Forum > Demolåtar
Prinsessa
Asti:
Ösig låt och bra sång! Några funderingar efter att ha lyssnat ett par gånger:
Vad gäller mixen tycker jag disten ligger för högt och ligger på lite för mycket.
Den kunde tystna ibland och göra plats för sången i speciellt verserna.
För att bredda ljudet kan du spela in samma sak två gånger och
panorera ut dom åt varsitt håll, t.ex den distade gitarren och/eller det akustiska kompet.
Något mer reverb kan du nog ha på sången. Det finns också en s.k. ADT-plugg,
som simulerar dubbning och gör t.ex sången lite "fylligare". Den brukar jag använda.
En kompande elgitarr till, som bara är något distad skulle kunna komplettera...
Om du sänker distgitarren kommer resten fram bättre. Om inte bör du nog höja
trummor och bas. Jag brukar göra så att bas, trummor och sång ligger rätt så centrerat,
medan övriga spår kan fördelas ut i stereoperspektivet, så att det blir jämnt fördelat åt båda håll.
/Asti
jonnerstone:
Asti drämmer huvudet på spiken. Jobba mer med stereoperspektivet. Nu låter det som om allt utom trummor ligger i mitten. Dubba kompgitarrer och panorera ut fullt åt vänster och höger. Dubba stämsången och panorera ut cirka 60% till höger respektive vänster.
Leadsång, närmickad virvel, baskagge och basgura är väl egentligen det som med fördel ligger i mitten. Överhäng kan panoreras fullt och eventuella rumsmickar får du känna dig fram med hur stort du vill att ditt trumset ska vara. Hi-hat lite till vänster (drummers view). Övriga komponenter får du placera ut så att dom kompletterar varandra. På så sätt får du bort en del "grötighet" och leadsången kommer fram bättre när den inte behöver slåss med alla andra instrument i mitten.
Gurano:
Du har fått bra tips från Asti :D
Stilen påminner mig lite om Torsson B)
/G
Marsall:
Läcker låt som kan bli riktigt läckerol" om du jobbar med tipsen du fått redan så den blir lite mer punsch i den på brädden B).. rock on"
hammagrella:
Tack för alla väldigt bra tips. Jobbar på breddning nu, med mera. Återkommer.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida