Kontrollrummet

Asti - There for you (klar)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Edit 2016-09-16: Har testat lite alternativa trummor, men hittar inget som jag tycker passar bättre, så det får bli så här!
Hittade en påbörjad låt, där jag försökt testa lite annat, bl.a. en subbassynth i st f "vanlig" elbas
och lite annorlunda trummor. Arret är efter mina förhållande ganska stort med många gitarrer,
elpianon. stråkar, theremin m.m. Vet inte om det är hörvärt eller bara "konstigt"..?
Gjorde en slasktext och färdigställde låten. Finns det något intressant/spännande i låten?

Titel: There for you
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
Längd: 3:13
År: 2016
« Senast ändrad: 16.09.2016, 11:28:54 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag gillar harmonierna och att det händer mycket. Det här är nog en låt som växer med varje lyssning ett bra tag!
I sedvanlig ordning är allt dessutom utmärkt utfört.
   Såhär efter 2,5 lyssningar så håller dock inte rytmsektionen som kommer in runt 97 måttet.  Det låter (än så länge) för brökigt, struligt och för högt,speciellt på efterföljande vers.  Nej jag önskar något mer avskalat som jag tror skulle passa låten bättre. 

Jag lyssnar vidare så får vi se om jag ändrar mig!  :)      Bra jobb hur som!    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag gillar harmonierna och att det händer mycket. Det här är nog en låt som växer med varje lyssning ett bra tag!
I sedvanlig ordning är allt dessutom utmärkt utfört.
   Såhär efter 2,5 lyssningar så håller dock inte rytmsektionen som kommer in runt 97 måttet.  Det låter (än så länge) för brökigt, struligt och för högt,speciellt på efterföljande vers.  Nej jag önskar något mer avskalat som jag tror skulle passa låten bättre. 
Jag lyssnar vidare så får vi se om jag ändrar mig!  :)      Bra jobb hur som!    /Fuzz
Misstänkte att trummorna inte skulle gillas!  :)
Letade efter mer traditionella, lugna trummor i 6/8-delstakt, men hittade inget passande i EZ Drummer.
Tyckte detta från Groove Agent var kul och annorlunda, men det kanske inte funkar så bra....
Roligt att du gillar harmonier och utförande! Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Ja det är bara att kapitulera - igen!

Suveräna stämmor i refrängerna som har både bredd och värme. Mycket elegant och proffsigt! Till det kommer gitarrerna som jag gillar stenhårt - lätta och samtidigt fylligt analoga.
Om det är en diskussion kring trummorna skulle jag kanske kika på något lättare som anpassar sig till akustiska gitarrernas takt - med den rytm du redan har i botten alltså.

Men den har redan så många naturliga kvaliteter så frågan är om man ska peta i ett sådan alster?

Grattis Asti till ännu en liten pärla!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låtidén kan utvecklas. Nu är det enligt mina öron väldigt för mycket samtidigt. Den däringa Theremin, kan enligt min spontana tanke nu, istället spela en soloroll i ett avskalat mellanspel mellan verser eller innan refräng eller som ett stick. Saknar tysta mellanpartier där få instrument närvarar.

Subbas kan fungera, kanske inte i mormors transistorradio eller telefonhögtalaren men det går väl trixa till med midi, så att en annan spelar exakt samma sak i högre frekvens som kommer fram i den lyssningen. Jag har inte kollat själv, det är så bullrigt här i köket med diskmaskinen som kastar vatten...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sköna harmonier, lite "standard"-Asti sångmelodi, men inte alls dålig.

Kanske håller med MaxG om den där thereminen.
Men fult funktionellt så här också ;)

Trummorna är underbara, tycker jag. Kanske lite sänkning av volym bara så sitter de!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Riktigt fint låtbygge! Gillar verkligen ditt sångljud. Tycker också att trummorna funkar. Kul att du testar nya vägar. Mycket snyggt gjort alltsammans.  :) /Toby
 
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja det är bara att kapitulera - igen!
Suveräna stämmor i refrängerna som har både bredd och värme. Mycket elegant och proffsigt! Till det kommer gitarrerna som jag gillar stenhårt - lätta och samtidigt fylligt analoga.
Om det är en diskussion kring trummorna skulle jag kanske kika på något lättare som anpassar sig till akustiska gitarrernas takt - med den rytm du redan har i botten alltså.
Men den har redan så många naturliga kvaliteter så frågan är om man ska peta i ett sådan alster?
Grattis Asti till ännu en liten pärla!
MOMA
Roligt att du uppskattar stämmorna! Det är rätt många gitarrer,
som jag skär en del i basfrekvenserna. Kanske det som gör fylligheten....?
Letade, som sagt, efter ett lugnare, mer konventionellt trumkomp i 6/8-delstakt,
men hittade inget passande i EZ Drummer....så jag valde en annorlunda i stället.
Tack för din feedback MOMA! Kul att du gillar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låtidén kan utvecklas. Nu är det enligt mina öron väldigt för mycket samtidigt. Den däringa Theremin, kan enligt min spontana tanke nu, istället spela en soloroll i ett avskalat mellanspel mellan verser eller innan refräng eller som ett stick. Saknar tysta mellanpartier där få instrument närvarar.

Subbas kan fungera, kanske inte i mormors transistorradio eller telefonhögtalaren men det går väl trixa till med midi, så att en annan spelar exakt samma sak i högre frekvens som kommer fram i den lyssningen. Jag har inte kollat själv, det är så bullrigt här i köket med diskmaskinen som kastar vatten...
Jo, det är rätt mycket samtidigt. Men jag tror inte jag vill ha thereminen i ett solo, utan som komplement i kompet.
Subbasen funkar kanske inte i alla lyssningssituationer....borde kanske ersätta/komplettera den med vanlig elbas...?
Du kanske skulle välja en bättre lyssningsmiljö än disk-jockeyns.... :rolleyes:
Hur som helst, tack för din feedback Max!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Slängs tillbaka till 69/70 i kompositionssättet....6/8 och lite udda avslutningskadenser...men fint,
Bra sång, bra spelat, bra ljudbild....vad mer kan man önska ;)

Allt gott karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sköna harmonier, lite "standard"-Asti sångmelodi, men inte alls dålig.
Kanske håller med MaxG om den där thereminen.
Men fult funktionellt så här också ;)
Trummorna är underbara, tycker jag. Kanske lite sänkning av volym bara så sitter de!
Vad kul att du gillar trummorna! Jag tycker inte dom är helt fel själv...möjligen är dom lite starka ja...
Antar att "standard"-Asti sångmelodi är vad man förväntar sig från mig och det känns väl OK.
Theremin-inslaget kanske ska ransoneras en aning ja....
Tack för din feedback Per!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Riktigt fint låtbygge! Gillar verkligen ditt sångljud. Tycker också att trummorna funkar. Kul att du testar nya vägar. Mycket snyggt gjort alltsammans.  :) /Toby
 
Roligt att du gillar låtbygge och sångljud!
Och du tycker också att trummorna funkar - skönt!
Tack för positiv feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Slängs tillbaka till 69/70 i kompositionssättet....6/8 och lite udda avslutningskadenser...men fint,
Bra sång, bra spelat, bra ljudbild....vad mer kan man önska ;)

Allt gott karl

Andra halvan av 60- och början av 70-talet är väl den period som påverkat mig mest musikaliskt,
så det kanske har sin förklaring att det låter på det sättet....?  :)
Roligt att du gillar framförande och  ljudbild!
Tack för din feedback karl!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker det låter väldig bra (som alltid) speciellt sången som du alltid gör proffsigt, tycker inte trummorna stör.  :)
/Roffe H
« Senast ändrad: 23.08.2016, 17:23:22 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker det låter väldig bra (som alltid) speciellt sången som du alltid gör proffsigt, tycker inte trummorna stör.  :)
/Roffe H
Gläder mig att du tycker det låter bra och speciellt att du gillar sången!
Du är varken för eller emot trummorna om jag tolkar dig rätt?  :)
Tack för din feedback Roughe!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker det låter väldig bra (som alltid) speciellt sången som du alltid gör proffsigt, tycker inte trummorna stör.  :)
/Roffe H
Gläder mig att du tycker det låter bra och speciellt att du gillar sången!
Du är varken för eller emot trummorna om jag tolkar dig rätt?  :)
Tack för din feedback Roughe!
/Asti

Nä, uttrycktes mig lite oklart, såg bara att det var diskussion om trummorna, jag är nog mer för än emot, tycker de funkar som det är.
Roughe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker det låter väldig bra (som alltid) speciellt sången som du alltid gör proffsigt, tycker inte trummorna stör.  :)
/Roffe H
Gläder mig att du tycker det låter bra och speciellt att du gillar sången!
Du är varken för eller emot trummorna om jag tolkar dig rätt?  :)
Tack för din feedback Roughe!
/Asti

Nä, uttrycktes mig lite oklart, såg bara att det var diskussion om trummorna, jag är nog mer för än emot, tycker de funkar som det är.
Roughe

OK, tack för förtydligandet Roughe!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Proffsigt!
Om du kunde hitta en liten melodislinga som sätter sig i huvudet och passar in i refrängen skulle låten lyfta
Prova att bända fritt på gitarren, spela in alltihopa, lyssna efteråt och klipp ut det som lät OK

Det är inte mycket som behövs, några sekunders hook inklistrat i refrängen.
/Josef


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Proffsigt!
Om du kunde hitta en liten melodislinga som sätter sig i huvudet och passar in i refrängen skulle låten lyfta
Prova att bända fritt på gitarren, spela in alltihopa, lyssna efteråt och klipp ut det som lät OK

Det är inte mycket som behövs, några sekunders hook inklistrat i refrängen.
/Josef
Jag har ju lagt en gitarrslinga i refrängen, men det är väl inte riktigt det du menar...?
Roligt att du tycker det låter proffsigt! Tack för det!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Asti är lite som Status Quo... alltså inte musikmässigt utan så att man (jag) sällan blir besviken, om det står "Asti" på etiketten så vet man :). Trummorna ja, kanske om dom inte alla kom in på en gång. Nu blev det lite som att "oj nej, vad händer  :wacko:" Efter en stund lät trummorna dock helt rätt tycker jag.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Asti är lite som Status Quo... alltså inte musikmässigt utan så att man (jag) sällan blir besviken, om det står "Asti" på etiketten så vet man :). Trummorna ja, kanske om dom inte alla kom in på en gång. Nu blev det lite som att "oj nej, vad händer  :wacko:" Efter en stund lät trummorna dock helt rätt tycker jag.

//Space
Tack för dina smickrande ord!  :)
Vad gäller trummorna så ville jag ha något annorlunda och hittade det här
i Groove Agent under hiphop tror jag! Har inte funderat på att editera i detta....
Kanske skulle man kunna stryka vissa trummor i början och låta dom komma in efterhand....?
Får se om jag kanske testar det! Tack för din feedback Krister!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten