Kontrollrummet

Asti - Better come what may (klar)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Gör vad jag kan för att hålla liv i forumet, så jag slänger upp en låt till!  :)
Hemska tanke - tänk om det är jag som i stället tar död på KR med alla mina låtar... :unsure:
Byggde låten runt piano-figuren. Hade hoppats den skulle bli mer udda än
vad den till slut blev... Jag var nog kvar mentalt lite för mycket i "There for you..."
Eftersom jag hör "ojämnt" är jag tacksam för synpunkter på mixen! Eller vad som helst!  :rolleyes:

Titel - Better come what may
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
Längd: 3:34
År: 2016
« Senast ändrad: 16.09.2016, 16:15:16 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är absolut inte du som tar död på något. Tvärtom blåser du liv i vad som helst.
Skönt och associativt komp med Oldfields skatter i min tanke.

Mixen känns väldigt behaglig. Såväl mixmässigt som utplacering av instrument och röster.
Eller förresten, stråken ute till vänster får gärna ta plats lite närmare mitten, det skulle förhöja lyssnarupplevelse i mina lurar.
« Senast ändrad: 22.08.2016, 19:43:27 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Detta är kvalitet! Mycket vackert och välgjort igen av Herr Asti! Sparsmakat snyggt arr där melodin hela tiden står i centrum. Förstår inte hur du kan vara så snabb med dina låtar.  :o :)
Håller med Max om att du är en av de få som håller liv i forumet. Själv sitter jag och knåpar mycket länge med en låt men försöker att kommentera så mycket jag kan här på forumet. Förstår inte riktigt vad som händer eftersom det måste finnas så mycket kreativa människor som sitter på sina kammare och skapar. Så hård är väl inte kritiken här så folk skräms bort? /Toby
« Senast ändrad: 22.08.2016, 19:46:37 by Toby »
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det är absolut inte du som tar död på något. Tvärtom blåser du liv i vad som helst.
Skönt och associativt komp med Oldfields skatter i min tanke.

Mixen känns väldigt behaglig. Såväl mixmässigt som utplacering av instrument och röster.
Eller förresten, stråken ute till vänster får gärna ta plats lite närmare mitten, det skulle förhöja lyssnarupplevelse i mina lurar.

Jo, pianot är inspirerat av Oldfield, det är riktigt!  :)
Skönt att du tycker mixen funkar! Har funderat på om stråkarna är lite för starka
eller ligger på lite för mycket i slutet.....stråkarna till vänster kanske ska in lite mot mitten ja!
Tack för din feedback Max!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Detta är kvalitet! Mycket vackert och välgjort igen av Herr Asti! Sparsmakat snyggt arr där melodin hela tiden står i centrum. Förstår inte hur du kan vara så snabb med dina låtar.  :o :)
Håller med Max om att du är en av de få som håller liv i forumet. Själv sitter jag och knåpar mycket länge med en låt men försöker att kommentera så mycket jag kan här på forumet. Förstår inte riktigt vad som händer eftersom det måste finnas så mycket kreativa människor som sitter på sina kammare och skapar. Så hård är väl inte kritiken här så folk skräms bort? /Toby
Jättekul att du tycker det är vackert och välgjort! Melodin tycker jag är viktig!
Som pensionär har jag ju gott om tid. Problemet är mer hur mycket
man vågar utsätta öronen för. Men det är så j-a svårt att låta bli... :rolleyes:
Bra att du tar dig tid att kommentera! Det vore synd om Kontrollrummet lades ner tycker jag!
Förhoppningsvis tar det sig nu efter semestern...
Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Upplevde inte att stråkarna var på för mycket. De är perfekta som de är i volym och kvantitet  :lol:
Liten ändring på vänsterplaceringen bara...
« Senast ändrad: 23.08.2016, 10:14:27 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Väldigt vackert. Listig omarbetning av Tubular Bells-pianot där.


På tal om hörsel och hörlurar. Har du testat operatricket? (Kanske har nämnt det förr?)
Att du spelar in med högtalare istället, en gång där du sjunger och en gång där du inte sjunger och sedan fasvänder spåren mot varann. I teorin försvinner då musiken men inte sången från ditt sångspår.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jo, också superimpad av din produktionshastighet. Nya låtar hela tiden för bövelen.  :D


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Upplevde inte att stråkarna var på för mycket. De är perfekta som de är i volym och kvantitet  :lol:
Liten ändring på vänsterplaceringen bara...
OK!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Väldigt vackert. Listig omarbetning av Tubular Bells-pianot där.
På tal om hörsel och hörlurar. Har du testat operatricket? (Kanske har nämnt det förr?)
Att du spelar in med högtalare istället, en gång där du sjunger och en gång där du inte sjunger och sedan fasvänder spåren mot varann. I teorin försvinner då musiken men inte sången från ditt sångspår.
Roligt att du tycker det är vackert! Har inte utgått från Tubular Bells-pianot exakt,
utan mer haft den ljudbilden/minnesbilden som inspirationskälla.
Nej, jag har inte testat operatricket!  :)
Hur gör man när man fasvänder spår mot varandra...? Finns det som funktion i Cubase..?
Tack för din feedback Stefan!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jättefin låt och mix. Sången, stämmorna och kören sitter som en "smäck", om man får säga så.  :)
Förövrigt är du en som ser till att forumet lever...
/Roffe H
« Senast ändrad: 23.08.2016, 14:58:09 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Väldigt vackert. Listig omarbetning av Tubular Bells-pianot där.
På tal om hörsel och hörlurar. Har du testat operatricket? (Kanske har nämnt det förr?)
Att du spelar in med högtalare istället, en gång där du sjunger och en gång där du inte sjunger och sedan fasvänder spåren mot varann. I teorin försvinner då musiken men inte sången från ditt sångspår.
Roligt att du tycker det är vackert! Har inte utgått från Tubular Bells-pianot exakt,
utan mer haft den ljudbilden/minnesbilden som inspirationskälla.
Nej, jag har inte testat operatricket!  :)
Hur gör man när man fasvänder spår mot varandra...? Finns det som funktion i Cubase..?
Tack för din feedback Stefan!
/Asti
Det finns garanterat inbyggt i Cubase. Du vänder på det spåret där du själv är tyst. Symbolen tror jag ser ut som ett danskt ö. Finns nog på kanalinställningarna nånstans. Har inte Cubase själv.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättefin låt och mix. Sången, stämmorna och kören sitter som en "smäck", om man får säga så.  :)
Förövrigt är du en som ser till att forumet lever...
/Roffe H
Tack Roughe! Roligt att du tycker det!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Väldigt vackert. Listig omarbetning av Tubular Bells-pianot där.
På tal om hörsel och hörlurar. Har du testat operatricket? (Kanske har nämnt det förr?)
Att du spelar in med högtalare istället, en gång där du sjunger och en gång där du inte sjunger och sedan fasvänder spåren mot varann. I teorin försvinner då musiken men inte sången från ditt sångspår.
Roligt att du tycker det är vackert! Har inte utgått från Tubular Bells-pianot exakt,
utan mer haft den ljudbilden/minnesbilden som inspirationskälla.
Nej, jag har inte testat operatricket!  :)
Hur gör man när man fasvänder spår mot varandra...? Finns det som funktion i Cubase..?
Tack för din feedback Stefan!
/Asti
Det finns garanterat inbyggt i Cubase. Du vänder på det spåret där du själv är tyst. Symbolen tror jag ser ut som ett danskt ö. Finns nog på kanalinställningarna nånstans. Har inte Cubase själv.
OK, tack för info! Ska testa snarast!  :)

Nu har jag testat!  :)
Hittade "Phase reverse" under Audio-> Process, borde vara den... Man kunde välja vänster, höger eller båda kanalerna.
Mycket av bakgrundsljudet försvann, men tyvärr inte allt!
Det återstod en diskantrik, svag rest, som jag tror tyvärr hörs igenom rätt väl i en mix.
Men intressant ändå! Tack för tipset!
« Senast ändrad: 23.08.2016, 17:00:46 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nu har jag testat!  :)
Hittade "Phase reverse" under Audio-> Process, borde vara den... Man kunde välja vänster, höger eller båda kanalerna.
Mycket av bakgrundsljudet försvann, men tyvärr inte allt!
Det återstod en diskantrik, svag rest, som jag tror tyvärr hörs igenom rätt väl i en mix.
Men intressant ändå! Tack för tipset!
Det tål nog att labbas på. Tänk på att spela in på samma sätt även när du inte sjunger. Alltså samma musik, och att du även står på samma plats i rummet.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nu har jag testat!  :)
Hittade "Phase reverse" under Audio-> Process, borde vara den... Man kunde välja vänster, höger eller båda kanalerna.
Mycket av bakgrundsljudet försvann, men tyvärr inte allt!
Det återstod en diskantrik, svag rest, som jag tror tyvärr hörs igenom rätt väl i en mix.
Men intressant ändå! Tack för tipset!
Det tål nog att labbas på. Tänk på att spela in på samma sätt även när du inte sjunger. Alltså samma musik, och att du även står på samma plats i rummet.
Jag spelade in på samma sätt och satt på samma ställe, med samma medhörning i högtalarna....
Ev störande bakgrundsljud, t.ex oljud utifrån, kan ju förstås variera, men det lilla restljud som återstod (förutom sången förstås)
när jag spelade upp båda spåren och fasvände spåret utan sång - kom från musiken. Men det kanske går att förfina..?
« Senast ändrad: 23.08.2016, 17:37:30 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Gjorde ett nytt försök, där jag spelade in samma bakgrundsljud på två olika spår, men utan sång på båda.
När jag sedan fasvände det ena spåret och spelade upp båda återstod ändå ett svagt men tydligt bakgrundsljud!
Nu hade jag exakt samma förutsättningar vid båda inspelningarna, eller i alla fall så exakt jag kan bli....
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra melankoliskt och igenkännbart material :)

Gillar harmonierna.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gjorde ett nytt försök, där jag spelade in samma bakgrundsljud på två olika spår, men utan sång på båda.
När jag sedan fasvände det ena spåret och spelade upp båda återstod ändå ett svagt men tydligt bakgrundsljud!
Nu hade jag exakt samma förutsättningar vid båda inspelningarna, eller i alla fall så exakt jag kan bli....
Ok,

Men om arret är klart kanske det är värt det? Kanske ha väldigt lite diskant i högtalarna vid inspelning.

Måste testa detta också nån dag känner jag nu. :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra melankoliskt och igenkännbart material :)

Gillar harmonierna.


Roligt att du gillar harmonierna Per!
Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Gjorde ett nytt försök, där jag spelade in samma bakgrundsljud på två olika spår, men utan sång på båda.
När jag sedan fasvände det ena spåret och spelade upp båda återstod ändå ett svagt men tydligt bakgrundsljud!
Nu hade jag exakt samma förutsättningar vid båda inspelningarna, eller i alla fall så exakt jag kan bli....
Ok,
Men om arret är klart kanske det är värt det? Kanske ha väldigt lite diskant i högtalarna vid inspelning.
Måste testa detta också nån dag känner jag nu. :)
I ett färdigt, lite större arr kanske man inte hör "resten" från en mikrofoninspelning. Det tål att testas.
I låtarna jag brukar göra har jag ofta 3-4 akustiska gitarrer och ca 5 sångspår (3 kör och 2 lead), alltså  ca 8-10 mikrofoninspelningar.
Om man måste göra ett fasvänt spår för vart och ett av dessa blir det ju lite omständligt....
Summan av "resterna" blir troligen då också rätt märkbar. Om man bara ska ha ett fasvänt bakgrundsspår måste man mute-a alla
tidigare gjorda mikrofoninspelningar vid varje ny mikrofoninspelning och sedan göra ett fasvänt spår med enbart bakgrunden...?

För närvarande använder jag hörlurar på låg volym och fetvadd i öronen vid mikrofoninspelningar. All övrig inspelning och mixning
gör jag via monitorer. Om jag är försiktig och kan ransonera inspelandet tror jag att det inte behöver förvärra hörselskadan.
Det var bjurte som tipsade om att han gjorde så. Jag är väldigt tacksam för alla som engagerar sig och kommer med tips och råd!  :wub:
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
jag funderar över om den inte ska upp i tempo
Jag gillar den. Den fastnar, man kommer ihåg den och vill lyssna på den igen
Med den funderingen, går det inte lite för långsamt?
/Josef


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
jag funderar över om den inte ska upp i tempo
Jag gillar den. Den fastnar, man kommer ihåg den och vill lyssna på den igen
Med den funderingen, går det inte lite för långsamt?
/Josef
Kul att du gillar låten!
Känner inte själv att den går för långsamt och orkar hur som
helst inte göra om den i ett högre tempo! För många audiospår
att göra om...men intressant fundering!
Tack för din feedback Josef!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten