Kontrollrummet

Asti - Fantasy (ny mix av jonnerstone - klar)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Edit 2016-06-24: Anser låten klar nu och det verkar inte komma fler kommentarer, så flyttar den till färdiga demon.
Edit 2016-06-22: Micke (jonnerstone) gjorde en mix, som jag tycker har bättre driv i trummorna, bättre detaljseparation,
                          en snygg pad i versen i st f stråkar m.m - helt enkelt en mycket bättre mix!  :wub: Stort tack för det Micke!
Edit 2016-06-12: Har gjort en ny mix i slutet av tråden (andra inlägget på sidan 3), som försöker framhäva trummorna mer,
                          samt har plockat bort den "oroliga" fiolen i verserna. Bättre så eller ska jag behålla versionen här i trådhuvudet?
                          Testade några pads/synthljud i versen, men hittade inget som passade. Vet inte om de egentligen behövs....
Började med vad som var tänkt att bli ett festivalbidrag, men tror inte det svänger tillräckligt,
så jag lägger upp den här i stället!  :)
Det är väl i första hand nivåer i mixen som jag är osäker på, men
tar gärna emot synpunkter och tips på vad som helst som dyker upp när ni lyssnar....

Titel: Fantasy
Artist: Asti
Mix: Jonnerstone
Text & Musik: Asti
Medverkande: Jonnerstone (synth)
Längd: ca 4 min
År: 2016

« Senast ändrad: 08.07.2016, 11:44:57 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad nestergaard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Låter ju hur gött som helst!!!
Vadå inte svänger tillräckligt???
Svänger ju så jag precis ramlade av stolen!  B)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Det är en intressant och bra låt ju!  Det händer en del, mycket snyggt!       Jag tycker dock att fiol(erna) är lite "in your nose" en aning för mycket.  Lägga dom lite längre lägre alt. längre bak skulle tilltala mig mer.   Något försiktiga trummor är det också, tycker jag just nu iallafall.  :)       

Som vanligt är det hårklyverier när man "kritiserar" dig Asti, det är mycket hög klass på detta som det är!   Bra jobb!   /Fuzz

"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Skitbra låt som får mig att tänka på XTC! Jag tycker det är alldeles för mycket stråkar ex. under solot behövs de inte. Och nog lite för starka också. Så "cut your darlings" och använd dem sparsamt där de behövs. Såg nu också att fuzzbub hade åsikter om dem. Snyggt slut med rösternas rytmisering! Som sagt jättebra låt som jag kommer att lyssna på många gånger./Toby
« Senast ändrad: 30.05.2016, 18:36:13 by Toby »
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter ju hur gött som helst!!!
Vadå inte svänger tillräckligt???
Svänger ju så jag precis ramlade av stolen!  B)
Kul att det låter gött!  :)
Så du tycker det svänger? Då kanske jag ändå skulle behållit den till "Sväng"-festivalen..... :unsure:
Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt då det blev stadga i spelet vid 30. Det sliter och drar från de två violinisterna. Busiga är dom.
Du har så attans sköna harmonier, som till exempel de som kommer in här vid 89 sekunder. 
Vid en första lyssning är jag inte riktigt glad i stråkarna som drar på lite olika sätt.

De lugna grejerna där stråkarna inte styr harmonierna gillar jag.

Och växelsång, liknande den du gör så förtjänstfullt här på slutet använde jag mig av i en låt på öppen scen i lördags. Det fungerade toppen då jag fick publiken att sjunga en grej samtidigt som jag sjöng annat. Finns i tråden MaxB och Öppen scen - någonstans
« Senast ändrad: 30.05.2016, 21:45:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det är en intressant och bra låt ju!  Det händer en del, mycket snyggt!       Jag tycker dock att fiol(erna) är lite "in your nose" en aning för mycket.  Lägga dom lite längre lägre alt. längre bak skulle tilltala mig mer.   Något försiktiga trummor är det också, tycker jag just nu iallafall.  :)       
Som vanligt är det hårklyverier när man "kritiserar" dig Asti, det är mycket hög klass på detta som det är!   Bra jobb!   /Fuzz
Jag började med stråkarret, som jag själv tycker är låtens "hook". Är rädd att låten tappar nerv och sväng om
jag drar ner på det....men ska testa att sänka dom en aning.
Jo, trummorna är nog lite "försiktiga" på vissa ställen, det hör jag också nu. Ska se över dom också!
Roligt att du tycker låten är bra! Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Up-tempo eller low-tempo. Du hanterar ju bägge varianterna galant. Särskilt förtjust i ackordet i bryggan till stråktemat! Väl snickrat och med skönt energi i lyftet där!

Sedan har du ju hittat ett sound som gör sig oavsett beats per minute:)

Bra låt att njuta av!!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Trodde först att det var en Momalåt jag tryckte igång, men bestämde mig ganska snart att jag måste ha sett fel annars låter Moma exakt som Asti. Det var sista inlägget som lurade mig. En lite ny sida av Asti det här tycker jag, jäkligt medsprittande (finns ett sånt ord) stråkarna ÄR ju hooken i låten o jag tycker de ska vara kvar som de är lyssnade visserligen bara i paddan nu men hela låten kom med ( kors i taket) ett riktigt bra sound på gurorna också och finfint sjunget o arrat, men svänger det? JA DET SVÄNGER :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skitbra låt som får mig att tänka på XTC! Jag tycker det är alldeles för mycket stråkar ex. under solot behövs de inte. Och nog lite för starka också. Så "cut your darlings" och använd dem sparsamt där de behövs. Såg nu också att fuzzbub hade åsikter om dem. Snyggt slut med rösternas rytmisering! Som sagt jättebra låt som jag kommer att lyssna på många gånger./Toby
Kul att du gillar låten! XTC var länge sedan jag hörde, men tack för den referensen!  :)
Jag byggde, som sagt, låten utifrån stråkarna, så de ska ha ett stort utrymme i låten.
Men kanske är de lite för starka. Tycker dock inte de är så framträngande under gitarrsolot...?
Ja, kombinationen av de olika sångdelarna i slutet tycker jag också funkar rätt bra.
Tack för positiv feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jättebra swing här Asti :D

Min enda synpunkt är att violinerna är för dominerande i introt, sen ligger de bra.

Den här skulle du kommit långt med i Svängförkatten-festivalen ;)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Jag menar inte att de är framträngande utan helt onödiga i gitarrsolot. Ok jag ska förklara: 1:a vers bort stråk, 2:a vers behåll delar av din stråkfras, Ref. stråk kvar, Solo stråk bort sedan behåll allt du gjort. Bara för att det inte tillför något där jag påpekat. Tycker jag, :lol: men det är kanske något du inte ska bry dig om för det kan vara helt fel. :lol:Bara en känsla. Vill verkligen inte vara besserwisser men kan inte låta bli att iallafall kommentera en sån bra låt.  Alltså det handlar inte om din hook som intro eller så. Hoppas du nu förstår vad jag menar. Efter fler lyssningar fortfarande en mycket bra låt./Toby
« Senast ändrad: 01.06.2016, 19:43:36 by Toby »
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skönt då det blev stadga i spelet vid 30. Det sliter och drar från de två violinisterna. Busiga är dom.
Du har så attans sköna harmonier, som till exempel de som kommer in här vid 89 sekunder. 
Vid en första lyssning är jag inte riktigt glad i stråkarna som drar på lite olika sätt.
De lugna grejerna där stråkarna inte styr harmonierna gillar jag.
Och växelsång, liknande den du gör så förtjänstfullt här på slutet använde jag mig av i en låt på öppen scen i lördags. Det fungerade toppen då jag fick publiken att sjunga en grej samtidigt som jag sjöng annat. Finns i tråden MaxB och Öppen scen - någonstans
Stråkarna ska vara hetsiga och markera tempot är det tänkt!
Harmoniföljderna är vanligt förekommande och kunde kanske varit lite mer överraskande,
men jag tyckte dom funkade, så det fick bli så här!  :)
Själv tycker jag det är stråkarna som ev gör låten intressant, så dom tänker jag behålla!
Däremot kanske dom är lite för dominerande, som någon nämnt....
Sången på slutet tycker jag också blev OK! Kul att kombinera olika "sångfraser" och se vad det blir.
Kollade din video och tycker du blir mer och mer säker i dina framträdanden!
Tack för din feedback Max!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Helgrym låt !!!  :)
Stråkarna är ju bara så häftig !!!!!
Sången för tankarna till Harpo, tycker jag.
Och jag tycker Harpo var bra så... :)
Det är en bra låt och mixjobbet imponerar.
En helt okey produktion man blir glad av
att lyssna på. Det spritter i benen !! :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Skön låt och helt klart så är det stråktemat som e hooken i låten, således har jag absolut inga problem med volymen på stråkarna, tycker det låter gött när dom får ta plats. Däremot om jag hade proddat så hade jag låtit stråkarna få vila i versen, tycker det blir lite trist att höra dom i bakgrunden, det tar lixom bort lite av effekten av det coola temat. Jag hade bytt ut stråkarna mot ett snyggt padljud istället.

Sen tycker jag trummorna är alldeles för snälla i sitt sound. Dom borde vara lite hårdare, mer processade om man säger så. Tror låten vinner på lite mer rock över trummorna, det skulle iaf piffa upp rejält. Nu blir dom litet intetsägande.


I övrigt en riktigt bra låt som kan bli ännu bättre :-)

Micke

« Senast ändrad: 02.06.2016, 21:18:49 by jonnerstone »


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kommer inte med några tekniska tips denna gång (inte så ofta kanske) är ju ingen tekniker, mer en känslomänniska. "Another side of Asti", måste jag ändå säga, fast samtidigt inte...lite Beatlesvibbar som vanligt. Strålande Asti, jättebra låt.  :D :D :D
Roughe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Up-tempo eller low-tempo. Du hanterar ju bägge varianterna galant. Särskilt förtjust i ackordet i bryggan till stråktemat! Väl snickrat och med skönt energi i lyftet där!
Sedan har du ju hittat ett sound som gör sig oavsett beats per minute:)
Bra låt att njuta av!!
MOMA
Nja, jag känner mig nog mest hemma i lite lugnare låtar.  :)
Men det är väldigt spännande att försöka sig på nåt sånt här ibland!
Gläder mig att du tycker jag hittat ett sound som funkar!
Tack för din feedback MOMA och jättekul att du tycker låten är bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Trodde först att det var en Momalåt jag tryckte igång, men bestämde mig ganska snart att jag måste ha sett fel annars låter Moma exakt som Asti. Det var sista inlägget som lurade mig. En lite ny sida av Asti det här tycker jag, jäkligt medsprittande (finns ett sånt ord) stråkarna ÄR ju hooken i låten o jag tycker de ska vara kvar som de är lyssnade visserligen bara i paddan nu men hela låten kom med ( kors i taket) ett riktigt bra sound på gurorna också och finfint sjunget o arrat, men svänger det? JA DET SVÄNGER :D
Medsprittande tycker jag låter jättefint!  :)
Nej, jag är lite fundersam på om jag ska sänka stråkarna eller inte....kanske plocka bort dom i versen..?
Kul att du gillar gitarrljudet, som jag var rädd skulle vara lite för vasst i andra halvan, och även gillar sång och arr!
Extra kul att du tycker det svänger! Om jag drar tillbaka den nu kanske jag kan ta med den på festivalen...?  :rolleyes:
Skojar bara med dig Eddi!  :D Tack för din feedback!
/Asti t.f. nätskojare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättebra swing här Asti :D

Min enda synpunkt är att violinerna är för dominerande i introt, sen ligger de bra.

Den här skulle du kommit långt med i Svängförkatten-festivalen ;)

/Marre
Då kanske jag borde satsa mer på golfen.... :rolleyes:
Nejdå, jättekul att du tycker det svänger!
OK, så du tycker stråket är för starkt i början....ska fundera på det!
Jo, den var ju tänkt för festivalen, men tyckte verserna svängde för dåligt!  :)
Tack för dina tankar Marre!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag menar inte att de är framträngande utan helt onödiga i gitarrsolot. Ok jag ska förklara: 1:a vers bort stråk, 2:a vers behåll delar av din stråkfras, Ref. stråk kvar, Solo stråk bort sedan behåll allt du gjort. Bara för att det inte tillför något där jag påpekat. Tycker jag, :lol: men det är kanske något du inte ska bry dig om för det kan vara helt fel. :lol:Bara en känsla. Vill verkligen inte vara besserwisser men kan inte låta bli att iallafall kommentera en sån bra låt.  Alltså det handlar inte om din hook som intro eller så. Hoppas du nu förstår vad jag menar. Efter fler lyssningar fortfarande en mycket bra låt./Toby
Förstår vad du menar, men tycker inte precis att stråkarna är "i vägen" under vers och solo, även
om de kanske inte tillför något...men du kan ha rätt. Tycker absolut inte du är en Besserwisser på
något sätt utan värdesätter alla synpunkter, fast jag kanske inte nappar på denna direkt! Men jag ska fundera.  :)
Gläder mig att du tycker låten håller även efter några lyssningar! Tack för uppföljande feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Helgrym låt !!!  :)
Stråkarna är ju bara så häftig !!!!!
Sången för tankarna till Harpo, tycker jag.
Och jag tycker Harpo var bra så... :)
Det är en bra låt och mixjobbet imponerar.
En helt okey produktion man blir glad av
att lyssna på. Det spritter i benen !! :)
mvh
Det var nog första gången jag blev sammankopplad med Harpo!  :)
Jättekul att du gillar låt och mix! Extra roligt att det får dina ben att spritta!  :)
Tack för din feedback Johan!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt och helt klart så är det stråktemat som e hooken i låten, således har jag absolut inga problem med volymen på stråkarna, tycker det låter gött när dom får ta plats. Däremot om jag hade proddat så hade jag låtit stråkarna få vila i versen, tycker det blir lite trist att höra dom i bakgrunden, det tar lixom bort lite av effekten av det coola temat. Jag hade bytt ut stråkarna mot ett snyggt padljud istället.
Sen tycker jag trummorna är alldeles för snälla i sitt sound. Dom borde vara lite hårdare, mer processade om man säger så. Tror låten vinner på lite mer rock över trummorna, det skulle iaf piffa upp rejält. Nu blir dom litet intetsägande.
I övrigt en riktigt bra låt som kan bli ännu bättre :-)
Micke
Så du tycker också att stråkarna ska bort i versen! Då är ni ett par stycken som tycker det.
Får väl kanske ta mig en funderare på det! Ett snyggt padljud vet jag däremot inte om jag är kapabel att fixa....
Så du menar att bef trumpatterns kan behållas, men att jag borde lägga lite effekter på dom? Har du nåt bra förslag?
Jag är dålig på att skruva till trumljud... :wacko:
Roligt att du ändå tycker låten är bra! Tack för din feedback Micke!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kommer inte med några tekniska tips denna gång (inte så ofta kanske) är ju ingen tekniker, mer en känslomänniska. "Another side of Asti", måste jag ändå säga, fast samtidigt inte...lite Beatlesvibbar som vanligt. Strålande Asti, jättebra låt.  :D :D :D
Roughe H
Känslor är väl alltid att föredra även om man ofta är i skriande behov av teknikhjälp!  :)
"Another side of Asti" låter som en användbar albumtitel!  :) Där kan jag samla mina icke-dystra låtar.  :rolleyes:
Jaså, du lyckas hitta Beatles i detta!? Trodde själv att detta kanske var mer åt Coldplay-hållet.  B)
Uppskattar att du tycker låten är bra! Tack för tankar och positiva omdömen Roughe!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Skön låt och helt klart så är det stråktemat som e hooken i låten, således har jag absolut inga problem med volymen på stråkarna, tycker det låter gött när dom får ta plats. Däremot om jag hade proddat så hade jag låtit stråkarna få vila i versen, tycker det blir lite trist att höra dom i bakgrunden, det tar lixom bort lite av effekten av det coola temat. Jag hade bytt ut stråkarna mot ett snyggt padljud istället.
Sen tycker jag trummorna är alldeles för snälla i sitt sound. Dom borde vara lite hårdare, mer processade om man säger så. Tror låten vinner på lite mer rock över trummorna, det skulle iaf piffa upp rejält. Nu blir dom litet intetsägande.
I övrigt en riktigt bra låt som kan bli ännu bättre :-)
Micke
Så du tycker också att stråkarna ska bort i versen! Då är ni ett par stycken som tycker det.
Får väl kanske ta mig en funderare på det! Ett snyggt padljud vet jag däremot inte om jag är kapabel att fixa....
Så du menar att bef trumpatterns kan behållas, men att jag borde lägga lite effekter på dom? Har du nåt bra förslag?
Jag är dålig på att skruva till trumljud... :wacko:
Roligt att du ändå tycker låten är bra! Tack för din feedback Micke!
/Asti


Angående pads så kör du väl med Cubase? Dom senaste versionerna har ju en trevlig medföljande synth som heter Padshop, där finns massor av pads som skulle passa ändamålet. Tänka bara på att det kan behövas lite efterjusteringar, skära i basen, lägga på lite svag dist, lite chorus, stereobreddning mm, allt efter tycke och smak.

Har inga direkta tips när det kommer till trummorna mer än att jag tycker dom är för snälla och "unplugged". Jag skulle vilja ha lite mer jävlaranamma och rock i soundet. Alltså inget fel på hur trummisen lirar utan på soundet. Antar att du kör nån variant av Toontrack (EZ eller Superior)? Prova lite olika presets och trumset och se om det dyker upp nåt som smäller på lite bättre :-)

Micke
« Senast ändrad: 11.06.2016, 16:02:39 by jonnerstone »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt och helt klart så är det stråktemat som e hooken i låten, således har jag absolut inga problem med volymen på stråkarna, tycker det låter gött när dom får ta plats. Däremot om jag hade proddat så hade jag låtit stråkarna få vila i versen, tycker det blir lite trist att höra dom i bakgrunden, det tar lixom bort lite av effekten av det coola temat. Jag hade bytt ut stråkarna mot ett snyggt padljud istället.
Sen tycker jag trummorna är alldeles för snälla i sitt sound. Dom borde vara lite hårdare, mer processade om man säger så. Tror låten vinner på lite mer rock över trummorna, det skulle iaf piffa upp rejält. Nu blir dom litet intetsägande.
I övrigt en riktigt bra låt som kan bli ännu bättre :-)
Micke
Så du tycker också att stråkarna ska bort i versen! Då är ni ett par stycken som tycker det.
Får väl kanske ta mig en funderare på det! Ett snyggt padljud vet jag däremot inte om jag är kapabel att fixa....
Så du menar att bef trumpatterns kan behållas, men att jag borde lägga lite effekter på dom? Har du nåt bra förslag?
Jag är dålig på att skruva till trumljud... :wacko:
Roligt att du ändå tycker låten är bra! Tack för din feedback Micke!
/Asti

Angående pads så kör du väl med Cubase? Dom senaste versionerna har ju en trevlig medföljande synth som heter Padshop, där finns massor av pads som skulle passa ändamålet. Tänka bara på att det kan behövas lite efterjusteringar, skära i basen, lägga på lite svag dist, lite chorus, stereobreddning mm, allt efter tycke och smak.
Har inga direkta tips när det kommer till trummorna mer än att jag tycker dom är för snälla och "unplugged". Jag skulle vilja ha lite mer jävlaranamma och rock i soundet. Alltså inget fel på hur trummisen lirar utan på soundet. Antar att du kör nån variant av Toontrack (EZ eller Superior)? Prova lite olika presets och trumset och se om det dyker upp nåt som smäller på lite bättre :-)
Micke
Har tyvärr en ålderstigen version av Cubase, men kan kanske hitta något pad i Hypersonic....vi får se!
Jag använder Superior Drummer. Ska se om jag hittar något mer passande trumljud.
Tack Micke för uppföljande feed!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Skön låt och helt klart så är det stråktemat som e hooken i låten, således har jag absolut inga problem med volymen på stråkarna, tycker det låter gött när dom får ta plats. Däremot om jag hade proddat så hade jag låtit stråkarna få vila i versen, tycker det blir lite trist att höra dom i bakgrunden, det tar lixom bort lite av effekten av det coola temat. Jag hade bytt ut stråkarna mot ett snyggt padljud istället.
Sen tycker jag trummorna är alldeles för snälla i sitt sound. Dom borde vara lite hårdare, mer processade om man säger så. Tror låten vinner på lite mer rock över trummorna, det skulle iaf piffa upp rejält. Nu blir dom litet intetsägande.
I övrigt en riktigt bra låt som kan bli ännu bättre :-)
Micke
Så du tycker också att stråkarna ska bort i versen! Då är ni ett par stycken som tycker det.
Får väl kanske ta mig en funderare på det! Ett snyggt padljud vet jag däremot inte om jag är kapabel att fixa....
Så du menar att bef trumpatterns kan behållas, men att jag borde lägga lite effekter på dom? Har du nåt bra förslag?
Jag är dålig på att skruva till trumljud... :wacko:
Roligt att du ändå tycker låten är bra! Tack för din feedback Micke!
/Asti

Angående pads så kör du väl med Cubase? Dom senaste versionerna har ju en trevlig medföljande synth som heter Padshop, där finns massor av pads som skulle passa ändamålet. Tänka bara på att det kan behövas lite efterjusteringar, skära i basen, lägga på lite svag dist, lite chorus, stereobreddning mm, allt efter tycke och smak.
Har inga direkta tips när det kommer till trummorna mer än att jag tycker dom är för snälla och "unplugged". Jag skulle vilja ha lite mer jävlaranamma och rock i soundet. Alltså inget fel på hur trummisen lirar utan på soundet. Antar att du kör nån variant av Toontrack (EZ eller Superior)? Prova lite olika presets och trumset och se om det dyker upp nåt som smäller på lite bättre :-)
Micke
Har tyvärr en ålderstigen version av Cubase, men kan kanske hitta något pad i Hypersonic....vi får se!
Jag använder Superior Drummer. Ska se om jag hittar något mer passande trumljud.
Tack Micke för uppföljande feed!
/Asti

Hypersonic är/var en grym smör & bröd-synth, självklart kommer du hitta en snygg pad i den  :)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Aha !! En ny Asti-Nisse låt !!
Tyvärr låter allt skit i min Ifåne, men jag får återkomma nr jag är hemmavid ! :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Härlig låt du fått till ;)
Vad använder du för plugg för stråkarna ? låter väldigt bra typ Coldplay-stuket....

Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt och helt klart så är det stråktemat som e hooken i låten, således har jag absolut inga problem med volymen på stråkarna, tycker det låter gött när dom får ta plats. Däremot om jag hade proddat så hade jag låtit stråkarna få vila i versen, tycker det blir lite trist att höra dom i bakgrunden, det tar lixom bort lite av effekten av det coola temat. Jag hade bytt ut stråkarna mot ett snyggt padljud istället.
Sen tycker jag trummorna är alldeles för snälla i sitt sound. Dom borde vara lite hårdare, mer processade om man säger så. Tror låten vinner på lite mer rock över trummorna, det skulle iaf piffa upp rejält. Nu blir dom litet intetsägande.
I övrigt en riktigt bra låt som kan bli ännu bättre :-)
Micke
Så du tycker också att stråkarna ska bort i versen! Då är ni ett par stycken som tycker det.
Får väl kanske ta mig en funderare på det! Ett snyggt padljud vet jag däremot inte om jag är kapabel att fixa....
Så du menar att bef trumpatterns kan behållas, men att jag borde lägga lite effekter på dom? Har du nåt bra förslag?
Jag är dålig på att skruva till trumljud... :wacko:
Roligt att du ändå tycker låten är bra! Tack för din feedback Micke!
/Asti

Angående pads så kör du väl med Cubase? Dom senaste versionerna har ju en trevlig medföljande synth som heter Padshop, där finns massor av pads som skulle passa ändamålet. Tänka bara på att det kan behövas lite efterjusteringar, skära i basen, lägga på lite svag dist, lite chorus, stereobreddning mm, allt efter tycke och smak.
Har inga direkta tips när det kommer till trummorna mer än att jag tycker dom är för snälla och "unplugged". Jag skulle vilja ha lite mer jävlaranamma och rock i soundet. Alltså inget fel på hur trummisen lirar utan på soundet. Antar att du kör nån variant av Toontrack (EZ eller Superior)? Prova lite olika presets och trumset och se om det dyker upp nåt som smäller på lite bättre :-)
Micke
Har tyvärr en ålderstigen version av Cubase, men kan kanske hitta något pad i Hypersonic....vi får se!
Jag använder Superior Drummer. Ska se om jag hittar något mer passande trumljud.
Tack Micke för uppföljande feed!
/Asti

Hypersonic är/var en grym smör & bröd-synth, självklart kommer du hitta en snygg pad i den  :)
Den är iofs också ålderstigen, men jag ska se om jag hittar något!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Aha !! En ny Asti-Nisse låt !!
Tyvärr låter allt skit i min Ifåne, men jag får återkomma nr jag är hemmavid ! :)
Ja, här är senaste släppet från Knohult! Och då menar jag inte kosläppet!  :D
Förutsätter att du bokat om hemresan till tidigaste flyget så jag slipper vänta!?  B)
Väntar otåligt på din sågning. :)
/Asti-Nisse

PS. Tänk om Freddy Holm hade hetat Nils, då kunde Gränslandet döpt om sig till Åsa-Nisse.....
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härlig låt du fått till ;)
Vad använder du för plugg för stråkarna ? låter väldigt bra typ Coldplay-stuket....

Allt gott / karl

Jätteroligt att du  tycker det karl!
Stråkpluggen är EWQL Symphonic Orchestra där jag valt "short samples" för
soloviola, soloviolin och solocello. Är dålig på att skruva till ljudet i pluggen,
så jag brukar bounca ut dom till separata audio-filer för att kunna göra t.ex
fade out, så att tonen klingar ut i st f att huggas av tvärt. Dividend är ju mästare
på pluggen, så han kan säkert ge bättre tips än vad jag mäktar, ifall du vill fördjupa dig i den.
Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har försökt att framhäva trummorna mer i en ny mix och även tagit bort
den "störiga" fiolen i verserna! Vet inte om detta låter bättre...?
Hittade inget bra pad-ljud i Hypersonic - tror det funkar utan pads.
Skulle vilja ha era åsikter på det innan jag byter ut versionen i trådhuvudet.
« Senast ändrad: 13.06.2016, 11:57:11 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Smart drag att spela med snabba korta drag på stråkarna så här i versen. Nu är jag på och gillar helheten, även att stråkarna sliter och drar i delar av sången. Övergången till flytet i versen blir väldigt skönt så här, tycker jag. Intressant att höra vad andra tycker. Enligt mig är den klar så här.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Nu j-r börjar det hända saker! Allt har blivit bättre, tack vare nya mixen har även sången kommit fram bättre - kanske en av de bästa lead-spåren från Mr Asti! Tydligt klar och bra bett i trummorna och elgitarren!

Härlig lyssning!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Smart drag att spela med snabba korta drag på stråkarna så här i versen. Nu är jag på och gillar helheten, även att stråkarna sliter och drar i delar av sången. Övergången till flytet i versen blir väldigt skönt så här, tycker jag. Intressant att höra vad andra tycker. Enligt mig är den klar så här.
Tack för uppföljande kommentar Max och skönt att du tycker det funkar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten