Forum > Färdiga produktioner
Harmonica mike/ MARJA-LENA FINAL MIX!!!
Harmonica mike:
--- Citat från: Emulator skrivet 17.09.2007, 23:34:04 ---shit...ovanligt.
gillar trumgrejjorna, och jojken, resten låter trevligt också, men inte riktigt samma fängslande feeling. du kommer ha PM.
--- Slut citat ---
Tjenare Emu.
Ovanligt,jo det är bara förnamnet - för att komma från mig menar jag..Undrar vad du kommer att säga om resten när jag har flippat ut på pianot?
Kom igen med pm:et du
Mvh
Micael
mahan:
Ojaa, vet int hur mångte gången jag lyssnar, den är kul låten din. Men jag tror att du kanske går på grund med att använda jojhken som botten och jazzen som lixåm bihang. Hur sku det vara att svänga på steken, gör en jazzlåt så som den i låten, med en story som berättar om den gamle samegubbemn som sitter o går igenom sitt liv vid lägerelden, och så plockar du in jojken lixå, ett chorus, opch så lyfter du med ett halvt tonsteg när du går tillbaks till jazzen, och så en gång till chorus med jojk.
Detta bara som en idé , som dock bör följas! :D
Jag tycker du har två goda ting som måste kunna kombineras,
Jazzlåt med jojkchorus, kolla på det! :)
h. Johan
EDIT: kanske det var ett lite för häftigt förslag, lyckades väl skrämma alla trolltrummor och jojkhare till djupare skogar. :D
Harmonica mike:
--- Citat från: equality skrivet 18.09.2007, 01:11:56 ---Häftigt Micke! Väldigt skön stämning med indian/same-jojken. Var i Texas för sådär 30 år sedan och i kören var det en kille som kunde sjunga indiansk. Alltid tyckt det varit något mäktigt och ursprungligt med denna sång och den har ju kommit i worldmusiken och gillar verkligen de prylar Mari Boine sysslar med. Kul att du prövar otrampade(?) stigar. Det gör du bra! Var lite tveksam till pianobluespartiet vid första lyssningen eller rättare störde mig på halvtonsteget uppåt men efter ett par lyssningar - helt ok! Skulle sitta fint med rungande körer på andra hua-delen tror jag. Finns nog forummedlemmar som vill hjälpa till där. :D
--- Slut citat ---
Eq Då:
Då skall vi se.Höjningen då..Ja jag hade tänkt lira munspel i andra position med ett G-spel.Blev tvungen att lira i d-moll då.Satte basen och greppade spelet,tyckte att det lät bedrövligt tyvärr.Då hade jag redan satt basen och cellon och trummorna,så jag hade inga alternativ - det blev piano.Pianot funkar bra,så det ångrar jag inte..
Det här är en ide som jag burit på länge, "jojk" prylen.Antar att jag inte varit mogen för låten förrän basen kom in i mitt liv..Mari Boine har jag inte hört..Undrar om det finns nåt på youtube? Skulle vara kul att lyssna på..Jo jag gillar oxå indian/jojk grejer,det är som vingslag ur mänsklighetens historia..Urkraft på nåt sätt..Tror inte att jag bjuder in nån på denna,jojk körer förtar känslan av en lidande mans sång..Så ser jag det.Nu skall jag bara sy ihop texten,och sjunga nån fler vers - eventuellt bygga ut Jazz prylen lite till..
Tack för comment,och tack för att du gillade det!
Mvh
Micael
Harmonica mike:
--- Citat från: mahan skrivet 18.09.2007, 01:48:12 ---Ojaa, vet int hur mångte gången jag lyssnar, den är kul låten din. Men jag tror att du kanske går på grund med att använda jojhken som botten och jazzen som lixåm bihang. Hur sku det vara att svänga på steken, gör en jazzlåt så som den i låten, med en story som berättar om den gamle samegubbemn som sitter o går igenom sitt liv vid lägerelden, och så plockar du in jojken lixå, ett chorus, opch så lyfter du med ett halvt tonsteg när du går tillbaks till jazzen, och så en gång till chorus med jojk.
Detta bara som en idé , som dock bör följas! :D
Jag tycker du har två goda ting som måste kunna kombineras,
Jazzlåt med jojkchorus, kolla på det! :)
h. Johan
EDIT: kanske det var ett lite för häftigt förslag, lyckades väl skrämma alla trolltrummor och jojkhare till djupare skogar. :D
--- Slut citat ---
Johan då:
Editet först..Närå för fanken,jag blev tvär trött.Det blev så många positiva svar på denna så jag blev alldeles matt :D
Låt uppbyggnaden då: Hela jazz grejen var ju bara en test.Jag visste inte på förhand att det skulle funka i låten.Nu när jag ser responsen så förstår jag att det var rätt tänkt.Men du har flera poänger,antingen minska ned på jojken,eller ösa på med jazz prylen - så att lyssnaren får klart för sig vad det handlar om.En sång vers till är ett måste på den lugna delen och så måste jag skriva en bra text som syr ihop hela rasket..
Bra ide om texten,snor nog den :P :ph34r:..Intressant tema lite annorlunda än vad jag har på gång.Jag hade tänkt mig en sliten Same med kärleks bekymmer,som jojkar av eländet..
Testade att jojka med i öset,jo det kan nog gå..Kanon förslag där.Måste hitta en rytmisk basgång mitt i jazz svänget - får nog bygga ut det lite oxå,så jojken ryms..Det kan ju vara läge att lägga det direkt efter walkin´grunkan, återvända till gunget och sedan avsluta som jag gör nu fast i "rätt" ackord..Jag tycker inte det blev bra med nedgången tillbaka till C#Moll.Det blir liksom fel i mitt huvud,det låter oharmoniskt..Fast man kan ju vänja sig om man spelar låten 50 ggr i rad..
Det har jag nog minst gjort,så jag leder :P
Tack för comment Johan,det var synd på panflöjten den hade suttit riktigt bra!
Mvh
Micael
mahan:
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 18.09.2007, 11:08:00 ---
...,det var synd på panflöjten den hade suttit riktigt bra!
Mvh
Micael
--- Slut citat ---
Näeijdå, jojkdelen kan inledas med en eller två luftigt reverbade takter med pan- eller valig flöjt :)
Ett förslag till, nu ska jag försöka knipa käft o ge dig lite arbetsro! :D
h. Johan
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida