Kontrollrummet

Marsall - Vita Ögon (Klar)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Text o musik : Marsall
Mp3
År 2016
Genre : Psykedelisk postpunk ?

Tar tacksamt emot tips och förslag om allt ,,ju fler som rockar ..

« Senast ändrad: 02.04.2016, 11:33:08 by Marsall »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag gillar det här! Typiskt Marsall - aviga harmonier, underfundiga texter och fräcka gitarrer!
För mig är det här mer progg än punk! Tycker nivåerna känns OK och även ljudbilden.
Kanske lite låg bas...? Annorlunda och spännande!
/Asti
« Senast ändrad: 25.03.2016, 21:22:09 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lite för låg volym på sången initialt. Jag hör inte de ord som sägs.
Underfundigt spel på instrumenten, gillar vandringen på basen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Håller med Max - sången måste upp mer. Riktigt läckra tonartsbyten som skänker sköna spänningar i låten. Sången bra annars liksom spelet i övrigt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja upp med all sång. Nu är det svårt att uttala sig om reverbmängd mm  men det går nog säga när sången har höjts.
80-tals-feeling a la Unter den Linden och Checkpoint Charlie m.fl.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jag gillar det här! Typiskt Marsall - aviga harmonier, underfundiga texter och fräcka gitarrer!
För mig är det här mer progg än punk! Tycker nivåerna känns OK och även ljudbilden.
Kanske lite låg bas...? Annorlunda och spännande!
/Asti

Tack Asti! för gillande o feedback :D..ja det blir lixom så här när det poppar upp nåt i skallen..Sen följer det övriga på..ja som tågets vagnar. Ja det kanske är progg mer då..Fast postpunk e kanske lite progg med smak av punk ?  B)
kollade basen o vågar inte pumpa på någe mer nu ..Men Kan bli en knuff upp när jag gjort fler lyss..Tack för basen kollen  :)

Lite för låg volym på sången initialt. Jag hör inte de ord som sägs.
Underfundigt spel på instrumenten, gillar vandringen på basen.

Tack Max för feedback och gillande :D
Har dragit upp sången ett myrben nu ..

Håller med Max - sången måste upp mer. Riktigt läckra tonartsbyten som skänker sköna spänningar i låten. Sången bra annars liksom spelet i övrigt.

Tack EQ för gillande och feedback!  :D
Sången är upp nu ett myrben i ny version i översta..
Ja upp med all sång. Nu är det svårt att uttala sig om reverbmängd mm  men det går nog säga när sången har höjts.
80-tals-feeling a la Unter den Linden och Checkpoint Charlie m.fl.
/G


Tack Gurano för UDL o C C och feedback :D
Nu är sången upp ett myrben i översta.


Tack Alla för era öron.. som sagt sången är nu upp lite i volym ..Hoppas till det bättre?
« Senast ändrad: 26.03.2016, 15:53:34 by Marsall »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bättre! Bra och viktig text. Skulle nog höja sången ytterligare 3-4 dB. Vad snyggt gitarrljud. Hur ser den kedjan ut? Ssk reverbet/delayet gillas.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bättre! Bra och viktig text. Skulle nog höja sången ytterligare 3-4 dB. Vad snyggt gitarrljud. Hur ser den kedjan ut? Ssk reverbet/delayet gillas.

Tack EQ för återkoppling  :D Jo texter är viktigt tycker jag!  Allvarliga som denna Men även kärlekstexter och komiska grejjer kan ju va ett allvar bakom som gömmer sig.  B) :D
Plockguran du menar ? så är det 1. EQ 2. PM förstärkarplug British tone 3. Delay Replika
Sologuran = 1.EQ 2.legion guraplug (tips av scar fraction Studio) Delay Replika..

Får checka Vollen" på sången en vända till kanske? :D




Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul låt tänkte skriva att jag inte hör texten riktigt men jag gör ju det om jag anstränger mig. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Tuff lite annorlunda låt! Kul. Skönt att sången kommit upp. Jag tycker att den ibland ligger lite lågt (pitchar inte) exempelvis i refrängen. Gitarrgrejen vid 190, helst slutet av den, har jag svårt för. Annars, som sagt var, fräckt!/Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
skönt luftig mix med snygga gitarrer. Rösten låter lite burkig i en annan icke burkig mix.. spännande och för mig annorlunda låt, har lite svårt att höra texten ibland men förstår av sammanhanget.
Sammantaget cool låt :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Kul låt tänkte skriva att jag inte hör texten riktigt men jag gör ju det om jag anstränger mig. :D

Tack Eddie för feedback :D
Har försökt att crispa till reffen lite bättre..Hoppas jag?  :mellow:

Tuff lite annorlunda låt! Kul. Skönt att sången kommit upp. Jag tycker att den ibland ligger lite lågt (pitchar inte) exempelvis i refrängen. Gitarrgrejen vid 190, helst slutet av den, har jag svårt för. Annars, som sagt var, fräckt!/Toby

Tack Toby för gillande och ogillande o feedback :D
Har försökt crispat o jobbat med reffesången nu så gott det går .. :huh:

skönt luftig mix med snygga gitarrer. Rösten låter lite burkig i en annan icke burkig mix.. spännande och för mig annorlunda låt, har lite svårt att höra texten ibland men förstår av sammanhanget.
Sammantaget cool låt :)

Tack Stajo för gillande o feedback  :D
Har jobbat o försökt fått bort burken"nu ..

Tack ALLA ånyo för förträfflig feedback det värmer.. B)
Hoppas man nu inte mixat bort sig..?


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Spännande och underfundigt var ordet...sköna gitarrer och bra mix nu tycker /Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Marsallska underfundigheter som man är van att det ska va, spännande och kul att lyssna på!
Sången som sagt är väldigt överdynamisk, jobba lite mer med volymutjämningen, ibland får man klippa ut vissa strofer och höja/sänka dem, eller låta automationen fixat det,
och låta kompressorn jobba lite hårdare..
Men jag gillart.. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra mix men fortfarande svårt att höra ord på vissa håll. Mer volymutjämningar på något sätt, avseende sången, kanske är på sin plats. Flera gånger tycker jag mig höra att du sjunger 'butta', vilket är en hästmedicin (fenylbutazon) men det är väl inget du håller på med :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Spännande och underfundigt var ordet...sköna gitarrer och bra mix nu tycker /Roffe H  :)

Tack Roffe gör gill o push :D
Har slipat liiite guravassheter o mejslat reffesång ytterligare nu i ny ..

Marsallska underfundigheter som man är van att det ska va, spännande och kul att lyssna på!
Sången som sagt är väldigt överdynamisk, jobba lite mer med volymutjämningen, ibland får man klippa ut vissa strofer och höja/sänka dem, eller låta automationen fixat det,
och låta kompressorn jobba lite hårdare..
Men jag gillart.. :)

Tack Bjurte gillande och feedback :D
Har jobbat ytterligare för att vrida om kranarna o reffesången ..bytte delay och minskade lite på diskanten faktiskt, Fixade även guror som var alldeles för vassa o diskantiga.
Får nog öva mig lite först på ditt finfina tips om att jobba ord för ord höja/sänka aotomatiseringen ..Men kanoners tips som jag antecknar på en gång  B) :)

Bra mix men fortfarande svårt att höra ord på vissa håll. Mer volymutjämningar på något sätt, avseende sången, kanske är på sin plats. Flera gånger tycker jag mig höra att du sjunger 'butta', vilket är en hästmedicin (fenylbutazon) men det är väl inget du håller på med :lol:

Tack Max för återkoppling o gill  :D
Har försökt än en gång att mejsla fram reffesången .. Mycket som bråkar iden äre"   :mellow: :) .. höjjer man volymen bara tappar den groovet tycker jag ..Men vässade ner lite gura ändå ...
O butta" is da shit .Jag tror jag ändrar i texten på en gång ...#  :lol:


Tack som attan ALLA ånyo för push o finfina förslag   B).. Rock on"

/Marsall
« Senast ändrad: 31.03.2016, 11:49:19 by Marsall »


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jäkligt skön låt alltså, gillar dynamiken mycket.
Verserna är ju inga problem att höra vad du sjunger, men i reffarna tror jag allt det där reverbet gör att det grötar ihop sig, och man hör inte orden. Men det är ju också det där reverbade gastandet som blir så go kontrast mot verserna... hmmm....kanske går det att kompromissa lite på reverbet, skulle vara intressant om du testade, för jag tror inte på att höja sången mer, då kommer den att sticka ut för mycket. Alternativt att du i första reffen eller så lägger en lead som har samma reverb som i versen, och gastandet mer i bakgrunden och sen resterande reffar så vet man ju vad som sjungs, ja jag vet inte bara funderingar, men man skulle ju gärna vilja att texten hörs i denna ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Flera kul grejer i denna låten som jag gillar!
Bl a harmisarna som du gör i början och även senare i låten på guran eller basen, har alltid gillat det soundet.
Sköna tonbyten mellan de olika partierna i låten där man inte riktigt vet vart det skall ta vägen, men varje byte ändå känns helt självklart när man väl hör det.
Bra text, som jag dock har lite svårt att höra i reffen pga slinggitarren som ligger lite för högt och tar bort sången.

Me like!
Me, Myself & I


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jäkligt skön låt alltså, gillar dynamiken mycket.
Verserna är ju inga problem att höra vad du sjunger, men i reffarna tror jag allt det där reverbet gör att det grötar ihop sig, och man hör inte orden. Men det är ju också det där reverbade gastandet som blir så go kontrast mot verserna... hmmm....kanske går det att kompromissa lite på reverbet, skulle vara intressant om du testade, för jag tror inte på att höja sången mer, då kommer den att sticka ut för mycket. Alternativt att du i första reffen eller så lägger en lead som har samma reverb som i versen, och gastandet mer i bakgrunden och sen resterande reffar så vet man ju vad som sjungs, ja jag vet inte bara funderingar, men man skulle ju gärna vilja att texten hörs i denna ;)

Tack Plinka för feedback o gillande :D
Har nu lagt en liten attitydleadsång på reffen med liiite dist faktiskt .tror den skar igenom ganska bra o sänkte den delayiga ..

Flera kul grejer i denna låten som jag gillar!
Bl a harmisarna som du gör i början och även senare i låten på guran eller basen, har alltid gillat det soundet.
Sköna tonbyten mellan de olika partierna i låten där man inte riktigt vet vart det skall ta vägen, men varje byte ändå känns helt självklart när man väl hör det.
Bra text, som jag dock har lite svårt att höra i reffen pga slinggitarren som ligger lite för högt och tar bort sången.

Me like!

Tack Kornstad för feedback o gillande :D
Har nu lagt en leadsång på reffen o sänkt slingguran lite ..


Tack bägge för finfin feedback och frampushande . B) :wub: Ja hade det inte pushats fram förbättringar så hade jag stannat för länge sen o köpt resultatet ..KR rockar!! Tack som F..n Gottmos!!  :wub:  :wub:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jäkligt bra faktiskt får lite Kent-vibbar men det är ju Marsallvibbar jag hör - flummigt men sammanhållet på samma gång, bra! :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jäkligt bra faktiskt får lite Kent-vibbar men det är ju Marsallvibbar jag hör - flummigt men sammanhållet på samma gång, bra! :D

Tack Eddie för M-vibbar o flummigt e gott  :D
Ja nu när Kentpöjkan lägger ner så kanske man skall ta över då ?  -_-  :D



Gjorde en liiten morgonjustering på ena reffeguran med klara öron o några koppar kaffe ...nu e jag nöjders"  B)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nu hörs sången fint! Mixen känns helt OK! (tror iofs inte jag hade något att invända innan heller...)
Fast kaffekopparna i refrängen måste upp rejält! Dom hör jag inte!  :)
Skön, annorlunda låt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Morgonjusteringen gjorde nog susen, tycker också den verkar färdigputsad nu.  :) Fin och annorlunda låt.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Nu hörs sången fint! Mixen känns helt OK! (tror iofs inte jag hade något att invända innan heller...)
Fast kaffekopparna i refrängen måste upp rejält! Dom hör jag inte!  :)
Skön, annorlunda låt!
/Asti

Tack Asti för återkoppling o skön annorlunda låt  :)
Ja nu e ja hyfsat nöjd ..
Angående kkopparna: så la bara ett litet diskret kaffesörpeldelay" på sticket .knappt hörbart men det tillför tror jag ..:))

Morgonjusteringen gjorde nog susen, tycker också den verkar färdigputsad nu.  :) Fin och annorlunda låt.
/Roffe H

Tack Roffe för återkoppling o fin annorlunda låt :)
Jo morgonstund har guld i mund " :)

Tack för era öron ..det uppskattas mycket !!  rock on"


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238

Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Bra låt, och naturligtvis bra text!

Får en oklar, men påtaglig känsla av 1973, typ runt den 2 oktober sisådär:) Men, det kanske inte är så många som var med då förresten... Nåja - kanske är det dags för lite frisk samhällskritik igen i detta nådens år 2016?

Upplyftande!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gotti att lyssna på!
Svårt med att höra sångtexten ibland men man får väl lyssna flera gånger då!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack Kornstad för återkoppling o gill :D


Tack MOMA för upplyftande ,bra låt o text  :D  O -73 var en fin tid mycket bättre än -77 som Lundell tjötar om  :lol: .. som sagt skönt o skriva av sig lite ibland om världen runt omkring oss..


Tack Max för gotti  :D Ja Du Lyssna huur många gånger du vill  :D


Tack ånyo för ert pushande det värmer götti  B) :wub:


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Snyggt resultat! Låter riktigt bra./Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack Toby det värmer gott att höra o värmer gott  i själen på en frusen gube" :D :wub:


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Skitbra! Visst är den klar :D Härliga Ebba vibbar och ett djäkla driv! Kul harmisar och coola körer. Klockrent! :D

EDIT Låter lite klippt i slutet. Kan den inte få ringa ut?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Trevliga harmonier. :)
Tycker också det låter mer Ebba Grön, eller kanske imperiet? Som något i gränslandet mellan punk och progg.


Bra skapat!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skitbra! Visst är den klar :D Härliga Ebba vibbar och ett djäkla driv! Kul harmisar och coola körer. Klockrent! :D

EDIT Låter lite klippt i slutet. Kan den inte få ringa ut?

Tack för gillande Zorrow :D Ebba e goa gubar" Joo jag tror det var lite knäppar o dyligt i slutet ..Får kanske klippa in ett saftigt hängackord i slutet när jag plockar fram guran igen :D

Trevliga harmonier. :)
Tycker också det låter mer Ebba Grön, eller kanske imperiet? Som något i gränslandet mellan punk och progg.


Bra skapat!


Tack Div gör gott skapat :D Jo Ebba o imperiet har man sett live fina minnen  :)


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Håller med Mr Z - ett svidande långt hängackord på avslutningen så är saken biff  :D

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil