Kontrollrummet

Palestisrael

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
LÅTNAMN: Palestrisrael
ARTIST/GRUPP:Zorrow
GENRE:Prog/Metal
LÅTLÄNGD: 3:30
KOMPOSITÖR: Zorow
INSPELNINGSÅR:2016
FORMAT: mp3





I höstas åkte jag och en polare till Jerusalem. Det var precis när våldet hade börjat eskalera igen. På marknaden, dagen innan vi besökte ett nästan spöklikt tomt Jerusalem, hade en kvinna blivit skjuten. Guiden kunde peka ut den exakta platsen där vi stod. En annars fantastisk upplevelse i en stad där tre världsreligioner möts svärtades ner av våldsyttringar och misstänksamhet. Något nervösa traskade vi ändå runt hela touren med vår guide och missade endast klagomuren som var avstängd av militären då man befarade hämndaktioner. Vi såg tack och lov inget fysiskt våld men väl ett antal vidriga våldsyttringar i form av skanderande (tillresta) folkmassor. De som bodde i gamla staden innanför murarna (ca 50 000 invånare); muslimer, judar och kristna höll sams och var vänner. Våldet och våldsyttringarna kom från tillresta fanatiker (allt enligt vår guide som hade en judisk mor och en arabisk far). Man kan bara hoppas att det kan bli lugn och ro i denna fantastiskt intressanta stad.

Det blev i alla fall en låt...

Och text:
To get away
To the Promised Land
Another trip in to the Holy Land

Wineglass is full
Another beer
Flying a plane in to the land of sand

And when we get
Dripping with sweat
Into the city of a mega death

My heart is cold
As sorrow rules
The history cannot repeat itself

In the sand
Hope of land
In the sand

A few more steps
Into the depths
A screaming crowd and then the scene is set

They wave their flags
All dressed in rags
And then the hatred starts to spread itself

And when we get
Dripping with sweat
Into the city of a mega death

My heart is cold
As sorrow rules
The history cannot repeat itself

In the sand
Hope of land
In the sand




Emottager tacksamt all form av konstruktiv kritik.
« Senast ändrad: 20.05.2016, 22:41:03 by zorrow »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Grymt bra ös - sången ska upp lite, annars har jag inget att tillägga egentligen. När du höjt sången (om du höjer vill säga) så sparar jag ner den :D

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lite arabiska skalor på inledande solot?

Snygga riff - flyter på bra. Kanske ska sången upp lite som sagts.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Sköna influenser i slingorna! Och som sagts, bra energi - rakt igenom. Om det ska dras i några kranar för att få fram leaden skulle jag dra försiktigt, kanske du kan ge den lite mer utrymme genom att skära ut lite med eq, snarare än att höja. Ibland känner jag att just energin och öset tappar när sången blir "liggandes ovanpå"...typ. Om jag skulle lyfta något så är det nog kören i mitten och slutet - den kunde få kliva fram 3 db - eller så.

Bra låt, bra balanser och kraft!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilket driv!
Ja, sången ska tydliggöras på något sätt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Javisst, vilket härligt drag, kan hålla med om sången. :) Härliga gitarrer.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härligt röj, verkligen! Skitsnygga gitarrer och även fina insatser i övrigt!
Sången är kanske lite för ren och snygg....skita gärna till den en aning med dist o.d.  :)
Möjligen ska leadsången höjas pyttelite, men absolut kören!
Mixen är bra i övrigt! Som jag hör det kunde basen kanske varit lite tyngre, men det kan bero
på min bristande förmåga att höra bas ordentligt...
Hade jag kunnat få till det här tunga soundet skulle jag gjort Taubes Nocturne så här som ett bidrag till festivalen!  B)
/Asti
« Senast ändrad: 26.04.2016, 15:31:16 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
En skön zorrow röjare!  gott för öronen  :) Ja sången måste upp och vill du så fyll på med mer reffekör o gör den liite större o basen upp ett myrben ..Rock on" B)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Grymt bra ös - sången ska upp lite, annars har jag inget att tillägga egentligen. När du höjt sången (om du höjer vill säga) så sparar jag ner den :D

/Gurano

Tack Gurano, har skurit och pillat upp sången lite till inkl kören.  :D

Lite arabiska skalor på inledande solot?
Snygga riff - flyter på bra. Kanske ska sången upp lite som sagts.

Tack för lyssning. Jag har en förkärlek för lite orientaliska inslag.

Sköna influenser i slingorna! Och som sagts, bra energi - rakt igenom. Om det ska dras i några kranar för att få fram leaden skulle jag dra försiktigt, kanske du kan ge den lite mer utrymme genom att skära ut lite med eq, snarare än att höja. Ibland känner jag att just energin och öset tappar när sången blir "liggandes ovanpå"...typ. Om jag skulle lyfta något så är det nog kören i mitten och slutet - den kunde få kliva fram 3 db - eller så.

Bra låt, bra balanser och kraft!

MOMA
Sköna influenser i slingorna! Och som sagts, bra energi - rakt igenom. Om det ska dras i några kranar för att få fram leaden skulle jag dra försiktigt, kanske du kan ge den lite mer utrymme genom att skära ut lite med eq, snarare än att höja. Ibland känner jag att just energin och öset tappar när sången blir "liggandes ovanpå"...typ. Om jag skulle lyfta något så är det nog kören i mitten och slutet - den kunde få kliva fram 3 db - eller så.

Bra låt, bra balanser och kraft!

MOMA

Japp, jag har också svårt för när sången ligger utanpå mixen i denna typ av musik. EQat en del och tror den ligger kvar i mixen med större tydlighet.

Vilket driv!
Ja, sången ska tydliggöras på något sätt.

Tack för tyck! :D
Javisst, vilket härligt drag, kan hålla med om sången. :) Härliga gitarrer.
/Roffe H

Tack Roffe! Kul att gitarrerna fallet på läppen. :D
Härligt röj, verkligen! Skitsnygga gitarrer och även fina insatser i övrigt!
Sången är kanske lite för ren och snygg....skita gärna till den en aning med dist o.d.  :)
Möjligen ska leadsången höjas pyttelite, men absolut kören!
Mixen är bra i övrigt! Som jag hör det kunde basen kanske varit lite tyngre, men det kan bero
på min bristande förmåga att höra bas ordentligt...
Hade jag kunnat få till det här tunga soundet skulle jag gjort Taubes Nocturne så här som ett bidrag till festivalen!  B)
/Asti

Tack Asti. Sången skitad och jag sjöng om lite också. Basen har jag inte rört då den mullrar ordentligt i mina lurar (lagbas) men jag kan ha fel  :unsure:.

En skön zorrow röjare!  gott för öronen  :) Ja sången måste upp och vill du så fyll på med mer reffekör o gör den liite större o basen upp ett myrben ..Rock on" B)

Tack för feedback. Sången skitad och utskuren. Basen har jag som sagt inte vågat röra. Provade med en höjning men tyckte att det blev för mullrigt.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En härligt ösig Zorrow tycker, kanske lite ösigare än vanligt gillar mellanröjet med guran o drumsen det flödar på bra där. Lägg gärna upp texten fast man hör ju tydligt vad du sjunger. Jerri hälsar "lär av Lemmy" vad han nu menar med det, fast det var förra versionen :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Helt suveränt sound du fått till, du har verkligen lyckats förfina 'Zorrow-soundet'
Sången ligger inte för högt utan tvärtom, i denna musikstil gillar jag när sången får 'kämpa' lite..
Är det något du kan tänka på är det reverbet som inte riktigt faller mig på läppen, inte att det ligger för mycket, men
det låter lite för burkigt/kompakt om den,gillar mer luftiga diton, men det kanske bara är en personlig smaksak..
Basen ligger perfekt, den känns och hörs precis så mycket som det ska... BRAVO, soundmässigt det bästa jag hört från dig..
Spännande betraktelse om en legendarisk plats oxo !!   
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
En härligt ösig Zorrow tycker, kanske lite ösigare än vanligt gillar mellanröjet med guran o drumsen det flödar på bra där. Lägg gärna upp texten fast man hör ju tydligt vad du sjunger. Jerri hälsar "lär av Lemmy" vad han nu menar med det, fast det var förra versionen :D

Jag tror att Jerri menar att Lemmy bytte en liter whisky om dagen mot en liter vodka blandad med juice när han fyllde 68 år. Tack och lov så är jag inte så gammal ännu  :P Texten kommer ovan.

Helt suveränt sound du fått till, du har verkligen lyckats förfina 'Zorrow-soundet'
Sången ligger inte för högt utan tvärtom, i denna musikstil gillar jag när sången får 'kämpa' lite..
Är det något du kan tänka på är det reverbet som inte riktigt faller mig på läppen, inte att det ligger för mycket, men
det låter lite för burkigt/kompakt om den,gillar mer luftiga diton, men det kanske bara är en personlig smaksak..
Basen ligger perfekt, den känns och hörs precis så mycket som det ska... BRAVO, soundmässigt det bästa jag hört från dig..
Spännande betraktelse om en legendarisk plats oxo !!   

Tackar Maestro! Även om jag är otroligt osäker på sånginsatsen... Det där med olika reverb är tyvärr överkurs för mig men jag vore tacksam att få lära mig mer om saken. Vi hörs kompis!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack för alla kreativa kommentarer. Dags för flytt.  :D


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Dean här har jag missat. Vilket ös och vilka snygga gitarrer! En blandning mellan psykedelia och heavy metal. Snyggt sound./Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Henric

Det låter fräckt och bra - snyggt och tight lirat - gillar ljudbilden!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!