Kontrollrummet

sub bas problem

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad audioshark

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
yo!

Grannen har investerat i en subbas och därmed friden rubbad!

grannen som är en bra tjej har bjudit in mig men jag har inte lyckats hitta något på förstärkaren som kan sänka volymen på subben individuellt. Jag gjorde ordning en liten platform som subben står på och fick något bättre resultat men fortfarande inte bra nog...nu har jag några funderingar, kan man klippa högtalarkabeln och sätta något motstånd direkt på kabeln för att sånka nivån (passiv subbbas)? Eller skulle man kunna fästa något poröst material likt en kudde runt om högtalaren för att få bort energi från subben ? Har ni några ideer ?

Som det verkar så är det inte flanking problem utan att subbasen tränger igenom lägenhetsväggen in i lägenhetens alla skrymslen och vrår.



Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
finns det ingen eq eller liknande på förstärkaren där man kan sänka volymen i basen!?
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad audioshark

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
nej inte direkt, det är en sådan billigare variant med olika inställningar, typ dance, club, rock, pop, movie osv...det finns bara en som låter i närheten av normalt så det blir att köra på den :(


Utloggad tsmalmbe

grannen som är en bra tjej har bjudit in mig

De här verkar nog vara väldigt krångligt. Du kanske måste investera i en mätmikrofon, och göra lite experimentering. Ändras frekvenserna då mörkret lagt sig? Ändrar resonansen om det regnar ute och man har levande ljus inne? Tyvärr, jag ser nog ingen snabb lösning på det här - troligen måste du spendera en hel del timmar hos grannen för att komma underfund med vad problemet egentligen är. Kanske flytta möblerna, eller testköra subbasen i sovrummet?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Har du provat att ställa den på något poröst som absorberar vibrationer?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Har du provat att ställa den på något poröst som absorberar vibrationer?

Citera
Jag gjorde ordning en liten platform som subben står på och fick något bättre resultat men fortfarande inte bra nog...

 ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se



Utloggad audioshark

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
tsmalmbe  :rolleyes:

Tjejen bor i en liten liten etta så det finns inte direkt några möbleringsvarianter heller tyvärr, bäst vore att limma fast högtalarkablarna i kontakten på  subben och hänga ut skiten genom fönstret men jag tror inte hon vill det  :blink: Samt att hon har skitsmå satelit högtalare som det inte finns nått under 200Hz i så om man tar bort subben så blir det inte så kul.

Borde det inte finns en elektrisk dämpning man kan köpa för att hänga på högtalarkabeln ??? Eller om jag bara löder fast 2 motstånd för att dämpa signalen ?



Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Har du provat att ställa den på något poröst som absorberar vibrationer?

Citera
Jag gjorde ordning en liten platform som subben står på och fick något bättre resultat men fortfarande inte bra nog...

 ^_^

 :P

Så kan det bli..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad audioshark

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Jao   :mellow:

Hur som helst, några andra ideer ???


Utloggad tsmalmbe

Ja, du behöver ju någonslags passiv komponent till din hjälp. Kanske en potentiometer, men jag vet inte exakt hur den påverkar signalen. Den måste ju vara linjär 0-50kHz i princip för audibruk, men för en sub... som kanske inte är så värst hifi, kanskde det  är en filmdundersub.. så jag tror du inte  förstör signalen med en sån.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jao   :mellow:

Hur som helst, några andra ideer ???
vad är det för subbas?
vissa har ju ingångar du kopplar från förstärkarens högtalarutgångar - med vidarekoppling till de andra högtalarna.
då sköter ju volymknoben nivån för bägge.
Har subben någon egen innivåreglering?


Utloggad audioshark

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Subben har en egen högtalarutgång från förstärkaren, det finns inga nivåregleringsmöjligheter, förstärkaren har heller ingen scan funktion för att korrigera 5.1 ljudet med mikrofon. Märket på subben är av typ United alt. annal konsum märke.

Någon Passiv dämpsatts vore idealt i detta fall, vart får man tag i sådanna ?



Utloggad Pelvis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
nej inte direkt, det är en sådan billigare variant med olika inställningar, typ dance, club, rock, pop, movie osv...det finns bara en som låter i närheten av normalt så det blir att köra på den :(

Kolla noggrant efter manuell inställning. Svärpäronen har typ en sån anläggning med presets, och jag fick leta djupt i sub-menyerna för att hitta manuell EQ.