Forum > Färdiga produktioner
Harmonica mike/ Skuld fällan..
HomoNeophilus:
Alltid trevligt med lite blues!
Vet att denna är postad i "Färdiga" men men...
Ball låt men:
Jag skulle gärna se (eller snarare höra) lite "tajtare" ljudbild i denna. Då menar jag inte tajt spelmässigt utan snarare mindre reverb och instrumenten närmre varandra. Trummorna är väldigt dominerande som är nu och jag är inte överförtjust i trumsoundet. Öht så känns inte instrumenten som de spelar i samma rum och det känns som att det är viktigt för den här stilen.
Hammonden skulle gärna få mer plats, nu ligger den bara och teasar.
Pianosolot är lagom flummigt och jag gillar det faktiskt. Bättre andra lyssningen än första. Bryter av stilen lite. Trummorna i det partiet skulle gärna få spela lite mer. När hihaten försvinner blir shejken (Sheik Yerbouti) väldigt tydlig och man förlorar det där samspelet mellan shaker och hihat som jag tycker ofta är grejen med en shaker. En gammal klassiker som "spela på rajden i solot" skulle kanske inte vara helt fel.
Basen låter lite ostämd också... Men ljudet funkar bra. Lite tryck i det sådär.
Slutet är inte så illa men alla instrument borde vara med på det, framför allt harmonikan...
Men det var ju en färdig låt så jag kanske inte borde sagt nåt, hehe...
mahan:
Jisses, här sågas det så spånen yr... ;)
Då åker vi...Kan ju nog hålla med HN att lite väl reverbig mix. OCh basen lite ostämd, hörs först vid 2:32.
Däremot gillar jag trumsoundet, hittat fläsk i EZlåddan nu, virveln sparkar gott.
Men den e de nånting som jag inte får tag i, låten e ju en blues men är det harmonierna o basgången som inte går på samma blues spår, eller e rytmen för snabb. Tror att basen kanske jobbar på lite onödigt mycket, lixåm i rockenrolltakt och resten av kompet kör blues. Pianosolot och munliret får fulla poäng. :)
Här krävs nog ännu en genomgång av detta,
men dom lovar ju i varje fall bättre väder! :D
h. johan
karl:
Känns som trummorna spelar i ett annat rum...typiskt EZ...svårt...har hört att det finns ett liknande trummprogram som heter addict eller nånting ditåt som skulle vara lika lättjobbat som EZ men sju resor bättre trumljud...kolla in... annars så är det väl en blues som allra mest...med ditt riktigt bra munspel och sång...hör en orgel mullra på i bakgrunden ..fint....pianot ligger lite för naket i början tycker jag kan säkert funka med en gitarr som inte spelar över utan gör sitt job bara....schysst pianosolo....en lite ostämd bas men på rätt väg....
/ karl
Harmonica mike:
--- Citat från: HomoNeophilus skrivet 04.10.2007, 17:44:59 ---Alltid trevligt med lite blues!
Vet att denna är postad i "Färdiga" men men...
Ball låt men:
Jag skulle gärna se (eller snarare höra) lite "tajtare" ljudbild i denna. Då menar jag inte tajt spelmässigt utan snarare mindre reverb och instrumenten närmre varandra. Trummorna är väldigt dominerande som är nu och jag är inte överförtjust i trumsoundet. Öht så känns inte instrumenten som de spelar i samma rum och det känns som att det är viktigt för den här stilen.
Hammonden skulle gärna få mer plats, nu ligger den bara och teasar.
Pianosolot är lagom flummigt och jag gillar det faktiskt. Bättre andra lyssningen än första. Bryter av stilen lite. Trummorna i det partiet skulle gärna få spela lite mer. När hihaten försvinner blir shejken (Sheik Yerbouti) väldigt tydlig och man förlorar det där samspelet mellan shaker och hihat som jag tycker ofta är grejen med en shaker. En gammal klassiker som "spela på rajden i solot" skulle kanske inte vara helt fel.
Basen låter lite ostämd också... Men ljudet funkar bra. Lite tryck i det sådär.
Slutet är inte så illa men alla instrument borde vara med på det, framför allt harmonikan...
Men det var ju en färdig låt så jag kanske inte borde sagt nåt, hehe...
--- Slut citat ---
Hej Hn.
Håller med om reverberingen,lite för mycket på munspelet bl.a..Trummorna är ju ez,lite svårt att få det som jag vill.Dock har soundet blivit lite bättre.Fills på piano solo delen skall det bli,och givetvis mer instrument på outrot.Jag la en cymbal på munspels solot,och la en "shaker" på piano solot..Samma på bägge,då kör vi på det,bra tips.Basen ostämd,jo jag har bara lirat bas i 3 månader och jag har inte riktigt klart för mig hur en sådan funkar än..har ingen stämmare.Stämt mot munspel,kanske lite slitet munspel..Skall kollas.
Piano solo delen var jag mycket tveksam till,lite fritt lirat utan regler.Några toner surar nog lite,så jag var livrädd för vad som skulle sägas..Kul att du tyckte att det funkade.Byter nog ut det mot ett gura solo så småningom..Eller en kombination mellan gura å piano kanske..lite villrådig nu - då ni är flera som tycker att det funkar..
Färdig låt då..Ja jag har inget server utrymme för mina alster så jag har fått dispans av admin,nu är det fixat så i fortsätningen kommer mina ideer upp på ofärdiga.Och dom färdiga kommer att hamna här :D
Tackar dig för bra och givande feedback,tar alla dina synpunkter med mig inför finalmixen.
Mvh
Micael
Harmonica mike:
--- Citat från: mahan skrivet 04.10.2007, 19:24:51 ---Jisses, här sågas det så spånen yr... ;)
Då åker vi...Kan ju nog hålla med HN att lite väl reverbig mix. OCh basen lite ostämd, hörs först vid 2:32.
Däremot gillar jag trumsoundet, hittat fläsk i EZlåddan nu, virveln sparkar gott.
Men den e de nånting som jag inte får tag i, låten e ju en blues men är det harmonierna o basgången som inte går på samma blues spår, eller e rytmen för snabb. Tror att basen kanske jobbar på lite onödigt mycket, lixåm i rockenrolltakt och resten av kompet kör blues. Pianosolot och munliret får fulla poäng. :)
Här krävs nog ännu en genomgång av detta,
men dom lovar ju i varje fall bättre väder! :D
h. johan
--- Slut citat ---
Johan:
Piano solot först.Ja jag tvekade länge om jag skulle släppa igenom det.Det är ju inte blues utan mera fritt lirat med en del mysko ackord och utsvävningar..Minns kritiken på "Längtan" där jag släppte loss..Tänkte att det skulle vara lite lugnare på denna och lite annorlunda,så jag känner mig nöjd att det gick hem.Tvärt emot mina funderingar..Där hade jag väntat mig stora motorsågen..7 hästarn :P
Som du hör så skiftar jag mitt i sången från dur till moll i kompet.Ungefär där texten byter spår och det börjar handla om pengar..Det är ju ett bekymmer för många och klart moll relaterat.Däremot så ångar basen vidare i dur liret..Kan vara en förklaring till att det disharmonerar lite,givetvis i kombination med mitt pianolir..Får se om jag tar om basen eller fixar till kompet mot detta i finalmixen.Basen bygger ju på svänget och en kombination i basliret är en bra tanke..Hålla igen lite på dubbel tonerna kan nog putsa lite på grund problemet.
Basen ostämd,jo så är det.I boxen jag kör igenom finns det en stämmare,som bevisligen inte fungerar.
Nu har jag stämt basen mot "fraglioletterna" eller vad det nu heter,så nu låter den bra,typ som man gör med en motsträvig gura...
Så bättre väder skall det bli,och ett fungerande slut.
Tack för comment Johan,nu skall jag försöka leva upp till förväntningarna..
Mvh
MIcael
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida