Kontrollrummet

karl- Live vs Studio

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Hej Kr vänner...
En sak som jag tänkt på mycket är hur mycket man än vill att det ska låta likadant som när man spelat in när man väl spelar live så blir det aldrig så...Det blir något annat...
Kanske inte nödvändigtvis sämre men different...så hur låter ni Live ? Alla instrumenteringar och röstpålägg skulle kanske kräva ett sjumannaband för att göra rättvisa till en del låtar...Har någon ambitionen här på KR att spela live eller är det tillräckligt att spela in ?

Ett tydligt exempel...


www.karlmusic.se/ohnono.mp3   studio (hemma:)

www.karlmusic.se/3ohnono.mp3  Live



Allt gott k
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker att du fått till det bra med den musikaliska delen på liven - rösten på leaden är ju inte lika nära som i studion och du skulle behöva en Ove till för att få in den sköna andrastämman men i stort så lever låten vidare bra i livesammanhanget. Typ! :)
Jag har inget att komma med hur jag tänker studio kontra live eftersom jag aldrig kör live.... men skulle jag det så är det ju så att ett försök till att låta studio även skulle gälla live förstås men det är ju inte samma förutsättningar...
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Till att börja med Karl:

Kanske en av de finaste och starkaste kompositionerna på KR de senaste åren!

Visst jag har hört den förut, men att höra den live igen var ytterligare ett snäpp extra. Den är värd att få en raket ut i världen där den skulle slå - tveklöst.

Vad gäller sedan frågan om hur man återger sina alster live: Jag är, i det här skedet i livet, en som sitter vid mitt piano, eller med en eller annan gitarr och snickrar på ackord och texter av mer eller mindre kvalitativt slag. När låten väl har fått sin stomme börjar en lätt vrickad process inne i huvudet på undertecknad. En gigantisk bandspelare med uppåt 150 kanaler som spelar och spolar tillbaka olika arrangemang om och om igen (och igen) – med ljusets hastighet. Och det upphör inte förrän jag gått ner i studion och börjat arrangera upp alltihop. Det finns ingen annan väg än att se om de överhuvudtaget går att realisera det som finns inne i skallen. Ibland går det, ibland inte alls. (skrot)

Men den där bilden av hela arret som finns där kommer i samma sekund som ackorden kommer på plats, och går inte att undvika sedan. Men det är en inspelning det, för live är en annan sak.

Några av de bästa musikaliska upplevelser jag har haft är när någon begåvad artist har haft modet att skala av sin låt, hitta kärnan och lyfta fram en helt ny version. Sting, Crowded House, Gabriel, Paul Simon, Macca och Billy Joel är bara några av de jag haft förmånen att få se göra just det. En helt annan grej, men oförglömligt.

Sedan kan man bara sakligt konstatera att om man, som du, har en så genial komposition, som gör sig bäst i enklaste form, då är det bara att gratulera!

Och om man sedan någonsin ställer sig på en scen igen, det får tiden utvisa:)

MOMA
« Senast ändrad: 23.05.2016, 10:23:41 by MOMA »
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättefin låt, där jag föredrar studio-versionen, som har bättre nivåer i mixen
och som även innehåller din fina bakgrundssång. Live-versionen har kanske
ett mer "levande" pianospel och möjligen mer inlevelse i leadsången på några ställen,
men som generellt får ett "burkigare" sound och ojämnare nivåer...
Själv gör jag bara "studio-inspelningar" hemma. Är alldeles för osäker för att spela live numera.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Till att börja med Karl:

Kanske en av de finaste och starkaste kompositionerna på KR de senaste åren!

Visst jag har hört den förut, men att höra den live igen var ytterligare ett snäpp extra. Den är värd att få en raket ut i världen där den skulle slå - tveklöst.

Vad gäller sedan frågan om hur man återger sina alster live: Jag är, i det här skedet i livet, en som sitter vid mitt piano, eller med en eller annan gitarr och snickrar på ackord och texter av mer eller mindre kvalitativt slag. När låten väl har fått sin stomme börjar en lätt vrickad process inne i huvudet på undertecknad. En gigantisk bandspelare med uppåt 150 kanaler som spelar och spolar tillbaka olika arrangemang om och om igen (och igen) – med ljusets hastighet. Och det upphör inte förrän jag gått ner i studion och börjat arrangera upp alltihop. Det finns ingen annan väg än att se om de överhuvudtaget går att realisera det som finns inne i skallen. Ibland går det, ibland inte alls. (skrot)

Men den där bilden av hela arret som finns där kommer i samma sekund som ackorden kommer på plats, och går inte att undvika sedan. Men det är en inspelning det, för live är en annan sak.

Några av de bästa musikaliska upplevelser jag har haft är när någon begåvad artist har haft modet att skala av sin låt, hitta kärnan och lyfta fram en helt ny version. Sting, Crowded House, Gabriel, Paul Simon, Macca och Billy Joel är bara några av de jag haft förmånen att få se göra just det. En helt annan grej, men oförglömligt.

Sedan kan man bara sakligt konstatera att om man, som du, har en så genial komposition, som gör sig bäst i enklaste form, då är det bara att gratulera!

Och om man sedan någonsin ställer sig på en scen igen, det får tiden utvisa:)

MOMA

Tack MOMA för  överord...men visst jag är nöjd med harmonierna och låten i stort ;)

Jag är mestadels i samma process som du ...ett aldrig avstannande flöde i huvudet och måste tömma ibland och spelar då in en ganska basic grund för att ha något att jobba vidare på. Men att bara fått spela in ett alster ger plats för något nytt som ligger och trycker på....
Har själv kanske inte så stor längtan att stå och fronta på scen men när det händer så är det en fantastisk känsla att få spela sin egen musik tillsammans med musikanter som adderar sin musikalitet på ens eget material och då händer det något man inte kan styra över. En både skön och oskön känsla men man får ta det som det är och bara "go with the flow"....önskar ibland att man hade tillgång till en stråkkvartett live och en två tre keyboardspelande musiker, trummor , slagverk,bas och tre akustiska gitarrer och där alla sjunger stämmor ;) och möjlighet att repa tillsammans några veckor och då kanske då skulle man vara nöjd med hur det låter...;)

Tack för lyssning...

Allt gott k O
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Jättefin låt, där jag föredrar studio-versionen, som har bättre nivåer i mixen
och som även innehåller din fina bakgrundssång. Live-versionen har kanske
ett mer "levande" pianospel och möjligen mer inlevelse i leadsången på några ställen,
men som generellt får ett "burkigare" sound och ojämnare nivåer...
Själv gör jag bara "studio-inspelningar" hemma. Är alldeles för osäker för att spela live numera.
/Asti
Har ni inga ställen med "öppna scener" där du bor...
Skrapa ihop tre medmusikanter och spela dina låtar ...jag kommer garanterat :)

Allt gott k
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker båda versionerna är för diskantfattiga och live-versionen har i denna inspelning ett burkigt rum, som inte påverkar ljudbilden positivt. Din sång är lika bra i båda versionerna tycker jag. Jag tycker båda versionerna instrumentalt överensstämmer bra med varandra.

...ett aldrig avstannande flöde i huvudet och måste tömma ibland

...att stå och fronta på scen men när det händer så är det en fantastisk känsla att få spela sin egen musik tillsammans med musikanter som adderar sin musikalitet på ens eget material och då händer det något man inte kan styra över. En både skön och oskön känsla men man får ta det som det är och bara "go with the flow"

...önskar ibland att man hade tillgång till en stråkkvartett live och en två tre keyboardspelande musiker, trummor , slagverk,bas och tre akustiska gitarrer och där alla sjunger stämmor ;) och möjlighet att repa tillsammans några veckor och då kanske då skulle man vara nöjd med hur det låter...;)

Flödet finns där, det är uppenbart.

Att fronta på scen är ... intressant. Och mycket mer än så!
Tillsammans med andra musikanter är det spännande att höra vad som händer - man kan inte lika självklart styra över alla delar i kompositionen utan får ta emot vad medmusikanterna bjuder på - även i form av idéer på arrangemang...

Live låter jag oftast bara som en sångare med en gitarr. Där saknar jag körstämmorna som jag vill ska vara med och en basgitarr som hjälper till och även trummor/percussion, i någon form. Jag har uppskattat de gånger nån varit med på något instrument på mina låtar live. Och visst skulle det vara troligen både roligt och fantastiskt att spela de egna låtarna med ett band som backar upp, så att det ljudmässigt närmar sig studioinspelningarna. Men jag får för mig att det skulle vara hur mycket jobb som helst om man hade ett band att repa och komma ihåg tillsammans med. Och alla förväntningar som är olika för de som är med. En del har mycket fritid och vill lägga mer tid på musiken medan andra är upptagna med annat och hinner inte lägga ner så mycket tid. De delarna tror jag är skönt att slippa.
« Senast ändrad: 24.05.2016, 21:09:24 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det låter bra lajv oxå och det har alltid sin charm! Men där finns alltid begränsningar.

Numera har jag blitt lat, kör helst i studioformat där man kan styra upp resultatet, väldigt inspirerande och det slår faktiskt live-känslan för mig, även om det är en rejäl kick med publik.

Men, visst, själv skulle jag vilja ha en reell symfoniorkester bakom mig i många låtar, eller varför inte ett snortajt jazzband, och jag älskar när det låter fläskigt :D

/Marre

https://soundcloud.com/tokstollan