Kontrollrummet

Förskott på skivkontrakt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dariuz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Hej!

Vet inte om frågan passar in hör, men gör ett försök! Jag kommer inom kort att släppa en singel på ett hyfsat välkänt svenskt skivbolag. Detta är min första release på ett lite mer meriterat bolag. Jag ska enligt kontraktet få ett förskott på 25000 exklusive moms. Jag har inte ännu skapat något eget bolag. Min fråga är: Vad blir egentligen skillnaden i hur mycket jag får ut efter skatt om jag startar ett enskilt bolag och fakturerar beloppet eller om jag får det som lön? Lönar det sig att jag snabbt ordnar med ett enskilt bolag?

Mvh

Dariuz


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej!

Vet inte om frågan passar in hör, men gör ett försök! Jag kommer inom kort att släppa en singel på ett hyfsat välkänt svenskt skivbolag. Detta är min första release på ett lite mer meriterat bolag. Jag ska enligt kontraktet få ett förskott på 25000 exklusive moms. Jag har inte ännu skapat något eget bolag. Min fråga är: Vad blir egentligen skillnaden i hur mycket jag får ut efter skatt om jag startar ett enskilt bolag och fakturerar beloppet eller om jag får det som lön? Lönar det sig att jag snabbt ordnar med ett enskilt bolag?

Mvh

Dariuz
De sociala avgifterna är samma för skivbolaget som för dig. Frågan är: om bolaget betalat lön så betalar de även troligen in för pension osv. Fakturerar du själv så måste du själv göra pensionsavsättningarna (utöver de skatter staten ska ha vill säga). Alla vill inte göra pensionsavsättningar - men om du ska se det som en lön så bör du på sikt ha rutin att avsätta för ålderdomen.

Det blir inte mycket över på dina 25 000kr efter att alla skatter betalats - bara ca 19 000 kr ... typ.

För att förtydliga om du vill ha det som lön och betalar skatter själv så ser det ung ut så här : 19 000 (Bruttolön) x 1,3142% (sociala avgifter) = ca 25 000 kr På bruttolönen ska du sedan betala löneskatt (19 000 - löneskatt = din lön i handen)
/G
« Senast ändrad: 31.03.2016, 19:15:57 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Själv är jag allergisk mot en massa korrespondens med skatteverket men ett litet bolag där du kan dra av kostnader för inkomsten är nog det smartaste om man vill maximera nyttan av extra (?) inkomster. Min fru har sk f-skattesedel och drar in lite pengar på sin firma. Drar av kostnader från intäkterna men det är moms och annat skit med i bilden.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Fördel med firma - dra av moms för inköp till firman t ex. Nackdel - råddande med A- resp B-skatt(sedlar) etc.

Alternativet är t ex https://www.frilansfinans.se/?gclid=CPTS0OG468sCFYI1cgod-4cMGw - vilket kostar 6% av fakturan, men de sköter å andra sidan all administration, pension etc.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Visst kan det vara trixigt men så svårt är det inte med moms å skatt - men det är väl individuellt hur man tycker.
Att kunna dra av moms för egna inköp är alltid trevligt. Sedan finns det för- och nackdelar med alla olika företagsformer. Bra att veta är ju naturligtvis att ekonomin i "Enskild firma" som många har är samma som den egen/privata ekonomin ... om något går fel med företaget är man således personligt ansvarig. Det finns andra företagsformer som är bättre ur den synvinkeln ... men då ska kanske omsättningen vara större än 25 000:- ... men man kan ju sikta högt och räkna med stora försäljningar mm :D
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har inga comments om skatteplanering etc. Bara ett förvånat ansikte över att det finns ett skivbolag som betalar för en produktion - trodde det dog ut på 90-talet typ. Grattis typ  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag har inga comments om skatteplanering etc. Bara ett förvånat ansikte över att det finns ett skivbolag som betalar för en produktion - trodde det dog ut på 90-talet typ. Grattis typ  :D
Försöka följa lagen enl. skatteverkets regler = skatteplanering, Eddi?  :ph34r:
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har inte erfarenhet på området men gratulerar dig till något även jag trodde hörde till det förgågna.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Den lilla fördel som finns med ett företag (om du tror att de kan bli mer pengar efterhand, vill säga) är att du kan hantera utgifter för prylar mm och göra det momsfritt, men som sagt, det ska nog handla om lite mer intäkter för att det ska vara värt besväret - och redovisning, bokslut mm:)

Lycka till - musiken är i alla fall det viktigaste - nes pas?

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har inga comments om skatteplanering etc. Bara ett förvånat ansikte över att det finns ett skivbolag som betalar för en produktion - trodde det dog ut på 90-talet typ. Grattis typ  :D
Försöka följa lagen enl. skatteverkets regler = skatteplanering, Eddi?  :ph34r:
Precis - det låg inget negativt i utsagan. :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag har inga comments om skatteplanering etc. Bara ett förvånat ansikte över att det finns ett skivbolag som betalar för en produktion - trodde det dog ut på 90-talet typ. Grattis typ  :D
Njae någon skatteplanering finns inte i det tidigare skrivna?
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har inga comments om skatteplanering etc. Bara ett förvånat ansikte över att det finns ett skivbolag som betalar för en produktion - trodde det dog ut på 90-talet typ. Grattis typ  :D
Njae någon skatteplanering finns inte i det tidigare skrivna?
Jag känner mig missförstådd på nåt sätt :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag har inga comments om skatteplanering etc. Bara ett förvånat ansikte över att det finns ett skivbolag som betalar för en produktion - trodde det dog ut på 90-talet typ. Grattis typ  :D
Njae någon skatteplanering finns inte i det tidigare skrivna?
Jag känner mig missförstådd på nåt sätt :wacko:
Termen skatteplanering har ju av svensk jantelagsstyrd media fått en underbetydels av smussel&fiffel. Trots det är det ursprungligen inget konstigt med skatteplanering, dvs minimera den avgift man är skyldig staten så egentligen använder du ordet som det ska användas, utan moraliska vinklar  ^_^
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist