Kontrollrummet

Bas med närvaro som sitter rätt i mixen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Hur få basen att sitta rätt i mixen?

Mitt dilemma är att basen aldrig känns riktigt ren och saknar god närvaro. Antingen för tung på djup bas eller för "hård".

Har prövat lite olika metoder såsom lågpassfilter, vilket ger en mjukt ljudande bas. Att använda högpassfilter och skära i basen eller med hjälp av low shelf filter ger ju bättre närvaro men känns aldrig lika bra som i proffslåtar. Basen blir lätt för tunn eller hårt ljudande.

Använder Trilogy Bass Module och där finns redigt med djup bas.

Tänkt basen som är vanlig i discomusik. Där hör man basen tydligt. Den är inte så djup direkt mer rund och med lite punch /gummi/studs/slangbelleffekt. :)

Många frågor i en tråd. Men söker väl tips hur man får en vettig bas helt enkelt. Kompressionstips gärna! RMS/Peak, osv osv.


Utloggad tsmalmbe

Trög, optoaktig kompressor.

Eller endorphin, 2-bandskompressor.

Eller en riktig optokompressor.

Me eq: kräma inte på vid 40Hz, utan hellre kring 100Hz med en mjuk kurva.

Bra grundsound är jätteviktigt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Trög, optoaktig kompressor.

Eller endorphin, 2-bandskompressor.

Eller en riktig optokompressor.

Me eq: kräma inte på vid 40Hz, utan hellre kring 100Hz med en mjuk kurva.

Bra grundsound är jätteviktigt.

Ska pröva med Lin MB från Waves.

Edit:

Modulerat bas efter Chic - Good Times, Old Shool bas med LinMB satt på Opto och mjukt knä. Djupaste basen neddragen kraftigt. Sen lite tube distortion på det. Låter mycket likt basen i låten nu faktiskt. Ska experimentera vidare. Nu har jag en ny utgångspunkt!

De basljud jag gillar brukar nästan låta att vara en oktav upp från vanliga basoktaven. Så har en teori om att de kompressats för att få de "övre harmonics" att bli tydligare. Typ hårdare kompression i en multibandskompressor i de övre banden än i de lägre för att därmed få tätare övre frekvenser och kunna höja volymen där lite mer relativt de lägre banden?
« Senast ändrad: 18.09.2007, 12:50:33 by 1up »


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Det där har ju med så mycket mer att göra än bara basljudet. Balans mellan bas och baskagge, att de ger varandra plats nivå, frekvens och arrangemangsmässigt spelar stor roll.

Jag har bara testat Trilogy lite och det var länge sen så jag minns inte hur ljuden var. Men det är nog sant som du säger att det ligger nån multibandskaka på dem. Programmerar man ljuden själv har man förstås lite mer kontroll på sånt.
Särskilt mycket kompressor är väl osäkert om du behöver när du kör Trilogy då, snarare att behandla det frekvensmässigt. Kanske ett högpass som tar bort den värsta djupbasen och ett highshelf för att trycka ner om det är mycket diskant/mellanregister som stör.

Svårt att ge några konkreta tips annars. Jag tycker det är nyttigt att programmera eller spela in sina egna ljud för att försöka hitta vad man är ute efter istället för att gå på presets. Sen kanske man till slut väljer ett preset eller sampling ändå men oftast efter att man noggrannare tänkt ut vad man vill ha och vad som funkar.

Såg Editen nu och det är ju skönt att du kommit vidare!
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
använd två basljud.. ett för tydligheten och ett för basen.. :)
så gör jag jämt.. men då anävnder jag minst två oscilatorer att få fram ljuden jag är ute efter.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad kotori

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Ska pröva med Lin MB från Waves.

Edit:

Modulerat bas efter Chic - Good Times, Old Shool bas med LinMB satt på Opto och mjukt knä. Djupaste basen neddragen kraftigt. Sen lite tube distortion på det. Låter mycket likt basen i låten nu faktiskt. Ska experimentera vidare. Nu har jag en ny utgångspunkt!

Ifall du är ute efter Chics sound så ta gärna en titt på Scarbee Black Bass (kräver Kontakt 2). Detta ljudbibliotek skapades med det specifika syftet att återskapa Bernard Edwards basspel och sound. Chics grundare Nile Rodgers använder själv Black Bass i olika projekt och har även varit behjälplig under utvecklingen med t ex. tips om Bernard Edwards spelteknik. Jag är knuten till Scarbee så jag är inte helt opartisk. Men jag tänkte jag skulle tipsa om det i alla fall.

Mvh,
Nils


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ska pröva med Lin MB från Waves.

Edit:

Modulerat bas efter Chic - Good Times, Old Shool bas med LinMB satt på Opto och mjukt knä. Djupaste basen neddragen kraftigt. Sen lite tube distortion på det. Låter mycket likt basen i låten nu faktiskt. Ska experimentera vidare. Nu har jag en ny utgångspunkt!

Ifall du är ute efter Chics sound så ta gärna en titt på Scarbee Black Bass (kräver Kontakt 2). Detta ljudbibliotek skapades med det specifika syftet att återskapa Bernard Edwards basspel och sound. Chics grundare Nile Rodgers använder själv Black Bass i olika projekt och har även varit behjälplig under utvecklingen med t ex. tips om Bernard Edwards spelteknik. Jag är knuten till Scarbee så jag är inte helt opartisk. Men jag tänkte jag skulle tipsa om det i alla fall.

Mvh,
Nils

Verkar helnice. Att den anpassar ljuden till spelstilen är ju riktigt skönt faktiskt.


