bli aktuellt att jag sjunger om versen så ska jag försöka tänka på uttalet där ;) Det är visst bara Rikki Ansell som påstår att hon älskar min accent, men jag försöker jobba på det  :lol:

jag gillar också accenten! Lyssna på en skotte som säger circles, "sierrkells" :D antingen kan du göra en grej av det, tex catationas rullande r i roadrage, eller så slipar du. Bägge funkar för mig :)

Stämman där är väl kanske liiite fipplad med såhär i mupptrixarsammanhang, men det var så bra material att det lixom gjorde sig självt :D

kul att du gillar låt å sång som passar ihop maxb :D tack för tyck!!

ja, radioversionen skall nog barabenas ur med lite eq så är det i princip race ready tror jag :)


Wow, jag borde kanske anat detta med mupptrixandet när det gäller denna sanna studionörd!  :P Jaja, jag kan ju bara stå till svars för det elände jag ställer till med i min egen studio, och vad som händer i nästa vet man ju aldrig riktigt säkert  :lol:
Det är nog bara en tidsfråga innan vi fixar till accenten också i efterhand, med en knapptryckning kan man välja amerikansk, skotsk eller fransk karaktär... i så fall skulle jag vilja ha en med lite rysk touch  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
studinörd :wub:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj vilken produktion riktigt riktigt bra. Jag kan se framför mig hur Plinka våndas inför uppgiften men det sitter ju perfekt med körer och allt till denna klart komplicerade låt. Visst en hel del mixtrix har nog behövts men det låter som att ni pratar samma språk ändå, och det där med att stryka sista tredjedelen går jag inte med på den behövs för att landa efter chocken. Otroligt bra jobbat hörni!   :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Henric

Grymt bra - sången är perfekt, bra text, otroligt fett ljudlandskap och slutet är kanon, gillar hur det byggs upp sakta men säkert igen!

Mvh Henric

Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Oj vilken produktion riktigt riktigt bra. Jag kan se framför mig hur Plinka våndas inför uppgiften men det sitter ju perfekt med körer och allt till denna klart komplicerade låt. Visst en hel del mixtrix har nog behövts men det låter som att ni pratar samma språk ändå, och det där med att stryka sista tredjedelen går jag inte med på den behövs för att landa efter chocken. Otroligt bra jobbat hörni!   :D

"landa efter chocken"  :lol:

TACK!

Grymt bra - sången är perfekt, bra text, otroligt fett ljudlandskap och slutet är kanon, gillar hur det byggs upp sakta men säkert igen!

Mvh Henric



Tack Henric! Osäker på hur det blir med uppbygnaden där, kommer nog att fippla lite till oavsett, men den blir det väl en radio edit som slutar innan all synthporr börjar om, och en version för musiknördar :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Åh vad fint! Stämning rakt igenom. Syntharna hanterar du mästerligt. Jag kan inte hitta nåt att racka ner på. Plinka sång sitter helt rätt. Bra text som harmonierar med musiken. Bra jobbat!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Bra låt, härlig melodi och snyggt ljudlandskap och bra sång. Bra jobbat! Kanske om man kunde få fram lite mer brillians, klarhet? i sångljudet, känns lite som genom en tunn filt eller något men det är kanske bara här... Det är skitbra
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Oj oj vad bra!

Släpigt och melankoliskt, helt underbara kontraster här mellan Plinkas oskuldsfulla stämma och detta sköna slammer som ligger och mullrar med diverse läskiga ljud :wub:

Verkligt trevlig lyssning...*myser*  :wub:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad John Isak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 281
  • Medelålders man med drömmar naggade i kanten
    • Visa profil
Hej!

En till liten trudilutt av det aningen mörkare slaget, fast ändå med hoppfull kärna. Något om hatkärlek till en stad som förtvinar och avfolkas, och om att man är ansvarig för sitt öde. Givetvis kan man ju byta ut stad mot vilken feature av livet som helst. Tror den skall ge en gnutta hopp i refrängerna iallafall.

Först sjöng jag, men det flög aldrig riktigt, så Plinka tog över och gjorde ett fantastiskt jobb. jag körar bakom, och där finns en del synkgrejor att ta hand om eftersom jag inte sjungit om sedan jag fått filerna.

Mixen är en pallett av stämningar och ljud, men inte finstämd ännu, så jag önskar återkoppling på vad som funkar och inte samt vad som är rent hopplöst dåligt för andra än den som hade otroligt mysigt i studion ;)

Låten är nog 4:08 lång, och efter detta kommer två och en halv minut av lite synthorgie kan man väl säga, -de olika elementen som bygger upp låten bygger upp den igen fast väldigt avskalat. Det är helt ok att inte lyssna på det, vill ha med det nu mest för att det var riktigt kul att pilla ihop.


Text & musik, Tomas Barkman.

Sång: Plinka
Körer: TB

Text;
...


[mp3=200,20,0,left]http://plinka.perfectbounce.se/memoryextended.mp3[/mp3]

http://plinka.perfectbounce.se/memoryextended.mp3

Shit Pommesfrites! Snyggt, snyggt! :) Fullkontaktssynt som verkligen är ditt adelsmärke och på det en astral sång som är Plinkas adelsmärke! :) BRA JOBBAT! :D


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Väldigt mäktig och snygg produktion!
Gillar framför allt kontrasten mellan det råa kompet och Plinkas ljuva röst.
Kan tyvärr inte ge något bättre omdöme om ljudbild etc pga min dåliga hörsel
i kombination med en så här komplex ljudbild.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Åh vad fint! Stämning rakt igenom. Syntharna hanterar du mästerligt. Jag kan inte hitta nåt att racka ner på. Plinka sång sitter helt rätt. Bra text som harmonierar med musiken. Bra jobbat!

Tack eq! Blir glad för dina ord, och visst sitter Plinkas sång helt rätt!

tack

Bra låt, härlig melodi och snyggt ljudlandskap och bra sång. Bra jobbat! Kanske om man kunde få fram lite mer brillians, klarhet? i sångljudet, känns lite som genom en tunn filt eller något men det är kanske bara här... Det är skitbra

Tjo!

Ja, det ÄR något skumt med sångfilerna, jag har dammat på så mycket eq jag vågat, men framförallt första versen är lite filtig ja. skall kika igen!

sstort tack för lyssning och härlig kommentar =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Oj oj vad bra!

Släpigt och melankoliskt, helt underbara kontraster här mellan Plinkas oskuldsfulla stämma och detta sköna slammer som ligger och mullrar med diverse läskiga ljud :wub:

Verkligt trevlig lyssning...*myser*  :wub:

/Marre

Åh vad glad jag blir  :wub:

Tack!

Hej!

En till liten trudilutt av det aningen mörkare slaget, fast ändå med hoppfull kärna. Något om hatkärlek till en stad som förtvinar och avfolkas, och om att man är ansvarig för sitt öde. Givetvis kan man ju byta ut stad mot vilken feature av livet som helst. Tror den skall ge en gnutta hopp i refrängerna iallafall.

Först sjöng jag, men det flög aldrig riktigt, så Plinka tog över och gjorde ett fantastiskt jobb. jag körar bakom, och där finns en del synkgrejor att ta hand om eftersom jag inte sjungit om sedan jag fått filerna.

Mixen är en pallett av stämningar och ljud, men inte finstämd ännu, så jag önskar återkoppling på vad som funkar och inte samt vad som är rent hopplöst dåligt för andra än den som hade otroligt mysigt i studion ;)

Låten är nog 4:08 lång, och efter detta kommer två och en halv minut av lite synthorgie kan man väl säga, -de olika elementen som bygger upp låten bygger upp den igen fast väldigt avskalat. Det är helt ok att inte lyssna på det, vill ha med det nu mest för att det var riktigt kul att pilla ihop.


Text & musik, Tomas Barkman.

Sång: Plinka
Körer: TB

Text;
...


[mp3=200,20,0,left]http://plinka.perfectbounce.se/memoryextended.mp3[/mp3]

http://plinka.perfectbounce.se/memoryextended.mp3

Shit Pommesfrites! Snyggt, snyggt! :) Fullkontaktssynt som verkligen är ditt adelsmärke och på det en astral sång som är Plinkas adelsmärke! :) BRA JOBBAT! :D

Kommer få hybris av allt snällt som sägs, -men lika glad blir man ju att läsa ändå :D stort tack för lyssning och kommentar :D

Väldigt mäktig och snygg produktion!
Gillar framför allt kontrasten mellan det råa kompet och Plinkas ljuva röst.
Kan tyvärr inte ge något bättre omdöme om ljudbild etc pga min dåliga hörsel
i kombination med en så här komplex ljudbild.
/Asti

Helt ok med att bara kommentara vad som gillas oder nichts, och jag blir extra glad när det verkar som stämningar och uppbyggdnad av kontraster och ljudlandskap funkar.

tck för dina öron :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag tycker också det är kul att läsa alla härliga kommentarer  :D

Bra låt, härlig melodi och snyggt ljudlandskap och bra sång. Bra jobbat! Kanske om man kunde få fram lite mer brillians, klarhet? i sångljudet, känns lite som genom en tunn filt eller något men det är kanske bara här... Det är skitbra

Tjo!

Ja, det ÄR något skumt med sångfilerna, jag har dammat på så mycket eq jag vågat, men framförallt första versen är lite filtig ja. skall kika igen!

sstort tack för lyssning och härlig kommentar =)

Menar du att det kan vara nåt kvalitetsproblem med sångfilerna? Eller handlar det bara om att skruva till det? :)

Ja faktiskt, de är dova på någe vis, jag har fått gödsla med diskant! Kan vara något med rummet, eller att man har mikrofonen vänd åt fel håll :) se maxb checklist ovan!
« Senast ändrad: 18.11.2016, 23:36:35 by Emulator »
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Menar du att det kan vara nåt kvalitetsproblem med sångfilerna? Eller handlar det bara om att skruva till det? :)

Jag undrar om det kan vara något med rummet du sjunger i. Vad är förutsättningarna?
Avstånd till:
- mikrofon?
- vägg framför mikrofon
- vägg bakom mikrofon
Dämpning i rummet
Har du nån bild på inspelningsplatsen där du sjunger?
Har för mig att du har en magisk vagn!  :wub:   :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

EDIT 2016-12-04

Fixat och meckad, kortat ner, ändrat lite trummor ochordnat mer briljans på Plinka i början framförallt.

hur funka?


[mp3=200,20,0,left]http://plinka.perfectbounce.se/memoryplink02.mp3[/mp3]

http://plinka.perfectbounce.se/memoryplink02.mp3
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad John Isak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 281
  • Medelålders man med drömmar naggade i kanten
    • Visa profil

EDIT 2016-12-04

Fixat och meckad, kortat ner, ändrat lite trummor ochordnat mer briljans på Plinka i början framförallt.

hur funka?


[mp3=200,20,0,left]http://plinka.perfectbounce.se/memoryplink02.mp3[/mp3]

http://plinka.perfectbounce.se/memoryplink02.mp3

Snyggt! Lyfte rejält i mina öron och min lyssning! :) Tokbra samarbete mellan er två! :) :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mäktigt och skön sång.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Imponerande snyggt! Text som harmonierar till den dystopiska känslan i låten. Kokar riktigt fint.  :) Snyggt jobb! Mvh Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

EDIT 2016-12-04

Fixat och meckad, kortat ner, ändrat lite trummor ochordnat mer briljans på Plinka i början framförallt.

hur funka?


[mp3=200,20,0,left]http://plinka.perfectbounce.se/memoryplink02.mp3[/mp3]

http://plinka.perfectbounce.se/memoryplink02.mp3

Snyggt! Lyfte rejält i mina öron och min lyssning! :) Tokbra samarbete mellan er två! :) :)


tack tack! Fortfarande osäker på diskanten på plinka, men får låta den vila ett tag. Kul att du gillart :D

Mäktigt och skön sång.
/Roffe H


tack, och ja eller hur? :)

Imponerande snyggt! Text som harmonierar till den dystopiska känslan i låten. Kokar riktigt fint.  :) Snyggt jobb! Mvh Toby


vi bugar och bockar! tack!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil