Kontrollrummet

Roffe H - Every little thing (färdig)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Every little thing
ARTIST: Roffe H
KOMPOSITÖR: Roffe H
GENRE: pop
LÅTLÄNGD: 3:25
INSPELNINGSÅR: 2016
FORMAT: mp3


En låt skriven tidigt 90-tal, ingen hit kanske, men tyckte det var lite skoj och ta upp den med tanke på de inspelningsmöjligheter jag har idag jämfört med då. Troligen min sista låt före sommaren med tanke på bad, fiske, underhåll av det gamla torpet och umgänge med familj och barnbarn. Hoppas ändå få lite tid att fundera på låtar till hösten då jag kommer igen. Självklart försöker jag hänga på KR då och då, för att lyssna och kommentera.
 :) Trevlig sommar  :)
« Senast ändrad: 26.05.2016, 14:17:14 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skön o lekfull låt ..känns som du sitter på din veranda med dina närmaste o bara lapar sol .. :D  Vad tror du om enkelverser? istället för dubbla som nu :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skön o lekfull låt ..känns som du sitter på din veranda med dina närmaste o bara lapar sol .. :D  Vad tror du om enkelverser? istället för dubbla som nu :)

Du menar väl dubbla lead stämman i början på varje vers...visst känns onödig efter ditt påpekande, tar bort den, tack. Tyckte det lät lite murrigt först, men det går ju bra utan.  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jo dubbla leadstämman ..testa enkel o crispa på den med eq o sen har du körer o dubbelreffe ..bara testa dig fram  :D rock on!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Trevlig liten popdänga. Bra komposition i all sin enkelhet. Trummorna låter lite torra och jag stör mig lite på att kraschcymbalen låter exakt likadan hela tiden, men det är säkert bara jag.  :)
Tycker nivåerna är jämna och bra men det är lite mycket mellanregister i mixen. Skulle önska lite mer top och botten i mixen.

Lycka till med torpfix och annat. Vi får väl se om det blir en regnig sommar. Det brukar ju stimulera kreativiteten.    :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jo dubbla leadstämman ..testa enkel o crispa på den med eq o sen har du körer o dubbelreffe ..bara testa dig fram  :D rock on!

Testar mig fram, tack får återlyssning och tips

Trevlig liten popdänga. Bra komposition i all sin enkelhet. Trummorna låter lite torra och jag stör mig lite på att kraschcymbalen låter exakt likadan hela tiden, men det är säkert bara jag.  :)
Tycker nivåerna är jämna och bra men det är lite mycket mellanregister i mixen. Skulle önska lite mer top och botten i mixen.

Lycka till med torpfix och annat. Vi får väl se om det blir en regnig sommar. Det brukar ju stimulera kreativiteten.    :)

Tack för lyss, tyck och tips, ska göra vad jag kan. Hoppas på sol, så jag kan lata mig  :lol:
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En trevlig trallvänlig poplåt.
Lite för murriga guraljud enligt min smak (men det är bara en smakfråga :D )

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst, smaken är som... men jag tar alla tips jag får, kommentarer av detta slag har alltid fört låten framåt...gör en liten ändring nu och lägger upp en ny version snart...tack för lyss och tyck.. :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja en bra sextiotalare missade det där med dubbla lead du får gärna PM:a mej med det så får jag lyssma :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Genuint låtsnickeri! Bra balans och bra tungpunkter i mixen. Kanske att gitarrerna skulle kunna vässas en aning kring 1000 hz - men det är bara tycke och smak:)

Bra låt och en bra mix!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ja en bra sextiotalare missade det där med dubbla lead du får gärna PM:a mej med det så får jag lyssma :D

Tack för lyss Eddi, har skickat ett PM till dig...  :)


Genuint låtsnickeri! Bra balans och bra tungpunkter i mixen. Kanske att gitarrerna skulle kunna vässas en aning kring 1000 hz - men det är bara tycke och smak:)

Bra låt och en bra mix!

MOMA

Tack för tips Moma, det är ju så roligt att "snickra", ska kolla gitarrerna en gång till  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Inget fel med höga leaden men det blev tårta på tårta när kören kom in.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Trevlig poplåt! I mina öron är basen lite anonym och sången snäppet för hög.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Inget fel med höga leaden men det blev tårta på tårta när kören kom in.

Tack Eddi, behåller versionen med enkelsång... :)

Trevlig poplåt! I mina öron är basen lite anonym och sången snäppet för hög.
/Asti

Tack för lyss och tips Asti. Ökat bas ett myrben och sänkt sången något...börjar väl bli färdig nu... :)

Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Inget fel med höga leaden men det blev tårta på tårta när kören kom in.

Tack Eddi, behåller versionen med enkelsång... :)

Trevlig poplåt! I mina öron är basen lite anonym och sången snäppet för hög.
/Asti

Tack för lyss och tips Asti. Ökat bas ett myrben och sänkt sången något...börjar väl bli färdig nu... :)


Jag tycker nivåerna är bättre i mina öron nu.
Du skulle ev kunna höja sången lite, lite precis i inledningen, där du sjunger lågt.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Inget fel med höga leaden men det blev tårta på tårta när kören kom in.

Tack Eddi, behåller versionen med enkelsång... :)

Trevlig poplåt! I mina öron är basen lite anonym och sången snäppet för hög.
/Asti

Tack för lyss och tips Asti. Ökat bas ett myrben och sänkt sången något...börjar väl bli färdig nu... :)


Jag tycker nivåerna är bättre i mina öron nu.
Du skulle ev kunna höja sången lite, lite precis i inledningen, där du sjunger lågt.
/Asti

Tack för återlyssning, får se om jag fixar det, ska lyssna igen  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt jam med gänget på verandan.

Jag har diskantrika hörlurar (en av mina bättre lurar => 400 kr i inköp) och i dessa hör jag frekvenser på en och samma gitarr (strax till vänster om mitten), ljud som inte är angenäma. Ska försöka skriva ner några tidpunkter där jag hör dessa gitarrljud som är vassa och kanske kan/ska ändras med eq?

21s, 29s, 36s och vid 88s, 96s, 104s

Härligt jam med gänget som sagt. Det känns som en höjdare att sitta med dig på verandan och lira!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skönt jam med gänget på verandan.

Jag har diskantrika hörlurar (en av mina bättre lurar => 400 kr i inköp) och i dessa hör jag frekvenser på en och samma gitarr (strax till vänster om mitten), ljud som inte är angenäma. Ska försöka skriva ner några tidpunkter där jag hör dessa gitarrljud som är vassa och kanske kan/ska ändras med eq?

21s, 29s, 36s och vid 88s, 96s, 104s

Härligt jam med gänget som sagt. Det känns som en höjdare att sitta med dig på verandan och lira!

Tack för dina synpunkter, mycket bra...sånt man tydligen inte hör själv. Ska kolla upp den vassa gitarren snarast... :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Åtgärdat...mindre diskant på vänstergitarren, tror det blev bättre, i alla fall i mina lurar... :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Fin liten poplåt med 60´talsstuk! Alltid trevligt med gitarrsolo men kanske det skulle ner aningens aning i volym. Tycker också att sången är lite för stark i verserna och inte riktigt vill gifta sig med kompet. Gillar gitarrintrot. Tycker också att virveln kunde vässas lite och låta mer av sejarmattan. Skulle bli mer 60-tal. Börjar väl annars bli klar tycker jag./Toby
« Senast ändrad: 25.05.2016, 20:43:13 by Toby »
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har diskantrika hörlurar och hör frekvenser på en och samma gitarr (strax till vänster om mitten), ljud som inte är angenäma.
Ska försöka skriva ner några tidpunkter där jag hör dessa gitarrljud som är vassa och kanske kan/ska ändras med eq?
21s, 29s, 36s och vid 88s, 96s, 104s
Tack för dina synpunkter, mycket bra...sånt man tydligen inte hör själv. Ska kolla upp den vassa gitarren snarast... :)

Underbart, inte ett spår av missljudet nu!
Tycker mixen är skön så här!
Kören har växt i kvalité, tycker jag.
Skönt att ha omväxling i körarret. Jag älskar att höra växlandet mellan inga körer och Ohh- och Ahh-körer, det är läckert här!
Har du sjungit varje körstämma två gånger i denna mix, där en av varje är till vänster och den andra till höger?
En liten detalj jag kom att tänka på i samband med körer är att det är vanligt att man har ohh-körer innan refrängen och fläskar i med Ahh-körer då refrängen börjar (typ vid 119s och 169s). I den här låten har du valt att göra tvärtom och det är också läckert!
« Senast ändrad: 26.05.2016, 11:34:07 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fin liten poplåt med 60´talsstuk! Alltid trevligt med gitarrsolo men kanske det skulle ner aningens aning i volym. Tycker också att sången är lite för stark i verserna och inte riktigt vill gifta sig med kompet. Gillar gitarrintrot. Tycker också att virveln kunde vässas lite och låta mer av sejarmattan. Skulle bli mer 60-tal. Börjar väl annars bli klar tycker jag./Toby

Tack för lyss, tyck och tips Toby. Kul att du gillar introt...har dragit ner ett myrben på sologitarren och sång (i vers). Virveln något vässad (knappt det märks).
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag har diskantrika hörlurar och hör frekvenser på en och samma gitarr (strax till vänster om mitten), ljud som inte är angenäma.
Ska försöka skriva ner några tidpunkter där jag hör dessa gitarrljud som är vassa och kanske kan/ska ändras med eq?
21s, 29s, 36s och vid 88s, 96s, 104s
Tack för dina synpunkter, mycket bra...sånt man tydligen inte hör själv. Ska kolla upp den vassa gitarren snarast... :)

Underbart, inte ett spår av missljudet nu!
Tycker mixen är skön så här!
Kören har växt i kvalité, tycker jag.
Skönt att ha omväxling i körarret. Jag älskar att höra växlandet mellan inga körer och Ohh- och Ahh-körer, det är läckert här!
Har du sjungit varje körstämma två gånger i denna mix, där en av varje är till vänster och den andra till höger?
En liten detalj jag kom att tänka på i samband med körer är att det är vanligt att man har ohh-körer innan refrängen och fläskar i med Ahh-körer då refrängen börjar (typ vid 119s och 169s). I den här låten har du valt att göra tvärtom och det är också läckert!

Har jobbat rätt mycket med kören, så det är roligt att du nämner den. Ja det stämmer, två ggr. sång i varje kanal, en mörk en ljus. Tack för återlyssning Max  :D Får väl anses färdig så här...
« Senast ändrad: 26.05.2016, 14:16:25 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Cool produktion !!!!!  :)
Skön låt...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Cool produktion !!!!!  :)
Skön låt...

mvh


Tack pxm, roligt att du gillar produktionen (har slitigt må du tro) och att du tycker låten är ok (fast den är nästan lika gammal som jag är...)  :lol:
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Henric

Trevlig lyssning Roffe - det hörsa att du utvecklas! Musik är livet!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Skön poplåt tycker jag. Härliga gitarrsolon. Jag skulle gärna önskat något högre tonart. Sången blir lite kraftlös på lägsta tonerna. Det är markant skillnad när tonerna klättrar uppåt.  :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Henric, 91:an 
Tack för lyssning och kommentarer, har inte varit så flitig på forumet precis men man får tacka... är hemma några dar från landet nu, får försöka hinna med att lyssna lite... :wacko:
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)