Kontrollrummet

Letar amp sim hårdvara...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Tog en eftermiddag och kopplade upp hemstudion på ett mer korrekt sätt. Min nya Mackie mixer hade en routing lösning som funkar bättre till DAW maskiner än min gamla sladd dragning. Och faktiskt, det låter bättre. Speciellt medhörningen fick sig ett lyft. Plus att jag frigjorde ett gäng inserts och kanaler.

Nu var tanken att jag skulle köra guran genom min gitarrbox Zoom g2.1u istället för direkt till Amplitube i cubase men upptäcker att Zoom'en låter för jävla illa jämförelsevis.

Ny hårdvara behövs till elguran alltså. Får kosta lite mer den här gången. Är lite sugen på Line6 AMPLIFi FX100. Mest för att burken rattas via Bluetooth från Android paddan. Skulle vara så skönt att slippa krypa på knäna för att ändra lite i en patch. Men soundet något att ha? Vet inte. Jag kan väldigt lite om de här grejerna nuförtiden.
En schysst amp+cam sim med några effekter som låter lite åt vintage hållet och följer med hur man lirar med anslag och gain. Boss burkarna går bort, för mycket metall sound. Har haft en. Säkert bra om man lirar dödsmetall.

Tips på hårdvara emottages tacksamt.

Lite ball är den här burken att jobba med. Inte svindyr heller.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Om det får kosta så är enligt mig Kemper the one amp to rule them all.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Kemper tror jag också är grejen!

Eleven har jag hört mycket bra om också, men den kanske inte är
Så vintage?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Line6 Helix ligger i samma prisklass som Kemper och det har gjorts en hel del jämförelser man kan hitta på t.ex Youtube.
Det finns tydligen en Axe FX, som jag tyvärr inte satt mig in i alls, men kanske kan vara ett alternativ....
Line6 POD HD500 finns en del begagnat man kan hitta för runt 2000 kr, men är väl inte alls i samma klass vad gäller ljud och effekter!
« Senast ändrad: 25.10.2016, 10:04:26 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Kemper vore ju smutt men ligger väl en 10 laxar över vad jag har tänkt att lägga ut. Det knepiga är att en ny pedal skulle ha konkurrens av min Amplitube mjukvara som jag faktiskt fått att låta riktigt bra. Har en hel PC dedicerad till jobbet gitarr/bas amp sim. Nackdelen är att den setup'en inte inbjuder till att spontant hänga på sig gitarren och lira. Min intention är iallfall att komma ut ur boxen liksom utan att sakna Amplitube mjukvaran för mycket.

Såg en bra demo av Line6 POD HD500 burken på youtube. Den är definitivt en kandidat.


Sen hittade jag den här Vox burken som kostar en spottstyver. Skulle få stålar över till en hel gura med Vox'en  :D


Tja, vetefan. man får väl köpa grejerna och skicka dem på blocket om det inte funkar.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Henric

Mark Bass har också en digital gitarrförstärkare som enligt somliga kännare är bättre än Kemfper...

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kemper vore ju smutt men ligger väl en 10 laxar över vad jag har tänkt att lägga ut. Det knepiga är att en ny pedal skulle ha konkurrens av min Amplitube mjukvara som jag faktiskt fått att låta riktigt bra. Har en hel PC dedicerad till jobbet gitarr/bas amp sim. Nackdelen är att den setup'en inte inbjuder till att spontant hänga på sig gitarren och lira. Min intention är iallfall att komma ut ur boxen liksom utan att sakna Amplitube mjukvaran för mycket.

Såg en bra demo av Line6 POD HD500 burken på youtube. Den är definitivt en kandidat.


Sen hittade jag den här Vox burken som kostar en spottstyver. Skulle få stålar över till en hel gura med Vox'en  :D


Tja, vetefan. man får väl köpa grejerna och skicka dem på blocket om det inte funkar.

Att bara kolla filmerna gjorde mig förvirrad hur ska man hitta rätt bland alla inställningar. Ett tips till de som fixar såna lådor är att ange Steve Hacket nr. 39, Jimpa nr. 52, Prince nr. 88 osv. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Exakt min tanke också. Eller ännu bättre, Steve Hackett mid 70s, Brian May late 80s, osv  :D
Line6 AMPLIFi FX100 burken har ett patch söksystem som inte är så lång ifrån. Burken kan vara uppkopplad till en Line 6 server där det finns hundratals gitarrsoundspatcher kopplade till låttitlar eller gitarrister. Hela systemet med patcher och ljudedit är rätt coolt på den manicken.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist