Forum > Färdiga produktioner

Plinka -WinterWave

<< < (2/4) > >>

Plinka:

--- Citat från: MaxB skrivet 16.10.2016, 00:03:34 ---Nu var det skön lyssning. Mycket spontant under inspelningens gång, det är bra.

--- Slut citat ---
Skönt att det vart skönt!  :D Och skönt att någon orkar sig igenom sånt här långsamt, det uppskattas, för det kan vara bra att veta om det funkar.

--- Citat från: Asti skrivet 16.10.2016, 10:50:28 ---Mycket avkopplande och kontemplativt! Snyggt när sångstämmorna kommer in efter ett par minuter och förstärker!
Jag har alltid drömt om att bo vid havet, så vågskvalpet gillar jag!  :)
Fastän låten varar i 7 minuter och 10 sekunder blir det aldrig långtråkigt, utan man försjunker i ett skönt tillstånd
lyssnande till dom fina sångstämmorna och det hypnotiska vågskvalpet omedveten om tiden. Snyggt!
/Asti

--- Slut citat ---
Värdefullt att läsa dina tankar här också och att det funkar och inte ens upplevs som långtråkigt vilket jag befarade. Tack!

Emulator:
Drömskt, vacker sång, och sinnesro.

Dock hade valt en liten annan väg, som kanske på något sätt är lite mer...uhm, tja, grundtankesmässigt rätt för att framkalla meditativt tillstånd.

Vågor i en sång blir för mig lite för mycket att skriva på näsan, lite som att någon står bredvid mig där jag försöker slappna av och skriker i örat att jag befinner mig vid havet. (otroligt tveksam liknelse, jag vet  :rolleyes:)

Jag skulle sjunka djupare i musiken om man har uppenbara vågljud/stämningsljud i början, som sedan får komma tillbaka lite.. Miljöljud sätter en plats, en ton, ett läge eller en känsla, men sedan skall lyssnaren hjärna själv bygga upp rummet den befinner sig i. (avslappningsteknik som jag har, som säkert påminner om meditation kanske)

När de omedvetna processerna, eller kanske snarare halvmedvetna, sätter igång blir det lite som vakendröm, eller dagdröm, och jag tycker det är otroligt kraftigt verktyg. En trött hjärna som inte fokuserar är desutom rent neurologiskt väldigt effektiv på att hålla igång tankar och inte ramla framåt i medvetandegrad, eller hur man nu skall säga.

Öh, ja, och vart var jag nu. Jo! Starta med vågljud, men tona ner rätt snabbt. Du har sån fantastiskt trollskt vacker röst här att det kommer bära ändå.

grymt plinkan!

Plinka:

--- Citat från: Emulator skrivet 17.10.2016, 00:07:31 ---Drömskt, vacker sång, och sinnesro.

Dock hade valt en liten annan väg, som kanske på något sätt är lite mer...uhm, tja, grundtankesmässigt rätt för att framkalla meditativt tillstånd.

Vågor i en sång blir för mig lite för mycket att skriva på näsan, lite som att någon står bredvid mig där jag försöker slappna av och skriker i örat att jag befinner mig vid havet. (otroligt tveksam liknelse, jag vet  :rolleyes:)

Jag skulle sjunka djupare i musiken om man har uppenbara vågljud/stämningsljud i början, som sedan får komma tillbaka lite.. Miljöljud sätter en plats, en ton, ett läge eller en känsla, men sedan skall lyssnaren hjärna själv bygga upp rummet den befinner sig i. (avslappningsteknik som jag har, som säkert påminner om meditation kanske)

När de omedvetna processerna, eller kanske snarare halvmedvetna, sätter igång blir det lite som vakendröm, eller dagdröm, och jag tycker det är otroligt kraftigt verktyg. En trött hjärna som inte fokuserar är desutom rent neurologiskt väldigt effektiv på att hålla igång tankar och inte ramla framåt i medvetandegrad, eller hur man nu skall säga.

Öh, ja, och vart var jag nu. Jo! Starta med vågljud, men tona ner rätt snabbt. Du har sån fantastiskt trollskt vacker röst här att det kommer bära ändå.

grymt plinkan!

--- Slut citat ---
Hmmm ahaa...där gav du mig en ny vinkel på denna...kanske var det jag behövde, kände att det var något. Sången kom liksom till under inspiration när jag just tittade på ett nattligt filmklipp från en strand på Teneriffa, med såna där långa dyningar från atlanten, upprepande i oändlighet. Jag plockade ut ljudfilen och började sjunga till den. Och sen när jag lyssnade blev jag så besviken över den dåliga ljudkvaliten på mitt mobilklipp, så jag försökte hitta vågor gratis på nätet och hittade detta, mera av vågskvalp just. Kvaliten var dock bättre.
Men kanske ska jag plocka bort hela min inspirationskälla, eller som du föreslår efter en stund i början? Det blir intressant att se hur den blir när jag provar detta. Tack  :)

Roffe H:
Håller med Emulator om vågorna (i början och sedan tillbaka i slutet)...men jättevackert, stämningsfullt och drömskt, kanske är det sjöjungfrur som sjunger  :D
/Roffe H

Plinka:

--- Citat från: Roffe H skrivet 19.10.2016, 17:47:52 ---Håller med Emulator om vågorna (i början och sedan tillbaka i slutet)...men jättevackert, stämningsfullt och drömskt, kanske är det sjöjungfrur som sjunger  :D
/Roffe H

--- Slut citat ---
Tack Roffe! Sjöjungfrun som sjunger är dessvärre helt torrlagd här i studion så när som på en kopp te(kanske därför hon är lite depp), tur det finns blött reverb ;)
Jag har i alla fall tagit till mig era synpunkter ang havsvågorna. Ny verre uppe nu :)

Och tack Emu, för idén, tycker faktiskt det blev bättre så här. Ny version uppe.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion