Kontrollrummet

Asti - Here comes the sun

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jo, basen på firman stressade mig litegrann när jag lyssnade :) (Den var dålig.)
:D
kontrar jag med min basplugg som jag fortfarande står ut med! :rolleyes:
Den är väldigt avstressande och den brukar jag använda när jag kompar Barbara Sressand (snacka om dålig!)..... B)
« Senast ändrad: 05.03.2016, 12:19:17 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Låter kanon detta! Först tänkte jag också på den lite synthiga stråket men bestämde mig sen för att jag gillar det!

Tänkte på din hörselskada...det är nog tyvärr så att vi alla studiofolk här skulle behöva ta lärdom av det, tror att vi lätt hamnar i riskzonen, då vi sitter mycket med lurar. Vi får börja propagera för att mixa mer i monitorer och mindre i lurar, för att spara våra öron! INNAN det är för sent. I ditt fall hoppas jag dock dels att det går tillbaka, och att du kan testa Roffes tips om att spela in sång med bortåtriktade monitorer på svag volym.
Plinkar på en låt...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter kanon detta! Först tänkte jag också på den lite synthiga stråket men bestämde mig sen för att jag gillar det!
Tänkte på din hörselskada...det är nog tyvärr så att vi alla studiofolk här skulle behöva ta lärdom av det, tror att vi lätt hamnar i riskzonen, då vi sitter mycket med lurar. Vi får börja propagera för att mixa mer i monitorer och mindre i lurar, för att spara våra öron! INNAN det är för sent. I ditt fall hoppas jag dock dels att det går tillbaka, och att du kan testa Roffes tips om att spela in sång med bortåtriktade monitorer på svag volym.
Tack Plinka! Är osäker på om du menar stråkarna (EWQL) som kommer in tidigt i låten
eller synthen (Hypersonic) i partiet "Sun, sun, sun...." som Egghuvud tog upp..?
Vad gäller min hörselskada är jag övertygad om att det blev för mycket hörlurslyssnande
i samband med bidragen till senaste festivalen. Hörlurar är nog OK om man kan begränsa
lyssnandet och inte ha för hög volym, skulle jag tro... Men säkrast är nog att använda
monitorer, förutsatt att man har en "studio" där det funkar och inte stör andra.
Just nu testar jag att lyssna i monitorer på låg volym. Kanske kommer jag också att testa
Bjurtes förslag att stoppa fetvadd i öronen och använda hörlurar...
Men ta mig gärna som ett avskräckande exempel om det kan bidra till att ni andra blir försiktigare
med lyssnandet!  :)
Tack för dina tankar Plinka!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Härlig verre, med denna hade du vunnit ur min synvinkel i alla fall..
Stråket/Mellotronen ligger som sagt lite för högt och för seg attack, annars en fullträff.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härlig verre, med denna hade du vunnit ur min synvinkel i alla fall..
Stråket/Mellotronen ligger som sagt lite för högt och för seg attack, annars en fullträff.
Roligt att du säger så, men jag tycker MOMA vann helt välförtjänt med en genial låt och
hade säkert gjort så även om jag haft denna med!
Är även här lite frågande vad du avser med stråk/mellotron....
Stråket är hämtat från EWQL och kommer in tidigt, samtidigt med sången.
Det jag tror du avser med "mellotronen" är en flöjt från Hypersonic, som jag sänkt en oktav
eller kanske två. Den kommer in före sången och stråket och finns med resten av låten.
Tror att det är den du menar som är för stark och med för seg attack..?
Synthen, som enbart ligger under partiet "sun, sun, sun,....", börjar ensam och dubbleras
efter ett par vändor. Den är också hämtad från Hypersonic.
Tack för din feedback och kul att du gillar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Lyssnat lite nogrannare nu, det är Intro 'synthen' mellan 9-14 sek som släpar lite, tror det beror på att attacken är för lång, allt annat låter klockers..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Lyssnat lite nogrannare nu, det är Intro 'synthen' mellan 9-14 sek som släpar lite, tror det beror på att attacken är för lång, allt annat låter klockers..
Tack! Då vet jag vad du menar!  :)
/Asti t.f. trögfattad smålänning
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det svänger bra om denna George Harrison låt. Harrison är min favoritBeatle....  :)
Du gör den rättvisa.
Hare Krsna, Hare, Hare !!!! (säger jag och Georg Harrison.)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det svänger bra om denna George Harrison låt. Harrison är min favoritBeatle....  :)
Du gör den rättvisa.
Hare Krsna, Hare, Hare !!!! (säger jag och Georg Harrison.)

mvh

Tack Johan! Roligt att du tycker det svänger!  :)
Ja, George gjorde ju väl så bra låtar som John & Paul i slutet av Beatles' karriär.
Speciellt vad gäller Abbey Road. Efter Beatles släppte han ju också mästerverket All things must pass.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Bra cover på bra låt! Den har den friska känsla som en ny version behöver för att tillföra något. Bra jobb rakt igenom. Själv blir jag alltid lite melankolisk när jag rullar igenom Abbey Road, medveten om att det var det sista de gjorde i studion tillsammans alla fyra. Med benäget bistånd av salig Sir George Martin - som faktiskt fick jobba med ljudet som han ville på denna final.

