Kontrollrummet

Why? - MOMA

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Efter en mycket jobbig tid då en nära vän och själsfrände gick bort, skrev jag ner ett antal rader som snurrade i huvudet. Efter ytterligare ett halvår kom ackorden, och de kändes då så självklara till orden. För några månaders sedan la jag pianot och med ytterligare några nätter så hamnade det mesta på plats. Med lite goda råd från bribed ant blev mixen till slut klar. Egentligen visste jag inte vad jag skulle göra med den, men jag fick höra att texten berörde andra, fast på andra sätt. Så här är den då.

LÅTNAMN:Why?
ARTIST/GRUPP:MOMA
GENRE:Prog/alternativ?
LÅTLÄNGD:7 min
KOMPOSITÖR:MOMA
INSPELNINGSÅR:2016
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 19.05.2016, 00:21:59 by MOMA »
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Har hört den innan på SC men lyssnar naturligtvis gärna igen. :)Riktigt snyggt med körintrot. Vad är det? Pie Jesus sjunger de men vem har skrivit? Mycket fin vers där jag tolkar texten som att det är personen ifråga som talar och i refrängen du. Känns så men det är kanske inte så du tänkt. I vilket fall en låt som växer med ett par lyssningar. Gillar ljudet i flygeln i början. Överlag snygg instrumentering. Finns säkert de som har åsikter om ljud och ljudbild. Det lämnar jag till dem för jag är nöjd. Också sticket är suveränt, du kan din progg!  :)Snyggt jobb!/Toby
« Senast ändrad: 19.05.2016, 20:15:19 by Toby »
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Så fin låt och texten berör verkligen. Mycket fin ljudbild och gitarrerna som delas upp på varsin kanal är så snyggt (sång och mycket mer, inget att anmärka på eller tillägga).  :D :D
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Har hört den innan på SC men lyssnar naturligtvis gärna igen. :)Riktigt snyggt med körintrot. Vad är det? Pie Jesus sjunger de men vem har skrivit? Mycket fin vers där jag tolkar texten som att det är personen ifråga som talar och i refrängen du. Känns så men det är kanske inte så du tänkt. I vilket fall en låt som växer med ett par lyssningar. Gillar ljudet i flygeln i början. Överlag snygg instrumentering. Finns säkert de som har åsikter om ljud och ljudbild. Det lämnar jag till dem för jag är nöjd. Också sticket är suveränt, du kan din progg!  :)Snyggt jobb!/Toby

Tack Toby! Tuff låt att jobba med, uppskattar dina reflektioner - som alltid.

Önskar en trevlig helg.

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Fin låt som håller än i hand ända in i mål.. :) Skönt när du tar i på reffen så det rosslar i halsmandlarna .. :) Kanske lite starka pianoanslagsackord med sången låter liite hårt med varann på nåt sätt? Låter finemang men liite hårt mot sångenljudet...Kanske närmare med sången där så blir det än bättre ?  B)


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Så fin låt och texten berör verkligen. Mycket fin ljudbild och gitarrerna som delas upp på varsin kanal är så snyggt (sång och mycket mer, inget att anmärka på eller tillägga).  :D :D
Roffe H

Tack Roffe! Ja, gitarrerna sattes en sen natt, och kom av sig själva så att säga. Jag lät dem vara i stort sett rena i mixen så det som kom in är det som kom ut.

Ha det gott!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Vackert och innerligt!! En fin ballad!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja fantastiskt fångat och musikaliskt enastående, har inga mixtricks att komma med alls. Fulländat både känslomässigt och harmoniskt allt kommer in rätt gillar hur cellon dominerar i slutet :)

Edit: återfallslyssnare här - förstår dina känslor och tycker det är starkt av dig att leverera något sådant här - min morsa dog för sjutton år sedan och harmonierna är klara men jag klarar inte av att närma mig en komposition ännu....
« Senast ändrad: 25.05.2016, 02:19:53 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mycket fin låt med en grandios refräng! Jättefint arr och framförande.
Kom att tänka på att i refrängen där harmoniföljden är Dm - Bb - F - C kanske
kunde ändra en eller ett par vändor till Bb - Gm - F - C för lite variation....
Skitbra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilken härlig!
Saknar ord nu, jätteläckert att lyssna på!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Vackert och innerligt!! En fin ballad!

Tack Hasse det uppskattas och värmer!!

Ha det gott!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Ja fantastiskt fångat och musikaliskt enastående, har inga mixtricks att komma med alls. Fulländat både känslomässigt och harmoniskt allt kommer in rätt gillar hur cellon dominerar i slutet :)

Edit: återfallslyssnare här - förstår dina känslor och tycker det är starkt av dig att leverera något sådant här - min morsa dog för sjutton år sedan och harmonierna är klara men jag klarar inte av att närma mig en komposition ännu....

Tack Eddi! Som sagt var det ganska jobbigt att göra den, men när den "skrev sig själv" var det liksom bara att slutföra. kanske lite terapi naturligtvis, och lite att "blåsa igenom systemet". Ingenting är egentligen förändrat men nu är den där så...

Varmt tack för positiva kommentarer!

Ha det gott!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
JÄTTEBRA arbete, MOMA !!! :)
Det här är en kanonmix och en bra låt...
Gillar !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Vilken härlig!
Saknar ord nu, jätteläckert att lyssna på!

Tack Max - det värmer! Har fått så mycket positivt tillbaka kring texten vilket känna extra bra -  det kanske inte är min historia, men om den kan vara till nytta för någon annan så - fantastiskt!

Ha det gott och tack för feedback!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Måste bara upprepa - grandios refräng! Tål att höras om och om igen!  :wub:
Roligt att det ansluter musiker som du och Toby. Det behövs här på KR,
som i övrigt för en slumrande tillvaro (sånär som på några gamla trotjänare  :))
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
JÄTTEBRA arbete, MOMA !!! :)
Det här är en kanonmix och en bra låt...
Gillar !!!!

mvh

Varmt tack för positiv kommentar pxm - sitter i skrivande stund fast i ett trilskande projekt, så det är alltid en liten, liten kick att få några glada ord på vägen:)

Ha det gott!

önskar

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Måste bara upprepa - grandios refräng! Tål att höras om och om igen!  :wub:
Roligt att det ansluter musiker som du och Toby. Det behövs här på KR,
som i övrigt för en slumrande tillvaro (sånär som på några gamla trotjänare  :))


Tackar allra varmast Asti - det är mycket trevligt med engagerade medlemmar som ibland återvänder till låtar som kommer upp i flödet.(gillar att göra det själv både då och då - eftersom jag inte bara är freak vad gäller toner, utan är insnöad på låttexter som betyder något)
Har för övrigt känt en viss avmattning vad gäller trafiken på KR senaste månaden, men det kanske är sommaren som konkurrerar med oss  :lol:

Tack för positiv kommentar!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Henric

Gillar introt låter sakralt! Sångljudet är också väldigt bra! Kan tycka att det är på gränsen till lite grötigt ibland de lägre tonerna i alla synthar men det är nog en smaksak!
Fin låt och text!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Gillar introt låter sakralt! Sångljudet är också väldigt bra! Kan tycka att det är på gränsen till lite grötigt ibland de lägre tonerna i alla synthar men det är nog en smaksak!
Fin låt och text!

Mvh Henric

Tack Henric för respons! Introt är ett radikalt omredigerat stycke inspelat från en av mina söners körframträdande. Stor kör och mycket kompetenta arrangörer, men stycket du hör "finns" egentligen inte. Vad de dunklar tonerna, så är det så beroende på lurar/högtalare – arrangemanget är skrivet för att nå maximal nivå och det ligger på gränsen, det är sant. (men det var nog tänkt ungefär så)

Uppskattar dina relevanta och konkreta kommentarer!

Ha det gott!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad hammagrella

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • Hammagrellas Universum
Väldigt bra detta. Får vibbar av Peter Gabriel från 70-talet. Mäktigt orkestrerat. Hade gärna hört att den efter andra refrängen dragit igång med trummor och kanske en smakfullt dämpad kompgura, men å andra sidan är det effektfullt som det är. Thumbsup!
www.hammagrella.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Snyggt. Skönt med en låt utan trummor ibland  :) Introt är superbra tycker jag, hela låten också för den delen... men introt är ju liksom låtens visitkort. Pianot kör över sången ställvis tycker jag kanske.
Fint hantverk  ^_^

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Låtar längre än tre minuter brukar jag sällan lyssna färdigt på men här satt jag som klistrad till sista ton. Oerhört imponerad!


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Väldigt bra detta. Får vibbar av Peter Gabriel från 70-talet. Mäktigt orkestrerat. Hade gärna hört att den efter andra refrängen dragit igång med trummor och kanske en smakfullt dämpad kompgura, men å andra sidan är det effektfullt som det är. Thumbsup!

Tack för positiv kommentar hammagrella. Att det inte blev några trummor, eller kompgura, berodde nog på låtens trista bakgrund och att jag inte riktigt mäktade med att addera mer. Så den fick liksom bli som den blev.

Ha det gott!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Eminent musikstycke med härliga inslag av alla medverkande musiker.
Körerna i början - klockrent
Pianospelet och ljudet med sitt basregister på ena sidan och högre pianotoner på andra sidan, så att sången tydligt kommer fram i mitten
Har du valt att vi ska höra pianot från pianistens perspektiv, med basen till vänster? (Det är ju nästan en klassiker att man ibland kan höra hihat'en till vänster i en del inspelningar)
Blåsinstrumenteringen på slutet - pampigt och storslaget.
Rösten som tillåts bryta vid 270 är en så betydelsefull - dock liten detalj i helheten, som jag älskar att den finns.

Av mig får detta stycke, dessa musiker och denna mix fem pianon (av fem möjliga). 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Snyggt...

Jag får - trots omvändning instrumentering - vibbar av 80-tals synthmusik + lite annat från den tiden. Scorpions - won't you send me an angel t ex. Gillar partiet med de rosslande mandlarna.

Förbättringar: Ja, va fan ska man säga. ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Snyggt. Skönt med en låt utan trummor ibland  :) Introt är superbra tycker jag, hela låten också för den delen... men introt är ju liksom låtens visitkort. Pianot kör över sången ställvis tycker jag kanske.
Fint hantverk  ^_^

//Space

Tack space! Kören i början är min sons framträdande med Kungsholmens kör, men introt är redigerat ur tre olika stycken och existerar egentligen inte. Att pianot tar över ibland kan bero på att jag inte gick in och skar dynamiken nästan alls, ville behålla uttrycket från tagningarna. Det är tre pianon som ligger på separata stereospår. (just då kändes det rätt...)

Tack för positiv och relevant respons!

Ha det gott

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists