Kontrollrummet

Keytrack

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
Hej!

Nybörjarfråga:
Vad har man keytrack till?

Har förstått att den påverkar någon (smart kille) men också att det som spelar roll är hur högt upp eller lågt ner på keyboardet man spelar... eeeh right?

Tack på förhand.


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Keytrack är väl vanligtvis en modulation för saker, oftast filter. T.ex. att keytrack får filterfrekvensen att "följa med" tangenterna. Spelar du C3 så lägger sig filtret lägre ner på frekvenserna, C5 högre.


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
Okej och tack so far...

Effekten skulle annars bli att ett lågpassfilter påverkar de lägre toneran mer än de högre... eh right?

Kan man ha den till annat?

Ett resonemang till som jag skulle vilja ha respons på är alltså:
Jag vrider på den lite grann och spelar mitt C5 (då får jag en viss påverkan av filtret), efter det så vrider jag på keytracken ännu mer och spelar samma jävla ton EN GÅNG till. Blir då tonen mer påverkad av hur jag ställt filtret?

Fungerar keytracken linjärt med tonerna, dvs får jag samma påverkan oavsett vilken ton jag spelar?


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Ju.. Vilken måne är du född på? Utan keytrack så skulle filtren på synten vara stendöda.. Precis som du säger så kan man med hjälp av Keytrack styra ett filter att följa tangentbordets tänkta frekvensomfång i stället för att statiskt låsa sig till en frekvens.. Keytrack är en supereffekt för mig i alla fall som kör Moog Modular 360! ;)


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
Jag anser mig ha rätten att få ställa frågor utan att bli idiotförklarad men tack ändå för ditt svar.
Ett svar till:

1) Finns det någon sida på nätet (gärna på svenska) där man mer grundligt redan ut dessa begrepp.


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Hmm vet ingen sida direkt men.. Tänk så här.. Ett filter har en brytfrekvens. Utan keytrack så skulle den brytfrekvens vara statisk (typ 1200 Hz etc). Med hjälp av keytrack kan du styra filtret på din synth att följa den tänkta frekvensen från ditt keyboard...

Ett annat senario.. Betänk att du inte har en enda ocsillator enabled.. Bara filtret.. Dra ner på cutoff och öka resonasen tills filtret börjar självsvänga.. Då hör du en ton.. Med hjälp av keytrack kan du få denna ton att följa ditt keyboard.. Du får alltså en oscillator på köpet.. Alterantivt får du VCF att följa dit lir på tangentbordet


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil