Forum > Färdiga produktioner
Toby "Waiting for the sun"
Bribedant:
--- Citat från: Toby skrivet 29.03.2016, 19:23:14 ---
--- Citat från: Bribedant skrivet 27.03.2016, 22:04:19 ---Det här var alla rätt liksom. Bra låt, väldigt bra arr, sång & lir utan problem.
Är reverb allergiker så möjligen hade jag föredragit en torrare mix men det är inget som sabbar helhetsintrycket på den här. Gott jobb.
Du har The Tubes i skivbacken kanske? :D
--- Slut citat ---
Är det reverbet precis i början på sången (talet) som du tänker på? Jo det kan vara aningen mycket. "White punks on dope" och "What do you want from life" är favoriter på livedubbeln "What do you want from live" och den första jag hörde med dom. Blev knockad. Också "The Completion backward principle" är en fantastisk platta med grymma låtar. Detta är faktiskt andra gången jag blir jämförd med The Tubes på KR. Första gången var med en låt som heter "This is the time". (Finns kvar här om du är intresserad). Skitkul för jag tänker inte på att det ska låta som det ena eller andra när jag gör låtar. Så din jämförelse är häftig för mig! :D Tusen tack för lyssning och tyck!Talk to ya later(TCBP)/Toby
--- Slut citat ---
Ang. reverb, det finns som sagt inget som sticker ut i mixen eller på annat sätt kvaddar intrycket. Produktionen sitter väldigt bra på det jag hörde. Jag bråkar alltid om reverb/ambience. Föredrar knastertorrt sound bara. Bryter själv mot den regeln ofta dock, reverb är fult men kult :D
The Tubes ja, de där plattorna du nämner hade jag i min kassett walkman i många år på åttiotalet. Liveplattan är helt suverän. Egentligen finns det inget "snott" från The Tubes i din låt men jag menar att man i många låtskrivare kan höra vad jag kallar musikalisk dialekt. Vissa markörer eller vändningar som skvallrar om gamla favoritband. Alltid kul att höra ett lite mer sällsyntare band än fabfour/stones etc satt sitt avtryck.
Eddi:
Jag har bara lyssnat på senaste versionen och kan "köpa" berättarrösten som den är trots att den ligger lite ovanför resten sas. På slutet när du ylatr WAITING så låter det inte bra tycker jag alldeles för mycket av diskant eller nåt. :D
Toby:
--- Citat från: Plinka skrivet 31.03.2016, 16:15:43 ---Fasen vad funkigt och läckert! Snygg sång verkligen :wub: För min del kunde sångreverbet minskas något myrben, men är nog bara en smaksak. Runt 200 eller vad det var när ju junger heeeeeejeeeejj typ skulle du nästan kunna sänka sången en aning. Annasr mkt snyggt arr och allt.
--- Slut citat ---
Tack för dina kommentarer! Jag tog till mig dem och fixade med reverb och volym. Jätteroligt att du uppskattar musicerandet! :D Tack! :)/Toby
--- Citat från: MOMA skrivet 01.04.2016, 08:11:25 ---Bra låt, bra sound och inte minst - bra solo! Kanske skulle man kunna petat in en envelope på leaden på något ställe, men den sitter faktiskt ganska bra i mixen så: "If it works, don´t fix it"
Grattis till en bra låt!
MOMA
--- Slut citat ---
Kul du gillar MOMA! Jag vet inte hur man använder ett sådant filter eller vad det är bra för. Så vad skulle det göra är frågan? Tack för fin kritik ang. sound och solo. :)/Toby
MOMA:
--- Citat från: MOMA skrivet 01.04.2016, 08:11:25 ---Bra låt, bra sound och inte minst - bra solo! Kanske skulle man kunna petat in en envelope på leaden på något ställe, men den sitter faktiskt ganska bra i mixen så: "If it works, don´t fix it"
Grattis till en bra låt!
MOMA
--- Slut citat ---
Kul du gillar MOMA! Jag vet inte hur man använder ett sådant filter eller vad det är bra för. Så vad skulle det göra är frågan? Tack för fin kritik ang. sound och solo. :)/Toby
[/quote]
Jamen hej igen! Njae en envelope är ju egentligen bara att man följsamt höjer och sänker volymen, i det här fallet på leaden. Själv tycker jag att det är ett jäkligt bra sätt att få sången att kliva fram - just där det behövs - för att sedan kunna dippa den igen. En del sköter det med en blytung kompressor, men det blir inte lika transparent (tycker jag då:)
MOMA
Toby:
--- Citat från: Eddi skrivet 03.04.2016, 05:07:44 ---Jag har bara lyssnat på senaste versionen och kan "köpa" berättarrösten som den är trots att den ligger lite ovanför resten sas. På slutet när du ylatr WAITING så låter det inte bra tycker jag alldeles för mycket av diskant eller nåt. :D
--- Slut citat ---
Ylande..tja det kan man ju kalla det. :wacko: Tycker inte att det är för mycket diskant men mina öron kanske inte alltid är att lita på. :)/Toby
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida