Kontrollrummet

Melodistöld eller inte stöld - vad gäller här?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad vet alla aktiva kr-medlemmar om låtstöld eller melodistöld, vad är det som gäller?
Om jag hör en melodi jag gillar och gör en, till vissa delar identisk melodi och på så sätt tjänar en hel del pengar på "min låt".

Jag hittar "vissa" likheter mellan dessa två refräng-melodier så jag blev nyfiken på om den ena kan eller ska betraktas som en stöld av den andra, eller inte. Vad säger ni?
http://max.shivas.se/music/MaxB_PuffTheTedd.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_PuffTheTedd.mp3[/mp3]
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vad vet alla aktiva kr-medlemmar om låtstöld eller melodistöld, vad är det som gäller?
Om jag hör en melodi jag gillar och gör en, till vissa delar identisk melodi och på så sätt tjänar en hel del pengar på "min låt".

Jag hittar "vissa" likheter mellan dessa två refräng-melodier så jag blev nyfiken på om den ena kan eller ska betraktas som en stöld av den andra, eller inte. Vad säger ni?
http://max.shivas.se/music/MaxB_PuffTheTedd.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_PuffTheTedd.mp3[/mp3]
Svårt att säga. Det finns många låtar från den tiden, när det var mycket trubadurer och singer-/songwriters, som
gjorde låtar med snarlika ackordsföljder och melodier, där arren var enkla och inte gav någon extra karaktär åt låten.
Hur mycket ska vara överensstämmande för att det ska betraktas som stöld..? En strof, melodin i versen, i refrängen?
När du framför dom såhär låter de ju onekligen väldigt lika...
Peter, Paul & Mary, eller vem som nu gjorde originalet, får väl ändra texten till "Lars - the thief- Berghagen"!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Svårt att säga. Det finns många låtar från den tiden, när det var mycket trubadurer och singer-/songwriters, som
gjorde låtar med snarlika ackordsföljder och melodier, där arren var enkla och inte gav någon extra karaktär åt låten.
Hur mycket ska vara överensstämmande för att det ska betraktas som stöld..? En strof, melodin i versen, i refrängen?
När du framför dom såhär låter de ju onekligen väldigt lika...
Peter, Paul & Mary, eller vem som nu gjorde originalet, får väl ändra texten till "Lars - the thief- Berghagen"!  :)

Lars - the thief- Berghagen
stal en och annan strof
I synnerhet refrängmelodin
från annan känd låt.

I den tonart jag spelar A, har jag capo på andra band och spelar öppna ackord. Avseende ackorden skiljer de sig, men inte mycket.

Puff resp Teddy (om jag minns rätt?)
G Hm C G C G Em A7 D (Puff hela tiden)
G C    D G C G Em A7 D (Teddy-refr)
G D Em D Em D C         (Teddy-vers)

Det som skiljer är i stort att den ena använder ett durackord där den andra använder ett moll-ackord.
« Senast ändrad: 12.05.2016, 20:23:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Nej MaxB det där är inte OK, det är samma låt och samma melodi, Dur hittan och Moll dittan..
Tjyyvgods är vad det är..
Att spela upp för släkt o vänner är väl ok, men att ge ut kommersiellt?? Glöm...
Lasse B.. Hmmfff... <_<    :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nej MaxB det där är inte OK, det är samma låt och samma melodi, Dur hittan och Moll dittan..
Tjyyvgods är vad det är..
Att spela upp för släkt o vänner är väl ok, men att ge ut kommersiellt?? Glöm...
Lasse B.. Hmmfff... <_<    :D

Men Lasse tjänade kanske inte så mycket på tjyvgodset?
Å det är ju ändå ingen som upptäckt stölden...
Undrar om man kan utpressa Lasse om man lovar att inte berätta om upptäckten för nån i hela världen  :unsure:
« Senast ändrad: 12.05.2016, 22:17:49 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Nej MaxB det där är inte OK, det är samma låt och samma melodi, Dur hittan och Moll dittan..
Tjyyvgods är vad det är..
Att spela upp för släkt o vänner är väl ok, men att ge ut kommersiellt?? Glöm...
Lasse B.. Hmmfff... <_<    :D

Men Lasse tjänade kanske inte så mycket på tjyvgodset?
Å det är ju ändå ingen som upptäckt stölden...
Undrar om man kan utpressa Lasse om man lovar att inte berätta om upptäckten för nån i hela världen  :unsure:

Han lär ha tjänat storkovan på denninga dära barnvisan, garanterat..
 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
På engelska wikin om Teddybjörnen Fredriksson finns det redan anmärkt följande:
The song charted at Svensktoppen on 21–28 December 1969, with positions 9 and 10.[2]

The theme of the song and its chorus share some traits with Puff the Magic Dragon by Peter, Paul and Mary.

Fast det var egentligen Leonard Lipton and Peter Yarrow som skrev Puff.......

Men ja du har nog rätt att Lasse influerades av låten oavsiktligt eller inte det kommer vi aldrig att få veta. Jag brukar testa mina nya på Soundhound eller vad det heter och det blir aldrig träff på nåt!! Men det fanns ju inte 1969 då Lasse för övrigt var klasskompis med min bror eller ja året innan i alla fall.Min brorsa kommer ihåg att Lasse alltid släpade med sig en gitarr var han än var och gjorde sig central i alla sammanhang.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Såklart har det noterats - tack för information EDDI.
Aha han var en sån där som alltid hade med sig gitarren.  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst är det otroligt likt, vilket roligt experiment. Att du kom på ide'en, fantastiskt uppmärksamt måste jag säga
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Intressant vore att höra dig (MaxB) sjunga in Lasse Berghagens text med "Puff a magic dragon"-melodin med dess komp och vice versa. Det blir små differanser men samtidigt hör man riktigt hur stulet det är.


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Väldigt lika.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, se så det kan gå. Det var då jag visslade introt på Puff the magic dragon som jag i slutet av visslingen tyckte jag visslade fel låt...
Jag tyckte det lät som Teddybjörnen Fredriksson. Ville därför kolla upp det - och hittade många likheter...
« Senast ändrad: 29.05.2016, 00:04:26 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Miko

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Inte bara Lasse B som lånar. Här är killen som sålde ut Ullevi 2 dagar i helgen.
Pinsamt värre…

http://nyheter24.se/debatt/848160-lasse-malmsjo-hakan-hellstrom-latstold-plagiat-kopiera


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Inte bara Lasse B som lånar. Här är killen som sålde ut Ullevi 2 dagar i helgen.
Pinsamt värre…

http://nyheter24.se/debatt/848160-lasse-malmsjo-hakan-hellstrom-latstold-plagiat-kopiera

Det var tusan så extremt lika - tydliga stölder gång på gång.
Finns det ingen som kan, vill och har intresse av att stoppa denna stöld?
Jag vet inte hur länge det kunnat pågå och förstår inte hur det kan fortgå?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Inte bara Lasse B som lånar. Här är killen som sålde ut Ullevi 2 dagar i helgen.
Pinsamt värre…

http://nyheter24.se/debatt/848160-lasse-malmsjo-hakan-hellstrom-latstold-plagiat-kopiera

Och här går jag och oroar mig för att jag knyckt en rad från Buddy Miller...
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Vad vet alla aktiva kr-medlemmar om låtstöld eller melodistöld, vad är det som gäller?
Om jag hör en melodi jag gillar och gör en, till vissa delar identisk melodi och på så sätt tjänar en hel del pengar på "min låt".

Jag hittar "vissa" likheter mellan dessa två refräng-melodier så jag blev nyfiken på om den ena kan eller ska betraktas som en stöld av den andra, eller inte. Vad säger ni?
http://max.shivas.se/music/MaxB_PuffTheTedd.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_PuffTheTedd.mp3[/mp3]
Jo, nog är de rätt lika, även om jag inte har reflekterat över det direkt. Kanske för att jag tycker båda är så pass infantila att det inte spelar så stor roll.  :P
Puff var ju inte direkt obekant när Berghagen gjorde sin version 1969, två år innan hade ju Jan Malmsjö gjort sin svenska version vid namn "Puff, en pappersdrake".
Tycker det är en rolig myt att PTMD skulle handla om Marijuana!  :lol:
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad vet alla aktiva kr-medlemmar om låtstöld eller melodistöld, vad är det som gäller?
Om jag hör en melodi jag gillar och gör en, till vissa delar identisk melodi och på så sätt tjänar en hel del pengar på "min låt".

Jag hittar "vissa" likheter mellan dessa två refräng-melodier så jag blev nyfiken på om den ena kan eller ska betraktas som en stöld av den andra, eller inte. Vad säger ni?
http://max.shivas.se/music/MaxB_PuffTheTedd.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_PuffTheTedd.mp3[/mp3]
Jo, nog är de rätt lika, även om jag inte har reflekterat över det direkt. Kanske för att jag tycker båda är så pass infantila att det inte spelar så stor roll.  :P
Puff var ju inte direkt obekant när Berghagen gjorde sin version 1969, två år innan hade ju Jan Malmsjö gjort sin svenska version vid namn "Puff, en pappersdrake".
Tycker det är en rolig myt att PTMD skulle handla om Marijuana!  :lol:

Jaha, först Malmsjö som sjöng på svenska och sen, två år senare fanns idéerna redan djupt inplanterade i Berghagens huvud.
Har läst om det där med associationerna gällande Puff. Skojigt att det går att tolka in massor i massor av texter.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Råkade höra Coldplay och When I ruled the World på radion när jag stod och strök tvätt idag
och trodde först det var Petra Marklunds Händerna mot himlen! Undrar hur mycket Jocke Berg
lyssnat på Coldplay innan han skrev den......  :rolleyes:
Tänker i första hand på harmonier och stråkarr.
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Hej Max B !!!!  :)

Alla ackordsföljder, harmonier, alla kombinationer av ackord som är möjliga är
namngivna. :) Det räknas inte som stöld att ta en progression, harmonierna
från en låt. Progressionerna kan ingen äga eller ta copyright på. Många låtar
delar progressioner med varandra. Vissa ackordsföljder är populärare än andra
och man kan känna igen dem i en annan låt. Ackordsföljder kan aldrig vara stöld
eller plagiat.

Är ackorden I-III-V kanske med ett Vi ackord också spelar
man samma ackord hela tiden fast med olika toner i basen. Man
kan lika gärna hålla sig till ett ackord då istället. De ackorden kallas
för inversioner och är bra att känna till om man vill ha en annan ton
i basen. De ackorden i alla möjliga följder har inget namn eller räknas
som progression då det i princip är ett och samma ackord. Man har alltså inte
spelat några harmonier, inte tillfört något till låten, utan stått still på,
i princip, samma ackord.
 
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_chord_progressions

http://www.torvund.net/guitar/index.php?page=progressions

Ang. melodi, låtens head, succesionen, så är det fritt att använda sk.
digitala patterns för att skapa en melodi. En digital patterna är ett grundmönster
av toner man bygger musik ifrån. Användbart i jazzmusiken vid improvisationer.
Melodin skall vara unik för att den skall skyddas. Den skall inte ligga
nära en digital pattern, eller en progression. Musiken måste
vara genomarbetad. Är låten i fråga stimmad är det upphovsrättsbrott
att stjäla en melodi. Inom jazzmusiken är varianter av digitala patterns
vanlig att ornamentera för solon eller för succesionen och för harmonier
standardprogressioner, s k vaniljackord, att rehamonisera. Introt till
Led Zeppelins låt "Stairway to Heaven" är en känd digital pattern i jazz
som Led Zeppelin ornamenterade. Den digitala pattern är mycket vanlig
inom jazz och rockmusiken och många kända succesioner och solon
härstammar från den. Även ackordsföljden i Stairway to Heaven
är ett gammalt och välkänt skelett som användes i många jazzlåtar.

http://www.paulmaine.com/tag/digital-pattern/

Trumbeats, baslinjer och claverythms består till stor del av kända klicheer,
som ornamenteras och anpassas till låten i fråga. Det räknas inte som
stöld, även om många låtar använder samma beats och samma linjer.

Klicheer, digitala patterns, beats, claverythm samt progressioner/ackordsföljder
är bra att känna till och de är fina verktyg för bl a improvisationer och för
kompositioner. Det går enklare och snabbare att skapa musik med de verktygen.
Man måste veta vad man lyssnar på så att man kan uppskatta musiken och
katternas arbete rätt. Det finns så många monsters som aldrig blir rätt uppskattade
just därför att publiken inte förstår vad som händer på scenen och i musiken.

(Dock, i blues, kallar man progressionerna/ harmonierna för skelett.)

En bearbetare eller arrangör är någon som gjort ett musikarrangemang av
någon annans verk eller översatt/skrivit om befintliga texter. Om
bearbetningen eller arrangemanget i sig uppnår verkshöjd kan en bearbetare
få upphovsrätt till bearbetningen eller arrangemanget. Denna kan dock inte
fritt förfoga över bearbetningen utan den ursprungliga upphovsmannens
samtycke.

Om du skall använda inspelad musik är det tre rättighetshavare vars
rättigheter berörs: artister/musiker (utövare) som företräds av SAMI,
kompositörer och textförfattare (upphovsmän) som i regel företräds
av STIM samt musikbolagen som i regel företräds av Ifpi Sverige

För att musik eller en text ska vara skyddad av upphovsrättslagen
måste den ha uppnått verkshöjd, vilket innebär att den måste vara
unik. Upphovsrätten uppstår i samma stund som musiken/texten skapas
och varar under musikskaparens livstid och 70 år efter dennes död.

Nyttjanderätt är rättigheten att begagna någonting som ägs av någon
annan. Det inkluderar ibland även rätten att tillgodogöra sig eventuell
inkomst från sånt nyttjande.

Nyttjanderätten är dock inom upphovsrätten rätten att nyttja, vidaresprida
och dra ekonomisk fördel av upphovsmannens verk. Det är detta som
inom upphovsrätten ofta kallas de ekonomiska rättigheterna, vilket är åtskilt
från skaparens ideella rättigheter (rätten att erkännas som verkets upphovsman
och rätten att motsätta sig att verket vandaliseras och/eller används på ett
sådant sätt att upphovsmannens anseende kan skadas).

Den ekonomiska rätten är grunden till musikskaparnas möjlighet att få betalt
för sitt arbete. Enligt huvudregeln har musikskaparna alltid rätt till ersättning
om deras musik till exempel spelas offentligt eller spelas in och kopieras. Denna
ersättningsmöjlighet syftar till att främja musikskapandet samt motivera till
vidare skapande.

För att få framställa exemplar av någon annans musik eller göra den tillgänglig
för allmänheten genom till exempel försäljning eller ett offentligt framförande
så behöver man oftast ett tillstånd från de som skapat den.

Med licenser som Creative Commons kan också en större nyansering
av rättigheter beskrivas på objekt, vilket ger en mer praktiskt fungerande
modell för hantering av upphovsrätt utan att lagstiftningen behöver
ändras.

I jazz händer det att musikerna superimpositionerar melodin till en
känd låt om arrangemanget och tonarten tilllåter det. Citing/quoting
kallas det och man ger upphovsrättsmannen, låtskrivaren och musikerna
kudos. Idag betalar man då till den som äger upphovsrätten. Förr spelade
man i jazz max 3 takter då det inte sågs som plagiat och man höll god ton.
Lagen ändrades på 60-talet. Kanske hade Povel – eller gamla fru Stim –
hört talas om Northern Music Corp. v. King Record Distribution Co, ett mål
från 1952, där rätten kom fram till att om man tog mer än fyra takter av en
komposition, så utgjorde det upphovsrättsintrång. (I ett ännu äldre mål,
Boosey v. Empire Music Co från 1915, blev också kvantitativa resonemang
prejudicerande: sex toner eller mer skulle vara olagligt att ta, om dessa
toner också åtföljdes av en sångtext som liknade originalets.)
Povel Rammel gjorde en känd sketch av detta. Har läst här på forumet
att detta med att knycka 3 takter är en myt som uppkommit av den sketchen
men så är inte fallet alltså. Povel arbetade för att den nya upphovsrättslagen
skulle drivas igenom. Vet inte syftet med det då citing är en fin och gammal
jazztradition som inte någon direkt förlorade på.

https://slowfox.wordpress.com/2008/09/10/nar-povel-stal-tre-takter/


(Saxat bl a från Wikipedia.)

Max B; hoppas du fann några svar på din frågeställning här. :)

mvh
« Senast ändrad: 14.06.2016, 06:34:18 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack pxm!
I ärlighetens namn orkade jag inte läsa en så stor textmassa.
Om du skulle sammanfatta allt till tio rader text skulle jag klara det.
Jag försökte förstå stycket om ackordsföljder sen såg jag omfattningen på textmassan och - ta inte illa upp - gav upp.

En sak förstod jag ... inte. Det står digitala signaturer.
Hur skulle man egentligen formulerat det på 60 och 70-talet.
Finns andra relevanta ord som ger samma betydelse?
Hur beskrev man samma sak på den tiden?
« Senast ändrad: 14.06.2016, 10:42:26 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Säkert mycket matnyttigt i det saxade materialet. Två motsägelser bara...

Är låten i fråga stimmad är det upphovsrättsbrott att stjäla en melodi.
Nej det är stöld även om verket inte är stimmat.

Upphovsrätten uppstår i samma stund som musiken/texten skapas och varar under musikskaparens livstid och 70 år efter dennes död.
Yes.



En digital signatur borde väl vara något som kan beskrivas absolut med siffror, så det borde väl ha hetat samma sak på 60-talet.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Räknas stöld av trallgolv som melodistöld..?  :unsure:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Traligen om det är trallvänligt
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Digitala pattern 's är grundmönster av toner man kan utveckla i improvisationer,
solon eller melodier.... :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Digitala pattern 's är grundmönster av toner man kan utveckla i improvisationer,
solon eller melodier.... :)

Okej, då förstår jag. Hade detta något motsvarande namn på 60-70-talet, istället för digitala patterns?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Siffermönster på svenska.

http://www.paulmaine.com/2009/04/digital-patterns-in-jazz-improvisation/

Tex 2 4 6 skulle i c-dur vara mönstret: d f a


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Digitala pattern 's är grundmönster av toner man kan utveckla i improvisationer,
solon eller melodier.... :)

Okej, då förstår jag. Hade detta något motsvarande namn på 60-70-talet, istället för digitala patterns?


Har för mig att "dig it" var ett vanligt uttryck i musikkretsar på 60-/70-talet...?  :unsure:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Digitala pattern 's är grundmönster av toner man kan utveckla i improvisationer,
solon eller melodier.... :)
Okej, då förstår jag. Hade detta något motsvarande namn på 60-70-talet, istället för digitala patterns?
Har för mig att "dig it" var ett vanligt uttryck i musikkretsar på 60-/70-talet...?  :unsure:

Got it.

Stop ask stupid questions, just listen to the pattern - dig it!
« Senast ändrad: 18.06.2016, 13:28:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Digitala pattern 's är grundmönster av toner man kan utveckla i improvisationer,
solon eller melodier.... :)
Okej, då förstår jag. Hade detta något motsvarande namn på 60-70-talet, istället för digitala patterns?
Har för mig att "dig it" var ett vanligt uttryck i musikkretsar på 60-/70-talet...?  :unsure:

Got it.

Stop ask stupid questions, just listen to the pattern - dig it!

Precis! Fast lite underligt att så många gick runt och sa "siffra"..... :unsure:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Digitala pattern 's är grundmönster av toner man kan utveckla i improvisationer,
solon eller melodier.... :)
Okej, då förstår jag. Hade detta något motsvarande namn på 60-70-talet, istället för digitala patterns?
Har för mig att "dig it" var ett vanligt uttryck i musikkretsar på 60-/70-talet...?  :unsure:
Got it.
Stop ask stupid questions, just listen to the pattern - dig it!
Precis! Fast lite underligt att så många gick runt och sa "siffra"..... :unsure:

Finns olika sätt att säga det på... Nån sa istället: -
Number nine, några gånger... Vem var det?
http://www.youtube.com/watch?v=k-NwzozflCQ
« Senast ändrad: 18.06.2016, 23:38:20 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Undrar hur mycket av Dylans "If not for you" som poppade upp i skallen när Winnerbäck skrev "Köpt en bil"..... :)
« Senast ändrad: 26.06.2016, 15:17:35 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Undrar hur mycket av Dylans "If not for you" som poppade upp i skallen när Winnerbäck skrev "Köpt en bil"..... :)

Jag känner inte igen nån av titlarna...


Digitala pattern 's är grundmönster av toner man kan utveckla i improvisationer,
solon eller melodier.... :)
Okej, då förstår jag. Hade detta något motsvarande namn på 60-70-talet, istället för digitala patterns?
Har för mig att "dig it" var ett vanligt uttryck i musikkretsar på 60-/70-talet...?  :unsure:
Got it.
Stop ask stupid questions, just listen to the pattern - dig it!
Precis! Fast lite underligt att så många gick runt och sa "siffra"..... :unsure:
Finns olika sätt att säga det på... Nån sa istället: - Number nine, några gånger... Vem var det?
http://www.youtube.com/watch?v=k-NwzozflCQ


Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Hörde Tom Waits "Time" på radion och insåg plötsligt var Ola Magnell fått "Nattens vind är hemlös" ifrån. Detta erkänns också av Ola på hans hemsida.

Time:

Nattens vind är hemlös:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Vet inte varför men det känns som om Yoko Ono varit inblandad i
skapandet av den Beatles-låten.  :unsure:

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/