Kontrollrummet

MaxB - Du Gör Som Du Vill - 2016-09-26

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ny låt på gång. Övfade lite fingerpicking häromdagen och vips blev det mer än så.
Har ingen aning om vad det ska bli av texten men det borde vara aningen mer textmassa kanske.
Uppskattar synpunkter och idéer. Kanske bidrar det till något jag inte tänkt mig innan.

EDIT 20160924: Har kluddat dit wurlitzer, hammond och mellotronstråkar på några ställen. Får se om de platsar. Inte hunnit mer.
EDIT 20160925: Plockat bort mellotronljud dragit ner på körer och lead
EDIT 20160926: Minskat volym på enerverande kantslag men överväger att fråga Perowitch om han vill spela in sina trummor på låten.

http://max.shivas.se/music/MaxB_DuGorSomDuVill_20160926.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_DuGorSomDuVill_20160926.mp3[/mp3]




Du Gör Som Du Vill
Am C E Am
Am C E Am

F Am F E
Am G Am F
F E Am

Det börjar bli kyligt
Dimman - känns kall mot min kind
Är det nån som kommer - där i fjärran
Nej nu ser jag - ingenting

Refräng:
Jag har stått här länge
Det tjänar inget till
Jag har tröttnat på att vänta här
Du - du gör, som du vill

Solen går ner - bortom horisonten
Och här står jag - men var är du
Du och jag - vi skulle träffas
Varför kommer - inte du

Refräng:
Jag har stått här för länge
Det tjänar ingenting till
Jag har tröttnat på att vänta här
Och du - du gör, som du vill

Vers:
resonator?

Refräng:
Jag har stått här för länge
Det tjänar inget till
Jag har tröttnat på att vänta här
Och du - du gör, som du vill

Vers:
munspel?

Refräng:
Jag har stått här för länge
Det tjänar inget till
Jag har tröttnat på att vänta här
Och du - du gör, som du vill
men du - du gör, som du vill
« Senast ändrad: 07.10.2017, 18:45:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag gillar tempot/rytmen och harmonierna! Texten funkar bra tycker jag.
Kör vidare med lite höstbetraktelser eller utveckla vad/vem det är du väntar på!
Skulle kunna tänka mig att arret utökades med kontrabas, kanske
ett kompletterande akustiskt plock, samt en försynt hammondorgel som smyger in efter
ca halva låten. Där sången slutar nu skulle det sitta fint med ett resonator-solo. :)
Kören är kanske lite för stark....
Ja, det är väl ungefär vad som dyker upp i mitt huvud...
/Asti
« Senast ändrad: 23.09.2016, 17:34:49 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Ja en ståbas vore fint! Också ett munspel borde gå att klämma in. Snyggt plock, härligt gitarrljud igen och bra sång.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag gillar tempot/rytmen och harmonierna! Texten funkar bra tycker jag.
Kör vidare med lite höstbetraktelser eller utveckla vad/vem det är du väntar på!
Skulle kunna tänka mig att arret utökades med kontrabas, kanske
ett kompletterande akustiskt plock, samt en försynt hammondorgel som smyger in efter
ca halva låten. Där sången slutar nu skulle det sitta fint med ett resonator-solo. :)
Kören är kanske lite för stark....
Ja, det är väl ungefär vad som dyker upp i mitt huvud...

Härligt! Dina tankar noteras och jag konstaterar att jag har liknande ideer själv. Funderade på ljudet av en bastuba istället för contrabas på samma sätt.
Orgel bör lägga en matta på några ställen. Du återkommer till resonator och jag förstår det. Om jag får till den med den kan det bli skönt.

Ja en ståbas vore fint! Också ett munspel borde gå att klämma in. Snyggt plock, härligt gitarrljud igen och bra sång.

Hmm får se hur det utvecklas.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra grund att stå på ..Sången liiite hög över lag..Men bra sjunget o bra melodi ..Du har fått fina tips om prylar redan ..Tips! rak kagge känner jag skulle  hotta upp låten ytterligare...  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra grund att stå på ..Sången liiite hög över lag..Men bra sjunget o bra melodi ..Du har fått fina tips om prylar redan ..Tips! rak kagge känner jag skulle  hotta upp låten ytterligare...  :)

Ska sänka sången - hör det nu. Vet inte vad som menas med raka trummor? Men har nu, i refrängen lagt ett virvelslag som går i halvtakt om det heter så? Har även kluddat dit ett wurlitzer-piano, hammondorgel och mellotronstråkar på några ställen. Får se om de platsar. Inte hunnit mer.
« Senast ändrad: 24.09.2016, 18:12:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Denhär hade jag inte hört. Lyssnar på paddan nu o tycker nog att trummorna är ok, ditt plock är bra men snubblar lite på några ställen. Texten är kul man kan ju få det till man vill, jag vet ju bakgrunden men som sagt fantasin får flöda. Din älskling mellotronen tycker jag liger aningens högt men med ståbas kanske det limmar bättre. Skön låt :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Denninga härna har du fått till bra Maxen...
Meen !! STÅBAS förfanken, inga fjolltuber.. 
Sången och framför allt körerna/mellotronen skulle kunna sänkas ett par snäpp.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fortfarande inget munspel (kommer troligen testa om jag kan få till det).
Fortfarande ingen bas.
Och vet fortfarande inte vad som menas med rak kagge som Marsal tipsade om?

Solen går ner - bakom Sjöbloms
Är "Sjöbloms" det minsta fyndigt? (snott från en gammal snappsvisa).
Är det förresten nån mer än jag som känner igen vilken snapsvisa det är?
Borde det istället vara: Solen går ner - bortom horisonten

Den här hade jag inte hört. Lyssnar på paddan nu o tycker nog att trummorna är ok, ditt plock är bra men snubblar lite på några ställen. Texten är kul man kan ju få det till man vill, jag vet ju bakgrunden men som sagt fantasin får flöda. Din älskling mellotronen tycker jag liger aningens högt men med ståbas kanske det limmar bättre. Skön låt :D

Ja, åtminstonde akustiska plocket på vänster sida som spelades in i första tagningen ska rimligen ersättas med ett omspel. Vet att den snubblar (det är alltså inte jag som snubblar utan gitarren...).  B)
Resonatorn på höger sida som spelar ungefär samma sak, tror jag sitter...eller?

Denninga härna har du fått till bra Maxen...
Meen !! STÅBAS förfanken, inga fjolltuber.. 
Sången och framför allt körerna/mellotronen skulle kunna sänkas ett par snäpp.

Har plockat bort mellotronljud. Tyckte efter mer kritisk lyssning att de inte tillförde något positivt och har dragit ner på både körer och leadsång. Dock, fortfarande ingen (stå)bas inspelad. Om man inte har en ståbas, går det lika bra med selleri?
« Senast ändrad: 25.09.2016, 19:58:04 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Stilig fingerpicking. Angående trummorna, kantslaget är kanske lite irriterande i längden, lite variaton skulle inte störa. Snygg låt i alla fall.

"Solen går ner - bakom Sjöbloms"  :lol: (Säger en Sjöblom)

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har hittat rakt takt tror jag och bara till hälften - i verserna.
Lagt om en hel del smått och gott och lagt till mer orgel på några ställen och bas från midikeyboard är på plats. Funkar den?


Stilig fingerpicking. Angående trummorna, kantslaget är kanske lite irriterande i längden, lite variaton skulle inte störa. Snygg låt i alla fall.
"Solen går ner - bakom Sjöbloms"  :lol: (Säger en Sjöblom)

Har minskat på volymen på kantslaget men får se. Överväger att fråga Perowitch om han vill spela trummor på låten.
Haha, visste inte att du är en Sjöblom men då är det alternativet bra ju. Nåja har ändrat till bortom horisonten i totala omsjungningen idag.
Tacksam om fler säger vad ni tycker om Sjöbloms - om det är uppenbart var syftningen finns eller helt ofattbart egentligen?

