Kontrollrummet

Presonus Audiobox 1818VSL - Problem med Clicks & Pops

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skyggedans

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Goddagens kära kollegor!

Jag har stött på ett nytt problem nyligen som jag inte riktigt vet vad det beror på och tänkte vända mig till er expertis.
Jag har ett Presonus Audiobox 1818VSL som vi nyligen spelade in vår nya platta på och det var även första gången med det ljudkortet dessutom.
När vi spelade in trummorna så hände en jävligt udda grej som jag inte blev klok på alls, det kom med en massa missljud/Pops & Clicks/sprakande på det ena Overhead-spåret som vi inte märkte förrän i efterhand. Vi provade spela in trummor några dagar senare i ett annat sammanhang och då hamnade det här sprakandet på Ride-micken och ibland i ena Puk-micken.
Jag dubbelkollade alla standard-saker som ordentligt spända mick-fästen, kablar som hade kontakt med diverser saker på vägen som kan skapa störningar etc etc, men jag hittade ingen lösning.

Sprakandet dyker upp helt random, när som helst & var som helst, här är ett exempel från min Overhead!


Jag är inte säker om jag lyckades bädda in mp3-filerna ordentligt i inlägget, men om jag gjorde det så hör ni exakt det ni ser på bilden.
Overhead utan EQ:
[mp3=200,20,0,center]C:\Users\Steve\Desktop\Pop OH L.mp3[/mp3]
Overhead med EQ (Highpass-filter på 200 hz):
[mp3=200,20,0,center]C:\Users\Steve\Desktop\Pop EQ OH L.mp3[/mp3]

Jag har lyckats redigera bort mesta delen av dom så gott som möjligt, men på vissa ställen hör man att där är något som inte stämmer riktigt. Nu hade jag ju tur att var OH-spåren som tog stryk så man kan high-passa bort det, men det känns ju väldigt uteslutet när man har den perfekta tagningen och det har satt sig i baskagge-micken!

Men baserat på att det bara sitter i Overheaden just nu (Jag har en tidspress på att få färdigt dom grejerna)
Hur kommer detta påverkas när jag börjar mixa ordentligt och sen mastrar grejerna?
Kommer det att ha försvunnit i mixen då eller kommer bara alla missljud förstärkas ännu mer?
Ska jag jobba vidare med vad jag har eller är det bara att spela om trummorna och se glad ut?
Är det någon som vet vad detta beror på dessutom?

Dom alternativen jag har kommit fram till via Internet är: Dålig dator (Den vi har är inte bra, men jag hade inte kallat den "dålig". Den håller minimum-kraven), Statisk elektricitet på grund av ormbo med kablar (Känns lite långsökt), Att det är ett känt problem hos Audiobox 1818VSL när man kör med VSL igång under inspelning (Har provat med och utan & det gjorde ingen skillnad)

Tacksam för svar! :)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Kan inte spela mp3-filerna men det kan ev. vara min gamla webläsare som strular.

Skumt med klicket hur som.  Det gäller ju att isolera vart felet är.  Testa att köra med en mik i taget, kvarstår felet på båda ligger felet närmare ljudkortet/inspelningsdatorn.   Ha så lite prylar inkopplat som möjligt o.s.v.      Såg nu att du hade tidspress, betyder det att du inte kan spela in igen om felet lokaliseras?   I sånt fall blir det till att mjukvarumässigt få bort så mycket som möjligt naturligtvis och hoppas att mixen blir bra ändå antar jag.      /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kan inte heller lyssna - du har länkat dina mp3or till din hårddisk - å det funkar inte alls!
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Skyggedans

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Alright, vi gör så här då! :)

OH utan EQ:
http://picosong.com/ACkF/

OH med EQ (Highpass)
http://picosong.com/ACkh

Enda gången som jag har upplevt det är när jag har använt alla 8 mickingångarna samtidigt. Dessutom så uppstår det med olika mickar i olika mickingångar, så jag är relativt säker på att det inte är en enda som ställer till problemet. Om felet lokaliseras så kan jag spela in igen, men jag har fram till slutet på denna månaden att skicka "den färdiga produkten" till näste man i kedjan. Så spela in igen är ett alternativ men då får det ske väldigt snart och jag vill vara säker på att jag har blivit av med det problemet om vi gör det.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Nu funkar det att lyssna men det är väldans kort!  :)   Det jag hör är två slag på en öppen highhat och samtidigt 2 anslag på en bas (väl).
Kan du inte lägga in typ 10 sek så man får nåt att referera till?   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Skyggedans

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Här är ett längre klipp, jag tog ifrån min Puk-mick när vi spelade in andra gången.
När dom bara kommer sådär är det ju inte svårt att klippa bort det, men då blir det ju någon form av lottodragning varje gång man spelar in trummor och måste göra om allt tills man får en tagning där allt sprakande är någorlunda redigeringsbart.
Jag har skapat en Support Ticket på Presonus forum, men dock inte fått något svar än. Någon som har gjort det innan och vet på ett ungefär hur lång tid det brukar ta att få svar?

http://picosong.com/AfuJ/



Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Konstigt.  Det låter som ett baskaggeslag nästan ju.  Inte överstyrning heller.   Nej det lutar åt något lurt hos ljudkortet då som du är inne på.
Hoppas att dom vaknar på supporten snabbt så du hinner ta om det!   

Det enda jag kan erbjuda som hjälp är att tillgå med ett ljudkort som du kan få använda med 8 mikingångar/preamps.  Ett Focusrite Saffire Pro 26 i/o men det är firewire ...        /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Skyggedans

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Jo, dom gör ju det. Vissa av dom försvinner nästan helt och hållet med highpass-filter, men alla gör tyvärr inte det.
Tyvärr så har dom inte svarat än, men jag har ett par ess i rockärmen kvar dock om det inte hinner lösa sig i tid.

Jag tackar så hjärtligt för erbjudandet, men det blir nog lite långt för mig att hämta det i Järfälla och sen har jag tyvärr inte FireWire-portar på datorn.
Men tack ändå! :)


Utloggad Skyggedans

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Jag gjorde ett litet test i replokalen igår för skojs skull. Som jag nämnde i mitt första inlägg så verkar Presonus ha stora problem med sin VSL-funktion till sina ljudkort och jag har inte riktigt kunna släppa det helt.
Så jag öppnade samma Cubase-projekt från när vi spelade in trummor den andra gången, tryckte "Record" och maxade input-gainen på alla 8 mickingångar och trixade med VSL-funktionen.
Efteråt så vrålgainade jag alla spåren med ca 40 db för att kunna se den visuella förändringen i spåren.



1. VSL på
2. VSL av
3. VSL av/på/av under inspelning

Alla spåren verkar påverkas av VSL-funktionen om man tittar riktigt noga, men varför är det just Virvel, Puka 1 & 2, OH Left & Ride som påverkas extra mycket?
Detta börjar driva mig till vansinne successivt och vi ska spela om trummorna nästa helg. Är det någon som har några bra idéer? För mina börjar ta slut!  :huh:


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Ja det där går ju inte för sig.  Det blir ju massor av tidsödande rattande, och även om det i princip går att fixa -hur kul är det? 

Det skulle ju vara intressant om du kunde göra 1-2 snabba inspelningtest där du eliminerar/byter ut  1. ljudkort.  2. dator. Då vet vi ju vart felet sitter s.a.s.       

Någon annan som har någon idé om detta?   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Skyggedans

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Jag gjorde en felsökning nu i veckan & en mindre "dator-optimering" på köpet där jag betade av så mycket jag kunde på denna listan.

http://www.presonus.com/community/Learn/Optimizing-Windows-Vista-and-Windows-7-for-Music-Production

Jag kopplade in alla mickarna igen som jag använde sist och la alla på golvet (Jag orkade jävlar inte micka upp ett helt trumset bara för en felsökning), satte något så när samma ljudnivåer som sist och tryckte Rec. Jag pillade med lite annat under tiden och efter att jag hade spelat in ca 25 minuters tystnad så skummade jag igenom spåren och det var helt fullkomligt felfritt. (Både med och utan VSL-funktionen igång) Jag är inte helt hundra på vad exakt det är jag har gjort som löste det, men antagligen så var det väl någon inställning/komponent som var problemet. Förmodligen så bör allt vara löst nu, men det återstår att se på Söndag när vi spelar in trummor igen.

Snacka om en riktig rookie-tabbe att sabba en truminspelning för att exempelvis Nätverskortet inte var inaktiverat. Den lär man nog inte göra om igen.  :P


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag gjorde en felsökning nu i veckan & en mindre "dator-optimering" på köpet där jag betade av så mycket jag kunde på denna listan.

http://www.presonus.com/community/Learn/Optimizing-Windows-Vista-and-Windows-7-for-Music-Production

Jag kopplade in alla mickarna igen som jag använde sist och la alla på golvet (Jag orkade jävlar inte micka upp ett helt trumset bara för en felsökning), satte något så när samma ljudnivåer som sist och tryckte Rec. Jag pillade med lite annat under tiden och efter att jag hade spelat in ca 25 minuters tystnad så skummade jag igenom spåren och det var helt fullkomligt felfritt. (Både med och utan VSL-funktionen igång) Jag är inte helt hundra på vad exakt det är jag har gjort som löste det, men antagligen så var det väl någon inställning/komponent som var problemet. Förmodligen så bör allt vara löst nu, men det återstår att se på Söndag när vi spelar in trummor igen.

Snacka om en riktig rookie-tabbe att sabba en truminspelning för att exempelvis Nätverskortet inte var inaktiverat. Den lär man nog inte göra om igen.  :P


Gött!  Man lär så länge man lever.  :)    Håller tummarna att det funkar på söndag!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed