Kontrollrummet

MOMA – Out of Order

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
"Out of Order"

Lösryckt ur en suite som är under slutmix nu i dagarna. Hela spektaklet är en prog-projekt på ca 14 minuter, och handlar om vår konstfika tidsuppfattning. Och inte minst handlar den om de upptäckter som kvantfysikerna senast gjort kring den oändliga variabeln där i princip allt som kan och inte kan hända händer - nu! ja, det är lite komplext - men inte mer än att ett antal gurus redan för 1000 år sedan kom på samma sak (?!?)

Nåja här är Out of Order - en del i suite "Beyond the Ridge of Time" - coming soon :)

(relevanta och kloka kommentarer är som vanligt varmt välkomna!)

Nytt arr & Ny mix 160315

Stort tack för massor av vettig input. Har gått igenom det mesta och uppdaterat en radda prylar som faktiskt blivit bättre tack vare KR :)

* Gitarrerna har ny mix med snäppet mer bett
* Sången har rensats upp och back up spåren har sluppit en hel del effekter (less is more)
* Arret har fått sig en genomgång med nya spår på vers 2 m.m.
* Genomgående bytt kompressor, med bättre transparens och luft som resultat
* Slutligen har reglarna gått i botten för att sedan lyftas i en ny mix - friskare, vassare (allt är en smaksak :)

Hoppas det svarar på alla bra återspel som kom – undertecknad tycker det gjorde "susen"!

"Out of Order"


Stand straight

And buttooon up!

We´re on a mission from god


You pop

And the enemy drop

Watch him fall another poor sod


It’s a test, its a holy quest


Do the job, forget the rest


It to early to count them out


Take your aim as they runabout


Aaaaah

Out of order

Aaaaah

Out of bounds


Cut loose

The one´s we cant use

No time for philosophical crap


Stay clear

Way out of fear

We nail them on the wiretap



Gear up we hit them hard


Stay low we catch´em of guard


Ideas for the intellectual fools


Here is where the productivity rules


(Ref repeat)
« Senast ändrad: 16.03.2016, 09:46:54 by MOMA »
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Grymt! Härligt med omväxlingen efter tre minuter. Jag är inte 100% förtjust i basen som används men den levererar! Med tryck!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kreativt, tungt och svängigt...håller med Max om det i snygga med att variera.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Helcool komposition, härlig musik,
mixen sitter !!! Jävligt bra !!!  :wub:
Jag diggar detta och är glad att
jag lyssnade. Vill gärna höra hela
suiten.... :)

Bra, MOMA !!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fasen bryter efter nån minut med paddan. Det jag hört hitintills låter otroligt bra - är det en äkta häst?  Måste koppla upp pcn....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En helt ok låt med bra tryck. Schysst ljud med bra nivåer.

Jag stör mig dock lite på ett ljud som i mina öron låter som knaster på flera ställen (det kan mycket väl vara synthen som låter så men jag upplever det som sagt som biljud/knaster: ex på knaster 67-69, 74-76, 83, 235-237, 242-244, 250-252 ... återkommer på flera ställen. 

Jag tycker att denna typ av stil kräver ett fett gurasolo - det saknade jag :D
Utan solo eller något annat fett så finns risk att takten blir tröttande.
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skitsnyggt arrat och inspelat! Vad är det för ljud som sätter det fräcka beatet (utpanorerade åt varsitt håll)?
Fint när låten "lugnar ner sig" vid ca 3 minuter och när pianot kommer in och avslutas i dur!  :)
Vad gäller harmonier och melodi kanske inte så spännande, men väldigt fint framfört! Riktigt bra sång!
Tycker nivåer och mix funkar bra vad jag hör. Ser fram emot att höra hela sviten!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Mycket snygg vers och snyggt sound. Låter bra men störs av distljud som kommer med ojämna mellanrum. Kan vara detta som Gurano menar också. Tycker att det skulle hända något med arr/instrumentering i andra versen och refrängen. Något som lyfter det hela ännu mer. Det är låten utan tvekan värd för i grunden är den ju kanon. En sån här låt måste nästan ha ett solo. :)/Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
fin produktion o mix as usual ..håller med om gurasolo ..Och så hör jag en trumpet som kör en svarande melodislinga efter out of order .. B)


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Grymt! Härligt med omväxlingen efter tre minuter. Jag är inte 100% förtjust i basen som används men den levererar! Med tryck!

Tack för positiv och relevant kommentar! Basen är en klassisk fender i skruvad form, kanske att min mix dragit den för tungt, men tanken var god (support till elgitarren som drar det stora lasset i riffet) Ska kika!! Och på flera andra kloka kommentarer som kommer in:) (styrkan med KR!)

Gracias!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Suverän låtidé jag får inte in några referenser i mitt huvud - jo kanske Franky goes to hollywood men ändå långt därifrån. Väldigt bra sväng med den basen och syntarna och det som jag först trodde var en häst - det är väl en lite muddig multi-handklapp va? Jag hör Guranos knäppningar men tror att det är den vandrande arpeggiosynten som gör det. Snyggt när pianot kommer in i slutet av det lugna. Håller med den som skrev att det bara måste in ett fläskigt gitarrsolo i denna någonstans. Annars toppenmix och bra sjunget gillar inte riktigt de-essern som mördar ditt "mission" t.ex. dock.

Ja jag ser fram emot hela de 14 minutrarna ihopsatta :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Nyfiken på var den här är i sviten ? och hur det låter innan/ efter ? Tror (in my holy opinion ) att gitarren i versen behöver vara "skitigare" i versen eller att någon mer elgitarr spelar någon rytmisk figur...det blir aningen stift där nu och livlöst ...sort of
annars i vanlig ordning väldigt snygg prod. och du har så bra röst.
Nyfiken på vilken plattform du jobbar i ?

Allt gott karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Grymt! Härligt med omväxlingen efter tre minuter. Jag är inte 100% förtjust i basen som används men den levererar! Med tryck!

Gracias! Har tagit ett varv med basisten (motsträvig typ) och lättat en aning på trycket faktiskt (lite)
En helt ok låt med bra tryck. Schysst ljud med bra nivåer.

Jag stör mig dock lite på ett ljud som i mina öron låter som knaster på flera ställen (det kan mycket väl vara synthen som låter så men jag upplever det som sagt som biljud/knaster: ex på knaster 67-69, 74-76, 83, 235-237, 242-244, 250-252 ... återkommer på flera ställen. 

Jag tycker att denna typ av stil kräver ett fett gurasolo - det saknade jag :D
Utan solo eller något annat fett så finns risk att takten blir tröttande.
/Gurano

Tack för input! Har gått igenom hela rasket, mixat om och lättat ett antal pluggar - hittar inget vasst som sticker (utom den arp synt som faktiskt ska "sticka hål" i arret då och då) Gitarrsolot får vänta till nästa låt. (ska försöka övertala mutade myran att göra en grej :)

Skitsnyggt arrat och inspelat! Vad är det för ljud som sätter det fräcka beatet (utpanorerade åt varsitt håll)?
Fint när låten "lugnar ner sig" vid ca 3 minuter och när pianot kommer in och avslutas i dur!  :)
Vad gäller harmonier och melodi kanske inte så spännande, men väldigt fint framfört! Riktigt bra sång!
Tycker nivåer och mix funkar bra vad jag hör. Ser fram emot att höra hela sviten!
/Asti


Tack Asti! Beatet är en vansinnig sampling från en annan låt som jag sedan klippt upp i småbitar, tryckt igenom ett antal pluggar och min matmixer modell Electrolux 1963. Har nu jobbat igenom arret för variationens skull, och känner själv att det behövdes och gjorde sig ganska bra - harmonierna är kantigt strikta med tanke på budskapet i låten, vilket kanske blir mer uppenbart när hela sviten ligger på bordet :)

Mycket snygg vers och snyggt sound. Låter bra men störs av distljud som kommer med ojämna mellanrum. Kan vara detta som Gurano menar också. Tycker att det skulle hända något med arr/instrumentering i andra versen och refrängen. Något som lyfter det hela ännu mer. Det är låten utan tvekan värd för i grunden är den ju kanon. En sån här låt måste nästan ha ett solo. :)/Toby

Toby - du hade helt rätt - med ett nytt arr på andra versen fick den lite, lite mer liv och energin håller bättre. Om det räcker för din smak låter jag vara osagt, men inom de strikta ramar som den här militäriska låten håller så känner jag att det lyfter ganska bra. Tack för bra kommentar!

Suverän låtidé jag får inte in några referenser i mitt huvud - jo kanske Franky goes to hollywood men ändå långt därifrån. Väldigt bra sväng med den basen och syntarna och det som jag först trodde var en häst - det är väl en lite muddig multi-handklapp va? Jag hör Guranos knäppningar men tror att det är den vandrande arpeggiosynten som gör det. Snyggt när pianot kommer in i slutet av det lugna. Håller med den som skrev att det bara måste in ett fläskigt gitarrsolo i denna någonstans. Annars toppenmix och bra sjunget gillar inte riktigt de-essern som mördar ditt "mission" t.ex. dock.

Ja jag ser fram emot hela de 14 minutrarna ihopsatta :D

Bra relevant kommentar Eddi! de-essern var egentligen en jäkligt kass ambition med en mindre väl vald kompressor. Hela rasket ligger nu i soptunnan utanför garaget:) Mycket bättre utan - friskt och fräscht utan plågsamma plugg-försök!

Nyfiken på var den här är i sviten ? och hur det låter innan/ efter ? Tror (in my holy opinion ) att gitarren i versen behöver vara "skitigare" i versen eller att någon mer elgitarr spelar någon rytmisk figur...det blir aningen stift där nu och livlöst ...sort of
annars i vanlig ordning väldigt snygg prod. och du har så bra röst.
Nyfiken på vilken plattform du jobbar i ?

Allt gott karl

Tack för bra kommentar Karl! Har gått igenom verserna och kikat närmare på gitarrerna (som drar lasset). För att hålla rytmen intakt valde jag att behålla riffet rent, men däremot har jag mixat om, och skitat till ljudet/balansen ett snäpp. Om det räcker är en smaksak - men jag känner att helheten vann på en vassare gura - tack!


MOMA

MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Helcool komposition, härlig musik,
mixen sitter !!! Jävligt bra !!!  :wub:
Jag diggar detta och är glad att
jag lyssnade. Vill gärna höra hela
suiten.... :)

Bra, MOMA !!!

mvh


Fielen Dank! Lyckades misslyckas med en mix-session igår, men är nog på´t ikväll igen:) Sviten kommer upp!

Ha de gott!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt jobbat,  du har lagt ner mycket möda förstår jag...kanon!  :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
fin produktion o mix as usual ..håller med om gurasolo ..Och så hör jag en trumpet som kör en svarande melodislinga efter out of order .. B)

Gracias Marsall! Trumpet :) (man kanske skulle ha en som kör ett militäriskt tapto typ?) Trumpet-solo anyone?

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
fin produktion o mix as usual ..håller med om gurasolo ..Och så hör jag en trumpet som kör en svarande melodislinga efter out of order .. B)

Gracias Marsall! Trumpet :) (man kanske skulle ha en som kör ett militäriskt tapto typ?) Trumpet-solo anyone?

