Forum > Färdiga produktioner
Asti - When you were here (klar)
MaxB:
Härligt lugn låt som passerar skönt till frukost. Vet inte vad du sjunger om men det låter bra. Fattar inte hur du och en del andra så lätt (som det verkar), får till texter så det låter seriöst och bra. Jag fastnar ofta på att jag saknar en story vad texten ska handla om.
Efter andra lyssningen kommer jag på att vocodern skulle ge riktigt bra effekt i en eller flera kommande låtar från dig, om den inte är med hela tiden utan på valda delar. Kanske i refräng eller vissa rader, i något stick eller en brygga eller testa gärna att ha en stor kör bestående av dig och flera vocoder-dig, som kommer in på mågot ställe där en låt är tänkt att lyfta (del av refräng?)!
- Roffe H:
Vocoder, kan man se som en "mjukvara", som använder ett ljud t.ex. från en synt som kan spela en melodi och den ska bära med sig ett spår med sång, så att resultatet blir en blandning av båda. I prakiken behöver man inte ens sjunga melodin då man framför texten, det räcker med att läsa texten i ett och samma tonläge, melodin som texten får - på detta spår - är den melodi som spelas på synten.
Roffe H:
--- Citat från: MaxB skrivet 22.09.2016, 10:09:25 ---Härligt lugn låt som passerar skönt till frukost. Vet inte vad du sjunger om men det låter bra. Fattar inte hur du och en del andra så lätt (som det verkar), får till texter så det låter seriöst och bra. Jag fastnar ofta på att jag saknar en story vad texten ska handla om.
Efter andra lyssningen kommer jag på att vocodern skulle ge riktigt bra effekt i en eller flera kommande låtar från dig, om den inte är med hela tiden utan på valda delar. Kanske i refräng eller vissa rader, i något stick eller en brygga eller testa gärna att ha en stor kör bestående av dig och flera vocoder-dig, som kommer in på mågot ställe där en låt är tänkt att lyfta (del av refräng?)!
- Roffe H:
Vocoder, kan man se som en "mjukvara", som använder ett ljud t.ex. från en synt som kan spela en melodi och den ska bära med sig ett spår med sång, så att resultatet blir en blandning av båda. I prakiken behöver man inte ens sjunga melodin då man framför texten, det räcker med att läsa texten i ett och samma tonläge, melodin som texten får - på detta spår - är den melodi som spelas på synten.
--- Slut citat ---
Tack Max, fantastisk manick detta...
Roffe H
Asti:
--- Citat från: Roffe H skrivet 21.09.2016, 18:03:03 ---Nej då, lite stämningshöjare faktiskt, fast jag vet ju inte riktigt vad det är för makalös manick...vocodern :blink: :wacko:
Roffe(Roughe) H
--- Slut citat ---
Max förklarade rätt bra hur vocodern funkar, tack för det Max! :)
Trodde den effekten var omodern, men upptäcker nu att både Laleh och Kent använder det
på deras senaste album. Så jag kanske är mer modern än jag visste om. :D
/Asti
spacetrucker:
Asti levererar... som vanligt ^_^
Space
Asti:
--- Citat från: Toby skrivet 21.09.2016, 20:59:11 ---Fin låt och jag gillar vocodern här! Den bidrar till den lite ödesmättade, sentimentala känslan i texten. Fina harmonier och snygg början med elpianot./Toby
--- Slut citat ---
Jag är barnsligt förtjust i vocoder, men det kan nog lätt bli lite för mycket är jag rädd! :rolleyes:
Försöker här mest skapa sköna klanger med hjälp av diverse effekter.
Roligt att du gillar harmonierna och pianot! Själv gillar jag sticket bäst! :)
Tack för din feedback Torbjörn!
/Asti
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida