Forum > Färdiga produktioner

MaxB - Du Gör Som Du Vill - 2016-09-26

<< < (6/8) > >>

MaxB:

--- Citat från: spacetrucker skrivet 07.10.2016, 09:29:11 ---Bättre, nu är kanslaget inte lika kantigt längre :lol:. Låter riktigt bra. Den avskalade videoversionen låter också bra, det blev liksom en helt annan låt, dystrare på nåt sätt. Lite finsk melankoli ;)
Vad använder du för videoediteringsprogram?

--- Slut citat ---

Gammal version av Sony Vegas

Leif:
Tjena!

Som någon annan skrev, så får även jag Cohen-vibbar. Vilket är positivt i min bok. Det kan vara de välplacerade körerna på refrängen, men även resten av låten som sådan.
Din röst funkar finfint. Orden i texten fastnar i skallen, men jag har svårt att placera betydelsen av dem. Det är dock inget jag har ont av. Gillar det snarare. Kan inte höra något i mixen som behöver ändras. Tycker att det låter balanserat.

Tack för musiken!

MaxB:

--- Citat från: Leif skrivet 08.10.2016, 02:21:38 ---Tjena!
Som någon annan skrev, så får även jag Cohen-vibbar. Vilket är positivt i min bok. Det kan vara de välplacerade körerna på refrängen, men även resten av låten som sådan.
Din röst funkar finfint. Orden i texten fastnar i skallen, men jag har svårt att placera betydelsen av dem. Det är dock inget jag har ont av. Gillar det snarare. Kan inte höra något i mixen som behöver ändras. Tycker att det låter balanserat.
Tack för musiken!

--- Slut citat ---

Tack Leif!
Cohen är ju fantastiskt att nämna i sammanhanget.  :wub:
Körer är kul att lägga och jag har en metodik som jag tycker fungerar bra och nästan jämt använder, då jag bygger körer i mina låtar.

Tillkomsten av texten var väldigt annorlunda. Har ofta svårt att komma på något att skriva om, då det är dags att skriva text till nya låtidéer.
På repeat i hörlurarna fanns ett fingerplock jag spelade in (då det dök upp häromdagen), då jag stod ute i kylan och väntade på en person som skulle titta på vår gäststuga som vi skulle hyra ut. Hon/han var den tredje bokade att titta samma eftermiddag/kväll. Det började bli mörkt ute, dimman la sig över åkrarna och som sagt, det blev kallt. Hon/han dök aldrig upp men under väntan började jag spåna på en text som handlade om denna väntan på "henne" som aldrig behagar dyka upp.

Nu spelar jag den på akustisk gitarr många gånger för att testa hur den fungerar så enkelt. Det låter mer allvarligt och tungt i den akustiska versionen (som jag lagt upp på youtube) och jag vet inte om det är bra eller dåligt eller bara... annorlunda?
Fortsätter att testa den i lite olika versioner varje dag.

Premiär att spela den för publik, live, blir onsdag 26 oktober i Sundbyberg, på gamla Lorry - numera "Arnest Bar & Restaurant". Då ska jag spela egna låtar och covers i 30 minuter nån gång runt kl 21 är det tänkt (om jag inte behöver ändra något i programmet). Alla artister jag bjudit in har tackat ja och verkar nöjda med den tid de fått på scen.

https://www.facebook.com/events/339142629758906/

Leif:

--- Citat från: MaxB skrivet 08.10.2016, 11:59:21 ---
--- Citat från: Leif skrivet 08.10.2016, 02:21:38 ---Tjena!
Tack för musiken!

--- Slut citat ---

Tack Leif!
Cohen är ju fantastiskt att nämna i sammanhanget.  :wub:
Körer är kul att lägga och jag har en metodik som jag tycker fungerar bra och nästan jämt använder, då jag bygger körer i mina låtar.

Tillkomsten av texten var väldigt annorlunda. Har ofta svårt att komma på något att skriva om, då det är dags att skriva text till nya låtidéer.
På repeat i hörlurarna fanns ett fingerplock jag spelade in (då det dök upp häromdagen), då jag stod ute i kylan och väntade på en person som skulle titta på vår gäststuga som vi skulle hyra ut. Hon/han var den tredje bokade att titta samma eftermiddag/kväll. Det började bli mörkt ute, dimman la sig över åkrarna och som sagt, det blev kallt. Hon/han dök aldrig upp men under väntan började jag spåna på en text som handlade om denna väntan på "henne" som aldrig behagar dyka upp.

Nu spelar jag den på akustisk gitarr många gånger för att testa hur den fungerar så enkelt. Det låter mer allvarligt och tungt i den akustiska versionen (som jag lagt upp på youtube) och jag vet inte om det är bra eller dåligt eller bara... annorlunda?
Fortsätter att testa den i lite olika versioner varje dag.

Premiär att spela den för publik, live, blir onsdag 26 oktober i Sundbyberg, på gamla Lorry - numera "Arnest Bar & Restaurant". Då ska jag spela egna låtar och covers i 30 minuter nån gång runt kl 21 är det tänkt (om jag inte behöver ändra något i programmet). Alla artister jag bjudit in har tackat ja och verkar nöjda med den tid de fått på scen.

https://www.facebook.com/events/339142629758906/

--- Slut citat ---

Kul att få lite bakgrundsinfo om texten. :)
Jag gillade även den mer avskalade versionen som du gjorde, men studioversionen har av naturliga skäl mer kraft. Saknar ju de där snygga körerna på refrängen.
Kan säkert bli riktigt bra live i alla fall. låten är såpass bra i sig för att stå på egna fötter, även utan körer och övrigt pålägg.

MaxB:
Även ikväll har jag testat låten flera gånger på olika sätt med olika tempo och olika slags plock på gitarren.

Och, körerna skulle vara underbart att ha med då den framförs live. Har gjort lite experiment med det på tidigare låtar, att skapa ett backtrack med körerna och hammondorgel men det blir mer att hålla ordning på. Och lite lurigt att synka leadsång och gitarr med ett backtrack. Verkar som man är tvungen att ha något stadigt (trummor...) i backtracket och det tar bort livekänslan att lyssna in sig och inte tappa synken. Det vill jag jobba på mer. Finns tips tar jag gärna emot. Klick i örat är däremot inte roligt, tror jag...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion