Kontrollrummet

Mikrofoner och fasfel

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Baktakt

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Tja,
Man läser ju ofta om hur folk bekymrar sig om fasfel när man tex. ska micka upp ett trumset. Hur kommer det sig? är det annan lödning i vissa mickar? -är det inte standard ledningsdragning i mickar/XLR slangar?

Ponera att man placerar ut en högtalare i ett rum som skickar ut "Pinknoise/brus" -då kan man väl då formodligen märka om en mic har fasfel om man sätter alla "reglar" på samma nivå, mutar alla, och sedan mutar av mickarna efterhand....-märker man då att pinknoiset blir "lägre/svagare" har man väl då förmodligen fasfel på just den micken....

Om man nu konstaterat att man har fasfel på en mic så går det väl att vända fasen i tex. cubase, men hur gör man i lyssningsläge?? Det kommer ju låta illa i monitorerna tills man vänt fasen...Finns det någon sorts omkopplingslåda? Jag kör ju med ett Presonus Firepod och där går det ju inte att fasvända..

Hugaliga...-sånt här kan man ju ligga sömnlös över....

Tips, ideér om detta mottages tacksamt!!

Tjohopp!


Utloggad tsmalmbe

Det uppkommer väl inte i mikrofonen i sig självt. Fasfelet kommer då man har två mikrofoner på olika avstånd från samma ljudkälla. I värsta fall så kommer ena ljudvågen 180 grader eftersläntrande, och det blir total utsläckning (med dött rum och sinusvåg då alltså - teoretiskt).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Baktakt

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Åh fy fan....Sicken grejj...det hade jag ingen aaaning om.. :P
Jag som trodde att vissa mickar kunde ha annan lödning....-fan, man kanske skulle gå en grundkurs i elementär ljudlära he, he.....

Tack för svar min käre kompanjon!!!!!

Tjohopp!

Det uppkommer väl inte i mikrofonen i sig självt. Fasfelet kommer då man har två mikrofoner på olika avstånd från samma ljudkälla. I värsta fall så kommer ena ljudvågen 180 grader eftersläntrande, och det blir total utsläckning (med dött rum och sinusvåg då alltså - teoretiskt).


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det uppkommer väl inte i mikrofonen i sig självt. Fasfelet kommer då man har två mikrofoner på olika avstånd från samma ljudkälla. I värsta fall så kommer ena ljudvågen 180 grader eftersläntrande, och det blir total utsläckning (med dött rum och sinusvåg då alltså - teoretiskt).
Ja precis. Olika frekvenser kommer av olika mickar på olika avstånd från samma ljudkälla förstärkas respektive försvagas i olika frekvensområden. Genom att vända fasen på en av mickarna kan man välja vilken ljudblandning man föredrar, men det tar inte bort alla fasproblem. Att flytta på mickarna (ibland ytterst lite) är det vanligaste sättet att rätta till såna här problem.
Rätta mig någon om jag har fel, men jag tror X/Y-mickning är det enda sättet att närmast helt få bort fasskillnader?
Fasproblem uppkommer oxå ofta då man både linar och mickar samtidigt.
Ett totalt fasfel släcker ut ljudet i mono helt (o e oftast orsakat av elektroniskt fel), det är inte det vi menar när vi pratar om olika fasproblem vid uppmickning.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Detta kan ju vara ett lämpligt ämne att ta upp i Wikin, under Inspelning... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

[wiki=Inspelning]Inspelning[/wiki]
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Åh fy fan....Sicken grejj...det hade jag ingen aaaning om.. :P
Jag som trodde att vissa mickar kunde ha annan lödning....

Ibland kan ju mickar (billiga kinamickar utan kvalitetskontroll..) vara fasvända.. Värt att kolla om man kör billiga mickar.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad G.

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Jag som trodde att vissa mickar kunde ha annan lödning....-fan, man kanske skulle gå en grundkurs i elementär ljudlära he, he.....

Tjohopp!

Det räcker med Fysik A  ;)


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Det värsta med fasfel är väl att det inte är helt lätt för ett otränat eller ens ett hyfsat tränat öra att identifiera det. På något sätt uppstår det alltid vid flermikrofonsinspelningar. Två klassiska exempel är vid stereoinspelning, där man för att motverka det hellre X/Y-mikar (mikrofonerna intill varandra, riktade snett åt varsitt håll) än A/B-mickar (mikrofonerna långt ifrån varandra, ex på varsin sida om ett rum/trumset) samt vid närmikning av trummor när man sätter en mik över och en mik under trumman. Det senare är egentligen ett polaritetsfel och kan alltså avhjälpas med en fasvändning på mixerbordet eller i ett inspelningsprogram. Det tidigare är mycket svårare att göra något åt i efterhand och något som duktiga mastringstekniker i bästa fall kan behärska... Bäst är att tänka på mikplacering från början, och låter det bra är det nog inga större problem.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det värsta med fasfel är väl att det inte är helt lätt för ett otränat eller ens ett hyfsat tränat öra att identifiera det.
Det är då det är så bra att kunna växla till monolyssning! Olika frekvenser släcks ut o ljudet blir tunnare.
Lägger man ihop två kanaler o det mesta är fasriktigt ska ljudet upplevas som starkare. Blir det däremot lägre eller 'tunnare' så har man fasproblem.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Det värsta med fasfel är väl att det inte är helt lätt för ett otränat eller ens ett hyfsat tränat öra att identifiera det.
Det är då det är så bra att kunna växla till monolyssning! Olika frekvenser släcks ut o ljudet blir tunnare.
Lägger man ihop två kanaler o det mesta är fasriktigt ska ljudet upplevas som starkare. Blir det däremot lägre eller 'tunnare' så har man fasproblem.

Ja, en rejäl monoknapp och en goniometer så är man på banan!  :)
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
FasFEL behover inte bara handla om utslackning av frekvenser. Fasfel ar ju allting som har med tidfarskjutning att gora, man kan tex tycka att man har ett fasfel mellan rumsmickar och OH aven fast de har ett gynnsamt fasforhallande, dvs inte ger upphov till nagra utslackningar. Man kan tycka att tidsskillnaden mellan dem ar jobbig att lyssna pa.
Vill man alltid ha bort fasfel? Nej. Det finns flera mikrofontekniker som bygger pa fasfel, om man nu ska kalla det fel. Ta tex AB eller ORTF, som bada kan vara valdigt behagliga att lysna pa, de bygger pa fasforskjutningar...
Ja, jag sitter med amerikanskt tangentbord.


KillwithSkill

  • Gäst
Man har ju redan fasfel i huvet, konstant!


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
man kan tex tycka att man har ett fasfel mellan rumsmickar och OH aven fast de har ett gynnsamt fasforhallande, dvs inte ger upphov till nagra utslackningar. Man kan tycka att tidsskillnaden mellan dem ar jobbig att lyssna pa.

Absolut, det är också en fråga om tycke och smak!
Fasfel finns ju i princip vid varje flermickningssituation. Det handlar sällan om att eliminera dem, kanske inte ens om att minimera dem. Snarare att kontrollera dem.

Monolyssning och goniometer hjälper en att förstå vad som är ett fasfel och vad som är effekten av flera kombinerade oberoende ljudkällor.

Det finns också pluggar som ger en möjligheten att förskjuta fasen steglöst, från 0 till 360 grader. Kan både användas för att minimera fasfel och som ett kreativt verktyg för att skapa sound.
Kolla t ex in: Betabugs Audio Phasebug och Voxengo Pha-979
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Kempor

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Det uppkommer väl inte i mikrofonen i sig självt. Fasfelet kommer då man har två mikrofoner på olika avstånd från samma ljudkälla. I värsta fall så kommer ena ljudvågen 180 grader eftersläntrande, och det blir total utsläckning (med dött rum och sinusvåg då alltså - teoretiskt).
Ja precis. Olika frekvenser kommer av olika mickar på olika avstånd från samma ljudkälla förstärkas respektive försvagas i olika frekvensområden. Genom att vända fasen på en av mickarna kan man välja vilken ljudblandning man föredrar, men det tar inte bort alla fasproblem. Att flytta på mickarna (ibland ytterst lite) är det vanligaste sättet att rätta till såna här problem.
Rätta mig någon om jag har fel, men jag tror X/Y-mickning är det enda sättet att närmast helt få bort fasskillnader?
Fasproblem uppkommer oxå ofta då man både linar och mickar samtidigt.
Ett totalt fasfel släcker ut ljudet i mono helt (o e oftast orsakat av elektroniskt fel), det är inte det vi menar när vi pratar om olika fasproblem vid uppmickning.

M/S är nog det sätt som är bäst för att helt bli av med fasfel vid stereomickning. Om du tar en ms signal och summerar till mono får du  endast micken som är "mitten". Men x/y är också ett ganska safe alternativ, många upplever det dock som inte lika mycket djup som i a-b.
"Kan jag få lite mer av allt i medhörningen?"...suck...