Kontrollrummet

fortbildning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Insnöad på jazz. Tänkte skaffa mig nya influenser. Men vad? Lista era klassiker - vad ska jag shoppa?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
miles davis - bitches brew.. allt man behöver här i världen!!  ^_^
finns så läskigt mkt, o mkt bra o även mkt dåligt.. mitt tips är att gå till små obskyra skivaffärer o köpa det konstigaste du kan hitta i jazzhyllan.. oftast brukar jag leta efter det billigaste dom har, o köpa det.. det är oftast där man hittar roligast saker.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bäst:
Lee Ritenour - Feel the night

Där finns en fantastisk version av Leo Sayers gamla You make me feel like dancing plus många sköna original också. Att Steve Gadd spelar trummor gör inget.

Utan inbördes ordning:
Pat Metheny - Bright size life
Miles Davis - We want Miles
Joni Mitchell - Shadows and light
EST - Winter in Vinice
Lisa Ekdahl - Back to earth

..... etc.......................... ............

Ska bli kul att följa tråden.
« Senast ändrad: 16.09.2007, 21:27:18 by Wernborg »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag fattar väldigt lite.


men det är inte mitt fel att jag är dum
« Senast ändrad: 17.09.2007, 01:12:24 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Va...Jazz och ingen har nämt John Coltrane??  <_<


DåligtGehör

  • Gäst
Jazz  :huh:

Vocalt

John Coltrane and Johnny Hartman - Mycket fin balladplatta med barytonen Hartman.

Dinah Washington - sings Bessie Smith. Dinah är knappast okänd men ändå.

Frank Sinatra - Songs for Swinging Lovers.

Intrumentalt

Keith Jarrett - Standards II, Standards in Norway. Tillför något nytt/extra till gamla fina låtar.

John Coltrane - Ballads. En av det mest underbara balladplattorna någonsin. Coltranes sax glöder här stilla.

Eftersom jag redan nämnt Coltrane om än en av hans mer stilla plattor så tar vi med en av hans kolloboratörer i de friare rymderna Pharaoh Sanders - som bl.a. är med på de underbara Coltrane-albumen Om, Meditations, Ascension.

Pharaoh Sanders - Karma. Med den 32 minuter långa så sköna The Creator has a master Plan.

Alice Coltrane (Jovisst Johns fru) - Journey in Satchidananda. Meditativt, österländskt. Med bl.a. Pharaoh Sanders.
"After her husband's death she continued to play with her own groups, moving into more and more meditative music, and later playing with her children. She was one of the few harpists in the history of jazz. Her essential recordings were made in the late 1960s and early 1970s for Impulse! Records."

Miles Davis - Någon platta med hans fantastiska 60-talskvintett t.ex. Highlights from the Plugged Nickel.

Charles Mingus - Oh Yeah. Fy fan vilket sväng!!! Också sjunger han på några spår.

Charlie Haden &  Pat Metheny - Beyond the Missouri Sky. Lungt, stilla melodiskt. Haden alltid bra!

Charlie Haden & John Taylor - Nightfall. Stilla och utforskande med bas och piano. John Taylor är speciell och har ett annorlunda spel än många andra jazzpianisterenna. Mycket melodisk och harmoniskt intressant. Faller inte de enkla licksens fälla.

Zoot Zims - A Summer Thing. Glöm inte Zoot! det är inte bara Stan Getz som gäller.

Europeisk jazz lite annat tonspråk och sound...

Tord Gustavsen Trio - Changing Places. Sparsamhet, tystnad, timing.

Terje Rypdal - After the Rain, Waves. Två tidlösa plattor från 70 talet.

Rypdal/Vitous/DeJohnette - Ambient elektroakustiskt jazz från 79.

Jan Garbarek (Ralph Towner) - Dis. Ödsligt kustlandskap utforskas av Garbareks sökande sax utsökt samspelande med Towners 6 & 12 strängade akustistiska gitarrer samt windharpa och mässingsensambel (1976).

Ralph Towner - Old Friends, New Friends. Med bl.a den underbara trumpetaren Kenny Wheeler och cellisten David Darling.

Mina trumpethjältar

Alla dessa gör mig helt tokig. Att musik kan vara så vacker , så stark.

Enrico Rava - The Pilgrim and the stars; Easy Living.

Tomasz Stanko - Leosia (med Bobo Stenson!); From the Green Hill. Läs gärna tankar om musik på http://www.stanko.polishjazz.com/

Paul Fresu Quintet -  Mèlos. Jo, jag har nämnt den förut och gör det igen!
 
----

Bland en massa andra lika bra plattor. Ähum förlåt jag tappade fattningen  ;)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
det är svårt eftersom jazzen är så bred men.....mina favvisar är nog...

Weather Report / Heavy weather....  Joe Zawinul som nyss gick bort tillsammans
med tidernas bästa basist Jaco Pastorious....dunderplatta

Joni Mitchell / Court and spark...kalasplatta helt enkelt


Brand X / Unorthodox Behaviour...kalasplatta med jazzrockens förtecken och himla bra musiker bla. Phil Collins där han verkligen visar att han i första rummet är trummis....

Lars Gullin/ egentligen vilken platta som helst , favoritlåt "Ma" som kan få en att tappa andan och bara undra hur bra musik kan bli....


Keith Jarrett/ Köln concert...makalös platta där en flygel låter så bra som en flygel kan låta....

Jan Garbarek / Twelve Moons...med en underbar ton i altsaxen och en helt egen harmonik....

Några tips som iaf inspirerat mig...

Allt gott /  karl
« Senast ändrad: 17.09.2007, 02:42:07 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Nån som inte nämnt Miles Davis...? Kind of Blue är en sån där essentiell platta som alla som någonsin gått en musikutbildning blir slagen i huvudet med... Grymt bra platta.
Dave Brubeck gillar jag, "Take Five" är en så jäkla skön låt.
Esbjörn Svenssons Trio tycker jag gör fruktansvärt bra modern jazz. "Seven Days of Falling" är mycket innovativ och rolig.
Monica Zetterlund kan man ta om man vill ha nåt mer lättillgängligt. Den rösten kan man döda för...

Framför allt tycker jag du ska gå på konserter, där får man de bästa jazzupplevelserna...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Browno

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
  • walla walla
    • Visa profil
Django Reinhardt är cool.

Tipsa om mer "gitarr-jazz"!
tjipp tjipp


DåligtGehör

  • Gäst
Mina jazzgitarrfavoriter är oftast inte de mest "gitarristiska". Så upplever jag dem i alla fall - kunde lika gärna ha spelat ett annat instrument. Ingen av dem klassar direkt in som gitarrhjältegitarrist som söker ila upp och ner för greppbrädan med välinövade licks. Skulle vara Benson då men bara pga av sagolik teknik, inte spelstilen.

George Benson - In Flight. Benson har en makalös timing och driv. Tyvärr gör han ofta mycket tråkig  smörig popjazz men på den här gamla plattan är det en hel del riktigt, riktigt fint gitarrlir.

John Abercrombie - Timeless (tidig fusion av bästa märke 1974), Gateway (1975), Gateway 2 (1977), Speak of the Devil (1994) mycket bra med orgel och trummor, Class Trip (2003). Första gången jag hörde Abercrombie var ett överstyrt solo på Billy Cobhams Crosswind. Lite av samma finns på de tidiga skivorna Timeless och Gateway, Gateway 2. Annars är han ingen direkt vräkgitarrist utan ofta subtil och nyanserad. Liksom t.ex. pianisten John Taylor söker han sig sällan till de vanliga lösningarna. En klar favorit.

Bill Frisell - In Line (1983), En skiva jag tycker om att återvända till. This Land (1994).

Terje Rypdal - se ovan. Lika mycket konstmusik och experimentell rock som jazz.

Eivind Aarset - Electronique Noir, Light Extracts. Elektronisk "Nu-jazz" med såväl oljud som väljud.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mina jazzgitarrfavoriter är oftast inte de mest "gitarristiska".

Tipsar om "A guitar supreme - Giant steps in fusion guitar"
Jazzgitarrister tolkar Coltrane. Kanske inte nån milstolpe direkt, men lite kul.

http://www.guitar9.com/aguitarsupreme.html


DåligtGehör

  • Gäst
Mina jazzgitarrfavoriter är oftast inte de mest "gitarristiska".

Tipsar om "A guitar supreme - Giant steps in fusion guitar"
Jazzgitarrister tolkar Coltrane. Kanske inte nån milstolpe direkt, men lite kul.

http://www.guitar9.com/aguitarsupreme.html

Nje ingen direkt milstolpe. Så där rätt typiskt fusionslickt. Lyssnade på mp3klippen. de flesta kändes väl långt borta från Coltrane men Central park west med Jeff Richman - vem det nu är - började bra. Roligt nog så fördrog jag faktiskt lukather sedan. Det kunde man aldrig tro  :o


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jazz  :huh:


Bland en massa andra lika bra plattor. Ähum förlåt jag tappade fattningen  ;)


Det var ett väldigt kunnande du har på detta område DG!
Lyfter på hatten o bugar! :)

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Här får ni ett tips till:
Rigmor Gustafsson :wub: spelar på Fasching idag Fredag 28/9 för den som är i Stockholm.



Utloggad ake

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Några till

Cannonball Adderly - Live at the Club

Gene Harris    - Trio + One

Herbie Hancock  -  Cantaloupe Island (samling)

Mose Allison  - The Mose Chronicles 

Om man vill ha sin jazz bluesig  :)

Åke
« Senast ändrad: 28.09.2007, 20:57:59 by ake »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mingus Big Band 93 - Nostalgia in Times Square (live)

Mingus själv dog ju 1979, men hans band lever vidare. Detta är en riktig höjdarplatta.


Utloggad johahl

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Modern:

Kurt Rosenwinkel - The Next step
Chris Potter Underground
Joshua Redman - Back East

Äldre:

Joe Henderson - Page One
Art Blakey and The Jazz messengers - Big beat
Wes Montgomery and Wynton Kelly - Smokin' at the half note
Wayne Shorter - Speak no evil


Sen tycker jag ni borde lyssna på http://www.juliadollison.com/ med den fantastiska gitarristen Ben monder.


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Här får ni ett tips till:
Rigmor Gustafsson :wub: spelar på Fasching idag Fredag 28/9 för den som är i Stockholm.


Märkte att jag var ospecifik ovan när jag nämnde Rigmor Gustafsson. Hennes senaste skiva, med endast egna låtar för första gången faktiskt, heter "Alone with you". Värd att lyssna på många gånger! Från modern vokaljazz via mer "standard"-typ låtar över till en enstaka må-bra-låt och ballad.

Jag skulle vilja ha en "kanon" = "en samling kulturella produkter som någon auktoritet anser har påverkat en viss civilisation eller nation" enligt Wikipedia. Fast man behöver ju inte bara så högtravande...

Alltså en lista över artister/album som är värda att känna till och ha hört, inte bara för att den är "skitbra" utan för att den är typisk för artisten, kanske har blivit en klassiker och har haft inflytande på samtida och efterföljande musiker.
Kort sagt: en lyssningsguide för den som vill bredda sig. Kan ni hjälpa mig att fylla på listan över musiker/grupp och "bästa/mest karakteristiska" plattan?

Sarah Vaughn
Billie Holiday
Ella Fitzgerald
Joni Mitchell
Miles Davis
John Coltrane
Charles Mingus
Herbie Hancock
Lars Gullin
Oscar Peterson
Keith Jarrett
Weather Report
EST
Monica Zetterlund
Rigmor Gustafsson


freddy

  • Gäst
Insnöad på jazz. Tänkte skaffa mig nya influenser. Men vad? Lista era klassiker - vad ska jag shoppa?


Varför inte: Dream Theater - Scenes from a memory ;)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jan Johansson -Jazz på svenska
är fabulös och har påverkat (r) många
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
And how about Robert Johnson?

Men då får vi nog byta genre..Å andra sidan så är ovanstående jazzare spunnet är bluesens bomulls fält..Så han borde nog stå först!  :D

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
And how about Robert Johnson?

Men då får vi nog byta genre..Å andra sidan så är ovanstående jazzare spunnet är bluesens bomulls fält..Så han borde nog stå först!  :D

Mvh
Micael

Nänä, beethoven var först! Lyssna på huvudtemat till 4satsen9symf. och notera de jazziga tendenserna här och var!
Eller kanske italienaren Leon på 1400-talet...
:D
https://soundcloud.com/user7789882


DåligtGehör

  • Gäst
Om man talar om t.ex. John Coltrane och Miles Davis så har ingen av dem stannat i samma marker hela tiden utan det finns flera perioder som har sina egna särdrag och kan kräva en egen platta. T.ex. Miles cool-period, 60-talskvintett och hans 60/70-tals elektroniska "fusion".


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Om man talar om t.ex. John Coltrane och Miles Davis så har ingen av dem stannat i samma marker hela tiden utan det finns flera perioder som har sina egna särdrag och kan kräva en egen platta. T.ex. Miles cool-period, 60-talskvintett och hans 60/70-tals elektroniska "fusion".
Hm. Jag visste att det fanns en hake. Men vilken av hans perioder har varit viktigast för utvecklingen av jazzen - var var han mest "unik"? (jaja kanske dum fråga, men i allifall)


Utloggad ake

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Om man talar om t.ex. John Coltrane och Miles Davis så har ingen av dem stannat i samma marker hela tiden utan det finns flera perioder som har sina egna särdrag och kan kräva en egen platta. T.ex. Miles cool-period, 60-talskvintett och hans 60/70-tals elektroniska "fusion".
Hm. Jag visste att det fanns en hake. Men vilken av hans perioder har varit viktigast för utvecklingen av jazzen - var var han mest "unik"? (jaja kanske dum fråga, men i allifall)

Just dessa var lite svåra som sagt men Miles mest kända akustiska skiva är nog Kind of Blue som anses var ursprunget till modal jazz och hans mest kända elektriska är l Bitches Brew.

För Coltrane finns A Love Supreme som exempel på hans religiösa meditativa sida och också Impressions.
Giant Steps är känd för sin knepiga ackordföljd.

Men andra har säkert andra åsikter.

Åke


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
2 sidor lång, och ingen som nämnt Chet Baker?! :lol:

Han har en sagolik röst, enormt blå & höstig.

kolla upp honom om ni vill lysa upp höst/vinterrusket med något underbart.

Annars finns ju herr Wes montgomery som är en grymt skön jazz gitarrist, bör också kollas upp!


freddy

  • Gäst
Insnöad på jazz. Tänkte skaffa mig nya influenser. Men vad? Lista era klassiker - vad ska jag shoppa?


Det var nog bara jag som tolkade detta som att du vill få nya influenser utanför jazzen, eftersom du är insnöad.

Personligen kan jag bara lyssna på jazz i små doser, annars finns risken att jag blir galen och börjar skrika "KOM TILL SKOTT JÄVLA JAZZPAJAS" :)
Men det beror nog på vilken jazz man lyssnar...


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
"KOM TILL SKOTT JÄVLA JAZZPAJAS" smile
Men det beror nog på vilken jazz man lyssnar...

Alla kommer inte till jazzhimlen.


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Insnöad på jazz. Tänkte skaffa mig nya influenser. Men vad? Lista era klassiker - vad ska jag shoppa?


Det var nog bara jag som tolkade detta som att du vill få nya influenser utanför jazzen, eftersom du är insnöad.

Personligen kan jag bara lyssna på jazz i små doser, annars finns risken att jag blir galen och börjar skrika "KOM TILL SKOTT JÄVLA JAZZPAJAS" :)
Men det beror nog på vilken jazz man lyssnar...
Ja, egentligen var det det jag menade från början. Men man anpassar sig ju. Båda delarna är kul, men jag kan mer om jazz än om mycket annan musik.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag trodde oxo det. började rabla massa titlar utanför jazz. sen satt folk igång sådär riktigt tunnelseendejazzigt. så då lät jag bli .)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
förresten, vore trevligt om vi kunde korsinformare varandra. vi kunde ha listor med skivor rekommenderade i olika genres!

Då kan jag tipsa om electronica, och DG, wernis etc om jazz, Hmike om blues...och så vidare. jag är för tunnelseende i min skivsamling.

DG har introducerat mig tex till terje rypdal, och shit vilken bra musikupplevelse :)


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
2 sidor lång, och ingen som nämnt Chet Baker?! :lol:

Han har en sagolik röst, enormt blå & höstig.

kolla upp honom om ni vill lysa upp höst/vinterrusket med något underbart.

Annars finns ju herr Wes montgomery som är en grymt skön jazz gitarrist, bör också kollas upp!

Duke Ellington?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jan Johansson -Jazz på svenska

Phew! Monumental platta...
Lars Jansson Trio - Ballads har snurrat i bil-cd:n ett tag.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
jag trodde oxo det. började rabla massa titlar utanför jazz. sen satt folk igång sådär riktigt tunnelseendejazzigt. så då lät jag bli .)

Tunnelseendejazzigt  :) jo men jag erkände ju. Nä låt nu all musik råda i ett härligt tunnelseende!


CocoRosie - La maison de mon rêve -- http://www.cocorosieland.com/
Vad skall man kalla det mer än vansinnigt vackert, lofi och helt kompromisslöst.

Susanna and the Magical Orchestra - Melody Mountain
Wikipedia "Melody Mountain is Norwegian group Susanna and the Magical Orchestra's second album, released in 2006. It is a collection of low-key cover versions from a variety of artists."
YouTube - Love will tear us apart / Susanna and The ...


Om du är ensam hemma så våga sätt på lite moderna klanger och bli rikt belönad
Anders Hultqvist - Incantatio, Time and the Bell, When roses break (Göteborg Symphony Orchestra)

"In 1989 the orchestral work Time and the Bell was one of the prizewinners at the Nordic Composition Competition in Göteborg, and in 1995 AH was awarded the Christ Johnson prize by the Royal Swedish Academy of Music for that same piece. Time and the Bell has travelled to many orchestras around the world."



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
förresten, vore trevligt om vi kunde korsinformare varandra. vi kunde ha listor med skivor rekommenderade i olika genres!

Då kan jag tipsa om electronica, och DG, wernis etc om jazz, Hmike om blues...och så vidare. jag är för tunnelseende i min skivsamling.

DG har introducerat mig tex till terje rypdal, och shit vilken bra musikupplevelse :)

Terje är riktigt bra ja, länge sen jag lyssnade dock, vilket är synd. :)
Vilken lustig inställning man får av jazz och av att vara "nära" jazz som företeelse för länge och för ofta (dvs t ex vara musiker av det slaget) kan jag ana dels i jazzfolkets inlägg här i tråden, dels i t ex dina "småkrig" mot jazzfarbröderna ;)
Jag menar helt enkelt det faktum att stora delar av jazzfolket sätter sin musik på piedestal, för att vara rakt på sak. Lyssnar på Kind of blue just nu, har väl 10 jazzskivor om vi inte räknar Duke Ellington som tydligen var för lite jazz för att nämnas i denna tråd eller nåt  :blink:
Eftersom jag inte lyssnat så pass mycket som tydligen krävs för att få detta känslomässiga band till jazzen (man hamnar i "jazzhimlen" /DG :D ), kan jag inte säga mer än att det är välspelat, intressanta/lustiga ackord och harmonier osv, men jag skulle inte sätta den här musiken på piedestal ens om jag lyssnade på det dagarna i ända. Tror jag.  :blink:
SÅ attans nytänkande tycker jag inte Miles Davis är här. Vilken tomte som helst kan ju leka med sitt instrument (oavsett vilket det är) på det här sättet. Jag kanske missar något? Upplys mig gärna i så fall. TRor mycket handlar om att repetera vissa typer att fraser tills de "låter" bra. För en själv, så triggar det lite system i hjärnans kreativa system hos vissa människor tills de skapar liknande saker själv.
Oavsett om man lyssnar på Evanescence, Beethoven eller "jazz"..
KOm att tänka på folk/"kulturer" som inte varit påverkade av västmusik fram till nu. Hörde den ganska atonala "visan" som den mongoliske vaktmästaren där jag bodde i Peking kunde vissla på ibland (inflyttad från inre mongoliet). Han visslade den alltid när det var "tyst" sa han, dvs det hade uppstått nån form av lugn. Mycket varierad och skiftande, men ändå med något slags princip som upprepades hela tiden. Dvs som det ofta är i folkmusik. På nåt sätt hade beethoven smugit sig in i visan också på vägen ;)

Klart som fasen, tänker man då, att snubben (som tjänade ung. 500kr i månaden och tyvärr var ganska obildad, snackade bara kinesiska med mongolisk dialekt ) inte vill övergå till att vissla Beethoven. Hans ålder var förmodligen över 40, och hade ju visslat det ursprungliga temat sedan barnsben och inte så mycket annat förmodligen. (Han hade en skiva med kända stycken av B., men ingen CD-spelare! ;) Faktum är att han gav skivan till mig, men nu vet jag inte riktigt var den kan ha tagit vägen.)

Vart vill jag komma här? Genialitet inom musik är en chimär ;) på sätt och vis. Handlar väldigt mycket om inlärning av vissa bestämda mönster, en del om tur men framförallt kanske om betraktaren. Vilken typ av musik går hem hos en godtycklig människa? Klart att om man matar en fåraherde med Beethoven väldans mycket och ofta, så kommer han att börja gilla det HELT ENKELT för att det inte är KAOSARTAT! SAmma med jazz, eller mongoliska folkvisor. Allt annat är en chimär, eller har med musikens eventuella komplexitet att göra (vilket snarare verkar ha en förmåga att motverka en musikstils populäritet (?)).
Spelar man musik i c-dur för ursprungsfolk förstår de sig i början inte på det. Just för att de visslar och trummar fram sin musik och inte har en aning om skillnaden mellan vita och svarta tangenter, eller oktaver eller harmonilära eller... Det mesta av den musik som säljer är trots detta ändå på samma komplexitetsnivå. ;)

Förutom texterna, som är dummare ;)


Ha det...
/Per
https://soundcloud.com/user7789882