Kontrollrummet

Prinsessa

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hammagrella

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • Hammagrellas Universum
LÅTNAMN: Prinsessa
ARTIST/MEDVERKANDE: Hammagrella
KOMPOSITÖR: Hammagrella
GENRE: ?
LÅTLÄNGD: 3:03
INSPELNINGSÅR: 2016

FORMAT: mp3

Jaha, ett tag sedan jag postade ngt här, men nu har jag äntligen fått upp en fungerande mini-hemstudio och börjat experimentera lite igen.
Har fortfarande en del issues med att välja rätt pluggar och effekter och framförallt att mastra och mixa på ett vettigt sätt, så jag är inte nöjd med ljudbilden. Men jag har åtminstone fått in några låtar som kan jobbas vidare med.

Den här, "Prinsessa" ska förvisso vara rätt stökig, men jag skulle vilja få till ett öppnare/bredare och renare sound. Den är rätt grötig och komprimerad just nu.

Men synpunkter på allt möjligt vore förstås uppskattat!

Det är VST-trummor/bas/keys och lite elgura och agura bara.


Hammagrella "Prinsessa" [mp3=200,20,0,left]http://www.hammagrella.se/music/PRINSESSA.mp3[/mp3]





www.hammagrella.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Rolig och ösig idé!

Skulle vilja ha högre volym på leadsången och rakare signal från leaden. Vad har du för effekter på den?
Det bakomliggande ljudet som låter som det skulle kunna vara blås låter roligt!
Härligt att distgitarrerna öser på på rätt ställen och sen håller tillbaka.
Högre volym på leaden och högre volym på körerna tror jag på.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Svänger fint detta, men hela sångpaketet måste upp i volym, låter väldigt långt bort och instängt nu. För övrigt känns det som en bra låt.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du har fått bra tips, lite grötigt nu ja speciellt i förhållande till dina andra låtar i ditt universum vilket var en kul tur att grumsa ner sig i. Rekommenderas till andra :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hammagrella

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • Hammagrellas Universum
Du har fått bra tips, lite grötigt nu ja speciellt i förhållande till dina andra låtar i ditt universum vilket var en kul tur att grumsa ner sig i. Rekommenderas till andra :)

Haha, tack för det. Och tack för synpunkter, ska se över sångmixen framförallt som ni föreslår. Tänkte lite Iggy/Raw Power i soundet när jag gjorde den, men håller med om att den skulle vinna på lite mer skärpa.
www.hammagrella.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ösig låt och bra sång! Några funderingar efter att ha lyssnat ett par gånger:
Vad gäller mixen tycker jag disten ligger för högt och ligger på lite för mycket.
Den kunde tystna ibland och göra plats för sången i speciellt verserna.
För att bredda ljudet kan du spela in samma sak två gånger och
panorera ut dom åt varsitt håll, t.ex den distade gitarren och/eller det akustiska kompet.
Något mer reverb kan du nog ha på sången. Det finns också en s.k. ADT-plugg,
som simulerar dubbning och gör t.ex sången lite "fylligare". Den brukar jag använda.
En kompande elgitarr till, som bara är något distad skulle kunna komplettera...
Om du sänker distgitarren kommer resten fram bättre. Om inte bör du nog höja
trummor och bas. Jag brukar göra så att bas, trummor och sång ligger rätt så centrerat,
medan övriga spår kan fördelas ut i stereoperspektivet, så att det blir jämnt fördelat åt båda håll.
/Asti
« Senast ändrad: 22.04.2016, 18:06:14 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Asti drämmer huvudet på spiken. Jobba mer med stereoperspektivet. Nu låter det som om allt utom trummor ligger i mitten. Dubba kompgitarrer och panorera ut fullt åt vänster och höger. Dubba stämsången och panorera ut cirka 60% till höger respektive vänster.
Leadsång, närmickad virvel, baskagge och basgura är väl egentligen det som med fördel ligger i mitten. Överhäng kan panoreras fullt och eventuella rumsmickar får du känna dig fram med hur stort du vill att ditt trumset ska vara. Hi-hat lite till vänster (drummers view). Övriga komponenter får du placera ut så att dom kompletterar varandra. På så sätt får du bort en del "grötighet" och leadsången kommer fram bättre när den inte behöver slåss med alla andra instrument i mitten.
« Senast ändrad: 22.04.2016, 22:01:58 by jonnerstone »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Du har fått bra tips från Asti :D
Stilen påminner mig lite om Torsson  B)

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Läcker låt som kan bli riktigt läckerol" om du jobbar med tipsen du fått redan så den blir lite mer punsch i den på brädden  B).. rock on"


Utloggad hammagrella

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • Hammagrellas Universum
Tack för alla väldigt bra tips. Jobbar på breddning nu, med mera. Återkommer.
www.hammagrella.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Dig har man verkligen saknat med dina geniala och galna texter. Tycker absolut denna håller men det finns som sagt en del att göra med mixning. Trummorna låter lite statiska och en aning mesiga.Vet inte vad du använder för plugg där.  :)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Bra rock :D :D

Kör vidare, jag är ingen mästare på mixning men jag hör ju potentialen!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan