Kontrollrummet

Förändringens vind

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

LÅTNAMN: Förändringens vind
ARTIST/GRUPP: Henric Svensson
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 3:28
KOMPOSITÖR: Henric Svensson
PRODUCENT: Henric Svensson
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2016
FORMAT: mp3

Hej på Er alla Kontrollrummare!

Inspirationen slog till häromdan, skrev en textsnutt till ett groove som jag spelat in....och helt plötsligt blev det så här!  :huh:

I det tomma partiet ska det vara ett gitarrsolo är det tänkt!

Undrar så klart vad Ni tycker om ljudbilden så här långt!

Förändringens vind Text & Musik Henric Svensson Abbekås Sweden

Hur ska det gå, var ska det sluta, när Vi står kvar i samma ruta
Förändringens vind mot min kind, blåser i natten bort alla skratten

Mvh Henric

20161025 Efter en rejäl maginfluensa är äntligen solot på plats!  :blink:
« Senast ändrad: 13.11.2016, 08:57:32 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skönt groove Henrik ..biter fint gör det ..finfin grund att jobba vidare med ..nivåerna ligger bra .. texten skulle jag vänt på så att säga passar bättre med den texten till sången ..O Mer desperationsmaniac över den samma så blire gottmos!  :D Jag gillart


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kan verkligen bli nåt när du får till hela texten, (som sagts...) skönt groove, bra nivåer.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Henric

Skönt groove Henrik ..biter fint gör det ..finfin grund att jobba vidare med ..nivåerna ligger bra .. texten skulle jag vänt på så att säga passar bättre med den texten till sången ..O Mer desperationsmaniac över den samma så blire gottmos!  :D Jag gillart

Texten får va som den är - tycker den är lagom flummig och diffus, man kan tolka in lite vad som helst i den!  B)
Desperatare än så här blir nog inte jag!  :D

Kul att du gillar - har gjort lite små justeringar och laddar för soloinspelning - jobbet tar mycket tid från det väsentliga!  :wacko:

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Kan verkligen bli nåt när du får till hela texten, (som sagts...) skönt groove, bra nivåer.  :)
/Roffe H

Blir inte mer text än så här på denna - tack för lyssning och kommentar!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Rösten kan tas ner lite i volym, och låg-och mellanregister känns grötigt och odefinierat, som för mycket slåss om uppmärksamhet?

blir intressant med solot sen :) Kreativt :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kan verkligen bli nåt när du får till hela texten, (som sagts...) skönt groove, bra nivåer.  :)
/Roffe H

Blir inte mer text än så här på denna - tack för lyssning och kommentar!

Henric
Texten räcker bra den, men när du skrev att du fått till en textsnutt trodde jag det skulle bli mer.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Lite för stökig för min smak :)
Om jag nu skall säga nåt så är det väl att jag tyckte att sångvolymen kunde sänkas en aning.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jäkligt tajt lirat och skönt stökig, kanske att basisten kunde vara lite mindre ivrig under sångpartierna.
Basen är även på tok för middig och hög enl. undertecknad.. 
Mer lågbas tack..  ;)
/bjurtman
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättesnyggt instrumentalt! Skönt arpeggio-liknande klaviaturspel!
Håller med bjurte om basen, gärna djupare, fylligare bas.
Sången skulle jag gärna vilja haft lite rappare, bluesigare i st f den lite släpiga skånskan.
Det blir lite stilbrytning med det sköna groovet i kompet och det mer långsamma skånska "talet"....
Kanske det funkat bättre med engelsk text och bluesigare sång a la Cream t.ex...?
Det är ju lättare sagt än gjort, men nu tycker jag inte sången och musiken funkar speciellt bra ihop.
Tror att det skulle kunna bli riktigt bra, som sagt, med lite bluesigare sång.
Men det är bara min åsikt och inget att hänga upp sig på!  ;) Musiken är kanon!
/Asti
« Senast ändrad: 22.10.2016, 21:41:06 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Härligt svängigt spel. Kanske lite körer på som kommer in för att variera sången. Helt OK och lite poetiskt med tal.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Härligt med dig att du gör mycket olika musik! Texten och sången är lite som en gåta med lite spridda bitar här och var; man tänker och tänker men fattar inte ändå  :lol:

Mixen är snygg, dra på lite fylligare bas bara så!
Plinkar på en låt...


Utloggad Henric

Lite för stökig för min smak :)
Om jag nu skall säga nåt så är det väl att jag tyckte att sångvolymen kunde sänkas en aning.

//Space

Petat ner lite grand på sången här och var! :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Lite för stökig för min smak :)
Om jag nu skall säga nåt så är det väl att jag tyckte att sångvolymen kunde sänkas en aning.

//Space

Petat lite på automationskurvan på leadvoxen!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Jäkligt tajt lirat och skönt stökig, kanske att basisten kunde vara lite mindre ivrig under sångpartierna.
Basen är även på tok för middig och hög enl. undertecknad.. 
Mer lågbas tack..  ;)
/bjurtman

Kul att du gillar liret, har byggt låten runt basliret och trumloopen....jag gillar basljudet, givet är att det blir extra middigt p g av att det bitvis spelas rätt högt upp på halsen - basen tappar i tydlighet om jag drar på mer lågbas så det får va som det är!  :lol:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Jättesnyggt instrumentalt! Skönt arpeggio-liknande klaviaturspel!
Håller med bjurte om basen, gärna djupare, fylligare bas.
Sången skulle jag gärna vilja haft lite rappare, bluesigare i st f den lite släpiga skånskan.
Det blir lite stilbrytning med det sköna groovet i kompet och det mer långsamma skånska "talet"....
Kanske det funkat bättre med engelsk text och bluesigare sång a la Cream t.ex...?
Det är ju lättare sagt än gjort, men nu tycker jag inte sången och musiken funkar speciellt bra ihop.
Tror att det skulle kunna bli riktigt bra, som sagt, med lite bluesigare sång.
Men det är bara min åsikt och inget att hänga upp sig på!  ;) Musiken är kanon!
/Asti


Hela projektet är ett kul expriment som blev ganska coolt tycker jag, engelska är inget för mej, håller mej till skånskan!  B)
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Härligt med dig att du gör mycket olika musik! Texten och sången är lite som en gåta med lite spridda bitar här och var; man tänker och tänker men fattar inte ändå  :lol:

Mixen är snygg, dra på lite fylligare bas bara så!

Man vet ju aldrig vad som kommer ut när man trycker på kreativitetsknapparna - jag tycker också att texten blev härlig och lagom flummig!   ^_^
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Solot är på plats efter en maginfluensa som hette duga!  :lol:

Ang basljudet så blir det ju per automatik ganska middigt eftersom jag spelar ganska högt upp på halsen....och visst är låten lite stökig....men det är nog så jag vill ha det......jag tycker det känns coolt och lite lagom experimentellt med mina mått mätt iaf!

Henric

Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker text och musik passar bra ihop, solot blev ju också schyst.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Henric

Tycker text och musik passar bra ihop, solot blev ju också schyst.  :)
/Roffe H

Kul att du gillar Roffe!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker text och musik passar bra ihop, solot blev ju också schyst.  :)
/Roffe H

Kul att du gillar Roffe!  :rolleyes:

Visst, gillar. Lite Pepsvibbar i mina öron... :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra på det stora - bra nivåer och bra spelat men jag tycker att det behövs en annan basigare bas s.a.s.
Då får den en bättre tyngd - basen borde suga tag :D

Sången är lite för repetetiv.

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Henric

Låter bra på det stora - bra nivåer och bra spelat men jag tycker att det behövs en annan basigare bas s.a.s.
Då får den en bättre tyngd - basen borde suga tag :D

Sången är lite för repetetiv.

/G

Jag laddade ner en uppdatering från Overloud TH2 till TH3 och testade lite bas och gitarrljud, fastnade för dessa! Har även använt lite gitarrpedal effekter på trummor och syntar! Smaken är ju som bekant delad....jag gillar personligen detta basjudet med lite autowah på....texten är inte lång...men den kommer från hjärtat! :lol:

Under projektets gång blev tanken att försöka suga ut så mycket som möjligt av den där lilla textsnutten som fastnat på papperet, och i sanningens stund tycker jag att mycket av musiken idag är just repetetiv - copy - paste!  B)

Skämt åsido, det får vara så här! ( Har precis laddat ner Komlete 11 Ultimate, så det lär nog dyka upp nya experiment inom kort! )

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!