Forum > Demolåtar

karl- Live vs Studio

<< < (2/2)

karl:

--- Citat från: Asti skrivet 23.05.2016, 11:38:17 ---Jättefin låt, där jag föredrar studio-versionen, som har bättre nivåer i mixen
och som även innehåller din fina bakgrundssång. Live-versionen har kanske
ett mer "levande" pianospel och möjligen mer inlevelse i leadsången på några ställen,
men som generellt får ett "burkigare" sound och ojämnare nivåer...
Själv gör jag bara "studio-inspelningar" hemma. Är alldeles för osäker för att spela live numera.
/Asti

--- Slut citat ---
Har ni inga ställen med "öppna scener" där du bor...
Skrapa ihop tre medmusikanter och spela dina låtar ...jag kommer garanterat :)

Allt gott k

MaxB:
Jag tycker båda versionerna är för diskantfattiga och live-versionen har i denna inspelning ett burkigt rum, som inte påverkar ljudbilden positivt. Din sång är lika bra i båda versionerna tycker jag. Jag tycker båda versionerna instrumentalt överensstämmer bra med varandra.

--- Citat från: karl skrivet 23.05.2016, 18:46:26 ---...ett aldrig avstannande flöde i huvudet och måste tömma ibland

...att stå och fronta på scen men när det händer så är det en fantastisk känsla att få spela sin egen musik tillsammans med musikanter som adderar sin musikalitet på ens eget material och då händer det något man inte kan styra över. En både skön och oskön känsla men man får ta det som det är och bara "go with the flow"

...önskar ibland att man hade tillgång till en stråkkvartett live och en två tre keyboardspelande musiker, trummor , slagverk,bas och tre akustiska gitarrer och där alla sjunger stämmor ;) och möjlighet att repa tillsammans några veckor och då kanske då skulle man vara nöjd med hur det låter...;)

--- Slut citat ---

Flödet finns där, det är uppenbart.

Att fronta på scen är ... intressant. Och mycket mer än så!
Tillsammans med andra musikanter är det spännande att höra vad som händer - man kan inte lika självklart styra över alla delar i kompositionen utan får ta emot vad medmusikanterna bjuder på - även i form av idéer på arrangemang...

Live låter jag oftast bara som en sångare med en gitarr. Där saknar jag körstämmorna som jag vill ska vara med och en basgitarr som hjälper till och även trummor/percussion, i någon form. Jag har uppskattat de gånger nån varit med på något instrument på mina låtar live. Och visst skulle det vara troligen både roligt och fantastiskt att spela de egna låtarna med ett band som backar upp, så att det ljudmässigt närmar sig studioinspelningarna. Men jag får för mig att det skulle vara hur mycket jobb som helst om man hade ett band att repa och komma ihåg tillsammans med. Och alla förväntningar som är olika för de som är med. En del har mycket fritid och vill lägga mer tid på musiken medan andra är upptagna med annat och hinner inte lägga ner så mycket tid. De delarna tror jag är skönt att slippa.

Marruschkka:
Det låter bra lajv oxå och det har alltid sin charm! Men där finns alltid begränsningar.

Numera har jag blitt lat, kör helst i studioformat där man kan styra upp resultatet, väldigt inspirerande och det slår faktiskt live-känslan för mig, även om det är en rejäl kick med publik.

Men, visst, själv skulle jag vilja ha en reell symfoniorkester bakom mig i många låtar, eller varför inte ett snortajt jazzband, och jag älskar när det låter fläskigt :D

/Marre

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion