Kontrollrummet

SONAR 7

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
http://www.cakewalk.com/Products/SONAR/English/New/default.asp

New Features for SONAR 7 Producer Edition:

Integrated Step Sequencer view provides an innovative step sequencer feature set.
Smart MIDI Tools—intuitively use one tool for multiple editing tasks; completely customizable.
Real-time Drag-Quantize allows selected notes and events to be quickly aligned with snap settings.
Multilane controller editing in Piano Roll view; controller data can be moved/copied across lanes; multiple controls can be viewed/edited per lane to economize screen real estate.
MIDI display features including MIDI Magnifier, MIDI Meters, and Velocity Colorizer.
Enhanced MIDI editing with functions for splitting, gluing, and muting notes.
More ACT (Active Controller Technology) presets for popular hardware.
New instruments: Z3TA+ 1.5 waveshaping synthesizer, Dimension LE (featuring Garritan Pocket Orchestra), Rapture LE, and DropZone Sample player/synth; Over 1000 instruments sounds.
Roland V-Vocal 1.5, now with Pitch to MIDI conversion.
LP-64 Multiband linear phase mastering compressor/limiter with AutoQ functionality.
LP-64 EQ linear phase mastering EQ with 20-point control curve.
Internal sidechaining for Sonitus:fx Compressor, Sonitus:fx Gate, VC-64 Vintage Channel, and 3rd party VST plug-ins with sidechain (multi-input) capability.
External Insert Plug-in let's you insert and mix with external hardware effects and instruments with automatic delay compensation.
Boost 11 Peak Limiter.
Dim Solo keeps tracks in context by reducing volume of unsoloed tracks by 6, 12, of 18 dB instead of muting.
Drag & drop EQ settings across channels in the console view.
Shortcuts for assigning a series of audio inputs, and routing selected tracks/busses to the same.
Original SMPTE time stamps now stored with clips with easy revert to original time stamp.
Right-click at cursor to Import audio/MIDI data.
Wave-64 support provides capabilities to record large scale (2 GB+) projects.
High bandwidth multi-track recording optimizations.
New file format import/export options including Sony Wave-64, AIF, CAF, FLAC, Sound Designer II.
Integrated Audio CD ripping and burning.
Cakewalk Publisher 2.0 for uploading and presenting music online.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
*android gillar sonar*
vad säger du om uppdateringen då?
som väntat? nåt du saknar? nåt du hellre skulle sett? nåt som känns onödigt? eller förbannat rätt?
känns som de lagt ganska mycket krut på midi-hanteringen denna gången.


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
*basshole är ganska besviken på Cubase och rätt avis på Sonaranvändare*
Dolphins are gay sharks.


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
*basshole är ganska besviken på Cubase och rätt avis på Sonaranvändare*

Och ännu mer avis på logic användare  <_<
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Måste invänta lönen innan jag kan handla, men som Sonar 5-användare lär ju uppgraderingen va rätt så massiv! :)
-Men jag är nöjd med att de omarbetat MIDI-delen! Tyckte iofs inte att det var nåt stort fel på den tidigare heller...
-Lite nya effektpluggar + side-chain känns också trevligt! (Och eftersom alla pratar om side-chain hela tiden borde det ju inte va fel... ;))

EDIT: Glömde förresten bort en ny grej som jag är mycket nyfiken på! Step-sequncern!! Om den funkar bra och kan skicka CCs/sysex till externa synthar borde den vara mumma! :)

Däremot är jag som hårdvarusynthare inte alls intesserad av nya mjuksynthar, men man är ju rätt så ovanlig som sådan så det är väl inget att göra åt. Hade varit trevligt om man själv hade kunnat plocka ihop sin uppgradering, men men...
« Senast ändrad: 24.09.2007, 18:58:48 by android »


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
*basshole är ganska besviken på Cubase och rätt avis på Sonaranvändare*

Och ännu mer avis på logic användare  <_<

Fast var inte Logic 8-uppgraderingen ganska så blek?


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
*android gillar sonar*
vad säger du om uppdateringen då?
som väntat? nåt du saknar? nåt du hellre skulle sett? nåt som känns onödigt? eller förbannat rätt?
känns som de lagt ganska mycket krut på midi-hanteringen denna gången.

Korrekt analys tycker jag. Midiuppdatering har fått stor plats, och det har varit ganska hårt efterfrågat på sonarforumet. Sen öser de "som vanligt" på med pluggar och instrument, och jag tycker det verkar vara finfina prylar. Dedikerade masterpluggar känns bra.

v-vocal är uppdaterad, och man får väl hoppas på att den är mer stabil nu.  

***

Själv får jag dock inte riktigt igång dreglet denna gång; miditjofräset är inget livsviktigt för mig (poängterar att jag talar för mig själv), och jag lever i en viss mjukvarumättnadskänsla, tycker faktiskt jag har mer än jag behöver (behärskar) redan... Och version 6 (som var en VIKTIG uppgradering) räcker bra för mig ett tag till.

tijng
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Schecter


Utloggad P3t3r

Vill ha!  :angry:
Jag har!  B)
Nu kan man ha externa effekter som "plugin". Har testat lite och det verkar funka bra med den automagiska latency kompensationen. Autokompensationen har funkat bra tidigare med ljudkortet, så det kanske bygger på samma teknik.
Peter Bergström https://bluemusic.se, https://soundcloud.com/life-not-included