MOMA
En variant e ju att köra en långtrumpet ton på G........ På sångstarten ) ...sen fibbla slinga på (biss G G Fiss G )..  Militäriskt taktfast blir fint..  :)
Har du nån synth så testa den först ..För jag ringde nyss M. davies ohan var bizzy doin nothing" typ på mallis för tillfället ,men skulle höra av sig :)


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
fin produktion o mix as usual ..håller med om gurasolo ..Och så hör jag en trumpet som kör en svarande melodislinga efter out of order .. B)

Gracias Marsall! Trumpet :) (man kanske skulle ha en som kör ett militäriskt tapto typ?) Trumpet-solo anyone?

MOMA
En variant e ju att köra en långtrumpet ton på G........ På sångstarten ) ...sen fibbla slinga på (biss G G Fiss G )..  Militäriskt taktfast blir fint..  :)
Har du nån synth så testa den först ..För jag ringde nyss M. davies ohan var bizzy doin nothing" typ på mallis för tillfället ,men skulle höra av sig :)

 :D :D :D :D :D

Du har förunderliga kontakter!! Hör av dig så snart han tar kontakt - här står studion redo :D

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar det här. Låter lite ac/dc, men på ditt sätt.

Riktigt bra låt. mellanspelet funkar det med.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Jag gillar det här. Låter lite ac/dc, men på ditt sätt.

Riktigt bra låt. mellanspelet funkar det med.

Gracias!!

Mellanstycket kom efter en nattlig sejour där jag allmänt jävlades med ackord och arr - det behövdes tror jag  :unsure:

Så fick det bli!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Nice, gillar verkligen temat ;) I min lurlyssning låter mixen riktigt bra. Läckra ljud  :wub:
(Hör också lite knaster någonstans)
Plinkar på en låt...


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jäkligt bra låt och snyggt arrat, endaste jag skulle kunna önska är en lite 'vassare/aggressivare' mix!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Jäkligt bra låt och snyggt arrat, endaste jag skulle kunna önska är en lite 'vassare/aggressivare' mix!

Tack för lovord, vad gäller mix, så ta en vända på sviten där låten ingår, kanske det blir bättre mix i helheten? jag försökte bygga en gemensam "rymd" åt alla delar, kanske gick det fel, kanske rätt?

Lyssna och se:)

Tack för att du tog dig tid att lyssna!!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härlig lyssning!
Bra stompa och bra lugna delar.
Basen känns bra nu - jag är mer mogen för att lyssna på den eller så har du fått till önskad förändring där.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Härlig lyssning!
Bra stompa och bra lugna delar.
Basen känns bra nu - jag är mer mogen för att lyssna på den eller så har du fått till önskad förändring där.

Jupp Max - gick in och tweekade lite på basen. Lyfte lite lite mellanregister men lät den sjunka 2-3 db. Gjorde susen!

Tack!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar "Drive my car"-stämmorna där i början. Tungt som tusan med det den där synthbasen. Favvopartiet är nog när pianot kommer in, verkligen snyggt. Hade jag fått önska skulle det vara lite längre. Imponerande stycke. Låter helt klart i mina förkrympta öron.  :) ;)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Gillar "Drive my car"-stämmorna där i början. Tungt som tusan med det den där synthbasen. Favvopartiet är nog när pianot kommer in, verkligen snyggt. Hade jag fått önska skulle det vara lite längre. Imponerande stycke. Låter helt klart i mina förkrympta öron.  :) ;)

Gracias! Ja stämmorna kom som en idé för att få lite med "bett" i sångstämman (han e ju ganska vek annars:) Och kring funderingen om inte mittstycket skulle varit längre: det tog liksom slut där  :unsure:

Tack för lyssning!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Nice, gillar verkligen temat ;) I min lurlyssning låter mixen riktigt bra. Läckra ljud  :wub:
(Hör också lite knaster någonstans)

Tack Plinka! Kul att du gillar temat och sound! Jag har i senaste mixen gått igenom alla frekvenser och landar nu i att ett antal av de "knaster" som eventuellt återstår faktiskt är en synt med ganska vässad ton "studsar" i stereobilden.

Ha det gott - och glad påsk!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists