Kontrollrummet

MOMA – Jericho

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
"Jericho"
En låt som rann till när undertecknad fibblade med sin tolva. Den utvecklades och formades sedan i takt med att texten växte fram. Myten om Jerichos murar kanske känns igen, men den här gången tycks den övergå till den verklighet vi lever i nu – i vårt Europa:) Den är tänkt som en av de sista låtarna i samlingen prog som det snickras på just nu. Jag har försökt hålla en konsekvent stil och mix mellan de olika spåren (Welcome, Smile, Here We go Again, Beyond the Ridge of Time mfl). Satsar som vanligt på att få lite hyfs på arr och sångspåren, vilket gör att det tar sin tid att skruva. (tack till bribed ant för generösa tips i dennes eleganta studio - det lyfte)

Tankar och tips är som vanligt varmt välkomna!

(uppdaterad ny mix 2016-04-26)

MOMA
« Senast ändrad: 26.04.2016, 23:15:14 by MOMA »
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skitsnyggt det här också och passar fint in i sviten "Beyond...."!
Bra låt och mycket kompetent framfört, speciellt sången! Några småsaker:
Sången ligger lite lågt när den startar vid "Looking from a distance...." (55 sek)
och bakgrundssången vid ca 135 sek är också aningen låg.... Basen upplever jag som lite anonym.
Mixen kunde kanske breddas lite för att utnyttja stereobilden mer, men inte nödvändigt.
Snyggt hur du leker med tempot mellan snabb vals och långsam 4-takt! Kanon!
/Asti
« Senast ändrad: 25.04.2016, 16:17:28 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En bra låt med Genesis-förtecken!
Lite snubbel på guran precis i början men det är eg så lite att det inte spelar någon roll.

Asti å jag upplever nog låten lite olika - basen är inte anonym i min lyssning - den hörs bra. Jag tycker nog snarare att mixen är lite svagt bullrig i mina lurar. På något sätt är sången för nära örat med bullrig väv omkring så att sången drunknar lite.

Ja så upplever jag låten.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra puls i låten o basen tillför gått i pumpandet av låtens framfart  :) Släppguran som gör ackorden kanske bättre o lägga på en kant ..nu drunknar den i den i helheten o dety är ju synd för den är go den med ..Sången kommer inte fram i sin tydlighet heller ..bredda helheten så blir den nog bättre placerad ..Fina fisken B)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Något har gjorts eftersom det låter ännu lite bättre nu. Good shit  ;)
« Senast ändrad: 28.04.2016, 16:24:33 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Skitsnyggt det här också och passar fint in i sviten "Beyond...."!
Bra låt och mycket kompetent framfört, speciellt sången! Några småsaker:
Sången ligger lite lågt när den startar vid "Looking from a distance...." (55 sek)
och bakgrundssången vid ca 135 sek är också aningen låg.... Basen upplever jag som lite anonym.
Mixen kunde kanske breddas lite för att utnyttja stereobilden mer, men inte nödvändigt.
Snyggt hur du leker med tempot mellan snabb vals och långsam 4-takt! Kanon!
/Asti


Hallå Asti - tack för feedback!!

Har nu noterat och agerat :lol:

Har gått in och breddat på ett antal spår, bland annat de två tolvorna, pianot och ett par körspår – och jag känner att det tveklöst blev lite ledigare kring leaden och mer luft i arret. Jag har också gått in med en envelope i inledningen som du tog upp, och jag tror nu att sången kliver fram 2-3 db just där det var lite kritiskt.

Hör efter om du tycker det har lyft - undertecknad tackar i alla fall för hjälpen!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
En bra låt med Genesis-förtecken!
Lite snubbel på guran precis i början men det är eg så lite att det inte spelar någon roll.

Asti å jag upplever nog låten lite olika - basen är inte anonym i min lyssning - den hörs bra. Jag tycker nog snarare att mixen är lite svagt bullrig i mina lurar. På något sätt är sången för nära örat med bullrig väv omkring så att sången drunknar lite.

Ja så upplever jag låten.

/Gurano

Mr G - tack för inspel. Jag har nu lättat mixen både på lead och helhet - mer luft in och ett snäpp mer db till sången. Hoppas du hör det, men jag tycker den har fått bättre skärpa och "air".

Tack för tips och respons!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Bra puls i låten o basen tillför gått i pumpandet av låtens framfart  :) Släppguran som gör ackorden kanske bättre o lägga på en kant ..nu drunknar den i den i helheten o dety är ju synd för den är go den med ..Sången kommer inte fram i sin tydlighet heller ..bredda helheten så blir den nog bättre placerad ..Fina fisken B)

Marchall to the rescue! Tack för återspel - har nu lyft guran ett snäpp till höger och breddat ett antal andra spår - och katta-vips blev det mer luft och tydligare lead (tycker undertecknad då :)

Tackar för assistans!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Nu smakar ackordguran riktigt gott. o sången e ju perfa nu o basen oj den pumpar gotters som sagt o håller låten i sitt grepp ! Topp!  B)


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Riktigt skön låt som tog mig ett par ggr att komma in i. Gillar den tolvsträngade väldigt mycket (blev köpsugen  :D). Fräckt  mellanspel vid 129. Versraden "You can hide in the shadows but you don´t hold the key to the sea" var riktigt bra. Får den nutida aspekten att titta fram. Hade nog lite svårt att höra texten annars men det kan ju beror på mig och inte mixen. Elgitarren på slutet som accentuerar runt 260 kunde jag tycka vara lite pytte starkare. Kanonbra ljud både på sång och instrument tycker jag! Var detta sista delen i din svit?/Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oundvikligen känner man man proggen från Genisis-eran komma svallande över en - fantastiskt bra och skön låt. Nån skrev att basen var lite borta det upplevde inte jag men jag fastnade på det där höga e:et eller vad det är som plingar igenom hela låten typ - måste man ha det? Kan det sänkas? I alla fall störde det mig lite men jag kanske skulle sakna det om det plötsligt inte fanns där? Viktigt att det i så fall kommer på mikrosekunden rätt jag tyckte mig höra att det sladdade lite här o var.

Och inte sjutton skulle du kunna hålla Phil Collins lugn vid brejken från 125 och 143 eller var det var, han skulle banka in minst 16 pukslag till där. Kan du svälla ut som Gabriel på rösten så skulle det passa vid 230 nånstans för att sedan återgå till det lugna sköna sjungandet.

Men bortsett från mina spontana tankar - applåder - proggen lever :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
ytteligare en pärla, skitskön låt!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Riktigt kompetent och en trevlig lyssning.
Kan inte jämföra med något, men någon skrev Genesis och det ligger rätt nära mitt intryck!
Känns klart, men vad vet jag :)

Snyggt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Riktigt skön låt som tog mig ett par ggr att komma in i. Gillar den tolvsträngade väldigt mycket (blev köpsugen  :D). Fräckt  mellanspel vid 129. Versraden "You can hide in the shadows but you don´t hold the key to the sea" var riktigt bra. Får den nutida aspekten att titta fram. Hade nog lite svårt att höra texten annars men det kan ju beror på mig och inte mixen. Elgitarren på slutet som accentuerar runt 260 kunde jag tycka vara lite pytte starkare. Kanonbra ljud både på sång och instrument tycker jag! Var detta sista delen i din svit?/Toby

Tack för bra respons! Ska kika på gitarren mot slutet, kan handla om 2-3 db?

Jag är ledsen, men det är inte riktigt över än  :D  Det mixas just en mycket invecklad historia som bör ligga färdig inom en vecka. Och sedan har vi en instrumental som ev kan dyka upp därefter. Så håll ut, vi ser slutet där borta vi horisonten :rollekes:

Tack för inspel!!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mumma för öronen!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Inloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil

Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Nu smakar ackordguran riktigt gott. o sången e ju perfa nu o basen oj den pumpar gotters som sagt o håller låten i sitt grepp ! Topp!  B)

Tackar - det är just detta som är den stora charmen med KR - att här finns ett antal kompetenta figurer som faktiskt kan hjälp en när det inte riktigt är klockers!

Bra feedback, gracias Marsall!

MOMA

MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Oundvikligen känner man man proggen från Genisis-eran komma svallande över en - fantastiskt bra och skön låt. Nån skrev att basen var lite borta det upplevde inte jag men jag fastnade på det där höga e:et eller vad det är som plingar igenom hela låten typ - måste man ha det? Kan det sänkas? I alla fall störde det mig lite men jag kanske skulle sakna det om det plötsligt inte fanns där? Viktigt att det i så fall kommer på mikrosekunden rätt jag tyckte mig höra att det sladdade lite här o var.

Och inte sjutton skulle du kunna hålla Phil Collins lugn vid brejken från 125 och 143 eller var det var, han skulle banka in minst 16 pukslag till där. Kan du svälla ut som Gabriel på rösten så skulle det passa vid 230 nånstans för att sedan återgå till det lugna sköna sjungandet.

Men bortsett från mina spontana tankar - applåder - proggen lever :D

Tack för mycket positivt och relevant återspel!!

Den lite lätt plingande tonen är en kombo av en 6-strängad och två 12.or. Har vridit och vänt en del på mixen av gitarrerna och kanske kan jag fila ner den en aning, men den låter ungefär så när jag lirar den live (kanske är det filuren som vevar på guran som ska bytas ut :)
Vad gäller trummorna, så ligger jag just i förhandling med Hagis om att få ett nytt trumm-arr inspelat. Och känner jag honom rätt så kommer det nog braka loss i fills och rundgångar :) Jag får återkomma så snart spåren är klara.

Ja, jag hoppas proggen lever - på soundcloud kommer det massor av kloka och positiva kommentarer på spåren, så den är definitivt inte riktigt död :D https://soundcloud.com/moma-10

Ha det gott så hörs strax igen!

MOMA

MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
In Hagis we trust :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst, kanonbra :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
ytteligare en pärla, skitskön låt!


Tackar Bjurte - det värmer alltid när man sitter där och trasslar med strängarna  :D

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Riktigt kompetent och en trevlig lyssning.
Kan inte jämföra med något, men någon skrev Genesis och det ligger rätt nära mitt intryck!
Känns klart, men vad vet jag :)

Snyggt!

Thanks Div! Har försökt hantera arr och mixar utifrån det jag själv kallar klassisk prog - ett par av spåren gjorde sig bäst så och när jag sedan skrev nya, ville jag ha konsekvens för att hålla ihop helheten. En hel del nya syntar och infall hade nog aldrig fått plats då, men det kallas konstnärlig frihet :)

Tack för positiv kommentar!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Riktigt bra detta!  :wub:

Tack Hasse! Vet inte om det normalt är "din melodi", men positiva kommentarer som den där är alltid välkomna in i studiodunklet där nästa alster kranas fram :D

Ha det gott!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tjingeling Pling Pling!
Ser att den ligger under färdiga. När jag såg Hagis nämnas kollade jag efter info i första inlägget i tråden och såg ... att jag inte såg.  B)
Tror vi blivit sämre på att följa gammal önskan om konsekvens. Den kanske är föråldrad? Tror jag glömmer själv ibland:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=7.msg7#msg7

Använd ALLTID följande template för att berätta mera om låten:
LÅTNAMN:
ARTIST/GRUPP:
GENRE:
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR:
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 12.05.2016, 10:37:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Visst, kanonbra :D
/Roffe H

Kort och koncis kommentar - och upplyftande positiv!! (kan behövas när det är som värst :)

Tackar Roffe!!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Henric

Hur gött som helst - du har en ärlig sångröst med karaktär!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Hur gött som helst - du har en ärlig sångröst med karaktär!

Mvh Henric

Ett mycket varmt (de är kring 30° här) tack för en positiv kommentar! Fixar, petar och pular med ett nytt alster i prog-serien, och det är klar uppförsbacke i dessa semesterdagar:)

Ha det gott Henric!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Något har gjorts eftersom det låter ännu lite bättre nu. Good shit  ;)

Dina tips på hertzen är tricket - öppnar upp och skapar helt nytt utrymme och luft för arret att jobba i!

Så en tackar å bugar!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad biomoib

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 90
    • Visa profil
Oj, detta var imponerande! Kompetent spelat och sjunget! Jag får bara lite knottror av boggiebasen som känns helt malplacerad...


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Tack för respons biobomb! Tja basen och rytmen kom liksom av sig självt när tolvan och ackorden kom på plats. Smaksak, men just den taktkombinationen tycker undertecknad är delikat, om man hittat rätt komp och sångmelodi. Och just här blev de som det blev  :D


Ha det gott!

MOMA

MOMA - Music Of Modern Artists