Kontrollrummet

Roffe H, MaxB - Evil Hearted Woman

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Evil Hearted Woman
ARTIST/MEDVERKANDE: Roffe H, MaxB
KOMPOSITÖR: Roffe H, Leroy Carr
GENRE: Blues/folkrock?
LÅTLÄNGD: 3:18
INSPELNINGSÅR: 2016

FORMAT: mp3

Ursprungligen en ren blues låt skriven av Leroy Carr. Jag har gjort om melodin åt 60-talshållet och ändrat lite i Carrs text så den skulle gå in i melodin. Här har jag fått hjälp av MaxB som spelar plock- och kompgitarr samt körar. Tack för din medverkan.

« Senast ändrad: 04.11.2016, 14:23:26 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att du kom och hälsade på! Grymt att jamma med saxofon också vid sidan av inspelningen av Evil Hearted Woman.
Kom ihåg Palm smear och Loop-pedal.
Jag tycker plockgitarren i mitten har för hög volym genom hela låten. Jag skulle dra ner den så att den knappt hörs, nu hörs den... Undrar vad andra tycker?


« Senast ändrad: 07.04.2016, 12:08:52 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kul att du kom och hälsade på! Grymt att jamma med saxofon också vid sidan av inspelningen av Evil Hearted Woman.
Kom ihåg Palm smear och Loop-pedal.
Jag tycker plockgitarren i mitten har för hög volym genom hela låten. Jag skulle dra ner den så att den knappt hörs, nu hörs den... Undrar vad andra tycker?



Det var jättekul, och tack för ditt stöd i låten. Har fixat till en "palm smear" nu och dragit ner plockgitarren över hela linjen...jättefina bilder Max  :D
/Roffe H
« Senast ändrad: 07.04.2016, 13:29:35 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker mixen är micket bra så här. Stor skillnad!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
härlig låt o inlevelse. Det låter som ni mår gotti tillsammans :D Nu hörde jag inte låten med högre guror ..Men plockguran o halvslidaren gör inget om dom kommer upp liiite till ..Men bara yttepytt ..För mixen e riktigt bra i nivå o behaglig att lyssna till .. Sången e liite hög MEN det är nog en smakis ..Fasat liiite ner o dom nämnda gurorna upp för min smak .. Annars fint collab :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
härlig låt o inlevelse. Det låter som ni mår gotti tillsammans :D Nu hörde jag inte låten med högre guror ..Men plockguran o halvslidaren gör inget om dom kommer upp liiite till ..Men bara yttepytt ..För mixen e riktigt bra i nivå o behaglig att lyssna till .. Sången e liite hög MEN det är nog en smakis ..Fasat liiite ner o dom nämnda gurorna upp för min smak .. Annars fint collab :)

Vilka guror? Det är tre gitarrer
Komp vänster
Plock/licks mitten (slidare?)
Komp höger
« Senast ändrad: 07.04.2016, 16:11:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Kompgurorna sitter i bra i volym ..plockguran e yttepytt för låg ..nu e jag lite off i lyss för tillfället..men visst var det en liten glidslidegura också..? Om inte så är plocken för låg som Henke Lundqvist sa :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kompgurorna sitter i bra i volym ..plockguran e yttepytt för låg ..nu e jag lite off i lyss för tillfället..men visst var det en liten glidslidegura också..? Om inte så är plocken för låg som Henke Lundqvist sa :D

Lyssnat några gånger till nu och håller med
'plock lick slajd' i mitten ett myrben upp.
Det är ingen slide inblandad men hajar att det kan låta så  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för synpunkter. Har snäppat upp plockguran i mitten ett myrben och sänkt sångspåren något lite. Kanske funkar det bättre nu.  :)
/Roffe H
« Senast ändrad: 07.04.2016, 23:50:09 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hehe, här sitter man å lyssnar en sekund efter. Nu gillar jag att man hör licksen då inte sången är där och jag hör bestämt en försiktig orgel i munspelssolot. En orgel som introduceras med en palmsmear minsann!
« Senast ändrad: 07.04.2016, 21:54:29 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Härligt samarbete och gott driv! Gillar detta och mixen sitter  :wub:
Plinkar på en låt...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker också mixen känns bra! Däremot tycker jag inte sången ska vara dubbad i början
utan bara då det är olika stämmor. Snyggt colab!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Asti för din kommentar, tyckte väl att det lät lite väl tunt med bara en röst i första versen,  jmf.  med resten (stämsången), men  du kanske har rätt,  jag avvaktar lite så länge.  :unsure:
/Roffe H
« Senast ändrad: 09.04.2016, 10:50:33 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Nu ligger plockguran  fint i mixen ..,. Kan nog hålla med Asti om dubben .. tror det räcker med enkel .. Testa :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Asti och Marsall: Testar med en enkel stämma i första versen, ny version högst upp i tråden...
« Senast ändrad: 12.04.2016, 12:08:58 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Asti och Marsall: Testar med en enkel...

Jamen så här ska det ju vara! Och jag föreslår att du fortsätter lägga leaden i mitten och andra stämman på både vänster och höger sida (två tagningar eller en dubb)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det blir lite renare med en stämma faktiskt - första gången jag hör den faktiskt men tycker ni har fått till ett bra collabb här. Låter riktigt bra om det här :D

Och det är väl kanske bra att man nått 60 innan man upptäcker att världen är full av evilhearted womens - men de finns där ute och de är inge kula alls :ph34r:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
MaxB och Eddi, tack för tyck och tips, har nu modifierat högst upp i tråden...
"Man blir aldrig för gammal bara äldre och klokare"  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
"Man blir aldrig för gammal bara äldre och klokare"  :lol:

Dessa fria seniorer!  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Otroligt skön låt med stark roadtrip-feeling!

Tack för lyssning och kul att du gillar. Håller med om lite "roadtrip-feeling", inte Route 66 precis, men ändå, på väg  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)