Ja ja, livet trillar vidare :rollekes:

Bra Asti!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad John Isak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 281
  • Medelålders man med drömmar naggade i kanten
    • Visa profil
Tråkigt att höra om hörselskadan Asti! :( Men skönt att få lyssna på en fin version av Here Comes the Sun! :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra cover på bra låt! Den har den friska känsla som en ny version behöver för att tillföra något. Bra jobb rakt igenom. Själv blir jag alltid lite melankolisk när jag rullar igenom Abbey Road, medveten om att det var det sista de gjorde i studion tillsammans alla fyra. Med benäget bistånd av salig Sir George Martin - som faktiskt fick jobba med ljudet som han ville på denna final.
Ja ja, livet trillar vidare :rollekes:
Bra Asti!
MOMA
Roligt att du tycker det är bra! Vet inte hur mycket den här versionen tillför,
försökte mest efterlikna originalet...  Hade velat jobba mer med trummorna,
men problemen med hörseln satte tyvärr stopp för det.
Skulle gärna velat göra en långsam version av She loves you, med stråkar, lugn,
avskalad vers och bombastisk orkester i refrängen! Vet precis hur det skulle låta! B)
Själv lyssnar jag faktiskt med glädje på Abbey Road, som jag tycker innehåller både
suveränt bra låtar liksom fantastiska "sviter"/medleyn. Däremot önskar jag man låtit
George Martin ta hand om Let it be också och kickat ut Phil Spector och Yoko Ono!
Då hade säkert det albumet också blivit något att återvända till många gånger!  :)
Nåväl, det är ju inget man kan påverka! Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tråkigt att höra om hörselskadan Asti! :( Men skönt att få lyssna på en fin version av Here Comes the Sun! :)
Jo, jag får skylla mig själv. Har säkert överansträngt öronen....
Gläder mig att du får ut något av att lyssna på det här!  :)
Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Mycket fin tolkning, din röst passar perfekt och känns rogivande :).
Om man nu skall ge någon feedback så kanske stråkarna känns aningens spetsiga i karaktären jämfört med bas och trumljud som är lite avrundat då blir det aningens annat rum.
Men egentligen är det ingenting jag stör mig på alls, utmärkt tycker jag nämligen det är.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Girly

Jättefin cover!  :)
Vet inte om någon reagerat på detta tidigare men precis på slutet vid 02:59 (och även vid 3:01 om än lite svagare) har du fått med ljudet av när du klickar på datormusen... man kan ju få med sånt i sångspåren ibland. Ta bort kanske?  :unsure:
Hoppas öronen kryar på sig

/Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mycket fin tolkning, din röst passar perfekt och känns rogivande :).
Om man nu skall ge någon feedback så kanske stråkarna känns aningens spetsiga i karaktären jämfört med bas och trumljud som är lite avrundat då blir det aningens annat rum.
Men egentligen är det ingenting jag stör mig på alls, utmärkt tycker jag nämligen det är.
Skönt att höra att jag har en sövande röst!  :D
Nejdå, roligt att du gillar min tolkning!
Du har säkert rätt ang stråkarna, inte min specialitet tyvärr!  :rolleyes:
Tror inte jag kan göra så mycket åt det...
Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättefin cover!  :)
Vet inte om någon reagerat på detta tidigare men precis på slutet vid 02:59 (och även vid 3:01 om än lite svagare) har du fått med ljudet av när du klickar på datormusen... man kan ju få med sånt i sångspåren ibland. Ta bort kanske?  :unsure:
Hoppas öronen kryar på sig
/Girly
Roligt att du gillar min cover Lena!
OK, det kan vara några "musklick" jag missat...ska kolla det!
Det har inte hänt så mycket med hörseln nu på ett tag, men
än har jag inte gett upp hoppet om att få tillbaka lite mer av det jag tappade.
Tack för omtanke och feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Usch vad tråkigt med hörseln!!   :(

Älskar ditt gitarrspel och sång!
Vad gäller mixningen tycker jag du fått till det klockrent. Jätteskönt sound rakt igenom.
Kände mig inte ett dugg stressad utan njöt hela stycket igenom.  ;)

Skall du lira gura med mic kan kanske visuell metronom kanske vara ngt? Alltså blinkande metronom istället för ljud.
Svårare med sången då man behöver höra instrumenten, men kanske om du kör låg volym på monitorerna och riktad mic för att få med så lite rumsljud som möjligt?
Hoppas att det blir bättre!!
Me, Myself & I


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Usch vad tråkigt med hörseln!!   :(
Älskar ditt gitarrspel och sång!
Vad gäller mixningen tycker jag du fått till det klockrent. Jätteskönt sound rakt igenom.
Kände mig inte ett dugg stressad utan njöt hela stycket igenom.  ;)
Skall du lira gura med mic kan kanske visuell metronom kanske vara ngt? Alltså blinkande metronom istället för ljud.
Svårare med sången då man behöver höra instrumenten, men kanske om du kör låg volym på monitorerna och riktad mic för att få med så lite rumsljud som möjligt?
Hoppas att det blir bättre!!
Härligt att du inte blev stressad, som flera andra blivit!  :)
Skönt att du tycker mix och sound är bra!
Ja, man behöver ju höra kompet om man ska sjunga, annars blir det svårt...
Visuell metronom skulle möjligen kunna vara en dellösning! Finns sånt i musikaffärer?
Eller finns det rentav i Qubase? Det måste jag kolla upp!
Bjurte berättade att han använde hörlurar och fetvadd i öronen. Det har jag testat och
vid låg volym borde det inte fresta öronen speciellt tycker jag....
Tack för feedback, empati och bra tips!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vad tråkigt med hörseskadan!  :( Härlig version som ligger nära originalet. Imponerande, måste vara svårt att få till. Håller inte riktigt med om harmisarna på triolerna men det är jag det. Snyggt på alla sätt är det ändå.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vad tråkigt med hörseskadan!  :( Härlig version som ligger nära originalet. Imponerande, måste vara svårt att få till. Håller inte riktigt med om harmisarna på triolerna men det är jag det. Snyggt på alla sätt är det ändå.
Ja, trist! Men det är bara att blicka framåt och hoppas att ytterligare hörsel återkommer!
Hajar inte riktigt vad du avser med "harmisarna på triolerna", men du har säkert rätt!  :)
Tack för dina tankar och roligt att du tycker det är snyggt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
George HArrison är min favoritbeatle pga av den här låten.

Din tolkning är standard, men på ett bra sätt. Rösten och känslan!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vad tråkigt med hörseskadan!  :( Härlig version som ligger nära originalet. Imponerande, måste vara svårt att få till. Håller inte riktigt med om harmisarna på triolerna men det är jag det. Snyggt på alla sätt är det ändå.
Ja, trist! Men det är bara att blicka framåt och hoppas att ytterligare hörsel återkommer!
Hajar inte riktigt vad du avser med "harmisarna på triolerna", men du har säkert rätt!  :)
Tack för dina tankar och roligt att du tycker det är snyggt!
/Asti

Triolerna efter "it's allright" men skit i det, det låter snyggt så, passar in med lite avfilade hörn s a s. På tal om filade hörn gör linköpingsbandet Ghost en cover i moll och jag tror de sjunger Here comes the son men de är ju hemlighetsfulla.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
George HArrison är min favoritbeatle pga av den här låten.

Din tolkning är standard, men på ett bra sätt. Rösten och känslan!
Min favorit-Beatle var till en början Paul McCartney, men ändrades med åren till John Lennon.  :)
Jo, du har rätt i att det är en standard-tolkning, ett försök att få det att låta så likt originalet som möjligt.
Roligt att du  tycker att röst och känsla ändå kommer fram!
Tack för återkommande feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vad tråkigt med hörseskadan!  :( Härlig version som ligger nära originalet. Imponerande, måste vara svårt att få till. Håller inte riktigt med om harmisarna på triolerna men det är jag det. Snyggt på alla sätt är det ändå.
Ja, trist! Men det är bara att blicka framåt och hoppas att ytterligare hörsel återkommer!
Hajar inte riktigt vad du avser med "harmisarna på triolerna", men du har säkert rätt!  :)
Tack för dina tankar och roligt att du tycker det är snyggt!
/Asti

Triolerna efter "it's allright" men skit i det, det låter snyggt så, passar in med lite avfilade hörn s a s. På tal om filade hörn gör linköpingsbandet Ghost en cover i moll och jag tror de sjunger Here comes the son men de är ju hemlighetsfulla.

Då vet jag vad du menar! Tack för att du förklarar för en obildad Smålänning!  :)
Ska lyssna på Ghost! Tack för ny feed!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten