Forum > Färdiga produktioner

Asti - Better come what may (klar)

<< < (3/5) > >>

Roffe H:
Jättefin låt och mix. Sången, stämmorna och kören sitter som en "smäck", om man får säga så.  :)
Förövrigt är du en som ser till att forumet lever...
/Roffe H

Wernborg:

--- Citat från: Asti skrivet 23.08.2016, 11:07:57 ---
--- Citat från: Wernborg skrivet 23.08.2016, 09:51:28 ---Väldigt vackert. Listig omarbetning av Tubular Bells-pianot där.
På tal om hörsel och hörlurar. Har du testat operatricket? (Kanske har nämnt det förr?)
Att du spelar in med högtalare istället, en gång där du sjunger och en gång där du inte sjunger och sedan fasvänder spåren mot varann. I teorin försvinner då musiken men inte sången från ditt sångspår.

--- Slut citat ---
Roligt att du tycker det är vackert! Har inte utgått från Tubular Bells-pianot exakt,
utan mer haft den ljudbilden/minnesbilden som inspirationskälla.
Nej, jag har inte testat operatricket!  :)
Hur gör man när man fasvänder spår mot varandra...? Finns det som funktion i Cubase..?
Tack för din feedback Stefan!
/Asti

--- Slut citat ---
Det finns garanterat inbyggt i Cubase. Du vänder på det spåret där du själv är tyst. Symbolen tror jag ser ut som ett danskt ö. Finns nog på kanalinställningarna nånstans. Har inte Cubase själv.

Asti:

--- Citat från: Roffe H skrivet 23.08.2016, 14:03:34 ---Jättefin låt och mix. Sången, stämmorna och kören sitter som en "smäck", om man får säga så.  :)
Förövrigt är du en som ser till att forumet lever...
/Roffe H

--- Slut citat ---
Tack Roughe! Roligt att du tycker det!
/Asti

Asti:

--- Citat från: Wernborg skrivet 23.08.2016, 14:24:07 ---
--- Citat från: Asti skrivet 23.08.2016, 11:07:57 ---
--- Citat från: Wernborg skrivet 23.08.2016, 09:51:28 ---Väldigt vackert. Listig omarbetning av Tubular Bells-pianot där.
På tal om hörsel och hörlurar. Har du testat operatricket? (Kanske har nämnt det förr?)
Att du spelar in med högtalare istället, en gång där du sjunger och en gång där du inte sjunger och sedan fasvänder spåren mot varann. I teorin försvinner då musiken men inte sången från ditt sångspår.

--- Slut citat ---
Roligt att du tycker det är vackert! Har inte utgått från Tubular Bells-pianot exakt,
utan mer haft den ljudbilden/minnesbilden som inspirationskälla.
Nej, jag har inte testat operatricket!  :)
Hur gör man när man fasvänder spår mot varandra...? Finns det som funktion i Cubase..?
Tack för din feedback Stefan!
/Asti

--- Slut citat ---
Det finns garanterat inbyggt i Cubase. Du vänder på det spåret där du själv är tyst. Symbolen tror jag ser ut som ett danskt ö. Finns nog på kanalinställningarna nånstans. Har inte Cubase själv.

--- Slut citat ---
OK, tack för info! Ska testa snarast!  :)

Nu har jag testat!  :)
Hittade "Phase reverse" under Audio-> Process, borde vara den... Man kunde välja vänster, höger eller båda kanalerna.
Mycket av bakgrundsljudet försvann, men tyvärr inte allt!
Det återstod en diskantrik, svag rest, som jag tror tyvärr hörs igenom rätt väl i en mix.
Men intressant ändå! Tack för tipset!

Wernborg:

--- Citat från: Asti skrivet 23.08.2016, 15:49:00 ---Nu har jag testat!  :)
Hittade "Phase reverse" under Audio-> Process, borde vara den... Man kunde välja vänster, höger eller båda kanalerna.
Mycket av bakgrundsljudet försvann, men tyvärr inte allt!
Det återstod en diskantrik, svag rest, som jag tror tyvärr hörs igenom rätt väl i en mix.
Men intressant ändå! Tack för tipset!

--- Slut citat ---
Det tål nog att labbas på. Tänk på att spela in på samma sätt även när du inte sjunger. Alltså samma musik, och att du även står på samma plats i rummet.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion