Kontrollrummet

Roffe H - Gimtar från barndomen (ny kör)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Glimtar från barndomen
ARTIST: Roffe
KOMPOSITÖR: Roffe H
GENRE: ?
LÅTLÄNGD: 3:19
INSPELNINGSÅR: 2016
FORMAT: mp3
 
Än så länge ett omixat utkast om minnen (och lite mer), ett försök att knyta ihop friheten man kände innan skolåldern och friheten jag har nu som ”friherre”, citerar MaxB: ”Dessa fria seniorer”
Fungerar detta som en låt, i så fall vad göra mer?

ÄNDRINGAR 160502
Har lagt om gitarrfills, lagt till orgel, dragit ner kompgitarrer höger och vänster kanal samt sänkt kören något.


Mmm…   
En sliten boll, en fotbollsplan
där bodde vi nästan hela dan
Sommarn verka´aldrig ta slut
vi tog vara på varenda minut
Höll på fast solen gått ner
ändå ville vi bara ha mer

Jag fick en spänn till mattine´
det var alltid nå´t vi ville se
När filmen va´ slut, ut till lek å´stoj
blev både indian å´cowboy
Höll på fast solen gått ner
ändå ville vi bara ha mer

Mmm… munspel
Var ute i det fria så klart
sitta inne var otänkbart
Nå´n ropa: Nu e´de´mat!
vi tyckte det lät mest som tjat
Höll på fast solen gått ner
ändå ville vi bara ha mer

Fri igen som pensionär
kan inte bli bättre än så här
Som barn igen, fast i kubik
när jag får pyssla med min musik
Jag håller på fast solen gått ner
och ända vill jag bara ha mer
Mmm…
« Senast ändrad: 16.05.2016, 14:24:50 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt att musiken flödar igen!
Bra lir och bra idé och bra sång och...
...mixen:

Gitarrerna som gör kompgrejer på sidorna är enligt mig för höga i volym eller gör för mycket under sången hela tiden.
Vet inte vad som gör mig mer nöjd, Kanske att de är lägre i volym, kanske att de gör andra enklare saker oftast och ibland gör det de gör nu, bara inte hela tiden.
« Senast ändrad: 01.05.2016, 21:42:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
AAhhh ljuva 60-tal. Javisst precis så var det-  man ville inte gå in. Underbar låt och nostalgitripp och att du var så bra på munspel har jag missat. Mixen: jag hör något i det höga frekvensområdet på slutet här och var som jag inte kan identifiera men som inte borde vara där. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härligt att musiken flödar igen!
Bra lir och bra idé och bra sång och...
...mixen:

Gitarrerna som gör kompgrejer på sidorna är enligt mig för höga i volym eller gör för mycket under sången hela tiden.
Vet inte vad som gör mig mer nöjd, Kanske att de är lägre i volym, kanske att de gör andra enklare saker oftast och ibland gör det de gör nu, bara inte hela tiden.


Har sänkt gitarrerna på sidorna, dessutom ändrat panoreringen på alla kompgitarrer, vi får se om det blev bättre så?
Roffe H
« Senast ändrad: 01.05.2016, 22:53:35 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
AAhhh ljuva 60-tal. Javisst precis så var det-  man ville inte gå in. Underbar låt och nostalgitripp och att du var så bra på munspel har jag missat. Mixen: jag hör något i det höga frekvensområdet på slutet här och var som jag inte kan identifiera men som inte borde vara där. :D

Kul att du gillar Eddi. Visst, lite nostalgi måste vi ha. Vet inte riktigt vad du menar (det odentifierbara) jag har i alla fall fixat och donat lite på slutet så får vi se? Tack för lyssning och dina synpunkter
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Visst funkar det här - svenskt låtsnickeri av det bättre slaget! Påminner om Le Marc, fast en mer positiv version av Sverige och livet här. Det är sympatiskt och har en generös känsla!

Mycket bra - att fortsätta och göra klart - absolut!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härlig nostalgitripp Roughe!  Man är tillbaks på skolgården och joxar med trasan!  :)
Vad jag reagerade på vid lyssningen är att ah-rösten är lite för stark och
kunde haft aningen mer reverb, så att all sång hamnade i samma "rum".
Leadsången tycker jag kunde kanske haft något lite mindre eko... Snyggt munspel!
Tror också att en Hammondorgel, som ligger och plockar i bakgrunden, skulle sitta fint som komplement här!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Moma, Asti: tack för lyssning och kommentarer. Har läst förslagen , och snickrar väl vidare...
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Underbart charmig text! Fin helhet med den enkla melodin, de gifter sig verkligen. Jag hör en sur gitarr i vänster kanal innan första versen. Spelar något plock som låter illa.  Annars fin nostalgitripp som Asti skrev. Fint./Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Underbart charmig text! Fin helhet med den enkla melodin, de gifter sig verkligen. Jag hör en sur gitarr i vänster kanal innan första versen. Spelar något plock som låter illa.  Annars fin nostalgitripp som Asti skrev. Fint./Toby

Tack för lyss, tyck och påpekande om vissa brister. Har haft problem med intonering på min tele, har lagt om båda kompgitarrerna samt plockguran och hoppas på lite bättring nu.  :)
/Roffe H
« Senast ändrad: 03.05.2016, 21:57:07 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu ligger gitarrerna exemplariskt behagligt med i hela låten och lite högre på vissa ställen och sen tillbaka i volym igen. Bra dynamik.
Ta ner volymen på munspelet från 90 sekunder. Det ligger nu ovanpå övriga instrument och kör med sin volym, i mixen.

Hur många spår har du möjlighet att använda och hur många använder du nu?
Funderar på om du vill testa det jag brukar göra, som exempel vid 30 sekunder (Sommarn verkar aldrig ta slut och framåt)
lägga fyra stämmor på dessa toner, så att samma ton sjungs av två körstämmor, en på varje sida, där de höga ligger lite längre ut på sidorna.

E sen D (samtidigt med) A sen G                         A sen G (samtidigt med) E sen D
Vänster i ljudbild                                                                      Höger i ljudbild
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jorå en underbar låt som sätter sig bra och jag hör fortfarande de odefinierade höga lätena på Mmm-kören i slutet vete 17 vad det är men det hörs nästan inte alls så du kan nog bortse från det. Härlig låt är det anyway :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Man b liri glad av det här.

Låter proffigt i mina öron, efter fifflandet me volymerna.

Mysig skapelse!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Max, Eddi, Dividend: Tack för lyss och tyck...är på landet och kan inte fixa värst mycket här, vid hemkomsten ska jag lyssna noga och se vad jag kan göra, kul att Dividend blir glad, sånt värmer  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Härlig nostalgi! Tänk om dagens ungdomar kunde slita sig från datorn...  Bra lirat och bra låt! Mixen sitter som en smäck i mina öron.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härlig nostalgi! Tänk om dagens ungdomar kunde slita sig från datorn...  Bra lirat och bra låt! Mixen sitter som en smäck i mina öron.

Tack för lyssning och tyck zorrow. Håller med dig, även om det var andra tider när jag växte upp, ungarna skulle må bättre med lite mer uteliv. Nu är det min tur att "sitta inne med datorn".  :lol: Har lagt en ny kör, dragit ner munspelet pytte och försökt bli av med oljud på slutet.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Behaglig lyssning. Skön omväxling med hur och när körerna kommer in, orgeln,  stämmorna med gitarrer (tänkte först det var saxofon) och hur munspelet kommer in. Tycker nivåerna på samtliga instrument och sången ligger riktigt bra. Jag skulle troligen minska volymen lite, ytterst lite, på Aah-körpaketet generellt.
Mysig låt och skönt sound!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter fint nu! Skulle dock kunna tänka mig en liten höjning av orgeln (har svårt att höra den....)
och en smula sänkning av aah-kören i verserna!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack alla för återlyssning och tips. Ska se över nivåerna ytterligare en gång innan jag lägger upp som färdig
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra nu är de odefinierbara ljuden puts väck :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Eddi, har sänkt Ah-kör ett snäpp och höjt orgeln pytte, tycker den känns färdig nu...
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Känns riktigt skön nu!
Vilken bra låt i riktigt skön svensk anda!

Du har gjort det... igen, Roffe!   :wub:
« Senast ändrad: 12.05.2016, 10:38:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vilken härlig feel-goodmusik á la nostalgi  :rolleyes: :wub:

Känner igen mej en del i hur barndomen var, lite annorlunda mot nu.

Det var bättre förr för ungarna!

Tack för musiken Roffe, du satte huvét på spiken-igen  :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
MaxB och Marre: Tack för uppmuntrande och positiva kommentarer, det är sådant som gör att man tycker det är roligt att fortsätta skapa,  dyka in lurarna och vrida på "kranarna", man blir glad och inspirerad.  :D
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Fin sommargoding ..nu är den ju klar ser jag men visst hade kompgurorna som leker på sidorna kunnat vara upp ett myrben Men det är en smakis :) ..För visst låter den klar


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fin sommargoding ..nu är den ju klar ser jag men visst hade kompgurorna som leker på sidorna kunnat vara upp ett myrben Men det är en smakis :) ..För visst låter den klar

Tack för lyssning och tips Marsall, myrben blev det samt en svarskör på "bara ha mer", förhoppningsvis så tillförde det något...  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har inte läst vad andra skrivit - tycker att det är en skön låt - Lätt att sjunga med i :D
Har eg inget att sägaang kritik - men kanske ligger sången liite för högt ... men bara kanske?
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har inte läst vad andra skrivit - tycker att det är en skön låt - Lätt att sjunga med i :D
Har eg inget att sägaang kritik - men kanske ligger sången liite för högt ... men bara kanske?
/G

Tack för lyss och tyck, har själv funderat över leadsången, sänkte den ett myrben...så nu får det väl räcka  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)