Det här med mastring är nog ett getingbo fär det finns lika många idéer om hur som det finns bedroomproducers. Men jag kör in en pinne och rör om i getingboet.
Det finns inget behov av mastering i dagens digitala ljudproduktion. På vinyltiden var nog mastring av en tape black magic utförd av män i vita rockar och spelade roll. Men idag? Finishing är ett bättre ord, finishing av en digital ljudprodukt och har man gjort rätt i mixen så borde det bara vara en limiter och dithering till 16 bitars audio. Det en mastering process kan göra åt soundet går att göra direkt i mixen istället. För lite botten? Gå in på de kanaler som har låga frekvenser och justera individuellt istället. Diskant/air? samma sak och med mycket bättre kontroll. Stereobredd? Ska också sitta rätt i mixen, behövs ingen mastring för detta. Kompression..? osv
Hör många ok mixar som totalkvaddats av mastringpluggar som Izotop Ozone etc. Varför känns det som det alltid blir bättre med mastringpluggar? Allting låter högre än originalet. Mer bas, mer diskant, mer tapesaturation (eller vad det nu är för distorsion man vill få folk att gilla), mer kompression. Volymen blir högre och våra korkade hjärnor tolkar detta som bättre ljud. Bättre alltså att göra rätt från början och slippa efterpoleringen.
Om man vill göra en klassisk mastring av sin låt, håll åtminstone ljudnivån på originalet och det som mastringen genererar på samma nivå när man lyssnar. Finns "leveler" pluggar som kan göra detta eller så drar man bara ned out regeln på ev sista mastringsplugg. Då försvinner lätt fördelen med den där diskanthöjningen man tänkt sig eller så hörs det väldig tydligt hur den där limitern man rattat in för att det ska låta högt faktiskt sabbar hela soundet istället.
Det var så jag upptäckte hur vårdslös jag varit med att slänga på allt som mastringspluggarna hade att erbjuda. För mig är det numera justering på enskilda spår som skapa soundet (bra eller dåligt är en annan historia) och som FINISHING kör jag en kompressor som knappt behöver jobba + en limiter som tar upp volymen till strax under att limitern behöver börja kapa peak's.
Använder dessa visdomsord från den amerikanska mastering gurun öh... Bob Katz tror jag det var.
Du som mastrar har ingen kontroll över lyssningsvolymen av en [CD], det har konsumenten med fingret på volymratten, men du har full kontroll över hur bra det kan låta, oavsett uppspelningsmedia eller ljudtryck.Men det finns faktiskt pluggar som jobbar bäst på hela mixar. Hade förmånen att leka med en sådan för några år sedan. SPL Vitalizer tor jag den hette. Ren jäkla magi i vissa lägen, Vetefan hur den jobbade men jag tror den fixade till fasen mellan V/H kanal kombinerat med fiffiga eq justeringar. Det var som att tvätta en skitig fönsterruta ljudmässigt. Nackdelen var att det försvann en del "värme" från soundet. Det hela kunde bli lite övertydligt.
Yupp