Forum > Färdiga produktioner

Harmonica mike/ MARJA-LENA FINAL MIX!!!

<< < (8/15) > >>

Harmonica mike:

--- Citat från: Tant Fransa skrivet 18.09.2007, 21:11:29 ---Jättesnyggt! Sången: tycker du lyckas otroligt bra med cisset i "gigant"-oktaven (eller vad det heter så långt ned "sub-kontra-bas..."?). Revbenen vibrerar. Däremot känns det som om du har en liten resa på väg ned. E-et inte lika övertygande, och iofs kan man hävda konstnärligt frihet osv. men jag tror att det skulle bli ännu snyggare om du slappnade av och drog in/ned hakan på vägen ned.

Dösnyggt med halvtonsteget upp. Pianot också bra - mycket mer självförtroende, mer Pa -pa-pa-pa-pa-pa-PA. Du rantar runt i kåtan lite vid 1:36 nånting, men så kommer det en SKITSNYGG avslutning vid 1: 43. Precis rätt tangenter - precis rätt tid! Men du, vid 1:54 verkar ni inte överens om vilken tonart ni spelar...? Pianot ligger kvar på höjden men du går tillbaka till utsprunget. Det förstår jag inte riktigt... :unsure:
Men i princip mycket vackert - ser norrskenet ända härifrån!

--- Slut citat ---

Fransan då:
Vi börjar med sången: Bra analys där så jag ger dig bakgrunds info om min pipa.Jag har fått en baryton pipa av naturen,tyvärr så har jag misshandlat den genom livet.Når mitt rätta register efter en rejäl bläcka,det finns en kort snutt här för provlyssning av de "fulla" resursena..Låten heter "Amma ioli",jag vet hur jag kranar ut det bästa av min röst.Men i denna så ville jag ha känslan av en sliten människa som kämpar för kärleken,kanske lite långsökt - men det var utgångsläget när jag satte "blarr sången" på versen,samt ajjahoojaajjaa delen.Sången på versen är inte klar text mässigt därav lite slarv..har tänkt mig lite kontraster mellan det och jojken..

Pianot: Måste lyssna så jag hör vad du menar,ok då vet jag..Sista piano ackordet efter solot kommer lite sent,några tion delar.Strofen går ju pa pa paaaa.Skulle skippat pa pa grejen då hade slut ackordet suttit bättre.Antar att det är flöjten du menar vid 1.54,mycket mycket tacksam för det.Jag har lyssnat och lyssnat efter felslag och atonala prylar men missat detta! Från början när jag satte allt,så har jag haft motvilja mot sänkningen efter solot.Kollat bakåt i mina inlägg,hört något som inte stämt.Inte fattat vad det var förrän nu,mega thanx Fransan!!!

Norrskenet skall fortsätta lysa över dig,var du än går..

Mvh
Micael

Harmonica mike:

--- Citat från: Wernborg skrivet 18.09.2007, 22:06:52 ---Hello!!!

Den var oväntad. Skönt gung. Intressant tonspråk i melodin på några ställen. Pianot - nice spelat, bara lite pedal också så närmar du dig där. (Spelat utan pedal?)

Ang. trummor. Fimpa helt och ställ fram miken och stampa i golvet och banka i bordet istället. Organiskt och snyggt på alla sätt, men trummorna sänker. Alternativt - skaffa lite roliga percussionloopar. Tips - kolla studios skivor, där fanns en hel del för nåt år sedan.

Ska bli kul att se var detta landar.

--- Slut citat ---

Stefan då:
Sorry,ingen pedal.Vad kostar en sån där tingest? Tack för att du köpte mitt lir.Nej jag kommer inte att byta ut pukorna,jag vägrar tills nån överbevisar mig om att det går att göra bättre/mer annorlunda.Däremot så måste jag göra nåt åt loopen under den snabbare delen.

Tackar för comment,och ett stort tack för att DU köpte piano liret!

Oväntat,tja vad gör man med sina ideer? Spelar in dom..Haft ett litet helsike att få nån rackare att lira bas hos mig,så jag tog "saken" i egna händer.Walking prylen innan sista reffen är väl inte riktigt hundra,men annars så funkar det.Så det blir fler låtar,nu när man slipper visa nån och vänta på "bas gångarna",,dom rör sig som sengångare :P,,he he

Mvh
Micael

Harmonica mike:

--- Citat från: ynot skrivet 18.09.2007, 23:39:55 ---funkar fint när det är du trummor bas..tvärflöjten ja inte här i alla fall :)
pianot kommer in fint o hanteras på ett väldas fint sätt.
kack to basic bas trummor jojk... lite piano det räcker..

tony

--- Slut citat ---

Tony:
Jag provade piano på den lugna delen,tyvärr så fick jag inte till det..mest tyckte jag att det inte passade - liret funkade nog.Har även testat munspel,sorry nej.Det jag tyckte lät bäst var flöjten..
Tackar för omdömet om pianot - ibland så flyter det.Tretakt 6/8 är nog min grej.På slutet så ligger det bara drums och bas,på den färdiga vesionen..Det blir väl en bra kompromiss?

Jag "ser" ett band som gör denna offentligt framför mig.Två cellister,två flöjter,piano,bas och percussion - samt en riktigt grym sångare...Med flöjterna och cellona arrade på rätt sätt,jag är inte så duktig på sånt..Men jag vet vem som är det,jag skall höra mig för så kanske du får höra hur jag vill att det skall låta på den färdiga versionen.

Den dyker nog upp här vad det lider..Om jag inte blir sajnad före.. :lol:

Mvh
Micael

Harmonica mike:

--- Citat från: stajo skrivet 18.09.2007, 18:59:57 ---Häftigt :). Du bygger upp en riktigt skön stämning och jag gillar jojkandet, det är det som gör det. Tycker inte heller stråkarna funkar riktigt, det är som om de blir för släpiga och inte hänger med i rytmen. Kanske skulle det funka om du använder något stråk-stacato ljud..
Gott att du testar olika genrer :)

--- Slut citat ---

Hej Staffan.
Jo jag vet om det där med stråkarna,är alldeles för färsk i det programmet för att få till det som jag vill ha det.Stackato säger du,skall kolla det..Om jag kör fast i det,har forumets bästa stråk arrare lust att bidra med ett arr som höjer låten flera kilometer??

Tack för övrigt omdöme,det är kul med nya genrer..Hoppas nu att du läser detta,hör jag inget så drar jag ett pm..

Mvh
Micael

Harmonica mike:

--- Citat från: DåligtGehör skrivet 18.09.2007, 19:38:12 ---Panflöjt - är inte risken stor att det blir för tjusigt och snyggsmetigt, inte minst med 18 kilo reverb :unsure:

--- Slut citat ---

DG då:
Ja jag vet inte,det beror ju på hur man arrar och mixar det.Däremot så tror jag på soundet..Inte arton kilo reverb,runt 9 hekto tror jag räcker..Och en svans på cirkus 4-5 gram..

:P

Mvh
Micael

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion