Kontrollrummet

MOMA – Dark Waters

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Dark Waters

Är det på riktigt? Är det Herr Trump och Adolf där borta i publiken? Vilka är det som spelar där uppe på scenen? Är det bara i ditt huvud eller är det en metafysisk global fantasi? Är "The Donald" på riktigt?

En låt i raden av progressiva rock-låtar i klassisk anda. Och en kort kommentar om vår tid och dessa enkla lösningarnas män.

Alla konstruktiva och relevanta kommentarer är mycket varmt välkomna!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Återigen har du fått till något som är ypperligt spännande och intressant att lyssna på! Händer mycket i låten men du knyter ihop delarna perfekt. Oerhört snyggt i mellandelen när du låter en hel sporthall sjunga med. Fattar inte hur du burit dig åt. Snyggt! Refrängen sitter som en smäck också. Tyckte att jag kände igen den och kom att tänka på Desperado med Eagles. Lyssnade men inga problem. Det är ju så att med en bra låt som sitter snyggt tycker man att man hört förr.  :) En politisk kommentar gör ju inte heller ont i vår värld som ibland ter sig surrealistiskt främmande.
Välspelat, välsjunget och med ett snyggt sound kan jag bara säga grattis till en höjdarlåt!  :D/Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Måste säga först att jag hade svårt att lyssna på denna på normal volym pga hörselskadan jag har,
så jag ska inte kommentera mixen mer än så här: På låg volym känns mixen OK! Vid första
lyssningen tyckte jag pianot var lite för högt, men det är väldigt snyggt och ska nog vara ganska framträdande...
Låten som sådan griper inte tag i mig på samma starka sätt som "Why?", men produktionen och framförandet är lysande!
Sången är som vanligt jättefin med tighta stämmor och kompet sitter som det ska!
Ett extra plus för låtens budskap!
/Asti t.f. öronmärkt
« Senast ändrad: 27.06.2016, 16:02:03 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
wow vilken otrolig koll på den mångtusiga publiken helt fantrastiskt och jag gillar låten mycket,,, :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Den här borde väl ligga under "halvfärdiga demo", eller?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Återigen har du fått till något som är ypperligt spännande och intressant att lyssna på! Händer mycket i låten men du knyter ihop delarna perfekt. Oerhört snyggt i mellandelen när du låter en hel sporthall sjunga med. Fattar inte hur du burit dig åt. Snyggt! Refrängen sitter som en smäck också. Tyckte att jag kände igen den och kom att tänka på Desperado med Eagles. Lyssnade men inga problem. Det är ju så att med en bra låt som sitter snyggt tycker man att man hört förr.  :) En politisk kommentar gör ju inte heller ont i vår värld som ibland ter sig surrealistiskt främmande.
Välspelat, välsjunget och med ett snyggt sound kan jag bara säga grattis till en höjdarlåt!  :D/Toby

Varmt tack för de positiva orden Toby! Det var en sådan där låt som kändes enkel att knåpa i hop vad gäller ackord och text, men som sedan visade sig vara ett veritabelt K2 att bestiga när det var dags för arr och mix :D
Fick ett litet men gyllene tips av Bribed Ant på slutet och fick in luft och utrymme i helheten. Vad gäller den hysteriska publiken som ylar till både Trump och allsång är det en jonglering av element som örat tror att det hör :rollekes:

Kul att höra av dig Toby och ha det gott!!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Måste säga först att jag hade svårt att lyssna på denna på normal volym pga hörselskadan jag har,
så jag ska inte kommentera mixen mer än så här: På låg volym känns mixen OK! Vid första
lyssningen tyckte jag pianot var lite för högt, men det är väldigt snyggt och ska nog vara ganska framträdande...
Låten som sådan griper inte tag i mig på samma starka sätt som "Why?", men produktionen och framförandet är lysande!
Sången är som vanligt jättefin med tighta stämmor och kompet sitter som det ska!
Ett extra plus för låtens budskap!
/Asti t.f. öronmärkt

Tack för positiv kommentar Asti! Men hur går det med din hörsel, det låter inte alls bra! Eftersom jag, liksom många i svängen, idag sitter med tinnitus så lider jag med alla som är drabbade. Jag hoppas att du kan hitta vägar till att lindra, om inte annat partiellt och under lugna stunder.

Hoppas att det kan lätta!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
wow vilken otrolig koll på den mångtusiga publiken helt fantrastiskt och jag gillar låten mycket,,, :D

Tackar Eddi! Den började som en rakare rock-låt, men for sedan ut i prog-solo utan att fråga om lov. Och när sedan The Donald dök i tv-rutan en kväll så kom publiken in genom studiodörren av bara farten :wacko:

Uppskattar att du lyssnar och tycker till!!

Bäst sommarhälsningar

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra som vanligt när det kommer något nytt från MOMA, snyggt arrat och framfört
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fantastisk produktion, gillas starkt...kommer att tänka på Sgt Pepper´s när jag lyssnar, härlig låt och lir. Har själv speluppehåll över sommarn men lyssnar gärna på KR då och då.  :)
Varma sommarhälsningar Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Henric

Fräckt! Snyggt lirat och sjungit! Jag hade gärna hört leadsången något längre fram...tycke och smak!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Fantastisk produktion, gillas starkt...kommer att tänka på Sgt Pepper´s när jag lyssnar, härlig låt och lir. Har själv speluppehåll över sommarn men lyssnar gärna på KR då och då.  :)
Varma sommarhälsningar Roffe H

Ingen dålig jämförelse du kommer farande med där  :D
Tack för all vänliga ord! Och låt temperaturen sjunka ner under 15-strecket så är du på´t igen ska du se  :lol:

Ha det gott i sommarvärmen!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Återfallslyssning här - sjuttans vad bra låt det här :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Återfallslyssning här - sjuttans vad bra låt det här :D

Varmt tack Eddi!

Det tycks vara något med texten om Trump som tagit skruv:) På soundcloud har den uppenbarligen blivit både dålig och bra - med massor av otippade lyssnare  :blink:
Men huvudsaken att den berör och att du med flera lyssnar och kanske till och med lyssnar igen - det värmer när strängarna inte vill lira på nästa låt :angry:

Lyssnar just nu på Bo Kaspers som fortfarande är Sveriges bästa textförfattare, och blir stum inför klarheten och den självklara kopplingen till livet som det är.... Imponerande!

Nåja - det var ett sidospår - tack för positiv respons!!!

Ha det gott i sommarvärmen Eddi mfl!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Fräckt! Snyggt lirat och sjungit! Jag hade gärna hört leadsången något längre fram...tycke och smak!

Mvh Henric

Tack Henric! Jag har filat lite på leaden - och testat ett par db + där, men är inte säker - mycket av känslan i låten bygger på att miljön runt omkring "stör" litegrann. Balansgång så det sjunger om det  :blink:

Ska ta en lyssning till!

Ha det gott!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Härlig låt...bra sångljud och moogen är mumma!
Trummornas ljud får jag lite frossa av, inte mitt drömljud alls, har hört det allt för manga ggr.
Härlig rock!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Väldigtn intresant låtbygge.


Nästan beatlesque på sina håll..Finemang
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Hej MOMA,
Riktigt snygg låt, och bra budskap också.
Leadsången ligger lågt tycker jag, den får gärna komma fram mer.
Hi-haten är aningen hysterisk ibland, kanske borde testa att variera lite. =)
Jag hade nog tagit bort pukorna också på refrängen och bara kört med ride cymbalen för att bryta av mot verskompet.
Mixen är bra och arrangemanget är riktigt snyggt, bra blandning av instrument också som ger en skön stämning på låten.
Snyggt hantverk!
Med vänlig hälsning / Jonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Hej MOMA,
Riktigt snygg låt, och bra budskap också.
Leadsången ligger lågt tycker jag, den får gärna komma fram mer.
Hi-haten är aningen hysterisk ibland, kanske borde testa att variera lite. =)
Jag hade nog tagit bort pukorna också på refrängen och bara kört med ride cymbalen för att bryta av mot verskompet.
Mixen är bra och arrangemanget är riktigt snyggt, bra blandning av instrument också som ger en skön stämning på låten.
Snyggt hantverk!
Med vänlig hälsning / Jonas

Tack för återspel djonas! Att det kanske är intensivt kring leaden ibland beror nog en del på "live-arret" - det kom sig av att inpenningarna med Mr Trump och Adolf i början helt enkelt hade publik redan. Så med ytterligare jobb med annan publik i ljudbilden så blev låten "live" - och kanske tog sångaren (stackaren) en aning stryk i processen :)

Tack för lyssning och kommentar - det hjälper alltid med bra inspel!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hoppsan!

RIKTIGT snygg produktion. Nån grej med trummorna när de kommer in i början låter som det snubblas lite. Kan ju varit nån internet-hicka också. Största behållningen är mellanspelat med huvudtemat som klistrar sig i hjärnbarken. Otroligt snygg livekänsla.

Rent produktionstekniskt gillar jag hur en låt om hur sjukt allting har blivit ändå har så käcka element och halvtrudeluttiga småslingor här och var.

Sången, framförallt i början, tycker jag kunde få lite mer attityd. Låter för snällt mot resten. Kanske kan det räcka med lite mer kompressor och en putt uppåt rint 2-300 hz för att få lite mer growltoner.

Snyggt producerat, spelat och mixat. kudos!
https://soundcloud.com/secondary-protocol