Jo, har prövat med dubbelbasar förut. En bas som standard sen andra ljud en oktav upp och har funkat bra. Vill få själva basen i sig självt att funka bara.

Visst spelar mixmiljön i vilken basen ljuder en avgörande roll. Men mina basar brukar inte låta så kul solo så.


Utloggad tsmalmbe

Särskilt mycket kompressor är väl osäkert om du behöver när du kör Trilogy då, snarare att behandla det frekvensmässigt. Kanske ett högpass som tar bort den värsta djupbasen och ett highshelf för att trycka ner om det är mycket diskant/mellanregister som stör.

Ja det där med kompressor ör överlägset viktigast då man spelat in bas  på en basgitarr givetvis. Färdiga soundbibliotek är ju jämna och fina, så då använder man väl mest kompressor för en specifikt effekt - om man alls behöver.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ska pröva med Lin MB från Waves.

Edit:

Modulerat bas efter Chic - Good Times, Old Shool bas med LinMB satt på Opto och mjukt knä. Djupaste basen neddragen kraftigt. Sen lite tube distortion på det. Låter mycket likt basen i låten nu faktiskt. Ska experimentera vidare. Nu har jag en ny utgångspunkt!

Ifall du är ute efter Chics sound så ta gärna en titt på Scarbee Black Bass (kräver Kontakt 2). Detta ljudbibliotek skapades med det specifika syftet att återskapa Bernard Edwards basspel och sound. Chics grundare Nile Rodgers använder själv Black Bass i olika projekt och har även varit behjälplig under utvecklingen med t ex. tips om Bernard Edwards spelteknik. Jag är knuten till Scarbee så jag är inte helt opartisk. Men jag tänkte jag skulle tipsa om det i alla fall.

Mvh,
Nils

Med tanke på hur GRYMT bra Scarbee's J-Slap'n Fingered är, så har jag inte minsta tvivel om att Black Bass är lika suveränt. Får kanske ta och skaffa det själv också, som komplement till alla mina andra Scarbee-bibliotek och VSTi... B)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad jarlo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Funky, fresh, filterered disco house ear candy
    • Visa profil
    • ToreJarlo.com
Hur få basen att sitta rätt i mixen?

Mitt dilemma är att basen aldrig känns riktigt ren och saknar god närvaro. Antingen för tung på djup bas eller för "hård".

Har prövat lite olika metoder såsom lågpassfilter, vilket ger en mjukt ljudande bas. Att använda högpassfilter och skära i basen eller med hjälp av low shelf filter ger ju bättre närvaro men känns aldrig lika bra som i proffslåtar. Basen blir lätt för tunn eller hårt ljudande.

Använder Trilogy Bass Module och där finns redigt med djup bas.

Tänkt basen som är vanlig i discomusik. Där hör man basen tydligt. Den är inte så djup direkt mer rund och med lite punch /gummi/studs/slangbelleffekt. :)

Många frågor i en tråd. Men söker väl tips hur man får en vettig bas helt enkelt. Kompressionstips gärna! RMS/Peak, osv osv.
Jag brukar använda Trilogy när jag ska få till den där klassiska discobasen. Givetvis finns det inga inställningar som alltid blir bra, men när jag kör första elbasen (kommer inte ihåg vad preseten heter), komprimerar ganska hårt, kör lagom med högpassfilter och höjer lite grann vid 300-400 Hz så slår det nästan aldrig fel!

Framförallt höjningen vid 300-400 gör underverk! Sidechaina gärna mot baskaggen så får du lite extra discopump :)
http://www.myspace.com/torejarlo - housemusik och robotdans


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag går & funderar lite på Scarbee J-Slap ..iom att de demos jag hört låter satans bra iallafall
men funkar det att använda i kontakt 2 ??
jag gillar inte alls giga sampler nämligen..hade det förut men har utrotat det pga att
det var så ostabilt...

http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
jag går & funderar lite på Scarbee J-Slap ..iom att de demos jag hört låter satans bra iallafall
men funkar det att använda i kontakt 2 ??
jag gillar inte alls giga sampler nämligen..hade det förut men har utrotat det pga att
det var så ostabilt...

J-Slap'n Fingered funkar i både Kontakt och HALion, så det är lugnt. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Hur få basen att sitta rätt i mixen?

Mitt dilemma är att basen aldrig känns riktigt ren och saknar god närvaro. Antingen för tung på djup bas eller för "hård".

Har prövat lite olika metoder såsom lågpassfilter, vilket ger en mjukt ljudande bas. Att använda högpassfilter och skära i basen eller med hjälp av low shelf filter ger ju bättre närvaro men känns aldrig lika bra som i proffslåtar. Basen blir lätt för tunn eller hårt ljudande.

Använder Trilogy Bass Module och där finns redigt med djup bas.

Tänkt basen som är vanlig i discomusik. Där hör man basen tydligt. Den är inte så djup direkt mer rund och med lite punch /gummi/studs/slangbelleffekt. :)

Många frågor i en tråd. Men söker väl tips hur man får en vettig bas helt enkelt. Kompressionstips gärna! RMS/Peak, osv osv.
Jag brukar använda Trilogy när jag ska få till den där klassiska discobasen. Givetvis finns det inga inställningar som alltid blir bra, men när jag kör första elbasen (kommer inte ihåg vad preseten heter), komprimerar ganska hårt, kör lagom med högpassfilter och höjer lite grann vid 300-400 Hz så slår det nästan aldrig fel!

Framförallt höjningen vid 300-400 gör underverk! Sidechaina gärna mot baskaggen så får du lite extra discopump :)

:) Helt klart värt att pröva.