Kontrollrummet

MOMA –Beyond the Ridge of Time

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
"Beyond the Ridge of Time"

Här kommer så den svit som följer upp det övriga prog-materialet ("Smile & Breaking Down", "Here We Go Again", "What do You Know" mfl)

"Beyond the Ridge of Time" är ett tema om kvantfysikernas senaste upptäckter, som förunderligt nog tangerar tusentals år gamla filosofier om "alltet" och den oändliga variabeln - allt som hänt eller kommer att hända pågår här och nu:) Ja, och så lite multi-universum på det (självklart eller hur?) Det mest omvälvande skedet inom fysiken någonsin sägs det, men om det nu hänger ihop som de räknat ut att det gör så blir det upp till elva dimensioner och ett totalt kaos för en vanligt möblerad individ :wacko: Samtidigt blir det ganska upplyftande för den som våndas över att livet är så kort (enligt kvantfysikerna är det snarare oändligt)

Nå, sviten består av flera sammanflätade stycken - eftersom det kändes att det skulle vara så (15-16 minuter, jag vet):

* Beyond the Ridge of Time - Part I
* The Quants
* Brass by the Sea
* Out of Order
* Beyond the Ridge of Time - Part II


Texterna kan tyckas gå emot varandra - och det är en korrekt iakttagelse. Det pågår någon slags inre kamp mellan den fria nya tanken, och den konservativa regeln om hur allt sedan länge ligger till. Blåsorkestern som dyker upp vid havet fanns i levande livet, på stranden vid Portonovo - undertecknad spelade själv in de gamla farbröderna som iförda slitna kostymer spelade hellre än bra till söndagspromenaden.

Lyssna in och kom gärna med relevanta kommentarer - det uppskattas alltid!

MOMA
« Senast ändrad: 30.03.2016, 15:17:08 by MOMA »
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Vad glad jag blir! Detta är bland det bästa jag hört här på forumet. Kanske det bästa. Underbart Genesisinfluerat. Snygga arr och kanonfina melodier. Gillar verkligen delen BTROT. Vilken vacker melodi! Du har också vävt in humor vilket uppskattas. Inte många som behärskar det i den här genren. Sa jag att det var bra? :D Snyggt sound som följer hela sviten. Har svårt för att vara gnällig för det finns inget att gnälla på för mig. Two thumbs up!/Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Sköna o mystiska stick i min smak  B) .. förstalåtstycketssång är det liite schch ljud på sången på vissa ord . ..Kan va jag som fortfarande har lite vatten i öronen efter tvagning..hmm ..annars finemang ini kaklet i övrigt.. :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ett fantastiskt sammansatt stycke jättekul att få ta del av. Jag har dock lite problem med voicen i början alldeles för burkig och för edgig i övrigt nemas problemas - slutet som jag får till Southhampton av någon anledning är riktigt bra och Frankie goes to Hollywood - delen är superb. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Vad glad jag blir! Detta är bland det bästa jag hört här på forumet. Kanske det bästa. Underbart Genesisinfluerat. Snygga arr och kanonfina melodier. Gillar verkligen delen BTROT. Vilken vacker melodi! Du har också vävt in humor vilket uppskattas. Inte många som behärskar det i den här genren. Sa jag att det var bra? :D Snyggt sound som följer hela sviten. Har svårt för att vara gnällig för det finns inget att gnälla på för mig. Two thumbs up!/Toby

Stort tack för en attans positiv kommentar - och humor behövs kanske när de sakkunniga upptäcker hur det egentligen ligger till och allt vi känner till vänds upp och ner :)

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Som sagt, finns inte mycket att gnälla på här.  :lol: Gillar variationen och särskilt gubbarna som lirar hellre än bra, fantastiskt att du fick med dem... :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härlig lyssning här i köket! Det här gillar jag!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Imponerande svit det här! Tycker övergångarna funkar bra, speciellt
snyggt vid 94 sek och 782 sek! Kanske lite utdraget havsljud vid 260 - 300 sek...
Quants är ett kul "avbrott" mot den stämningsfulla och snygga Beyond the Ridge of time.
Vad är det för effekt på sången i Quants? Snygga harmonier där också! Fantasifullt och kul!
Out of order får en att vakna till - hitvarning där! Skön uppbyggnad inför Beyond....part II.
Avslutningen kanske kunde kortas lite, men samtidigt vaggas man in i en skön, slapp stämning
av vågskvalpet. Mix och ljudbild hittar jag inget att anmärka på, möjligen att ljudbilden i
mina öron är lite hård. Kanske kunde man skära lite i övre mellanregistret...?
Lite mer bas/botten vore kanske inte heller fel....men det kan bero på mina skadade öron.  :)
Framförandet är suveränt! Skitsnygg sång/körer och fina gitarrer! Kanonbra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Som sagt, finns inte mycket att gnälla på här.  :lol: Gillar variationen och särskilt gubbarna som lirar hellre än bra, fantastiskt att du fick med dem... :)
Roffe H

Härligt att du gillart´ :)

Ja, du skulle sett dem i sina inte så lite säckiga och slitna söndagskostymer. Lite stolta och tafatta på en gång, och här och där nästa generation musikanter som motvilligt tvingats in eftersom klarinetten eller trombonen i tidigare generation lagt ner för gott. Ett litet minne för livet där på stranden i Portonovo.

Tack för positiv kommentar!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Härlig lyssning här i köket! Det här gillar jag!

Mycket kul att höra Max! Som gammal inbiten prog-vurmare fortsätter alltid en gren av mig att fila på längre, konstifika variationer och ljud bortom sans och vett:)  (sen att man sticker emellan med KR festivaler och annat otyg då och då är en annan sak -_-

Tack för respons!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nästan genialiskt. Stämningen, texten, känslan i sången, det symfoniska stuket som återkommer då och då.

Tilltalar mig mycket. Musikaliskt i sin helhet.

Möjligtvis skulle jag vilja - som klassisk musik-wannabe- att det fanns mer kontinuitet mellan de olika partierna.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Imponerande svit det här! Tycker övergångarna funkar bra, speciellt
snyggt vid 94 sek och 782 sek! Kanske lite utdraget havsljud vid 260 - 300 sek...
Quants är ett kul "avbrott" mot den stämningsfulla och snygga Beyond the Ridge of time.
Vad är det för effekt på sången i Quants? Snygga harmonier där också! Fantasifullt och kul!
Out of order får en att vakna till - hitvarning där! Skön uppbyggnad inför Beyond....part II.
Avslutningen kanske kunde kortas lite, men samtidigt vaggas man in i en skön, slapp stämning
av vågskvalpet. Mix och ljudbild hittar jag inget att anmärka på, möjligen att ljudbilden i
mina öron är lite hård. Kanske kunde man skära lite i övre mellanregistret...?
Lite mer bas/botten vore kanske inte heller fel....men det kan bero på mina skadade öron.  :)
Framförandet är suveränt! Skitsnygg sång/körer och fina gitarrer! Kanonbra!
/Asti

Stort tack Asti - inte minst för att du faktiskt orkade dig igenom 15 minuter :)
Jag fick för mig att jag skulle visualisera texten, inte bara i toner och arr, utan även i hela ljudbilden. När vi kommer till de kära Quant-fysiker så gick de igenom ett antal mer eller mindre smärtsamma processer. Egentligen är de nog 5 stycken nu, med hastigheter vridna ut och in etc.
Och havet är stort - det är sant. Men tanken var att det är en symbol för den evighet (och det nu) vi alla lever i  :wacko:

Varmt tack för positiva kommentarer - det lyfter ork och humör!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Nästan genialiskt. Stämningen, texten, känslan i sången, det symfoniska stuket som återkommer då och då.

Tilltalar mig mycket. Musikaliskt i sin helhet.

Möjligtvis skulle jag vilja - som klassisk musik-wannabe- att det fanns mer kontinuitet mellan de olika partierna.

Många stora tack Div!

Kul att du även kände för texten, den tog ett tag att få ihop - med lika många ändringar som det är bokstäver:)
Vad gäller kontinuiteten så får jag gå tillbaka till labbet och ta ett snack med kvant-fysikerna därinne, men de är som bekant lätt oberäkneliga i sin syn på hur allt ska hänga ihop:)

Gracias!

MOMA 
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tror fasen du har fått med alla elva(?) dimensionerna här! Det här var mumma MOMA. Fantastisk väv - helt otroligt. Musikaliska finurligheter med mycket känsla och hantverkskap på högsta nivå! Övergången till dur där in the Quants är bara ett exempel (Tretow hade säkert gilla't). Balkanorkestern som återkommer i nästan skräckfilmsljudkuliss är en annat. Snyggt att knyta ihop säcken med det vackra huvudtemat på slutet. Femton minuter kändes som betydligt mindre. Forumklassiker redan.  :D
Btw, jag har läst lite av Lawrence Krauss mest pga av hans religionskritik som världen desperat behöver idag. Boken handlade till en del av det du beskriver i programförklaringen - kan inte säga att jag fattade särskilt mycket av vad som hände sekundrarna efter big bang men tankeväckande var den.  :D :unsure:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Wow !! Vilken resa, första delen, så djäääla bra..
Helheten är skitbra oxo, kanske att det på något ställe känns lite transportsträcka med all vågskvalp, men samtidigt är det lite häftigt.
Kanske att du kunde ta ut 'rockenroll' svängarna lite mer i  Out of order delen, men som sagt,funkar så här oxo !   
Snyggt jobbat,verkligen !
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Tror fasen du har fått med alla elva(?) dimensionerna här! Det här var mumma MOMA. Fantastisk väv - helt otroligt. Musikaliska finurligheter med mycket känsla och hantverkskap på högsta nivå! Övergången till dur där in the Quants är bara ett exempel (Tretow hade säkert gilla't). Balkanorkestern som återkommer i nästan skräckfilmsljudkuliss är en annat. Snyggt att knyta ihop säcken med det vackra huvudtemat på slutet. Femton minuter kändes som betydligt mindre. Forumklassiker redan.  :D
Btw, jag har läst lite av Lawrence Krauss mest pga av hans religionskritik som världen desperat behöver idag. Boken handlade till en del av det du beskriver i programförklaringen - kan inte säga att jag fattade särskilt mycket av vad som hände sekundrarna efter big bang men tankeväckande var den.  :D :unsure:

Efter allt slit med ostämda gitarrer, eq som inte sitter rätt, reglar som glöms och sångröster som havererar - så kommer en sådan kommentar som får allt att verka ok igen :)
Varm tack för positiva kommentarer (och detta från en sakkunnig som tagit sig igenom 15 minuter utan att tappa sugen) Det är riktigt kul att få höra bedömningar utifrån vaken genomlyssning och med öga (öra) för detaljer!

Varmt tack eq!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Wow !! Vilken resa, första delen, så djäääla bra..
Helheten är skitbra oxo, kanske att det på något ställe känns lite transportsträcka med all vågskvalp, men samtidigt är det lite häftigt.
Kanske att du kunde ta ut 'rockenroll' svängarna lite mer i  Out of order delen, men som sagt,funkar så här oxo !   
Snyggt jobbat,verkligen !


Gracias senor! Skvalpet var tänkt som en liten oas att sjunka ner i – och betänka tillvarons alla förunderliga fenomen:)
Men också en symbolik för den där evigheten som vi har så svårt för ibland...

Tack för positiv kommentar!!!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fortfarande kanonbra, "gubbarna" ja, måste varit en syn värd att uppleva "in real life", gillar vågorna förresten.  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Riktigt bra och härligt progressivt  ^_^  :wub:

Jag skulle definitivt köpa skivan och gå på konserten! Det finns ovanligt många bra progressive-band i Sverige och detta skulle platsa med sin särprägel. Gillar övergångarna mellan de lite mer "absurda" delarna och otroligt vackra arr, som håller lyssnaren på helspänn.

Produktionen är bland det bättre jag hört på KR. Stråkpartierna, med och utan sång, är himmelskt vackra!

Ska jag ha några synpunkter så är det lite ojämn produktion mellan styckena, sången åker upp och ned, lite som det var från olika album.

Beyond..I och II är favoriter. Speciellt 2an låter färdig. Ettan har sången lite väl långt fram, - du sjunger väldigt bra, men ibland har du (i mina öron) några "olater" med sången när du "bräker" på på en del hängande vokaler  :rolleyes:  Smaksak förstås, men det slår igenom i mixen rätt hårt...

Arret i Out of Order fungerar inte för mig - saknar tyngd och sväng trots att det verkar vara intentionen - men däremot ett helt underbart typ Kaipa/Genesis break med solosynten! Ståpäls som Gunde säger...  :P

Hoppas du jobbar dig igenom mixarna och ger ut detta på ett sätt det förtjänar :)



Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Fortfarande kanonbra, "gubbarna" ja, måste varit en syn värd att uppleva "in real life", gillar vågorna förresten.  :lol:
/Roffe H

Jupp, gubbarna var sköna original - snart är vi väl där själva  :D :D :D :D

Tackar för positiv kommentar, det värmer!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har lyssnat igen och igen!
Underbart händelserikt och vackert!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Vilken fantastisk resa du tar oss med på  :wub: och det känns som att man nyss kommit hem från en händelserik dag efter denna lyssning. Extra kul också att du har med den där liveinspelningen av orkestern.
Möjligen kan jag tycka att första delen(Beyond the ridge...) trycker aningen mycket på limitern, då det är mycket som samsas om utrymmet här och var, och kanske eventuellt att det upplevs lite luftigare om det dämpas en liten anings. Men stor applåd till detta verk!
Plinkar på en låt...


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Har lyssnat igen och igen!
Underbart händelserikt och vackert!

Gracias Max - kul att du gav dig på den igen, det är något av en dröm tror jag för de flesta: att göra något som tål att lyssnas på fler än en gång (i dessa tider av snabba hitlistor på spotify:)

Tack för lyssning!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Vilken fantastisk resa du tar oss med på  :wub: och det känns som att man nyss kommit hem från en händelserik dag efter denna lyssning. Extra kul också att du har med den där liveinspelningen av orkestern.
Möjligen kan jag tycka att första delen(Beyond the ridge...) trycker aningen mycket på limitern, då det är mycket som samsas om utrymmet här och var, och kanske eventuellt att det upplevs lite luftigare om det dämpas en liten anings. Men stor applåd till detta verk!

Tack Plinka för så många positiva kommentarer - det är kul när saker "går hem" :)
Vad gäller första stycket, så är det alldeles sant, det är mycket saker  :wacko: och egentligen inte mindre i den andra delen. Men faktum är att det inte är så mycket limiter, snarare tre ganska mjuka kompressorer i en kedja - kanske ska jag lätta på den sista för att "släppa igenom" en aning till. Jag ska kika!

Mange tack - ha det gott!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Riktigt bra och härligt progressivt  ^_^  :wub:

Jag skulle definitivt köpa skivan och gå på konserten! Det finns ovanligt många bra progressive-band i Sverige och detta skulle platsa med sin särprägel. Gillar övergångarna mellan de lite mer "absurda" delarna och otroligt vackra arr, som håller lyssnaren på helspänn.

Produktionen är bland det bättre jag hört på KR. Stråkpartierna, med och utan sång, är himmelskt vackra!

Ska jag ha några synpunkter så är det lite ojämn produktion mellan styckena, sången åker upp och ned, lite som det var från olika album.

Beyond..I och II är favoriter. Speciellt 2an låter färdig. Ettan har sången lite väl långt fram, - du sjunger väldigt bra, men ibland har du (i mina öron) några "olater" med sången när du "bräker" på på en del hängande vokaler  :rolleyes:  Smaksak förstås, men det slår igenom i mixen rätt hårt...

Arret i Out of Order fungerar inte för mig - saknar tyngd och sväng trots att det verkar vara intentionen - men däremot ett helt underbart typ Kaipa/Genesis break med solosynten! Ståpäls som Gunde säger...  :P

Hoppas du jobbar dig igenom mixarna och ger ut detta på ett sätt det förtjänar :)



Stort tack för bra och relevanta kommentarer!! Faktum är att jag just i dagarna kommer gå igenom ett antal nivåer och även flera av pluggarna - bla kompressor-varianter som jag vill prova. Vad gäller uttal i de vokala insatserna, så skiljer de sig åt från låt till låt - kan bero på vad texten står för, eller så blir det som det blir:)

Ha det!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Det är som indiska kryddor o såser.. Gott som fan  :D Men kolla limmaren som nämnst tidigare det är nåt på sången som e liite för o förvränger din fina sång  :(  .. På Första delen av styckena är det alltså .. Men helhetskonceptet e ju klockers  :)


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Det är som indiska kryddor o såser.. Gott som fan  :D Men kolla limmaren som nämnst tidigare det är nåt på sången som e liite för o förvränger din fina sång  :(  .. På Första delen av styckena är det alltså .. Men helhetskonceptet e ju klockers  :)

Tack för positiva kommentars mr M! Jo jag är på´t - ska byta kompressor och fibbla lite med eq. Blir till helgen, veckan går åt till ett nytt stycke som ska arras upp och mixas. Sen ska man väl ta sig en funderare på festivalen kan tänka. Hmmm.... har en liten fundering där...

Ha det gott!!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
BUMP!

Den här måste hållas aktuell ett tag till!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil

BUMP!

Den här måste hållas aktuell ett tag till!  :)
Håller med Asti! Lyssnar då och då. Den är sååå bra!/Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
BUMP!

Den här måste hållas aktuell ett tag till!  :)

Tackar:) Kul att proggen uppskattas!

Ha det gott!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil

BUMP!

Den här måste hållas aktuell ett tag till!  :)
Håller med Asti! Lyssnar då och då. Den är sååå bra!/Toby

Gracias Toby! Kul att den kommer till glädje  :)

Ha det gott

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists