Kontrollrummet

Plinka -WinterWave

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Titel: WinterWave
Produktion och sång: Plinka
Genre: Meditation
Låtlängd: 6 min

Jag tjuvstartar vinterns dystermood med en släpig produktion för den som orkar ta det väldigt långsamt och lugnt en stund.
Tar gärna emot alla möjliga kommentarer som vanligt.

2016-10-23: Har tagit till mig era tankar om att bara ha med havet i början och i slutet. Fixat det nu!
2016-12-08: Lite till puts på mixen och förlängt vågorna lite i början...
« Senast ändrad: 08.12.2016, 09:25:55 by Plinka »
Plinkar på en låt...


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Har med jämna mellanrum googlat och förökt läsa om meditation utan att tillsvidare egentligen komma nån vart.
Jag antar att man kan meditera också utan musik men denna låt har en lugnande inverkan... jag antar ett det är nån sorts port till meditation... på nåt sätt... :unsure:
Jag skall lyssna vidare, kanske porten öppnas en vacker dag

Ursäkta min flummiga kommentar :huh:

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Har med jämna mellanrum googlat och förökt läsa om meditation utan att tillsvidare egentligen komma nån vart.
Jag antar att man kan meditera också utan musik men denna låt har en lugnande inverkan... jag antar ett det är nån sorts port till meditation... på nåt sätt... :unsure:
Jag skall lyssna vidare, kanske porten öppnas en vacker dag

Ursäkta min flummiga kommentar :huh:

//Space
Egentligen brukar man inte ha någon musik i "riktig" meditation(the empty void inside), men som du säger så kan musik och/eller ljud vara till hjälp att komma in i meditativa tillstånd, så eg är det fel av mig att kalla denna för meditation :D men det kan vara skönt med meditativ musik till avspänning tex.
För att spontant kunna hamna i meditation finns en massa sinnes-tekniker och övningar att jobba med.
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu var det skön lyssning. Mycket spontant under inspelningens gång, det är bra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mycket avkopplande och kontemplativt! Snyggt när sångstämmorna kommer in efter ett par minuter och förstärker!
Jag har alltid drömt om att bo vid havet, så vågskvalpet gillar jag!  :)
Fastän låten varar i 7 minuter och 10 sekunder blir det aldrig långtråkigt, utan man försjunker i ett skönt tillstånd
lyssnande till dom fina sångstämmorna och det hypnotiska vågskvalpet omedveten om tiden. Snyggt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Nu var det skön lyssning. Mycket spontant under inspelningens gång, det är bra.
Skönt att det vart skönt!  :D Och skönt att någon orkar sig igenom sånt här långsamt, det uppskattas, för det kan vara bra att veta om det funkar.

Mycket avkopplande och kontemplativt! Snyggt när sångstämmorna kommer in efter ett par minuter och förstärker!
Jag har alltid drömt om att bo vid havet, så vågskvalpet gillar jag!  :)
Fastän låten varar i 7 minuter och 10 sekunder blir det aldrig långtråkigt, utan man försjunker i ett skönt tillstånd
lyssnande till dom fina sångstämmorna och det hypnotiska vågskvalpet omedveten om tiden. Snyggt!
/Asti
Värdefullt att läsa dina tankar här också och att det funkar och inte ens upplevs som långtråkigt vilket jag befarade. Tack!
Plinkar på en låt...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Drömskt, vacker sång, och sinnesro.

Dock hade valt en liten annan väg, som kanske på något sätt är lite mer...uhm, tja, grundtankesmässigt rätt för att framkalla meditativt tillstånd.

Vågor i en sång blir för mig lite för mycket att skriva på näsan, lite som att någon står bredvid mig där jag försöker slappna av och skriker i örat att jag befinner mig vid havet. (otroligt tveksam liknelse, jag vet  :rolleyes:)


Jag skulle sjunka djupare i musiken om man har uppenbara vågljud/stämningsljud i början, som sedan får komma tillbaka lite.. Miljöljud sätter en plats, en ton, ett läge eller en känsla, men sedan skall lyssnaren hjärna själv bygga upp rummet den befinner sig i. (avslappningsteknik som jag har, som säkert påminner om meditation kanske)

När de omedvetna processerna, eller kanske snarare halvmedvetna, sätter igång blir det lite som vakendröm, eller dagdröm, och jag tycker det är otroligt kraftigt verktyg. En trött hjärna som inte fokuserar är desutom rent neurologiskt väldigt effektiv på att hålla igång tankar och inte ramla framåt i medvetandegrad, eller hur man nu skall säga.


Öh, ja, och vart var jag nu. Jo! Starta med vågljud, men tona ner rätt snabbt. Du har sån fantastiskt trollskt vacker röst här att det kommer bära ändå.

grymt plinkan!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Drömskt, vacker sång, och sinnesro.

Dock hade valt en liten annan väg, som kanske på något sätt är lite mer...uhm, tja, grundtankesmässigt rätt för att framkalla meditativt tillstånd.

Vågor i en sång blir för mig lite för mycket att skriva på näsan, lite som att någon står bredvid mig där jag försöker slappna av och skriker i örat att jag befinner mig vid havet. (otroligt tveksam liknelse, jag vet  :rolleyes:)


Jag skulle sjunka djupare i musiken om man har uppenbara vågljud/stämningsljud i början, som sedan får komma tillbaka lite.. Miljöljud sätter en plats, en ton, ett läge eller en känsla, men sedan skall lyssnaren hjärna själv bygga upp rummet den befinner sig i. (avslappningsteknik som jag har, som säkert påminner om meditation kanske)

När de omedvetna processerna, eller kanske snarare halvmedvetna, sätter igång blir det lite som vakendröm, eller dagdröm, och jag tycker det är otroligt kraftigt verktyg. En trött hjärna som inte fokuserar är desutom rent neurologiskt väldigt effektiv på att hålla igång tankar och inte ramla framåt i medvetandegrad, eller hur man nu skall säga.


Öh, ja, och vart var jag nu. Jo! Starta med vågljud, men tona ner rätt snabbt. Du har sån fantastiskt trollskt vacker röst här att det kommer bära ändå.

grymt plinkan!
Hmmm ahaa...där gav du mig en ny vinkel på denna...kanske var det jag behövde, kände att det var något. Sången kom liksom till under inspiration när jag just tittade på ett nattligt filmklipp från en strand på Teneriffa, med såna där långa dyningar från atlanten, upprepande i oändlighet. Jag plockade ut ljudfilen och började sjunga till den. Och sen när jag lyssnade blev jag så besviken över den dåliga ljudkvaliten på mitt mobilklipp, så jag försökte hitta vågor gratis på nätet och hittade detta, mera av vågskvalp just. Kvaliten var dock bättre.
Men kanske ska jag plocka bort hela min inspirationskälla, eller som du föreslår efter en stund i början? Det blir intressant att se hur den blir när jag provar detta. Tack  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Håller med Emulator om vågorna (i början och sedan tillbaka i slutet)...men jättevackert, stämningsfullt och drömskt, kanske är det sjöjungfrur som sjunger  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Håller med Emulator om vågorna (i början och sedan tillbaka i slutet)...men jättevackert, stämningsfullt och drömskt, kanske är det sjöjungfrur som sjunger  :D
/Roffe H
Tack Roffe! Sjöjungfrun som sjunger är dessvärre helt torrlagd här i studion så när som på en kopp te(kanske därför hon är lite depp), tur det finns blött reverb ;)
Jag har i alla fall tagit till mig era synpunkter ang havsvågorna. Ny verre uppe nu :)


Och tack Emu, för idén, tycker faktiskt det blev bättre så här. Ny version uppe.
Plinkar på en låt...


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Tack Plinka. Den fick mej lugn och harmonisk. Jag tänkte från början att oj vilken lång låt, kanske scrolla lite. Men nu lyssnade jag på hela och den fick mej som sagt lugn. Tycker du har utvecklats sen sist jag hörde dej, vad jag kommer ihåg.
Krävs sin skapare att få enkla repetiva melodier att hålla 7 minuter. Bättre en de avslappningsband min sambo brukar spela.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Oj!! Tiden går fort när man har roligt..
7 min ?? Verkligen ??
Man tappar bort sig ganska snabbt hör i den lugna stämningen, gillar hur synthar och vallsång vävs ihop till,tjaa något spännande helt enkelt. 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Så kontemplativt och atmosfäriskt stycke du fått till här  :rolleyes: :wub:

Den här avskalade versionen känns mycket mer dynamisk, det blir spännande när det mer avskalade partiet kommer in och man vaggas istället in i dina vackra ton-harmonier.

Mycket effektiv avslappning och så mysigt i det ruggiga höstmörkret. Sånt här behövs. Tack.

Plinka, du är ett sant proffs på det du gör :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den här gången gick det bättre att koppla av. Förra gången gick det inte så lätt att lyssna (stressat läge).

Gillar att det är enkelt arrangemang.
« Senast ändrad: 24.10.2016, 20:11:08 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tack Plinka. Den fick mej lugn och harmonisk. Jag tänkte från början att oj vilken lång låt, kanske scrolla lite. Men nu lyssnade jag på hela och den fick mej som sagt lugn. Tycker du har utvecklats sen sist jag hörde dej, vad jag kommer ihåg.
Krävs sin skapare att få enkla repetiva melodier att hålla 7 minuter. Bättre en de avslappningsband min sambo brukar spela.
Tack Zzeb! Det är värdefullt att få veta hur "folk" upplever den, då sån här musik har ett särskilt syfte. Och om den fick dig lugn och att det höll i 7 minuter, så är jag nöjd!  :)

Oj!! Tiden går fort när man har roligt..
7 min ?? Verkligen ??
Man tappar bort sig ganska snabbt hör i den lugna stämningen, gillar hur synthar och vallsång vävs ihop till,tjaa något spännande helt enkelt. 
Uppskattar verkligen att få veta hur den upplevs, och att man liksom tappar bort sig i synthar och sång...och att det till och med blir nåt spännande av det och att det tydligen håller i sju minuter...ja det är mer än jag någonsin trodde om denna :D Ska jag vara ärlig trodde jag knappt att nån skulle orka sig igenom den ;) Tack Bjurt!

Så kontemplativt och atmosfäriskt stycke du fått till här  :rolleyes: :wub:

Den här avskalade versionen känns mycket mer dynamisk, det blir spännande när det mer avskalade partiet kommer in och man vaggas istället in i dina vackra ton-harmonier.

Mycket effektiv avslappning och så mysigt i det ruggiga höstmörkret. Sånt här behövs. Tack.

Plinka, du är ett sant proffs på det du gör :D

/Marre
Tack Marre! Vad roligt att det funkar så här, ja jag tycker också det blev bättre med det här avskalade, som ofta -less is more!
Det är ju också detta som är så himla bra med KR, man får verkligen bra och konstruktiv feedback så att man kan föra alstren framåt!

Den här gången gick det bättre att koppla av. Förra gången gick det inte så lätt att lyssna (stressat läge).

Gillar att det är enkelt arrangemang.
Tack Max, ja i ett stressat läge är det svårt att koppla av ;) Stort tack för återkoppling, och glad att det enkla arret uppskattas!!
Plinkar på en låt...


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo, jag gillar bättre den nya versionen med mindre skvalp :D
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jo, jag gillar bättre den nya versionen med mindre skvalp :D
Bra det! tack för återkoppling också ;)

Får se om jag låter den passera över till färdiga demos om ett par dagar. Ska lyssna på den igen mot slutet av veckan och kanske lägga en sista hand vid den. Funderar på att låta vågorna få skvalpa några sekunder till INNAN sången börjar, så att man hinner landa i miljön...

Tack alla!
Plinkar på en låt...


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tack för alla era som vanligt mycket kloka råd och synpunkter. Har lagt sista handen vid mixen, som det känns just nu iaf, och slänger över den på färdiga så jag kan släppa den! ;)
Plinkar på en låt...