Kontrollrummet

Hur göra med trummor? Thank you for the music

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Hej!

Hur brukar ni tänka kring trummor? Jag har kört fast och behöver åsikter och uppslag.
Å ena sidan, så svänger det bitvis skönt när man lägger trummor på en avskalad och lite skir låt
Å andra sidan, så stör dom ibland.

Jag menar såhär. Med trummor, 9,8mb MP3
https://dl.dropboxusercontent.com/u/95768896/Josef/Thank_you_for_the_music_drums.mp3

Eller såhär utan trummor, 88mb högupplöst WAV
https://dl.dropboxusercontent.com/u/95768896/Josef/Thank_you_for_the_music.wav

Jag valde högupplöst wav på den utan trummor om någon av er vill experimentera själv, bara för att höra hur det låter.
Dela gärna med dig av dina slutsatser och åsikter! Jag är supernyfiken på hur du gör och resonerar!

Jag återkommer gång på gång till att, visst, bitvis svänger det skönt med bra beats, men, just den här låten som helhet gör sig bättre utan

(eller  :wacko: )

Hälsningar
Josef


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
I första hand vill jag verkligen gratulera grabbarna grabbs Andersson och Ulveus till att de finner så fantastiskt bra melodislingor till denna låt det är verkligen uppseendeväckande hur bra det är.

Jag tycker ditt blås gör sig fantastiskt bra i bägge versionerna kanske känner jag mer känsla i den trumlösa versionen jag vet inte men bägge är bra och med så diskreta trummor som det handlar om här så spelar det inte så stor roll faktiskt.

Jag håller på den trumlösa i detta fall eftersom jag upplever att du levererar bättre - kanske har jag fel - men jag gillar bägge varianterna :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Tack för synpunkter! Och tack för att du tyckte om den  :wub:

Jag tolkar det du säger som att om melodin i sig är komplicerad och har ett par slingor mot varandra så kan låten tjäna på att inte ha percussion, för att framhäva harmonierna mera. Det var iallafall vad jag var inne på.

Kan en riktig trummis alltid göra musiken lite vackrare?

I livespelningar är de nödvändiga, jag spelade in detta med klicktrack för att stämma med slagen, annars hade det inte funkat även om jag alltid försöker ha en highat med 16 delar i huvudet  :D  Jag undrar om man alltid bör plocka in en i studion.

Mvh
Josef


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Verkligen fint spelat!   Jag förstår dina tankar kring trummornas vara eller icke vara.   Jag "hör" tydliga med försiktiga kantslag på virveln och några väl tajmade duttar på cymbaler lite här och där.  Kanske också en ride då det börjar komma igång s.a.s.   Jag testade lite snabbt med mitt trumprogram och det skulle nog funka.  Dock lät bastrumma helt malplacerad.    Svårt också att programmera in så jag tror att en kompetent trummis med feeling behövs här, alternativt strunta i trummor helt.       /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Verkligen fint spelat!   Jag förstår dina tankar kring trummornas vara eller icke vara.   Jag "hör" tydliga med försiktiga kantslag på virveln och några väl tajmade duttar på cymbaler lite här och där.  Kanske också en ride då det börjar komma igång s.a.s.   Jag testade lite snabbt med mitt trumprogram och det skulle nog funka.  Dock lät bastrumma helt malplacerad.    Svårt också att programmera in så jag tror att en kompetent trummis med feeling behövs här, alternativt strunta i trummor helt.       /Fuzz

Like på det!
/Josef


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra ljud i struten nuförtiden Altsax!
Tror lätta försiktiga trummor med spel på virvelkanten skulle sitta bra. I synnerhet som bakgrundskompet är så exakt kvantiserat skulle trummor kunna få det att svänga mer. Det smidigaste tycker jag oftast är att anlita en trummis och be om hjälp. Men det förutsätter att det finns intresserad trummis.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag föredrar versionen utan trummor, även om trummorna är väldigt lågmälda i den versionen!  :)
Själv hade jag valt vispar om det skulle vara med några trummor.
Du får snyggt ljud i saxen, men jag skulle önska mindre "kvantifierat" spel och mer variation med
ibland utdragna och även lite glidande toner nån gång ibland. Det blir lätt lite "styltigt" annars.
Fint pianospel förresten!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Tack för tyck!

Håller med, den här versionen är för styltigt saxofonspelat. Förra versionen var alldeles för slafsig och överslätande, därför stramade jag upp massor, gick över gränsen åt andra hållet. Gränsen mellan vacker musik och bara vanligt spelande är hårfin :)

/Josef


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Stora behållningen är tonen du får fram i struten!

Sen blir det, -i min smak, för mycket skivor till kaffet i trumversionen.

Tror att en ståbas, en pianist och lite vispar skulle vara klockrent.


Skulle vilja hör dig göra sound of silence på sax.
https://soundcloud.com/secondary-protocol