Snappsvisan:
När gäddorna leker bland vikar och vass
och solen går ner bakom Sjöbloms dass
Ja då är det vår

Se upp där nere, nu kommer den! (alla tar sig sin nubbe)
« Senast ändrad: 26.09.2016, 12:49:18 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa

Snappsvisan:
När gäddorna leker bland vikar och vass
och solen går ner bakom Sjöbloms dass
Ja då är det vår

Se upp där nere, nu kommer den! (alla tar sig sin nubbe)


Hmmmm.... jag har även hör den visan i en annan tappning men kanske vi inte talar mer om här  :lol:

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har hittat rakt takt tror jag och bara till hälften - i verserna.
Lagt om en hel del smått och gott och lagt till mer orgel på några ställen och bas från midikeyboard är på plats. Funkar den?


Stilig fingerpicking. Angående trummorna, kantslaget är kanske lite irriterande i längden, lite variaton skulle inte störa. Snygg låt i alla fall.
"Solen går ner - bakom Sjöbloms"  :lol: (Säger en Sjöblom)

Har minskat på volymen på kantslaget men får se. Överväger att fråga Perowitch om han vill spela trummor på låten.
Haha, visste inte att du är en Sjöblom men då är det alternativet bra ju. Nåja har ändrat till bortom horisonten i totala omsjungningen idag.
Tacksam om fler säger vad ni tycker om Sjöbloms - om det är uppenbart var syftningen finns eller helt ofattbart egentligen?

Snappsvisan:
När gäddorna leker bland vikar och vass
och solen går ner bakom Sjöbloms dass
Ja då är det vår

Se upp där nere, nu kommer den! (alla tar sig sin nubbe)

Jag tycker "Sjöbloms" funkar fint! Om man är bekant med snapsvisan kommer "dass" automatiskt,
men gör man inte det kan det ju stå för t.ex familjen Sjöbloms hus, fiskargubben Sjöbloms fiskebod,
advokat Sjöbloms yacht, pensionat Sjöblom, Einar Sjöbloms plantskola, Krister Sjöbloms studio etc...  :)
Jag tror på att man ska vara lite luddig i texten - lämna utrymme för egna funderingar!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr

Hmmmm.... jag har även hör den visan i en annan tappning men kanske vi inte talar mer om här  :lol:

Fräckare än en nubbevisa, med andra ord  B)
Hör att kantslagen fortfarande är enerverande...

Har hittat rakt takt tror jag och bara till hälften - i verserna.
Lagt om en hel del smått och gott och lagt till mer orgel på några ställen och bas från midikeyboard är på plats. Funkar den?


Stilig fingerpicking. Angående trummorna, kantslaget är kanske lite irriterande i längden, lite variaton skulle inte störa. Snygg låt i alla fall.
"Solen går ner - bakom Sjöbloms"  :lol: (Säger en Sjöblom)
Har minskat på volymen på kantslaget men får se. Överväger att fråga Perowitch om han vill spela trummor på låten.
Haha, visste inte att du är en Sjöblom men då är det alternativet bra ju. Nåja har ändrat till bortom horisonten i totala omsjungningen idag.
Tacksam om fler säger vad ni tycker om Sjöbloms - om det är uppenbart var syftningen finns eller helt ofattbart egentligen?
Jag tycker "Sjöbloms" funkar fint! Om man är bekant med snapsvisan kommer "dass" automatiskt,
men gör man inte det kan det ju stå för t.ex familjen Sjöbloms hus, fiskargubben Sjöbloms fiskebod,
advokat Sjöbloms yacht, pensionat Sjöblom, Einar Sjöbloms plantskola, Krister Sjöbloms studio etc...  :)
Jag tror på att man ska vara lite luddig i texten - lämna utrymme för egna funderingar!

Det är rätt, undrar hur det blir då man gör en engelsk version av låten...  :huh:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg

Hmmmm.... jag har även hör den visan i en annan tappning men kanske vi inte talar mer om här  :lol:

Fräckare än en nubbevisa, med andra ord  B)
Hör att kantslagen fortfarande är enerverande...

Har hittat rakt takt tror jag och bara till hälften - i verserna.
Lagt om en hel del smått och gott och lagt till mer orgel på några ställen och bas från midikeyboard är på plats. Funkar den?


Stilig fingerpicking. Angående trummorna, kantslaget är kanske lite irriterande i längden, lite variaton skulle inte störa. Snygg låt i alla fall.
"Solen går ner - bakom Sjöbloms"  :lol: (Säger en Sjöblom)
Har minskat på volymen på kantslaget men får se. Överväger att fråga Perowitch om han vill spela trummor på låten.
Haha, visste inte att du är en Sjöblom men då är det alternativet bra ju. Nåja har ändrat till bortom horisonten i totala omsjungningen idag.
Tacksam om fler säger vad ni tycker om Sjöbloms - om det är uppenbart var syftningen finns eller helt ofattbart egentligen?
Jag tycker "Sjöbloms" funkar fint! Om man är bekant med snapsvisan kommer "dass" automatiskt,
men gör man inte det kan det ju stå för t.ex familjen Sjöbloms hus, fiskargubben Sjöbloms fiskebod,
advokat Sjöbloms yacht, pensionat Sjöblom, Einar Sjöbloms plantskola, Krister Sjöbloms studio etc...  :)
Jag tror på att man ska vara lite luddig i texten - lämna utrymme för egna funderingar!

Det är rätt, undrar hur det blir då man gör en engelsk version av låten...  :huh:
Du kanske kan översätta "Bakom Sjöbloms" med ordspråket "Behind every loo there's a strong odour.".....?  :unsure:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...njae Asti, tror inte vi spänner den strängen mer nu...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
...njae Asti, tror inte vi spänner den strängen mer nu...

Inbillade mig att du ville ha respons på "Det är rätt, undrar hur det blir då man gör en engelsk version av låten...  Huh?"!
Men frågan kanske var retorisk...?
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...njae Asti, tror inte vi spänner den strängen mer nu...

Inbillade mig att du ville ha respons på "Det är rätt, undrar hur det blir då man gör en engelsk version av låten...  Huh?"!
Men frågan kanske var retorisk...?

Tack att du håller liv i tråden. Njae, det är vackert med en "sunset" och däri finns en risk med att blanda in Sjöblom, inser jag efter dina översättningsförslag.  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Oops denna har jag missat.   Jag tycker att det låter väldigt bra.   Gillar då du sjunger med din "rena" röst och inte för hest som den kan bli i lugnare alster.  Det är såhär du ska sjunga Max!  :)   
Bra plock utan att konstra till det så att det blir svajigt.   Kontrabas har många vart inne på och tja, jag tror det funkar med både kontra- och elbas bara det spelas växelbas!  Passar finfint.     
Bra jobbat!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Oops denna har jag missat.   Jag tycker att det låter väldigt bra.   Gillar då du sjunger med din "rena" röst och inte för hest som den kan bli i lugnare alster.  Det är såhär du ska sjunga Max!  :)    Bra plock utan att konstra till det så att det blir svajigt.   Kontrabas har många vart inne på och tja, jag tror det funkar med både kontra- och elbas bara det spelas växelbas!  Passar finfint.      Bra jobbat!   /Fuzz

Håller på att öva den rena rösten - bara sång och gitarr - det bidde en video igår kväll.



« Senast ändrad: 29.09.2016, 13:52:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Oops denna har jag missat.   Jag tycker att det låter väldigt bra.   Gillar då du sjunger med din "rena" röst och inte för hest som den kan bli i lugnare alster.  Det är såhär du ska sjunga Max!  :)    Bra plock utan att konstra till det så att det blir svajigt.   Kontrabas har många vart inne på och tja, jag tror det funkar med både kontra- och elbas bara det spelas växelbas!  Passar finfint.      Bra jobbat!   /Fuzz

Håller på att öva den rena rösten - bara sång och gitarr - det bidde en video igår kväll.




Det blir som en annan låt nu.  Långsammare och lugnare.   Det funkar men jag föredrar "studioversionen", då jag dessutom har svårt för visselmelodier, måste jag erkänna.  När jag ändå är igång på det temat kan jag även erkänna att även kinacymbaler och cembalo går bort så undvik det.  ;)


I vilket fall, bra jobbat.   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr

Blev en film med green screen



« Senast ändrad: 29.09.2016, 15:05:50 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Instämmer i att sjungandet blev mycket bättre så här! Man tänker på Leonard Cohen - även om ingen av kvinna född kan matcha hans röst, men känslan blev åt det hållet, lite av samma slags torra sarkasmer (det låter inget bra när man skriver det, men just hans torra sarkasmer är en av dom saker som får mig att falla för Cohen).
Rumsljudet är störande, men jag gissar att du inte vill ha micken med på bild, och då kommer ju rumsljudet med. Kan man dämpa rummet mer?
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Instämmer i att sjungandet blev mycket bättre så här! Man tänker på Leonard Cohen - även om ingen av kvinna född kan matcha hans röst, men känslan blev åt det hållet, lite av samma slags torra sarkasmer (det låter inget bra när man skriver det, men just hans torra sarkasmer är en av dom saker som får mig att falla för Cohen).
Rumsljudet är störande, men jag gissar att du inte vill ha micken med på bild, och då kommer ju rumsljudet med. Kan man dämpa rummet mer?

Tänkte lite på Cash låt Hurt avseende sången på något ställe också...  :wub:
Mikrofonerna (stereo!  :D) är vad som finns i min nya telefon, en Motorola Moto G3. Det blir självklart bättre med stor kondensatormikrofon men jag ids inte plocka fram den alla gånger. Är överlycklig att det blir så här pass bra ljud från en telefon, för det tar tid att rigga allt som ska till. Rummet är dämpat en del - avståndet till befintliga mikrofoner är onödigt långt. Har även EQ:at i filmredigeringsprogrammet efteråt och lagt på lite reverb men det kanske inte blev bättre av det...?
Tack för konstruktiv kommentar! Uppskattas!
« Senast ändrad: 30.09.2016, 20:05:41 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Bättre, nu är kanslaget inte lika kantigt längre :lol:. Låter riktigt bra. Den avskalade videoversionen låter också bra, det blev liksom en helt annan låt, dystrare på nåt sätt. Lite finsk melankoli ;)
Vad använder du för videoediteringsprogram?

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bättre, nu är kanslaget inte lika kantigt längre :lol:. Låter riktigt bra. Den avskalade videoversionen låter också bra, det blev liksom en helt annan låt, dystrare på nåt sätt. Lite finsk melankoli ;)
Vad använder du för videoediteringsprogram?

Gammal version av Sony Vegas
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena!

Som någon annan skrev, så får även jag Cohen-vibbar. Vilket är positivt i min bok. Det kan vara de välplacerade körerna på refrängen, men även resten av låten som sådan.
Din röst funkar finfint. Orden i texten fastnar i skallen, men jag har svårt att placera betydelsen av dem. Det är dock inget jag har ont av. Gillar det snarare. Kan inte höra något i mixen som behöver ändras. Tycker att det låter balanserat.

Tack för musiken!
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tjena!
Som någon annan skrev, så får även jag Cohen-vibbar. Vilket är positivt i min bok. Det kan vara de välplacerade körerna på refrängen, men även resten av låten som sådan.
Din röst funkar finfint. Orden i texten fastnar i skallen, men jag har svårt att placera betydelsen av dem. Det är dock inget jag har ont av. Gillar det snarare. Kan inte höra något i mixen som behöver ändras. Tycker att det låter balanserat.
Tack för musiken!

Tack Leif!
Cohen är ju fantastiskt att nämna i sammanhanget.  :wub:
Körer är kul att lägga och jag har en metodik som jag tycker fungerar bra och nästan jämt använder, då jag bygger körer i mina låtar.

Tillkomsten av texten var väldigt annorlunda. Har ofta svårt att komma på något att skriva om, då det är dags att skriva text till nya låtidéer.
På repeat i hörlurarna fanns ett fingerplock jag spelade in (då det dök upp häromdagen), då jag stod ute i kylan och väntade på en person som skulle titta på vår gäststuga som vi skulle hyra ut. Hon/han var den tredje bokade att titta samma eftermiddag/kväll. Det började bli mörkt ute, dimman la sig över åkrarna och som sagt, det blev kallt. Hon/han dök aldrig upp men under väntan började jag spåna på en text som handlade om denna väntan på "henne" som aldrig behagar dyka upp.

Nu spelar jag den på akustisk gitarr många gånger för att testa hur den fungerar så enkelt. Det låter mer allvarligt och tungt i den akustiska versionen (som jag lagt upp på youtube) och jag vet inte om det är bra eller dåligt eller bara... annorlunda?
Fortsätter att testa den i lite olika versioner varje dag.

Premiär att spela den för publik, live, blir onsdag 26 oktober i Sundbyberg, på gamla Lorry - numera "Arnest Bar & Restaurant". Då ska jag spela egna låtar och covers i 30 minuter nån gång runt kl 21 är det tänkt (om jag inte behöver ändra något i programmet). Alla artister jag bjudit in har tackat ja och verkar nöjda med den tid de fått på scen.

https://www.facebook.com/events/339142629758906/

« Senast ändrad: 08.10.2016, 12:10:34 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena!
Som någon annan skrev, så får även jag Cohen-vibbar. Vilket är positivt i min bok. Det kan vara de välplacerade körerna på refrängen, men även resten av låten som sådan.
Din röst funkar finfint. Orden i texten fastnar i skallen, men jag har svårt att placera betydelsen av dem. Det är dock inget jag har ont av. Gillar det snarare. Kan inte höra något i mixen som behöver ändras. Tycker att det låter balanserat.
Tack för musiken!

Tack Leif!
Cohen är ju fantastiskt att nämna i sammanhanget.  :wub:
Körer är kul att lägga och jag har en metodik som jag tycker fungerar bra och nästan jämt använder, då jag bygger körer i mina låtar.

Tillkomsten av texten var väldigt annorlunda. Har ofta svårt att komma på något att skriva om, då det är dags att skriva text till nya låtidéer.
På repeat i hörlurarna fanns ett fingerplock jag spelade in (då det dök upp häromdagen), då jag stod ute i kylan och väntade på en person som skulle titta på vår gäststuga som vi skulle hyra ut. Hon/han var den tredje bokade att titta samma eftermiddag/kväll. Det började bli mörkt ute, dimman la sig över åkrarna och som sagt, det blev kallt. Hon/han dök aldrig upp men under väntan började jag spåna på en text som handlade om denna väntan på "henne" som aldrig behagar dyka upp.

Nu spelar jag den på akustisk gitarr många gånger för att testa hur den fungerar så enkelt. Det låter mer allvarligt och tungt i den akustiska versionen (som jag lagt upp på youtube) och jag vet inte om det är bra eller dåligt eller bara... annorlunda?
Fortsätter att testa den i lite olika versioner varje dag.

Premiär att spela den för publik, live, blir onsdag 26 oktober i Sundbyberg, på gamla Lorry - numera "Arnest Bar & Restaurant". Då ska jag spela egna låtar och covers i 30 minuter nån gång runt kl 21 är det tänkt (om jag inte behöver ändra något i programmet). Alla artister jag bjudit in har tackat ja och verkar nöjda med den tid de fått på scen.

https://www.facebook.com/events/339142629758906/



Kul att få lite bakgrundsinfo om texten. :)
Jag gillade även den mer avskalade versionen som du gjorde, men studioversionen har av naturliga skäl mer kraft. Saknar ju de där snygga körerna på refrängen.
Kan säkert bli riktigt bra live i alla fall. låten är såpass bra i sig för att stå på egna fötter, även utan körer och övrigt pålägg.
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Även ikväll har jag testat låten flera gånger på olika sätt med olika tempo och olika slags plock på gitarren.

Och, körerna skulle vara underbart att ha med då den framförs live. Har gjort lite experiment med det på tidigare låtar, att skapa ett backtrack med körerna och hammondorgel men det blir mer att hålla ordning på. Och lite lurigt att synka leadsång och gitarr med ett backtrack. Verkar som man är tvungen att ha något stadigt (trummor...) i backtracket och det tar bort livekänslan att lyssna in sig och inte tappa synken. Det vill jag jobba på mer. Finns tips tar jag gärna emot. Klick i örat är däremot inte roligt, tror jag...
« Senast ändrad: 09.10.2016, 00:52:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Låter bra Max! Säker sång, först tänkte jag att du lixom klipper av meningarna lite väl kort, men efter att ha lyssnat igenom så blir det istället till en egen sångstil, som funkar och låter bra!

Små synpunkter:

"oooh-kören" tycker jag du kan dra ner volym lite på. Den torra, mer avhuggna och pratsjungiga max, kan du istälet höja ett snäpp i mixen, bara lite. Kanske en liiiiiiiiiiiiiiiiiiten boost på 200-300-400 Hz på rösten också för mer värme.

Orgeln kan dras ner pytteskitlite i mitt tycke.

Bra låt, bra sång. bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter bra Max! Säker sång, först tänkte jag att du lixom klipper av meningarna lite väl kort, men efter att ha lyssnat igenom så blir det istället till en egen sångstil, som funkar och låter bra!
Små synpunkter:
"oooh-kören" tycker jag du kan dra ner volym lite på. Den torra, mer avhuggna och pratsjungiga max, kan du istälet höja ett snäpp i mixen, bara lite. Kanske en liiiiiiiiiiiiiiiiiiten boost på 200-300-400 Hz på rösten också för mer värme.
Orgeln kan dras ner pytteskitlite i mitt tycke.
Bra låt, bra sång. bra!

Medveten frasering jag bearbetar på olika sätt, då jag sjunger. Avklippning av mening är meningen...  :P
Referenser är Bob Dylan, Van Morrison, Joe Cocker och många fler. Di gör så, har jag noterat och det kan få min engelska att vara mindre svensk, kanske?

Ohh ner ska jag kolla nästa gång inspelningsdatorn dras igång. Kolla att höja pratsång... Borde egentligen sjunga om hela orkesterversionen av låten...
Boosten på sången på 2-400 Hz har jag inte tänkt på. Ska också kollas upp Tack för tips!
Organ goes crazy mot slutet, högre och högre volym på den. Den borde kanske sänkas i volym eftersom den tar över men jag har tänkt sjunga in starkare körstämmor mot slutet för varje gång orgeln låter, men har ännu inte kommit dit...
« Senast ändrad: 15.10.2016, 00:05:24 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar hatten och visslingar, de är riktigt bra...KAn inte låta bli att få Ennio Emericone-vibbar, pga vissel och typiska western-harmonier.

Fin text. HArmonierna är adekvata och igenkännbara, men känns oroginella och origniella. KAnske tack vare sångmelodin.

Riktigt bra låt. Kansek en av dina bästa.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Det är en jättebra låt och du sjunger den väldigt bra! Gitarren är snygg som vanligt och jag tycker att orgelljudet funkar bra men något parti med stråk funkar mindre bra här. Verkligen härlig känsla och melodi annars.
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Gillar låten och texten är på god väg (åt rätt håll) gillar kören, orgeln och plocket.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)