Kontrollrummet

Re-amp'a guran. Gjorde ett experiment...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag försöker kliva ur DAW miljön och köra riktig mickad hårdvara istället. Att kunna göra en re-amp av ett DI lajnat gitarrspår från Cubase skulle sitta fint. Finns en massa Re-amp boxar från strax under tusingen och uppåt. Line out nivån från DAW Pc'n behöver alltså växlas ned till instrument level -> Amp In, utan att sabba ljudet.

Testade att spela in elgitarren via en DI box med 2 utgångar. En lina till en uppmickad stärkare med halvskitigt sound, den andra linan direkt till Cubase. Två spår i Cubase alltså. En mickad stärkare och en clean DI från guran.

Tar DI gurans kanal från Cubase och skickar till min mixers lyssning. Tappar lyssningen via FX send till samma lite halvskitigt gainade mickade förstärkare och spelar in den igen till Cubase. En re-amp alltså.

Resultatet är exakt samma sound mellan den direkt inspelade förstärkare och den re-amp'ade! Detta utan re-amp box. Spelar ingen roll hur jag ställer in stärkarens gain mm. Efter att ha justerat mixerns FX send nivån till gitarrstärkaren "ser" den alltså  samma signalnivå som om det vore en gura i andra änden.

Trodde faktiskt inte de skulle gå att skippa en re-amp box utan att tappa diskant, mer brum och annat missmatch elände. Undrar om det är min lilla crappy Peavey förstärkare som är så här förlåtande för vad man hänger på Input jacket? Ska bli intressant att testa med större grejer.

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Återkom med ljudprov!  :lol:
Ligger jag förresten i fas med tänkta sånginsatser? Har liksom aldrig slutat sjunga di där låtarna men minns inte säkert om vi har gjort finalen på SR?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Funderar på att göra en youtube av hela setup'en. Bara för att retas med de youtube videos som påstår att mitt sätt inte kan fungera,
Har startat en kanal

Får se vad som kan hamna där utan att bli copyright bannad  :P
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Att mata en högimpedans ingång med en lågimpedans utgång ger inga problem, så länge nivån på signalen är anpassad. Det är tvärtom - typ passiv gitarr till mixer - som ger problem.